Inlägg av anon544

Inlägg som anon544 har skrivit i forumet

Skrivet av adddan:

man värkar behöva ha någonting som heter så på svenska servrar..var kan jag finna det??

Det verkar som att vi saknar lite info från din sida då detta är ett forum för alla sorters Quake.
Vilken Quake-version är det du kör ... QW, Q2, Q3, Q4, QWars?
Någon speciell mod du försöker köra?
Kanske kan du ange vilket IP du försöker connecta mot?

Tala om det så kan säkert någon kunnig i aktuell version svara på din fråga.

Skrivet av purri:

trodde aldrig att man skulle närma sig den åldern men snart är man där och knackar på dörren till GUBBE!

Mmmmmm, tänk då på att vi börjar knacka på dörren till dödsriket

Skrivet av Lord:

Grattis grabbar!

Betyder detta att ni kommer ändra namnet till +40?

Tackar så mycket. Något namnbyte på klanen är inte aktuellt. Skulle vi brytt oss om vår riktiga ålder skulle inte [+40] räcka långt heller. Många av oss är över 50 år, men det är ju det vi säger med vårt +30 ... vi säger bara inte hur mycket över 30 vi är !

Grattis Quake2-klan [+30] på 10-årsdagen!

Vill bara slänga in en gratulation till oss själva i gubbklanen Old Knights of Tyr [+30]. Idag den 5 maj är det exakt 10 år sedan klanen officiellt bildades. Många av oss har inte givit upp ännu så vi lever vidare och har LAN emellanåt.
Just nu är det faktiskt flera av oss som spelar Quake2, Quake3 och även QuakeLive.

Nåja, hipp-hipp-hurrraaaa för oss envisa gubbar som spelar hellre än bra. Jag är stolt över mina kamrater i klanen!
8) :heart:

Jag har en fråga då jag inte brytt mig så mycket ännu, men känner att det kanske är dags.
Var sparas default-cfg som QuakeLive använder och var kan jag spara min egengjorda (om jag nu lyckas krångla ihop en)?

Finns någon bra läsning om vilka CVAR som kan användas och värdeförråd för CVAR?

[candle]Vila i frid, det är bedrövligt att unga trevliga människor ska försvinna. Hoppas vi respawnar på samma ställe någon gång.[/candle]

Skrivet av Sviskon:

De som ej spelat quakeworld har missat något... något riktigt riktigt kungligt!

Jag gjorde ett allvarligt försök att börja spela QW får några år sedan. Det slutade med att killen jag mötte började håna mig för att jag var så kass & n00b ... och slutade med att han fick dit flera speccande kompisar som tillsammans hade ett jättebra samarbete i att håna och förnedra mig för att jag tydligen inte mötte deras standardkrav.
Det var en kunglig behandling som fick mig att avinstallera QW och svära att grisar skall flyga i gryningen innan jag försöker igen.
Jag såg något mysko på himlen i gryningen för en tid sedan, återstår att se om det var en gris eller inte ... juryn har inte enats om det ännu.

Skrivet av Jyx:
Skrivet av purri:

Haller med.... Saknar verkligen gamla Q2 forumet som det var innan nya sidan kom for en massa massa ar sen

Jag sjunger med i denna sång.

Jag sjunger så attans illa så jag håller bara med

Skrivet av cR3X:

Tack Gman. Testade 34-versionen och den kändes bättre. Vad har du satt för värden på r_maxfps och cl_maxfps?

Jag kör med följande i min CFG för protokoll 34:

set cl_maxfps "120" //Gandalf4i recommends : set value to your old CL_MAXFPS value = maximum Hz in your gaming GL_MODE set r_maxfps "160"

Kolla gärna med t.ex. RefreshLock vad du har för Hz i den upplösning du använder när du spelar och anpassa r_maxfps till det.

Det beror väldans mycket på vilken setting du använder för CVAR = cl_protocol samt cl_async.

När R1CH skapade r1q2 så skapade han ett eget nätverksprotokoll, som arbetar helt annorlunda än det gamla i orginalspelet.
Det var många som fick problem med detta nya för hur mycket man än slipade på settings så fick många problem med hopp, gå i trappor och att strafe-hoppa.

Resultatet blev att han lade in en lösning så man kan välja mellan hans nya protokoll (cl_protocol=35) och att köra med det gamla(cl_protocol=34).

Jag fick följande basic settings av [KTA]Dimmu under den gamla goda tiden för att få quake2 att uppföra sig som man är van vid:

// --- My personal basic CFG settings --- exec g4i_basic.cfg //Essential commands for R1Q2 according to [KTA]Dimmu set vid_ref "r1gl" set cl_cmdcomplete "0" set cl_async "0" set cl_smoothsteps "2" set cl_protocol "34" //Xania rail type set cl_railtrail "4" //There are two ways of fixing WinXP acceleration bug : m_fixaccel or m_directinput //Choose your flavour set m_fixaccel "0" //Enable DirectInput mouse support. Use in_restart to restart the input sybsystem after changing this cvar. set m_directinput "2" in_restart

Jag fick aldrig nya protokollet (cl_protocol=35) att fungera bra, men har en cfg för det med (inklsuive kommentarer för vad CVAR är till för):

// --- My personal basic CFG settings --- exec g4i_basic.cfg //Essential commands for R1Q2 protocol = 35 //R1Q2 GL set vid_ref "r1gl" set cl_defertimer 1 //Defer rendering for this amount of time in seconds after loading renderer. //Fixes vid_restarts in the middle of maps causing crashes. Default 1. set cl_protocol 35 //Protocol version to report. Defaults to 0 (autodetect) and will attempt protocol 35 followed by 34. //Sometimes though you may have to set cl_protocol 34 to connect to some weird servers or if a server //is running an old version of R1Q2. You should normally not need to touch this. set cl_lents 0 //Local entity test. Leave off for now as they don't really do anything. Default 0. set r_maxfps 1000 //Maximum rendering FPS (previously limited by cl_maxfps). Default 1000. set cl_maxfps 30 //Controls network packet rate. More than 30 is rarely needed, keep it at 30 to save bandwidth and //CPU resources on server. Default 30. If cl_async is 0, cl_maxfps and r_maxfps become the same thing. set scr_conheight 0.6 //Percentage of the screen that the console will drop to. Ranges beteen 0 and 1. Default 0.5. set m_directinput 2 //Enable DirectInput mouse support which provides smoother, non-accelerated mouse input. //Default 0. Set to 1 to enable "buffered" DirectInput, 2 to enable "immediate" DirectInput. //Immediate takes a snapshot of the mouse state when Q2 asks for one as opposed to buffered which //lets Q2 see every single mouse event. set m_fixaccel 1 //Attempt to disable mouse acceleration on Win2k/XP/2k3. Note that this won't remove acceleration completely, //but lessen the effect of it. DirectInput is recommended to remove it completely. //Default depends on OS, 0 on Win9x, 1 on Win2k+. Ignored if using DirectInput. //In case you need another sensitivity in R1Q2 than in your other clients set sensitivity "4.25" //set sensitivity "2.65" in_restart set in_dinputkeyboard 0 //Enable DirectInput keyboard support. May help with those experiencing "keyjams" where input continues //to occur after releasing a key or a key takes a moment to register. Default 0. //k_repeatrate [integer] / k_repeatdelay [integer] //Key repeat rate and delay when using DirectInput keyboard. Ignored if not using DirectInput keyboard. //Defaults 0 mean to try to match those set in Windows. set cl_hidewindowtitle 0 //Hide the window title bar when in windowed mode. Default 0. set cl_cmdcomplete 2 //Console tab completion behaviour. 0 = standard Q2 style, 1 = ProQuake style, 2 = R1Q2 style. Default 2. set cl_drawfps 0 //Draw the number of frames rendered per second on screen. Default 0. set cl_async 1 //Use asyncronous network/rendering FPS. Asyncronous FPS will reduce outgoing bandwidth/packet rate at //the expense of altering how certain aspects of the physics respond. Set to 0 if you prefer to use the //exact same model as Q2 3.20. Default 1. set cl_instantpacket 1 //Send packet immediately on important events such as weapon firing. Warning, this command will cause //you to exceed whatever cl_maxfps is set to and may cause lag if your rendering rate is very high. //Safe to use and recommended in b1788+ as it will only send additional packets on the first input event //or command. Default 1, ignored if cl_async is 0. set cl_smoothsteps 2 //Smooth movement up steps/stairs. The prediction that smooths this doesn't work so well at low cl_maxfps //values so you can turn it off. 0 = off, 1 = original Q2 style step smoothing, 2 = more aggressive step smoothing, //3 = try to detect 'steps' and only smooth them. If cl_async is set to 0, this cvar is ignored and the original //Q2 style smoothing is used. Default 3. set cl_strafejump_hack 0 //If 1, predict strafejumps that would normally be capped by FPS limits. //Will cause prediction misses on all servers except R1Q2 servers running sv_strafejump_hack 1. //Before you ask, no, this will not allow you to strafe jump any better unless the server is R1Q2 //with sv_strafejump_hack 1. Default 0. set cl_defermodels 1 //Defer model loading for faster connection times, but can cause stuttering when first entering the map. //Default 1, can be disabled if it bothers you. set cl_filterchat 0 //Filter colortext or other funky characters from chat messages? Default 0. set cl_autorecord 0 //Automatically begin recording on entering a map? Default 0. Will record to 'YY-MM-DD-HHMM-mapname.dm2' if 1. set cl_railtrail 4 //Set colored/xania railgun trail. Values from 1-5 will use a colored laser, values from 5-248 will alter //the colors of the original railgun trail. Default 0. //cl_beginmapcmd [string] //cl_endmapcmd[string] //A string of commands to run at the beginning and end of a map respectively. Eg set cl_endmapcmd "screenshot" will take a screenshot at the end of a map. set net_maxmsglen 0 //Maximum message size to support on R1Q2 servers. Default of 1390 matches Q2 3.20 default. //Set to 0 to use maximum available size, this is recommended if your router/ISP doesn't suck. //Many routers seem unable to handle UDP properly and thus you will experience stalled connections //to R1Q2 servers with this set at 0. If it works at 0, use it, if not, stick with 1390. set s_ambient 1 //Control whether ambient sounds on entities or in the map are played. Default 1. set s_initsound 1 //Control sound initialization style. 0 = no sound, 1 = Q2 standard (DirectSound), //2 = OpenAL (requires OpenAL runtimes, see above). Default 1. //s_openal_device [string] //OpenAL device to use. Defaults to DirectSound3D, can be DirectSound or MMSYSTEM. set s_openal_extensions [0/1] Control whether OpenAL should initialize any extensions. Default 1. set s_openal_eax 0 //Control whether to use EAX. Default 0. At present, only underwater effect is supported. set s_openal_volume 1 //Allows scaling of OpenAL volume. Default 1. set win_priority 0 //Control application priority level. Setting to -1 or -2 may help if you have devices drivers //etc that require CPU time that Q2 is stealing from them. Default 0. set fs_cache 7 //Control file system caching behaviour. Bit 1 caches files in paks, bit 2 caches missing files, //bit 4 caches files outside paks. Eg to cache everything except files outside paks, use fs_cache 3. //If a file is cached by R1Q2, you should not edit it on disk without performing an 'fsflushcache' //command before Q2 tries to re-use it. Default 7 (cache everything). set fs_noextern 0 //Prevent loading of files outside of pak files. Default 0. //Set this to 1 and you may lose the player models and all you see is small white shapes. set err_fatal 0 //Treat all errors as fatal. Default 0. //dbg_unload [0/1] //Control whether to unload DLLs on a crash. Default 1. Don't touch this unless you know what you're doing. //dbg_crash_on_fatal_error [0/1] //Control whether to int 3 on an ERR_FATAL. Default 0. Don't touch this unless you know what you're doing. vid_restart

En sak till som är viktig med protocol 35 ... hoppandet blir lidande. Läs vad han själv skriver :

Skrivet av R1CH på sitt forum:

Using a lower cl_maxfps will cause a few issues, notably: physics exploits such as crate jumping will not work, jump height when launching off ramps will be lower and prediction misses when climbing stairs can occur. For the vast majority of mods you shouldn't really experience a problem unless you're one of these people who run cl_maxfps 200 or something silly. For mods where jumping is crucial, eg the Q2 Jump mod, the cl_async cvar can be set to 0 to restore original Q2 "one packet per frame" behaviour.

Här tycker jag att R1CH har missat en viktig del i spelet då de flesta av oss har kört med att hoppa på lådor ... det är en del av spelet sedan flera år tillbaka. Dessutom behövs inte "cl_maxfps=200 or something silly" för att hoppa upp på lådor, men som en sann engelsk tekniker vet han bäst själv och vi andra är bara oupplysta dumbommar. Det var många turer i början där han var ganska otrevlig innan han faktiskt lyssnade på kritiken när den kom från toppspelare runt i världen .. då tillkom protokoll 34 som en nödlösning för att rädda hans skinn.

Nåja, jag hoppas du har mer CFG-settings att leka med nu. Lycka till

Det blir nog en tidsperiod för mig. Allt som hände från februari 1999 till hösten 1999 var hysteriskt kul. Det började med att jag i februari lärde mig att spela MP på nätet och insåg att man kunde använda musen + freelook och slutade på hösten då klan [+30] spelade en serie pcw's mot Sub30 varje vecka.
Alltid fullt på servrarna och FZ körde flera FFA-servrar med custom maps.
Those were the days

Skrivet av Butcha:

haha Wimp! kunde inte låta bli å dra lite på smilbanden då jag såg dig skriva "oss oldschools"

Förvisso är det väl sant...men jag tänker på vad jag bör kallas i sånna fall

"Yngling" ? http://web.telia.com/~u88706207/smileys/wink.gif

Skrivet av spitfire2:

jag hade gjort det om vi hade q2 på den här datorn, vi har skaffat en ny

Hmmmm, bara att gå till FZ's filarkiv för Quake2 och ladda ner allt som behövs för att köra MP. Lär ju gå ganska snabbt.

Skrivet av jingai:

Q3 är ett tjejspel!

Jag har spelat lite QW/Q4, en del QUakeWars och mycket Q2/Q3 ... vad blir man för sort då ?
PENSIONÄR ???http://web.telia.com/~u88706207/smileys/wink.gif

Ska väl vara att du slår på cheats och kör med god-mode ?

Om du verkligen söker honom så finns han på IRC q2.se@quakenet allt som oftast.

Funkar det inte med att använda R1CH klient r1q2 och använda de CVAR han har för att ta bort accelerationen ?

Skrivet av autoexec.cfg:

//Två sätt att fixa acc-bugg: m_fixaccel ...
set m_fixaccel "0"

//... eller m_directinput. Glöm ej in_restart
set m_directinput "2"
in_restart

Skrivet av Jyx:
Skrivet av Gandalf4i:

Spelar mest QuakeWars just nu

Jag hälsade friskt till en viss Gandalf4i[+30] på en QuakeWars-server, men mannen ifråga ville inte hälsa tillbaka ... men det var förmodligen någon som fakenickade "på andra hållet"

Nja, det var nog jag men jag såg nog inte vad du skrev. Ledsen för det. Jag är ju färgblind och för att kunna se skillnad på trianglarna ovanför gubbarna har jag lyckats ändra färgerna på dem ... men då ändras även texten på när folk skriver.
Jag kör med blå färg på fienden och blå text blir rena gröten att läsa. Jag tyckte jag såg en Jyx en gång, men jag var så förvirrad över allt att jag missade eventuella hälsningar.

Jag ska försöka skärpa mig i framtiden. F'låt mannen :$

Skrivet av Tompe:

Vad spelar ni allihop nu för tiden?

Spelar mest QuakeWars just nu, men det blir även lite Quake2 FFA samt ibland Q3 3wave ... och Trackmania Nations.

Vi kanske ses på en server där ute, jag fakenickar aldrig så det är lätt att hitta mig