Inlägg av Zelbano

Inlägg som Zelbano har skrivit i forumet

Skrivet av DiyarKomby84:

Nån som fått tag på götterdamerung i rebirth?

Fungerar det inte att göra alla Chadley uppdrag?

Jag hade det problemet. Men efter att ha avinstallerat spelet och sedan installera det från skiva utan patch (som föreslogs i denna artikel) så fungerade det att klara hela quest kedjan.

Skrivet av Jozo:

För en som inte är insatt i Final Fantasy överhuvudtaget, måste man spela den första remaken som kom för några år sen först, eller täcker det här spelet båda delarna?

Det går alltid att läsa på om vad som händer i första spelet. Men självklart får man ut mer om man har spelet del 1 eller originalet.
Under del 1 så får man stifta bekantskap med vissa av spelets protagonister (hjältarna). Få vetskap om vem den övergripande skurken är och lite bakgrundsinformation om dem olika grupperna i spelet.
Om du bara vill ha ett action rollspel i en fantasy miljö så skulle jag säga att det räcker med att spela tvåan, men om du är ute efter storyn så bör du spela ettan först.

Förstår inte krönikörens resonemang.
I mitt tycke är Final Fantasy XVI just det som du inte tycker, ett Action spel som utger sig för att vara ett Final Fantasy spel. Utvecklarna ska även ha sagt det under utvecklingen.
Om man ger ut ett nytt spel i en befintlig serie så har man en skyldighet att värna om serien som helhet.
Vill man göra ett Action RPG med Final Fantasy i titeln är det helt ok. Men gör det som ett sido spel. Finns ju t.ex. Final Fantasy Tactics, Final Fantasy Crystal Chronicles, Dissidia Final Fantasy o.s.v. Vissa av dem är väldigt uppskattade / bra.
Sedan att säga att ett spel är ett RPG bara för att det har crafting är något jag absolut inte förstår. Finns ju många olika genres som har det utan att för den delen vara ett rollspel.
Ur mitt perspektiv så har serien (Final Fantasy) använt sig av samma upplägg fram tills FF9. Dom la till nya ideer för stridssystemet i varje spel men dom var förfarande sanna originalet. Även 10, 12 och 13 hade stridssystem var en vidare utveckling av originalet. Sedan kom 15 och då skulle dom försöka attrahera en ny målgrupp, action spelarna.
Både Final Fantasy 15 och 16 är i sig inte dåliga spel men dom har tappat det som tidigare var Final Fantasy.
Men allt detta är bara mina åsikter och jag hoppas att andra kan respektera dom såsom jag respekterar andras.

Tack för ditt omdöme. Spelet är, som jag befarade och du skrev, bara ytterligare ett sätt för Activision att försöka höja sin vinst utan att faktiskt göra något bra.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Ja och nej? Det är väl ändå bara Twilight Princess och Breath of the Wild det hänt med, och då är Skyward Sword där imellan på Wii.

Sant.
Det som är gemensamt för Twilight & Breath är att dom började utvecklas till en generation (Gamecube resp. Wii U) men under utvecklingens gång så gjordes nästkommande generations hårdvara klart och då släpptes spelen till båda.

Återstår att se om så blir fallet även denna gång.

Har blivit ett återkommande tema med att Nintendo släpper en ny konsol i samband med ett nytt Zelda spel.
Om det är slump eller en försäljningsstrategi får varje person göra sin egen uppfattning om.

Själv tror jag dessvärre att det kan vara så.

Skrivet av Strampas:

Vet inte hur man lyckas hitta de dagliga gratisspelen? Hade jag inte läst om det här hade jag aldrig hittat dem.

Tidigare så gick man inte Epic Games hemsida, och en bit ner på sidan stod det vilket / vilka gratisspel det var då. Nu verkar det som om Epic har gjort om sin sida. Antingen har dom tagit bort den informationen eller flyttat den någon annan stans på hemsidan.

Låter bra att andra spelarbaser får möjlighet att få spela Final Fantasy 7 Remake.

Ja tack till en nyckel

Usch va tråkigt det ser ut. Bara gråa nyanser.
Kan förstå att vissa kan tycka att WoW grafiken känns barnslig, men det är den grafiska stilen som bland annat gjort spelet till en sådan framgång.
Ska jag spendera hundratals timmar i ett spel så vill jag att det ser trevligt/roligt ur. Inte 20 olika nyanser av grått.

Att folk skulle börja spela WoW om grafiken skulle se ut så där kanske skulle stämma, men en stor majoritet av dom befintliga spelarna skulle sluta i samma veva.

Men rent tekniskt så är det säkert snyggt gjord. Men bilden är, som många sagt, själlös.

Håller med. Framgår ju att det är uppgradering till "Digital Deluxe" versionen, inget annat.
Det som står om PS5 är att man behöver ha den senaste versionen av spelet, alltså en patch, och dom släpps gratis.

Detta släp gör ju inte att man blir mer sugen på att skaffa en Switch.
Mer eller mindre alla spel till Switch är remakes.

Skärpning Nintendo.

Små roligt att dom skriver

"Gameplay is heavily inspired by games like Assassin’s Creed, The Jak and Daxter series, Inside, Prince of Persia, Enslaved and The Last of Us."

då dom spelen har tagit mycket inspiration från just Tomb Raider.

Jag tror det folk menar med att det är EA's fel är att det är dom som när ett spel ska ges ut. Det är ju, som flera skrivit, dom som beställt och betalat för produkten.
Det är tyvär ett återkommande problem att många spel skyndas ut på marknaden för att sedan, förhoppningsvis, patchas.

Det är dock inte bara EA som har denna affärs idé. Ta t.ex. Assassins Creed Unity som Ubisoft gav ut. PC versionen var en ända stor bugg fest. Sedan gick Ubisoft ut och beskyllde grafikkorts tillverkare.

I fallet Mass Effect Andromeda så ligger självklart ett stort ansvar på Bioware. Men då dom inte själv kan styra över hur resurser (pengar) och tid ska används så är det svårt att lägga hela ansvaret på dom.

Xbox One S vs. PS4 Pro
Här var helt klart PS4'n bättre med klarare texturer och bättre ljussättning.

PS4 Pro vs. PC
PC versionen ser skarpare ut. Säkert till stor del pga. att texturerna har högre upplösning. Svårt att avgöra om LOD (Avstånds modeller) objekt kommer skilja sig mellan versionerna, men PC'n har fördelen här då man kommer (hoppas jag) kunna ändra renderings avstånd.
Sedan var även ljussättningen & detaljrikedom bättre på både ansikten och växter för PC versionen.
Skägget såg t.ex. ut att bestå, till mycket högre andel, av individuella hårdstrån, vilket inte gick att se på någon av konsolerna.

Kommer man märka någon skillnad om man spelar på Xbox One S / PS4 Pro / PC?
Har svårt att se det då det kräver att man har dom sida vid sida. Så länge spelet flyter på så tror jag man blir nöjd oberoende plattform.

Dom som pratar om att, eftersom PS4 Pro och PC kan köra 4k så är dom automatiskt skarpare så är det en sanning med modifikation. Den ändra plattformen som klarar att rendera spel i 3840x2160 idag är PC.
PS4 Pro kör oftast spel i 1440p internt och renderar det sedan i 3840x2160p
PS4 / Xbox One S brukar ha en intern upplösning på mellan 720p och 900p, som sedan skalas upp till 1080p. Av olika anledningar brukar PS4 ha en högre intern upplösning.
Och ja, det finns vissa titlar som faktiskt körs i "äkta" 1080p.

PS.
Lite info om vad upplösnings förkortning står för:
Förkortning Upplösning Bildförhållande Även kallad
720p = 1280 x 720 16:9 HD
900p = 1600 x 900 16:9
1080p = 1920 x 1080 16:9 Full HD
1440p = 2560 x 1440 16:9
2160p = 3640 x 2160 16:9 Ultra HD
"Äkta" 4k = 4096 x 2160 256:135 (denna upplösning
används inom
filmindustrin)

Fin design, men långt från en värdig Zelda konkurrent som den ser ut idag.
Men helt klart värt att hålla ögonen på.

Ska vara "tredje delen i Nova Corp Ops", inte tredje uppdraget. Detta då varje del har 3 banor/uppdrag vardera.

Låter som ett kopieringsskydd Nintendo har lagt med spelet.
Känns väldigt ogenomtänkt att dom som laddat spelet sedan går online.

Diablo 2 spelet som en mod/expansion till Diablo 3. Mumma.