Inlägg av GG-Daniel

Inlägg som GG-Daniel har skrivit i forumet

12

Än så länge är det inte hundratals (tack och lov) men omkring 20-30 spel per dag är det i snitt numera, och det är illa nog! Det är extremt svårt, och jag skulle säga att Steam har väldigt lite att göra med ett spels framgång i dagsläget, vilket inte alls var sant för bara 5 år sedan. Hitills i år har det släppts 1017 spel på Steam, och Medianantalet ägda kopior är omkring 3 000. Medianpriset per spel är 7 $, så medianspelet har alltså dragit in (om de nu sålts till fullpris, vilket inte är särksilt troligt) 14 700 $ efter Steam tar sina 30%. Med dagens valutakurs blir det 130 343 kr, vilket för en liten studio som oss (4:a anställda) skulle räcka typ två månader om vi snålar lite med lönen och inte behöver göra några större inköp av t.ex. hårdvara.

Hälften av alla spel som släppts i år har alltså dragit in mindre än det, och många av dem har utvecklats under betydligt längre tid. 2007 var medianvärdet på antal kopior 297 000 med samma medianpris, så tiderna förändras! Idag måste man göra mycket mer marknadsföring själv som utvecklare, och nå ut till youtubers, streamer och press såklart för att få ett större genomslag.

Vi hade tur med Medusa, det blev väldigt populärt bland youtubers strax efter det släpptes förra året (i februari) och det dyker fortfarande upp nya videos varje vecka. Totalt har det fått över 250 000 nedladdningar, vilket vi är otroligt glada och tacksamma för. Det är också därför vi valt att jobba vidare på samma tema, för det är ett koncept som tagits emot väl, och som vi dessutom älskar att jobba på själva.

Skräckspel i antikens Grekland: M2 pre-production sneak peek

Hej!
I den här tråden tänkte jag posta grejer från vårt senaste projekt som går under arbetsnamnet M2. Jag heter Daniel Ström och är VD och designer på en liten svensk spelstudio som heter Guru Games. Vi har släppt ett gäng spel på bland annat PC och XBox One, och nu jobbar vi på en uppföljare till vår största framgång: Medusa's Labyrinth, ett skräckspel i antikens grekland. Orginalet finns gratis på steam, så om ni är nyfikna är det bara att tanka ned och lira. Speltiden på orginalet är omkring 30-45 minuter, och en av grejerna vi fokuserar på med uppföljaren är att göra ett längre spel med en mer komplett story och mer genomarbetad miljö.

Just nu är vi i väldigt tidig produktion på M2, så det jag tänkte visa idag är lite bilder från en av de scener som vi jobbat på. Vi har bara jobbat omkring 1-2 månader på det grafiska, och planerad launch är i början av 2018, så ingenting är i närheten av vårt förväntade slutresultatet. Vi vill jättegärna ha feedback från skräckfans redan nu dock, för ju tidigare vi får era intryck dessto mer kan vi anpassa för att det skall passa publiken.

Om ni vill veta mer om oss som studio är det bara att fråga! Har ni frågor om spelutveckling rent generellt kan jag också ställa upp och svara efter bästa förmåga.

Rummet i första bilden är från vår badhus-nivå som är tänkt att vara ett av spelets mörkare och intensivare områden. För en vecka sedan såg det ut såhär:

Om ni vill veta mer om M2 kan ni också signa upp er för vårt nyhetsbrev här!

12