Inlägg av Pilestedt

Inlägg som Pilestedt har skrivit i forumet

Tack för fin recension ❤️

Jag gillade det initiellt men blev mer besviken över tid. Så sjukt mycket filler content och de grejer jag gillade med orginalet lyser med sin frånvaro. Hela materiasystemet känns oinspirerat och en blek kopia av vad det var i orginalet.

Vissa pivotal moments dras ut på så att man tröttnar istället för att bli rörd.. Jag vet inte, det är en 7/10 för mig som mest i början var det 9/10, slutet och eftersmaken 6/10.

Nu ska servrarna vara fixade!

Klart det finns toxiska spelare i PvE också, men om man jämför med hur toxiska spelare är i Dota eller LoL som är ungefär samma format som co-op spel, förutom då den kompetativa delen så ser man en tydlig skillnad i när lagmedlemarna inte "levererar". Mycket hat som sprids.

Balansen vi har i spelet, som någon påpekade, skulle heller "inte fungera" i PvP. Och ärligt, balans är inte något vi är jättebrydda om som spelstudio. Det ska upplevas filmiskt när man spelar, och utrustningen ska vara så trovärdig som möjligt. Sen om du vill ha en revolver så får du panga med din revolver för att den är cool. Men en modern pistol eller kpist är att föredra om du vill vara effektiv.

Du har progression, du låser upp nya abilities (stratagems) som du kan använda under ett uppdrag, du koordinerar vilken loadout du och ditt team tar med (Stratagems + Vapen) på ett uppdrag. Finns loot, men begränsad. (Dvs, inte en looter-shooter)

Jo, och vi vill inte drunka i alla releaser. Den här vintern kommer göra ont i allas våra plånböcker

Vad glad jag blir att ni är taggade! Många som jobbat hårt på liret och jag (men jag är också partisk) tycker vi lyckats få till en grym blandning mellan taktik och intensitet.

Vi försökte spela in VO direkt från en session men det blev en grötig massa med för mycket svärande för den amerikanska publiken - så det fick bli scriptat

Nåväl, håll ögona skalade för fler uppdateringar.

Problemet är t.ex give-aways, free weekends och liknande initiativ som man inte tjänar något på direkt, men kan kosta extra mycket. Därutöver så passerar de en gräns där de korrigerar ett avtal som utvecklare signade upp på tidigt, men nu behöver lida under nya regler som kanske hade varit en "hard no" ifall de signade idag.

Dessutom så är spel typade hårt till motor, så det är "omöjligt" att ta sig ur och välja annan produkt.

Kul att ni ser fram mot HD2! Vi har mycket coolt att visa, spelet är svettigt i coop på högre svårighetsgrader och dina medspelare är i vår klassiska manér det som oftast sätter käpparna i hjulen!

Nääää... Vad besviken jag blev. Trodde verkligen det skulle vara mer likt Dune 2.

Programmerar inte längre aktivt då vd/direction-rollen tagit överhanden men kan inte hålla mig borta utan går in och pillrar på några system här och var. Skrev en stor del av spelkoden till Magicka, Helldivers & en del till TSE. Enskilt det roligaste arbetet man kan göra inom spelutveckling; eller på fritiden. Det finns få grejer som ger mig sådan glädje som att bygga system, tweaka och fixa.

Språk som använts genom tiderna är c++, c#, java, lua och motsträvigt python.

Började koda för att kunna modda någon gång där runt 2002, pluggade sen datorspelsutveckling i Skellefteå.

Skrivet av Margy:

Till vänster i samma bild är vad som ser ut att vara en skalle från Helldivers-loggan.

Tråkigt att höra, du är verkligen synonym med FZ för mig. Hoppas det blir ett gött jobb som utvecklare eller inom publishing där du får sprida dina vingar! Vi kanske träffas på någon branchfest i framtiden, då får jag bjuda på en bira som tack för att ha bringat härliga texter till en gamer i två sekel!

Stora lyckönskningar till vem som nu blir ny chef, stora skor att fylla!

@Esri: Det var väl just mr. Greene som gjorde Arma-modden, dvs det pubg är baserat på.

Jag håller iofs med om att kunna kräva IP-skydd för någorlunda abstrakta concept är en riktigt dålig väg att gå, då kommer vi inte se någon utveckling över huvud taget. Bara ett sätt att skaffa monopol.

Däremot så håller jag inte med om det t.ex Natrium säger, då Mr. Greene självklart är skaparen och den som anpassade battle royal-konceptet (I rätt genre med rätt spelmekanik) till spel och förtjänar all cred, men intet mer.

Skrivet av Banjo:

Jag har själv haft en del dåliga erfarenheter med EA. Men även med Sony. Jag kunde inte spela Uncharted 3 som skulle vara ett Playstation Plus-spel. Sony (Nordisk film) ville inte ge mig ett nytt exemplar. Istället ville de att jag skulle nollställa och starta om min PS3-konsol.

Jag har även haft problem med Microsoft. Jag hade köpt Risk Factions (tror jag det hette?) till Xbox 360 men av någon anledning fungerade det ej (ett Xbox Live Arcade-spel). Jag fick det inte att fungera och deras support ville ej hjälpa mig. Det slutade med att jag fick lägga ungefär 85 kr på att köpa det en gång till, men till PS3. Microsoft ersatte mig inte.

Jag har även haft ett annat problem med Microsoft. Xbox 360 gjorde cirkulära repor i en spelskiva (Dead or Alive 4) och jag fick ingen vidare hjälp. De skyllde på att den stått på golvet och utsatts för mikrovibrationer, som skulle orsakat reporna. Det lät rätt unket, dålig bortförklaring.

En annan gång fick jag RLOD och konsolen var borta i typ sex veckor. Någon ersättning för att jag inte kunde spela något spel eller för att jag inte kunde ta några recensionsuppdrag de veckorna (jag skrev för en liten svensk sajt, Xbox Life hette vi) fick jag ju inte. Det enda de ersatte mig för var Xbox Live, de ökade på prenumerationstiden. Detta var på den gamla goda tiden när man inte fick några spel med Xbox Live, utan endast betalade för att få spela online, samt för att få lite bättre priser på vissa spel (Deals with Gold).

Nintendo är inte helt utan strul de heller. Jag har haft problem med att vissa USB-minnen inte har fungerat med vissa grejer jag laddat ner från eShop, och en USB-hårddisk som jag köpte strulade väl också lite har jag för mig. Numera används den till Xbox One istället.

Dessutom är någonting fel med mitt Super Mario Maker, men eftersom det rör sig om ett rec-exemplar lär jag väl inte få ett nytt (kod dessutom, inte en skiva). Felet består i att jag inte har tillgång till alla de saker som jag borde kunna använda när man bygger sina nivåer.

Fast det format som strulat mest är nog ändå PC. Inte så mycket numera, men förr i tiden med mycket kompabilitetsproblem. Spel som Silver och Star Wars - Shadows of the Empire som av någon anledning inte gått att installera. Men det har väl blivit mycket bättre med åren på PC-fronten.

Men vad är det du gnäller om? Det är ju rena systemfel och buggar och inte rent utsugande av konsumenters plånböcker. Snacka om att missa poängen totalt.

edit: GT-inducerade stavfel

Skrivet av Castor.T:

Queen har ju en låt som heter "Radio Gaga", där de sjunger b la "all we hear is radio gaga" osv.
Vilket har stämt under föregående år när Lady Gaga har dominerat i radion.

Men hon tog ju namnet från låten

Haha, så går det när man inte kan skilja på utvecklare och förläggare

13 timmar kort? Vafan, det blir en no-buy för mig isf. För lång tid på en sketen singleplayer.

Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av MaXMC:

Hoppas det är Cross-platform play med PS4!

Det kommer inte funka med cross-play mellan PC/PS4-spelare, men alla bidrar i övrigt till samma kampanj.

Källa: ArrowHead

WTF... Rocket League gör det ju! Då borde ju Helldivers också klara av det.

Det beror helt på vad man har för arkitektur för multiplayer.

Rocket League använder dedikerade servrar, medans Helldivers använder Peer-2-Peer, vilket inte medgör att spelet hostas på en PC och samtidigt har PS3/PS4/PS-Vita-användare.

Det är ett beslut man måste fatta i början av utveckligen då det blir ett fundament som all spellogik baseras på.