Inlägg av Aaron Vesterberg Ringhög

Inlägg som Aaron Vesterberg Ringhög har skrivit i forumet

Hur låter ditt favoritspel då?

Skrivet av floke:

Tog ca 10 min innan jag upptäckte att jag satt på mig lurarna åt fel håll. 🤦‍♂️ Av gammal vana så hade jag satt på mig dem med sladden på vänster sida...

Detta låter precis som mig med mina 3D Pulse-lurar. De har en design som nästan alltid får mig tro att de ska sitta åt ett håll, medan de egentligen ska sitta åt andra. Och ja. Det händer ofta att jag märker det när ljudet kommer från "fel håll"...

Skrivet av Miindz:

Musiken är ibland det som får mig att återvända till spel, typ som TES: Oblivion och Witcher.

Jag är nog också väldigt svag för musik, framför allt när den finns tillgängligt via t ex Spotify eller i handeln och ja. The Witcher-soundtracket är bananas. <3

Skrivet av Isak19:

fy vad du har skrivit då hahaha, du kanske ska söka jobb på Geeks.

Ja detta är ju iofs "ett jobb", även om det var en one-shot.
Skämt åsido, det är ett härligt ämne att grotta ner sig i så var sannerligen kul att åta sig!

Skrivet av itsnotme:

Jättebra artikel!
Det är flera spel jag har slutat spela på grund av dåligt ljud. Jag vet inte en enda spelrecensent som pratar om ljud.

Superkul att du uppskattar! Och ja, alltså ljud är ju något som mer och mer har fallit till kategorin "om-det-är-fenomenalt-nämns-det-men-är-det-som-vanligt-eller-sämre-nämns-det-kanske-inte-alls" kanske? Jag följer för övrigt tillgänglighets-communityn en del och där är ju ljud en oerhört synad del i recensioner. Och även om en själv kanske inte har en synnedsättning t ex, finns det gott om suveräna analyser där för alla som är intresserade av att läsa mer om ljud. T ex Can I Play That är ett bra ställe att läsa om det på ifall du inte redan gör det?

Skrivet av Ichinin:

Kvaliteten på det som spelas upp är viktigare, t.ex. när jag hörde intro musiken till Europa Universalis 4 första gången - holy hell!

Du får mig utsökt att tänka på menyn i Far Cry 5 och den myusik som spelas inte bara under Main Menu utan även i spelets menyer när en t ex hanterar inventory etc. Otroligt bra skriven musik men så märkligt outnyttjad in-game. Har fortfarande svårt att förstå hur Dan Romers musik ITE vann fler priser för bästa musik under 2018. Absolut världsklass i mina ögon.

Skrivet av Kyrre:

Soundtrack där man väljer en genre och kör fullt ut är de som blir bäst enligt mig. Quake, Hotline Miami, Grim Fandango, Red Alert m.m

Aldrig spelat Hotline Miami, men jösses vad jag lyssnat på soundtracket. <3

Skrivet av mrFluffy:

Jag stänger alltid av musiken i alla spel om det finns möjlighet till det. Otroligt störande för mig att höra samma slinga musik om och om igen. Sen tar det bort upplevelsen från resten av världen.

Detta är ju oerhört intressant måste jag säga. Har du något exempel på där du senast gjorde det?
Jag kan verkligen tänka mig att det inte klickar ibland, men också att det oftast bidrar till någon form av atmosfär snarare än motsatsen. Superfascinerande perspektiv.

Skrivet av General_Omoral:

Den som säger att ljud och bra ljudutrustning är oviktigt: testa spela Vigor eller Hunt: Showdown utan ljud eller med störande ljud runt omkring er. Återkom gärna om hur det gick.

(Nu förstår jag att det kanske inte var främst detta som frågan gällde, men kände för att tolka frågeställningen så idag)

Eftersom det känns som att nästan 100% av de som svarar på "frågan" verkar svara på rubriken och inte den faktiskt frågan jag ställer i början och återkommer till i slutet skulle jag inte påstå att det gör någonting.
Alla tankar och kommentarer är ju intressanta oavsett!
Apropå Hunt: Showdown - är det fortfarande många som kör det? Det var Crytek-liret va (eller missminner jag mig nu)?

Skrivet av General White:

Ljud är oerhört viktigt. Både sfx och soundtrack. Kan verkligen 'make or break' ett spel. Som audiophile uppskattar jag t.ex bra ambient, något som ibland görs otroligt bra och ibland inte alls.

Enig. Har du något spel på rak arm du tycker gör det lite extra bra..?

Skrivet av Anton Q:

Helt och hållet för stor fråga för att kännas vettig - svaret är att det beror helt och hållet på.

I Guitar Hero eller Silent Hill - Mycket viktigt.. I typ.. Lets say.. Warcraft 3 - mindre viktigt.

Ja, som sagt här ovan - det verkar som många läst rubriken och inte texten kanske.
Frågan jag ställer i början av texten och återkommer till i slutet är ju konkret kring hur ens favoritspel låter, men jag får nog skylla mig själv som skriver så mycket så det blir enklare att bara svara på en rubrik.

Skrivet av Anton Q:

Men sen lixom.. Spel består av att manipulera 3 stora.. Ska vi kalla det.. 'Stimuli-områden'?

Ljud, hörsel.
Bild, syn.
och the secret sauce - interaktion.
Dvs att det du ser och hör kan reagera på inputs du som 'upplevare' ger

Att vara en tredjedel av vad spel 'är' över huvud taget måste väl kvalificera det som 'viktigt', i spel

This is true.

Skrivet av kallandes:

Men ljudet kan ju inte bli bättre, än vad som är implementerat i själva spelet. Med det sagt, så tycker jag ljud i spel är mycket viktigt.
Tex Battlefields dova orealistiska ljud från många vapnen, istället för snärtiga och realistiska. Förtar all känsla av realism (för mig)

Måste ju fråga här - känner du att Battlefields ljudmix låter "orealistisk" jämfört med i verkligheten? Eller jämför du kanske med något annat spel? Isf är jag sjukt nyfiken då jag personligen älskar att dra på "War Tapes"-inställningarna i BF och höra deras ljudeffekter. Har iofs aldrig skjutit med riktiga vapen så har noll att jämföra med irl, men jämfört med andra spel har jag svårt att hitta likgiltig ljudbild. Tar gärna tips!
OH förresten, PUBG har bra ljud också.

Skrivet av Ravenknight:

Om sanningen skall fram så brukar jag stänga av ljudet för det mesta och köra tyst eller lyssna på egen musik.

Edit: Insåg nu att detta är en sponsrad artikel och säkert inte det svar som de vill läsa.

Två saker: Först och främst är jag sååå nyfiken på om det finns ett spel som du INTE stänger av ljudet i och isf, vilket?
Sen för det andra - jag vet inte om du läst artikeln eller inte, men tanken är väl i grunden att diskutera värdet av ljud, även om värdet av ljud är att stänga av det.

Skrivet av sebrock:

Nära nog lika viktigt som bild. I VR är det ett absolut måste och är skillnad på bra och mindre bra upplevelser.

Detta är tveklöst något jag ville komma in mer på, men som du kanske märkte blev texten redan ganska mustig.
Men ja, VR och vikten av omfattande detaljer i ljudbilden där är ju monstruöst viktigt. Ska bli kul att se hur det utvecklas framöver.

Kul tankar från samtliga och tack till er som uppskattade texten!

När jag fick uppdraget att skriva ”en text om ljud i spel” tänkte jag direkt på vilken vinkel jag ville belysa och som ni kanske märker handlar det om ljudets ouppnådda potential.

För mig personligen är även inkludering och tillgänglighet en hjärtefråga, varför jag tog kontakt med bl a Sightless Kombat för att höra hans tankar utöver mina intervjuer med Måns, Raul och Troels.

Om något har texten fått mig att tänka på hur många spel jag själv spelat som tex fått mig att gråta där ljudet varit mer avgörande än det visuella. Och det om något är ju verkligen ett bevis (för mig iaf) på hur oerhört viktigt ljud är i just spel. Att det låter rätt, på rätt ställe liksom.

Härligt med ett ansikte! Grattis till tjänsten, hoppas det blir massor av givande år med festligheter för sidan!

Skrivet av Dunder:

30 sekunders letande ledde till:
https://www.ign.com/articles/the-initiative-is-teaming-up-wit...
och sen till
https://careers.microsoft.com/us/en/job/431987/Principal-Prog...

"Experience shipping high quality titles at AAAA standards"

Blev lite bekymrad när ingen av IGNs artiklar hade ett citat direkt från varken egen artikel länkad eller någon från Microsoft, men sen blev jag tacksamt påmind om annonsen där de söker personer med erfarenhet inom just "AAAA". Tack! Då måste det vara det som plockats upp och sedan spunnits vidare på.

Vore kul och veta om det var en felskrivning eller om det finns ett internt lingo inom branschen som kännetecknar just vad "AAAA" står för isf. För det är ju också så att bara för att ett företag söker en person med erfarenhet inom "AAAA" behöver det verkligen inte betyda samma sak som att sagt företag utger sig själva för att vara ett "AAAA-företag".

Känner till många små studios som söker utvecklare med AAA-erfarenhet, men som inte ser sig i närheten som en AAA-studio. Känns mer och mer som att just förväntningarna på hela AAAA-terminologin är något som till stor del trollats fram av internet här tycker jag. Vad hade de? Typ 12 anställda efter ett år? Liksom det vore galenskap från vem som helst på Microsoft att hävda att The Initiative är en "AAAA-studio".

Kort och gott därför jag undrade om det faktiskt var något de någonsin uttalat sig om själva. Och hittills verkar det ju helt enkelt inte vara så?

Also - du får mer än gärna klippa ut det jag eventuellt missade i IGN-artikeln om du menar att det är något som Booty, Spencer eller någon annan på Microsoft själva uttalat sig om. Har de gått ut med sådana uttalanden bör såklart förväntningarna och uppföljningen på det vara i takt med delar av diskursen tycker jag.

Finns det någon källa till det faktiska citatet om att någon från The Initiative eller Microsoft bokstavligen säger "AAAA"?
Jag har suttit och googlat runt lite men hittar inget överhuvudtaget. Är det i någon separat intervju i samband med uppköpet? Det var inga ord de använde under konferensen nämligen. Så nyfiken på om detta är något som kommer från dem eller något som internet skapat själva. Minns ju att det började där och då, men som sagt, minns inte varifrån det kommer.

Skrivet av Caene:

Vad fint du skriver! Kul att få höra lite om Ybarra! Visste att han jobbat hos MS förut, men inte mycket mer. Hoppas de två hjälper till och får ordning på arbetsplatsen. I spelväg dock, så tvekar jag dock på att WoW kommer bli bra igen, men det är en helt annan fråga.

Nämen? Tack för de fina orden! <3

Och som du säger, det är bara hoppas på förändring. Har själv inte någon relation till Blizzards katalog utöver Hearthstone, men känner folk som arbetar med e-sport som spelat både det ena och det andra, men även den scenen tar ju en smäll efter detta känns det som. Dvs folks allmänna syn på företaget och spelen.

Skrivet av Margy:

Gick inte Ybarra från Xbox till Blizzard relativt nyligen?

This.

Intressant med Oneal och Ybarra, två personer med ganska intressant bakgrund. Ybarra har nämligen varit en del av Phil Spencers närmaste team på Xbox och Microsoft sedan 1999 och anslöt alltså till Blizzard 2019.

Detta är alltså en person som kommer från ett minst lika (mycket större iofs) stort företag som Activision/Blizzard och redan varit med och sett den företagskulturella resan som gjorts där sedan Nadellas tillträde 2014. En resa de flesta av oss bara sett utifrån i sättet man marknadsför sina produkter och det språket som används i media, men också något jag personligen hört direkt från folk inifrån Microsoft, dvs hur man vill främja en mer inkluderande kultur. Utöver detta pratar Spencer själv om det väldigt högt och tydligt i sin öppnings-keynote under DICE Summit 2018.

Detta är såklart inget unikt bland börsnoterade jättar idag och något som många gör eftersom de gör studier där det framkommer att högre mångfald bland ledning och personal leder till bättre kreativitet och produktivitet i samtliga led. Rent konkret handlar det om att öka mångfalden i mötesrummen, lyfta marginaliserade röster och kort och gott gå från ett "learn it all"-företag snarare än "know it all"-företag som Nadellas föregångare (Steve Ballmer) arbetade mer efter.

Så i korthet - Ybarra har iaf sett den här typen av arbete drivas inom en stor organisation tidigare och det kanske talar för att det kommer med något positivt.

Oneal har jag inte lika god koll på, men vet att hon arbetade på Vicarious Vision och har dykt upp i intervjuer kring arbete med representation och mångfald inom spelbransch, så summa summarum - kanske är detta ett par som åtminstone har koll på vilka steg som behöver tas för att röra om i grytan.

Återstår att se.

Skrivet av Joakim Kilman:

Går det, alltså? Jag har letat efter en sådan funktion men kunde verkligen inte hitta den. Så man måste nollställa allting, även ens skillpoints, för en massa pengar? Då blir även vapnen nollställda? Udda.
Jag ska testa. Får i så fall ta tillbaka den kritiken helt. Inget som påverkar betyget, men det gör det absolut lättare att testa nya vapen.

Jag har för mig att det blev så. Men det kändes lite som en eventuell bugg eftersom jag som sagt körde en "Reset" för mina skillpoints, varefter min uppfattning var att även mina vapen var nollställda och de delarna gick att spendera om på uppgraderingarna.

Som sagt - osäker, men ja. Man har ju flera hundra tusen Ucreds när en är klar känns det som så lika bra att testa.

Skrivet av Joakim Kilman:

Vi skriver väl om lite olika saker här. Men jag ska försöka förtydliga hur det funkar:
Du kan hitta uppgraderingsmoduler (ofta får man dem i samband med sidouppdrag) som du använder för att uppgradera vapnen. Då uppgraderas alla vapen av samma sort, så även om du säljer vapnet så kommer nästa likadana vapen du hittar att vara uppgraderat. Alltså om du uppgraderar din startrevolver så kommer alla likadana revolvrar att vara uppgraderade.
Men du kan aldrig nedgradera vapnen och få tillbaka uppgraderingsmodulerna så att du kan uppgradera något annat vapen istället. Och eftersom antalet är relativt begränsat så kommer en stor del av din arsenal att vara oanvändbar en bit in i spelet. Det finns ganska många olika vapen i spelet, men du får snåla en del med uppgraderingarna om du ska ha råd att uppgradera de senare vapnen.

Gjorde själv en reset hos en crafter och det resulterade i att mina vapen blev nollställda. Inte vad jag förväntade mig, men ja. Testat?

Skrivet av Sandpapper:

Kommunism?

Ja alltså om du syftar på den kommunism vi sett i t ex Sovjetunionen och i dagens Kina är ju frågan besvarad i samma sekund som dessa statsskick övergick till diktaturer - dvs avskyvärd. Kommunismen i sig är ju i sin rent utopiska form (klasslöst samhälle där all egendom ägs gemensamt osv) helt enkelt inte hanterbar för människan i mina ögon, även om idén i grunden låter fin.

Jag var dock inte ute efter att lyfta politiska partier eller deras tolkningar av olika ideologier i min lista ovan då min tolkning av trådskaparens frågeställning var att det handlade mer om grundläggande rent provocerande beteenden hos enskilda människor. Men sure, nu när du nämnde det skrev jag in vissa ideologier som är besläktade med konsekvenserna av exempelvis statskupper genom en kommunistisk rörelse, så jag fattar varför du undrar (tror jag).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Slår kanske in en öppen dörr här nu och vill inte skriva någon på näsan, men har inte sett det skrivas helt ännu så here goes

  • rasism

  • sexism

  • nazism

  • antisemitism

  • fascism

  • elitism

  • homofobi

  • funkofobi

  • transfobi

  • gatekeeping i ren allmänhet

Med så mycket tillgänglig kunskap om vår historia och vårt samhälle i stort idag känns det som att något måste ha gått riktigt snett för de som upplever att det är deras plikt att på ett eller annat sätt upprätthålla, försvara eller ens tänka tanken på att instifta något av ovanstående i sitt liv.

Tycker också det finns mycket annat i tråden som jag kan förstå frustrationen kring.

Härligt och se god ton so far i alla fall! <3

Ytterligare en tidigare Blizzard-anställd som uttalar sig:
https://twitter.com/ChrisMetzen/status/1419076394546470913?s=...

Skrivet av PeTTs0n:

Det är väl kanske lite svårt att hålla isär kommentarsfält när båda nyheterna rör samma ämne och händelse i grund och botten - sen att de behandlar lite olika vinklar och aspekter av densamma är väl förvisso en sak, men jag har svårt att se att det skulle vara möjligt att styra kommentarsfältet till den grad som du antyder.

Ja alltså förstå mig rätt, det var inte min mening att insinuera att posten i sig var irrelevant, snarare frågorna kring själv stämningen i sig. Dvs i den här tråden känns det vara relevant att fortsätta diskussionen kring Blizzard historiskt exempelvis, med hänsyn till Mikes uttalande och som någon ovan tidigare nämnde, hans beteende under Blizzcon 2010 etc.

Så my bad ifall det framkom som att jag tyckte posten var onödig, verkligen inte, tvärtom!
Bara noterade ett antal frågor kring själva huvudnyheten/stämningen i sig som jag tänkte kanske fick bättre träffar i ursprungsposten.

Skrivet av Rakoon:

Nej verkligen inte. Du kan använda din steamdeck tillsammans med geforce now, ett mycket bra komplement snarare. Verkligen inte konkurrenter på något sätt.

Menar du att ett Steam Deck som kan spela alla Steams titlar direkt från enheten skulle använda streaming-lösning för samma titlar? Eller tänker du att vissa titlar kommer användas genom streaming som ett komplement när det inte finns tillräckligt med bandbredd för att ladda hem ett spel (vilket iofs motsäger det då bra bandbredd argumenterar för att en faktiskt laddar hem och installerar spelet på enheten ändå)?

Kanske missförstår jag dig här?

Med tanke på stämningsansökans karaktär borde ju alla frågor kring den kanske hållas i den relevanta posten?

Utöver det antar jag ändå också att samtliga som läser detta är helt eniga i en förväntan om att allt ska gå rätt till. Om en inte tror att Kaliforniens rättsväsende har varit noggranna i sin utredning är det lika bra att skriva ut det direkt istället.

I slutet av dagen anser jag att alla nyheter som driver engagemang har en relevans i ett forum där ämnet de facto är relevant. Liksom, vi snackar inte om en liten 100-manna studio här utan snarare världens största(?) utgivare inom spel på multiplattform. Det är en ganska stor aktör som blir stämd här och att någon som har ett intresse i inte bara Activision/Blizzards titlar, utan även övriga spel inom AA och AAA -sfären, intresserar sig åtminstone lite av vad som sker bakom kulisserna här, känns inte så konstigt ändå kan jag tycka.

En av skaparna bakom ursprungliga Fable och Dungeon Keeper (Dene Carter) pratade nyligen om hans största kritik mot AAA som det kommit att se ut idag och även om han repeterade sig mycket runt just hur all AAA idag följer samma mall med cinematiskt berättande i fokus utan incitament för kreativt tänkande hos spelaren, kommer han också in på problemet med att det är samma snubbar som gör spelen. Med samma bakgrunder, samma referenser och samma tro om vad som gör ett riktigt bra spel. Därmed lyfter han också vikten av att få in fler kvinnor och icke-binära i branschen med olika bakgrunder, från olika områden, för att just bryta normen av hur spel förväntas vara.

Och med det sagt tycker jag själv han är inne på något som jag kan köpa, vilket i sin tur blir förbannat olyckligt när vi om och om igen får tydliga rapporter och uttalanden från företag och anställda kring hur framför allt kvinnor diskrimineras och/eller särbehandlas enkom pga sitt kön.

Så summa summarum - detta är inte sista gången vi kommer få läsa om orättvisor i branschen, vare sig det handlar om när Activision/Blizzard sparkar 800 anställda efter ett rekordår eller efter utredningar runt könsdiskriminering som nu. Så länge spelmedia rapporterar om det kan vi åtminstone lita på att företagen anstränger sig för att verka mot förbättring, snarare än om det är knäpptyst.

Sen finns det alltid nyheter som i slutet av dagen kommer uppfattas som att det är "nyhetstorka", men återigen, detta är inte precis en clickbait-nyhet eller en non-brainer som att "The Last of Us-serien kommer kosta massor av miljoner att skapa"-etc, detta är ju faktiska situationer som påverkar de människor som gör spel för miljontals spelare världen över. Om inte detta är nyheter värda att läsa vet jag inte vad som är det, men även där är väl smaken som baken.

Skrivet av Rakoon:

Geforce now är väl streaming, är detta streaming också? Varför anser du det är konkurrenter?

Min tanke vilar på det faktum att Geforce Nows användningsområde primärt handlat om att spela sitt Steam-bibliotek när man är borta från sin primära speldator.

Detta fyller det behovet på väldigt många sätt.

Skrivet av Rakoon:

Blir ju snordyrt så fort man vill ha mer än 1 spel installerat. 64 GB är ju pisslite. Jag luktar flopp.

Tänkte också på denna. Funderar själv på hur det landar utanför själva indie-scenen, men å andra sidan är ju Indie-scenen på Steam otroligt stor därtill. Svårt att liksom komma runt det. Och de spelen tar ju inte särskilt mycket utrymme.

Bra poäng av Johan här ovan dock. Tänkte inte på.

Skrivet av Fulci:
Skrivet av Fezk:

Tänker att jag slänger in era videos i huvudposten om en liten stund kan lika gärna skriva i ordning en liten sammanfattning.

Funderar plötsligt på om detta är något som sätter käpparna i hjulet på GeForce Now.
Känns verkligen som att detta riktar sig till samma publik rakt av. Konsumenter som redan har relativt bra speldatorer och är vana att investera det lilla extra för att få ut det mesta.

Skrivet av Molotov:

Tänkte att det inte är skrivet nånstans om detta, såg den när jag öppnade steam. Insåg nu att det var typ en timme sen den dök upp

Satt och väntade ett tag men verkar inte som att någon hunnit plocka den ännu så slänge upp denna mest för att jag ville diskutera lite kring det.

Frågan jag ställer mig är - kan någon ge en uppskattning kring vilken nivå maskinen hanterar spel och även - hur lång tros livslängden på en sån här enhet vara?

Och sist men inte minst - kommer indieutvecklare som håller priserna högre på Switch pga portabliteten kunna bibehålla den modellen nu när självaste Switchen får direktkonkurrens?