FZ har kraftfull speldator från Webhallen – så här presterar den

Robot
FZ har kraftfull speldator från Webhallen – så här presterar den

Vi benchmarkar Webhallen Config Ultra med RTX 4090-grafik.

#webhallen, #webhallen-config


Releasehästryttare

Kör en test på No rest for the wicked! Tack!

Medlem

46 lax?! Är vi tillbaka på 90 talet igen?
Jäkla inflation och svag svensk krona 😅


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

46 lax?! Är vi tillbaka på 90 talet igen?
Jäkla inflation och svag svensk krona 😅

Över hälften av det där är mest troligt grafikkortet. Det är overkill för mina egna behov. Men övriga komponenter skulle jag köpa alla dagar i veckan. Jag föredrar dock tysta slutna chassin så som Fractal Designs Define serie.

Medlem
Skrivet av magma:

46 lax?! Är vi tillbaka på 90 talet igen?
Jäkla inflation och svag svensk krona 😅

Grafikkortet kostar typ 24-26 lax bara, tyvärr.

Medlem

Nej tack, jag köper hellre spel för dom pengarna. Har svårt att se att spelen skulle vara så mycket roligare på en burk för 47k jämfört med en konsol. Sen har jag aldrig brytt mig speciellt mycket om grafik heller.

Medlem

Men, det viktigaste av allt! Does it run Crysis?

Redaktör
Skrivet av kLIMAX:

Men, det viktigaste av allt! Does it run Crysis?

Det får vi ta och testa!


signatur
Medlem

Min dator kostade 39000...köpte den förra sommaren


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Nej tack, jag köper hellre spel för dom pengarna. Har svårt att se att spelen skulle vara så mycket roligare på en burk för 47k jämfört med en konsol. Sen har jag aldrig brytt mig speciellt mycket om grafik heller.

Unga man, nu tar du omedelbart ett sms lån och går med budgivningen längre fram. Annars skickar jag dig till ditt rum resten av dagen.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Över hälften av det där är mest troligt grafikkortet. Det är overkill för mina egna behov. Men övriga komponenter skulle jag köpa alla dagar i veckan. Jag föredrar dock tysta slutna chassin så som Fractal Designs Define serie.

Skrivet av showerguy:

Grafikkortet kostar typ 24-26 lax bara, tyvärr.

Samma här. Både 4090 och 14900k är ju inte direkt strömsnåla heller
Dessutom har 4090 återkommande problem med att strömkontakten smält (även 2024, men verkar vara en del "skit" bakom spakarna också?).

https://www.guru3d.com/story/ongoing-melting-issues-with-nvid...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Samma här. Både 4090 och 14900k är ju inte direkt strömsnåla heller
Dessutom har 4090 återkommande problem med att strömkontakten smält (även 2024, men verkar vara en del "skit" bakom spakarna också?).

https://www.guru3d.com/story/ongoing-melting-issues-with-nvid...

Problemet är väll att dom gör en kontakt där skit bakom spakarna har förödande konsekvenser, vilket dom äldre kontakterna inte hade. Så att kontakterna har en riktigt dålig design är juuh bara ett faktum, annars hade dom inte uppdaterats inom ett år och minns jag rätt så är ytterligare en ny version på g.

Medlem
Skrivet av norrby89:

Problemet är väll att dom gör en kontakt där skit bakom spakarna har förödande konsekvenser, vilket dom äldre kontakterna inte hade. Så att kontakterna har en riktigt dålig design är juuh bara ett faktum, annars hade dom inte uppdaterats inom ett år och minns jag rätt så är ytterligare en ny version på g.

Ja, får se hur 5000-serien blir.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

46 lax?! Är vi tillbaka på 90 talet igen?
Jäkla inflation och svag svensk krona 😅

Du får en bra begagnad bil för de pengarna. 🙂

Medlem
Skrivet av magma:

Ja, får se hur 5000-serien blir.

3-fas direkt i kortet...

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Nej tack, jag köper hellre spel för dom pengarna. Har svårt att se att spelen skulle vara så mycket roligare på en burk för 47k jämfört med en konsol. Sen har jag aldrig brytt mig speciellt mycket om grafik heller.

Nej man behöver inte heller köpa det värsta.
En dators största fördelar är att du kan bygga lite som du vill och uppgradera i etapper mm.
Om du har skillsen.
Upplevelsen jämfört med konsol är alltid många ggr bättre imo och det har alltid varit så.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade jag haft 46 loppor liggandes och skräpa så hade jag köpt en exakt likadan dator.

Medlem

En extra allt alltså Jag skulle nog personligen kapa kostnaden från GPU i hälften och se till att jag har en OLED-skärm att uppleva all prestanda på. Det blir förövrigt sommarens inköp för mig, dags att ge upp TN-panelen för gott
Annars var det ju bra grejor här, vissa ska ha där money is no issue. Inte är det effektivt, men premium är det allt.

Medlem

Varför inte 7800X3D istället?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej man behöver inte heller köpa det värsta.
En dators största fördelar är att du kan bygga lite som du vill och uppgradera i etapper mm.
Om du har skillsen.
Upplevelsen jämfört med konsol är alltid många ggr bättre imo och det har alltid varit så.

Ja, det är väl en smaksak. Jag har uppgraderat min burk några gånger och det är lite kul att gå tillbaka till gamla spel och dra upp grafiken till max, men sen efter ett par veckor så avtar det där och jag går tillbaka till konsol som jag trivs bättre med. Jag gillar att använda datorer till mycket men att spela på dom slipper jag helst.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Ja, det är väl en smaksak. Jag har uppgraderat min burk några gånger och det är lite kul att gå tillbaka till gamla spel och dra upp grafiken till max, men sen efter ett par veckor så avtar det där och jag går tillbaka till konsol som jag trivs bättre med. Jag gillar att använda datorer till mycket men att spela på dom slipper jag helst.

Man kan koppla datorn till sin tv. Konsoler kör ju många spel i 30 fps.

Medlem
Skrivet av landahl:

Man kan koppla datorn till sin tv. Konsoler kör ju många spel i 30 fps.

Yes, jag har min inkopplad till TVn också, det underlättar en del. 60fps har ju blivit väldigt vanligt på konsol nu men jag har heller inga jätteproblem med 30. Man kan behöva några minuter för att vänja sig och sen slutar man bry sig. Jag växte upp med en familjedator som körde nya spel i 20 fps med 640x480 uplösning så jag är härdad.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Yes, jag har min inkopplad till TVn också, det underlättar en del. 60fps har ju blivit väldigt vanligt på konsol nu men jag har heller inga jätteproblem med 30. Man kan behöva några minuter för att vänja sig och sen slutar man bry sig. Jag växte upp med en familjedator som körde nya spel i 20 fps med 640x480 uplösning så jag är härdad.

Jag håller med dig om fps. Jag spelar på en Eizo 31.5 tum 60 hz 4k skärm. Jag lever mig in i spel mer på pc skrivbord skärm än soffa tv.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Yes, jag har min inkopplad till TVn också, det underlättar en del. 60fps har ju blivit väldigt vanligt på konsol nu men jag har heller inga jätteproblem med 30. Man kan behöva några minuter för att vänja sig och sen slutar man bry sig. Jag växte upp med en familjedator som körde nya spel i 20 fps med 640x480 uplösning så jag är härdad.

Min första dator körde i 320x200 upplösning


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Vet inte under vilka omständigheter man skulle behöva ett 4090 som gamer. Prestandan är ju bara stora på papper, men lär knappast märkas i spel för gemene man. Lär komma jäkligt långt på ett 4070-4080 Super skulle jag tro.
Att betala dubble priset för några sketna procent till i prestandaökning är inte min grej.
Ifall man arbetar med något som spelutveckling så förstår jag att man kanske lägger extra krut på prestanda som underlättar arbetet, men inte annars.

Ifall det inte händer något extremt inom spelsläpp eller att priserna på 5k-serien från nvidia eller AMD's dito sjunker ner med hälften samtidigt som prestandan ökar med ca 30% så klarar jag mig gott och väl en generation till med mitt 3080. Mitt nästa köp blir antagligen en ny CPU/MB/RAM då min i7-8700 är flaskhalsen...inte för att jag märker av det i något jag spelar.

Skrivet av Ender:

Vet inte under vilka omständigheter man skulle behöva ett 4090 som gamer.

Ray-tracing.

Spela Alan Wake 2 på max så ser varje gamer varför det behövs.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Du får en bra begagnad bil för de pengarna. 🙂

Ööh vilken värld lever du i? Du får 4 bra begagnade bilar för den summan och inte en!

Medlem
Skrivet av Ender:

Vet inte under vilka omständigheter man skulle behöva ett 4090 som gamer. Prestandan är ju bara stora på papper, men lär knappast märkas i spel för gemene man. Lär komma jäkligt långt på ett 4070-4080 Super skulle jag tro.
Att betala dubble priset för några sketna procent till i prestandaökning är inte min grej.
Ifall man arbetar med något som spelutveckling så förstår jag att man kanske lägger extra krut på prestanda som underlättar arbetet, men inte annars.

Ifall det inte händer något extremt inom spelsläpp eller att priserna på 5k-serien från nvidia eller AMD's dito sjunker ner med hälften samtidigt som prestandan ökar med ca 30% så klarar jag mig gott och väl en generation till med mitt 3080. Mitt nästa köp blir antagligen en ny CPU/MB/RAM då min i7-8700 är flaskhalsen...inte för att jag märker av det i något jag spelar.

4k skärm och vill spela spel på absolut max med 120 fps? Inte ens ett 4090 klarar det native i alla spel.

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

Ray-tracing.

Spela Alan Wake 2 på max så ser varje gamer varför det behövs.

Skrivet av norrby89:

4k skärm och vill spela spel på absolut max med 120 fps? Inte ens ett 4090 klarar det native i alla spel.

Det är ju lite det som är grejen. Inte ens när du lägger på 10-15 papp extra på kortet för att gå från 4080 till 4090 så klarar du det, och då blir det helt enkelt ingenting annat än ett dumt köp. Man kan även vända på det och fråga sig ifall prisskillnaden är värt pengarna för att spela ett spel på "max" istället för nästan max. Även om det blir en marginell skillnad så låter det som världens sämsta köp för mig.

Edit. Som ett ytterligare argument...jag gissar att 5k-serien släpps i år eller tidigt nästa, vilket ofrånkomligen innebär ytterligare prestandaökningar. Måste man då uppgradera till 5090 då, och senare 5090 ti/super/super ti? Ifall man inte bryr sig om kostnaden för de där extra fps'en så finns det väl egentligen inga alternativ.

Medlem
Skrivet av Ender:

Det är ju lite det som är grejen. Inte ens när du lägger på 10-15 papp extra på kortet för att gå från 4080 till 4090 så klarar du det, och då blir det helt enkelt ingenting annat än ett dumt köp. Man kan även vända på det och fråga sig ifall prisskillnaden är värt pengarna för att spela ett spel på "max" istället för nästan max. Även om det blir en marginell skillnad så låter det som världens sämsta köp för mig.

Edit. Som ett ytterligare argument...jag gissar att 5k-serien släpps i år eller tidigt nästa, vilket ofrånkomligen innebär ytterligare prestandaökningar. Måste man då uppgradera till 5090 då, och senare 5090 ti/super/super ti? Ifall man inte bryr sig om kostnaden för de där extra fps'en så finns det väl egentligen inga alternativ.

Jag håller med dig och dessutom är skillnaden mellan high och ultra i dom flesta spel försumbar.

12
Skriv svar