Inlägg av Sapiens

Inlägg som Sapiens har skrivit i forumet

Flera Dreamhack-turneringar sponsras av illegalt ryskt spelbolag
https://www.svt.se/kultur/flera-dreamhack-turneringar-sponsra...

Skrivet av Nioreh:

Att spelet är online är ingen ursäkt. Hade ni känt likadant om exempelvis Quake? Spelet har ju nästan 30 år på nacken. "Lika bra att göra spelet obrukbart, det är ju så gammalt ändå."

Det hade varit otänkbart. Men av nån anledning försvarar folk denna typen av nedlåsta servermodeller.

Ja det är tyvärr rätt sjukt hur lite en del verkar bryr sig och hur blinda vissa verkar vara över konsekvenser detta kan få för framtidens spelkultur, om det fortsätter så här.

Att prata om det är "moraliskt försvarbart" att helt döda ett spel, utan något alternativ för egna servrar eller offline-läge, är för mig helt förbluffande. Man förstör spelkultur för evigt, jag ser verkligen inte hur det kan vara moraliskt försvarbart på något vis.

Inte för att jag är något större fan av just The Crew men jag kan fortfarande ha förståelse för de som vill bevara spelvärlden utvecklarna skapat. Jag tänker själv precis som du skrev, hur förjävligt det hade varit om det här hade varit en norm redan för 30år sedan och flera av ens favoritspel nu aldrig gått att spela längre. För att inte tala om hur det känns för många av dagens spelutvecklare, som slitit i åratal att skapa massa spelvärldar, nu får se sina livsverk raderade. Kan inte vara speciellt motiverande inför nästa projekt direkt.

Argumenten folk sen tar upp att försvara det här beteendet är frustrerande dåliga. Vaga spekulationer om att privata servrar är troligtvis omöjligt. Att uppföljare kan ersätta spelen. Mjukvara inte kan fungera i framtiden. Företag kan få dålig PR om en icke officiellt stöd version finns kvar och kanske inte fungerar perfekt. EULA kan ignorera lagar och konsumenträttigheter helt plötsligt.

Som det tidigare skrivits om i tråden har entusiaster själva lyckas sätt upp och emulera privata MMORPG-servrar. Så en end of life support patch, där utvecklarna ger officiellt stöd för privata servrar borde verkligen inte vara någon omöjlighet här. Visst man kanske då måste införa vissa begränsningar, där man får ha uppdelade servrar med begränsat spelarantal, men det vore ju helt klart bättre än inget.

Vad jag hört hade The Crew rätt stor andel unika miljöer och platser, vilket inte finns med i uppföljarna. Och det ju inte heller ovanligt att uppföljare kanske har sämre gameplay, spelkänsla, musik, ljud, osv. Samt att folk kan även förlorar tillköp dlc mm. Plus att man bara skjuter på problemet när uppföljarna sedan till slut läggs ner.

Och att mjukvara inte kan fungera i framtiden är ju en så konstig grej att prata om. Mjukvaran i sig har ju inget bäst före-datum. Ettor och nollor är ju typ en av få saker man kan spara mer eller mindre för evigt. Det finns ju tom specifika spelsidor som gog.com, vars hela koncept går ut på att man ska kunna fortsätta spela gamla spel. Visst alla spel fungerar inte alltid lika bra, men det är ju oändligt mycket bättre att möjligheten finns och att mjukvaran kan bevaras, än alternativet.

För hela den här om dålig PR, över en icke officiellt stöd version inte fungerar perfekt känns väldigt bakvänd. Finns hur många gamla spel som helst, vars officiella stöd upphört men ändå funnits kvar. Snarare tvärtom, att folk blir upprörda om spelen helt plockas bort och inte finns tillgängliga alls. Och är nog ganska säker på att de flesta som vill att spel ska bevaras, är medvetna om att bevarade spel inte alltid kommer fungera 100% perfekt men att det är okej.

Sen EULA. Ibland undrar jag om man inte skulle kunna övertyga vissa om att "-jo nu måste du bli delaktig en mänsklig tusenfoting experiment, läste du inte allt i EULA?".

Lagar och konsumenträttigheter pfff, varför ha det när en EULA trumfar allt... Tja i USA kanske det nästan blivit så. Men, i resten av världen är detta knappast ristat i sten än huruvida man verkligen kan sälja och marknadsföra något som en vara, för att sedan genom EULA hävda det egentligen är en "service", utan specificerat slutdatum. Bland annat just detta stopkillinggames nu försöker utmana.

Skrivet av magma:

Ja, får se hur 5000-serien blir.

3-fas direkt i kortet...

Ditt favorit FPS från 2004?

För 20år sedan släpptes samma år en hel drös med FPS spel på ett sätt vi idag knappt kan föreställa oss.

(Bild från Unreal Tournament 2004 20 Years Later: An LGR Retrospective)

Har du någon speciell favorit eller särskilt minne av någon av spelen?

Vilket spel hade bäst gameplay, kampanj, multiplayer, teknik, grafik, fysik, AI, ljud, musik, vapendesign, leveldesign, fiendedesign, moddar.

Underbart är kort

Doom 2 E1M1
1998: 5 sekunder
2024: 4 sekunder

Fallout 1
Fallout 2
Fallout New Vegas
Fallout 3
Fallout 4

Skrivet av MulletDeluxe:

"Kingdom Cum, Larry goes medieval"

Ett av få storspel man sett fram emot, bra att de även utannonserade spelet samma år som det ska släppas.

Garanti / Inbrännings-garanti.

Skrivet av GustavA:

Det är de 2 dlc paketen du betalar det höga priset för. Inte ett litet miniuppdrag. Det ser jag bara som en bonus och jag tror inte Ubisoft har tänkt att vi ska betala 400 för något som troligen är en ”fetchquest” som tar 5 min att genomföra. Men du kan ju alltid vänta tills de 2 dlc kommer ut och köpa dem separat.
Kommunikation verkar inte vara Ubisoft starka sida men det är så jag tolkar det. Och det är exakt så det har varit i åratal. Spela spel istället för att vara arg.

Dilemmat Ubisoft själva skapat kvarstår. Om det nu bara är en 5min fetchquest kan man ju undra varför de ens brydde sig om att plocka bort det ur grundspelet, för att marknadsföra det som något exklusivt för de som betalar extra. Oavsett hur man än vrider och vänder på sådana här situationer ser det ju bara dåligt och småaktigt ut.

Att något dåligt ska anses okej bara för det nu varit så i åratal är inget övertygande argument, bara en dålig ursäkt för fortsatt dåligt beteende, som dessutom öppnar upp för ännu sämre beteende framöver.

Blir inte bättre heller att sådant här trams oftast är vanligast från de aktörer som behöver pengarna minst av alla.

Och jag spelar spel men sällan nya spel, dels pga hur utgivare allt för ofta självsaboterar sina egna studios och titlar på olika vis.

Sedan har det ju blivit nästan helt meningslöst att köpa helt nya spel oavsett, när de ändå rear ut spelet för en bråkdel, ibland bara några månader efter det släppts. + Att det fungerar bättre och stabilare efter antal patcher. Så jag vet inte vem de försöker lura när de vill övertyga om att något är värt mycket, när det mer än ofta visa sig ganska värdelöst för alla som inte är ett offer för hype och fomo.

Ubisoft: Betala 430kr extra för innehåll som har betydelse och gör grundspelet sämre utan det!

Också Ubisoft: Va nä, innehållet är värdelöst och har ingen större betydelse. Bara lättlurade idioter som betalar 430kr extra för det hoho!

Pannkakor

Havrekakor

Scones

Det har blivit totalt helt jävla vedervärdigt. Det finns en anledning till varför så många AAA-spel kraftigt reas ut efter bara några månader, eller dumpas på någon prenumerationstjänst. Spelen suger kamelballe.

Skrivet av Sapiens:

8 av 10 toppinfluencers på videoplattformen Twitch gör reklam för nätcasinon som saknar licens i Sverige och bryter därmed mot spellagen, visar en granskning av Kulturnyheterna.

https://www.svt.se/kultur/8-av-10-svenska-toppinfluencers-gor...

https://www.svt.se/kultur/har-gor-influencer-stjarnorna-rekla...

Influencern Samuel ”SampeV2” Stronegger har fått hård kritik för sin casinoreklam, som avslöjades av SVT förra veckan.

Nu meddelar Twitch-profilen att han kommer att sluta marknadsföra illegala nätcasinos och så kallad skingambling, i en livesändning på söndagskvällen.

https://www.svt.se/kultur/stjarninfluencern-efter-svts-gransk...