Inlägg av Dulee

Inlägg som Dulee har skrivit i forumet

SH gick ju annars tidigare ut med att man skulle byta från BF42 till QuakeWarsmotorn; dvs den modifierade Doom3-motorn.

Vet ngn varför man lade ner detta? Efter att ha spelat QW? Var QW-motorn för begränsad?

Har inte kollat SH-forumet på ett tag så jag är lite out of the loop...

Skrivet av sgt.eagle:

Jag gillar inte detta spel... De fullkomligt sög när jag provade betan, BF2 lyckades komma upp till en mycket högre nivå än vad detta spel gjorde i beta testningen. Grafiken var inget speciellt, varje gång jag dog så laddades grafiken upp efter en stund. Vapnen kändes bara inte rätt, jag ska inte ta upp hellikopter flygandet. Spelet kan säkert bli bättre det är ju iofs en beta men detta är inget som lockar mig.

Jag håller tyvärr med. BF2-betan var mkt bättre och jag är besviken på Kaos. Var stort fan av Desert Combat-modden, men det här spelet saknar det lilla extra. Det känns verkligen som en blek BF2-kopia, och trots två år till på nacken så märks inte det. Alls. Det finns inget innovativt, och inget som utvecklar gameplay. Dessutom är det otroligt buggigt, med luftgång, extremt dålig aim, fordon som försvinner och kraschar. Allt sånt går ju att fixa - det är en beta. Ogillar dock själva gameplaykänslan, och det är ett aber. Köper ej.

Skrivet av ArtMan:

I BF kunde man inte äns förstöra små stolpar även om det var ren MP så hade det knappast gett högre ping eller mer lagg. Så nej jag tror att deras motor helt enkelt inte klarar av att få allt/mycket förstörda grejer utan att det börjar hacka och det har inget att göra med ifall folk vill spränga sönder grejer eller ej.

Okunnigt trams. Faktum är att Refraction-motorn som drev BF och även Refraction 2 (BF2) har stöd för terrängdeformering, utan att det "börjar hacka". I orginalplanerna för BF1942 fanns det möjligheter att skjuta sönder det mesta, men vid speltestning framkom att multiplayer blev gravt lidande av detta. Så till den milda grad att man tom tog bort möjligheterna att spränga små trähus på Guadalcanal. Inte ens brodestruktion behöll man då det påverkade MP så mkt.

Frostbite är ju i princip den fjärde generationens motor; från Codename:Eagle, BF1942, (BF:V), BF2 och Modern Combat (som iaf gav lite konsolvana). Det är ett ovedersägligt faktum att DICE spelmotorer, men sin stora skala, alltid saknat konkurrens i just den genren (stort, många spelare, fordon). Eller är det bara jag som finner ET:QW lite bristande i sina stycken?

Jag har sett Frostbite in action och kan bara säga att jag är äckligt imponerad. Det minst lika snyggt som Crysis och flyter perfekt, men det är ju multiplayer man vill åt...

Förresten går det rykten om att PC-version visst kommer, men det är bara rykten. Inte SÅ svårt att jobba med PC om man gjort en 360-version dock....

Skrivet av save:

I det långa loppet så kommer antagligen FC2 att vara bättre än Crysis, men det är svårt att växa i skuggan av ett spel med redan etablerad stark PR.

För mig känns det mkt osannolikt att ett IP som bröderna Yerli släppt - dvs FarCry - och som nu utvecklas av en studio som ägs av förläggaren kommer att bli ett bra spel. I min bok finns det alltså ingenting som talar för att FarCry2 skulle ens vara nära att konkurrera med Crysis.

Skrivet av Bonik:

det finns många shooter spel nu förtiden och alla spel utvecklare
saknar bra ider... de gör hela tiden vapen eller skräck spel.
den motor passar bra föratt göra ett rambo spel eller ny predator.

Det här var ändå 2007 års bästa inlägg och vinner lätt pris i kategorin "jaha, tycker du det?". Inlägget är också nominerat i kategorin "DUH!".

On topic. Tja, en lågbudgetmotor, imponerande specs för priset.

Jag har sagt det förr och säger det igen; väntar med spänning på FZ stora reportage om SVENSKA grafikmotorer! Avalanche Engine vs Starbreeze nya motor vs Refraction3/Frostbite från DICE.

Förresten: vilka ÄR eg bröderna Yerli? De låter som 2a generationens (tyskfödda) turkar, och leder ju bannemig utvecklingen, i hård konkurrens med Id och Epic. Fett imponerande. Jag skulle fö GÄRNA läsa en saftig FZ-special med Avalanche, Starbreeze och DICE grafikmotorbyggare.

EAs kontrakt med Crysis skiljer sig inte alls från deras gamla avtal med DICE eller andra oberoende utvecklare. Det maligna inflytandet från EA i fallet DICE kom efter att de köpte en minoritetspost, ett par år innan utköpet från börsen.

Skrivet av Bitme:

Stadiga 30fps på Core 2 Duo 2Ghz, Go 7900 GS i Quicktime Player. Detta e ju bara en 720p H.264 och borde inte vara några problem att spela upp för de flesta gamers. Förmodligen bara för mycket skit installerat som tar upp CPU. Installera om XP och hoppa över alla crap program för att snabba upp datorn. Ladda ner Combined Community Codec Pack www.cccp-project.net Det enda ni behöver.

Sjukt bra codec pack!

Tack!

Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Dulee:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av zijn:

va fan ska dice med en ny grafikmotor till när så fort dom börjar att patcha spelet så blir de bara skit till slut
nä EA för fan lägg ner dice nu så ja slipper skämmas
att dom kommer i från sverige

Ifall de nu bygger en bra grafikmotor ifrån grunden upp blir allt mycket bättre. Ifrån det som hittills sagt verkar de nu satsa på modbarhet och hemmaskapat material från grunden, vilket är en bra inriktning.

Jag tror inte de kommer att kunna tävla med de stora i motorscenen, men man kan ju hoppas.

Sa dem inte exakt samma sak om BF2? Men jo Battlefields spelmotorer har alltid kännts lite skumma av nån anledning. Kanske blir bättre med en ny, men gillar inte deras eviga conquest...

Vad har conquest med grafikmotorn att göra? Jo, jag var retorisk. Ingenting. Enligt mitt förmenande har DICE sen Refraction 1 legat i framkanten med sina motorer. Integrationen med fysik/stora kartor/fordonsstöd har alltid varit Refraction Games/DICE styrka.

Kul att de jobbar på. Även om man ogillar EA (vilket jag också gör) ska man veta att det sitter en hel del duktiga motorkodare på sthlm-kontoret. Jag ska inte säga för mycket, men de som sett Frostbite är inte längre så impade av CryEngine och UE3. Jag tror att di svenske kan ge jättarna en match.

Man får inte glömma duktige Magnus H på Starbreeze heller. Det finns talang i gamla svedala.

Det har inget med motorn att göra utan med spelen dem designar med sina bra motorer. Som de flera andra sagt, bara för att man har en bra motor blir det inget bra spel. De flesta verkar ju tro att så fort det är UE3 så blir spelet skitsnygga och bra.

Battlefield är en bra serier som har drivits med väldigt avancerade motorer för sin tid, men de har för mig fallit på detta eviga conquest läge där 32/64 spelare sprids ut över en jätte yta, så man lika gärna kunde spela 6vs6.

Får dem bara detta spel någorlunda buggfritt från start eller åtminstone vettiga patchar som inte orskar mer skada än dem fixar så kand et ju bli ett skitbra spel, men tyvär har dem ju inte världens högsta förtroende för tillfället.

Om det nu ska satsas på banknåpande så måste dem också se till att banor går att ladda ner från servern på något smidigt sätt, antingen via separata ftp servrar eller dylikt. Annars kommer custom maps igentligen aldrig att kunna spridas vettigt. Speciellt inte med deras ranking system för unlocks, vilket dödar hela mod/custom map scenen ännu mer än vad saknaden av nerladdnings funktion.

Det du skriver är valida synpunkter, men det har fortfarande noll och intet med själva grafikmotorn att göra. Du beskriver (problem i) spel som DICE gjort med Refraction 2. Vad mig anbelangar hoppas jag förvisso att DICE gör "det perfekta" Battlefield-spelet en dag. De kan dock lika gärna göra ett smygspel ala Hitman (länge ryktades det om ett DICE-spel som skulle heta "The Contractor") eller en variant på PacMan.

Skrivet av Wardancer:
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av zijn:

va fan ska dice med en ny grafikmotor till när så fort dom börjar att patcha spelet så blir de bara skit till slut
nä EA för fan lägg ner dice nu så ja slipper skämmas
att dom kommer i från sverige

Ifall de nu bygger en bra grafikmotor ifrån grunden upp blir allt mycket bättre. Ifrån det som hittills sagt verkar de nu satsa på modbarhet och hemmaskapat material från grunden, vilket är en bra inriktning.

Jag tror inte de kommer att kunna tävla med de stora i motorscenen, men man kan ju hoppas.

Sa dem inte exakt samma sak om BF2? Men jo Battlefields spelmotorer har alltid kännts lite skumma av nån anledning. Kanske blir bättre med en ny, men gillar inte deras eviga conquest...

Vad har conquest med grafikmotorn att göra? Jo, jag var retorisk. Ingenting. Enligt mitt förmenande har DICE sen Refraction 1 legat i framkanten med sina motorer. Integrationen med fysik/stora kartor/fordonsstöd har alltid varit Refraction Games/DICE styrka.

Kul att de jobbar på. Även om man ogillar EA (vilket jag också gör) ska man veta att det sitter en hel del duktiga motorkodare på sthlm-kontoret. Jag ska inte säga för mycket, men de som sett Frostbite är inte längre så impade av CryEngine och UE3. Jag tror att di svenske kan ge jättarna en match.

Man får inte glömma duktige Magnus H på Starbreeze heller. Det finns talang i gamla svedala.

ETQW ser riktigt beige ut. Dåligt ljud också. Synd. Spelet kan ändå bli bra när det är färdigt. Balansen blir sehr wichtig...

ps Jag tycker att BF2142 är ett otippat bra spel och bitvis sinnessjukt kul, med bra TP, så kanske är jag diskvalificerad från ETQW-åsikter?

Skrivet av stefpet:

I somras köpte jag ett spel från Rockstar. Till min förskräckelse visade det sig inte var något annat än en ren rasist- och misshandelssimulator.

Håller med. Vidrigt spel. Att glorifiera den där dödsmaskinen JO Waldner är bara för mycket. Skämmes ta mig fan, Rockstar!

Har skrivit det förut, så jag upprepar mig. Det mest sannolika är att EA kommer öka antalet anställda i Sverige från dryga 200 till det dubbla. De talar själva om att de siktar på 800 anställda.

Varför? Ja, inte för att de är snälla, den saken är klar. Till och med your average FZ-reader har ju fattat att EA är kapitalister förvånande nog, men (och det är ett viktigt men) lönerna i Sverige ligger klart lägre än i USA och Kanada. Dessutom är uppenbarligen många på stockholmskontoret sjukt begåvade kodare. Deras proprietära grafikmotor(er) är inte kattskit, och således kan de inte huxflux ersättas av EA-robotar i Quebec eller LA. Alltså: simpel makroekonomi. (Fd) DICE kommer bo kvar på söööööder.

Så.

Disclaimer: jag har haft fel mååååånga gånger förut.

Hej Phosphor.

Hur går det eg för er i Uppsala? Ska ni inte göra ngt med ett eget IP snart?

Imponerad. Snyggt interfejs.

Men..äh...ursäkta. Det här har typ varit känt i 18 månader.

Och - ja - jag tycker att det är mkt synd att DICE huvudägare och styrelse valde att casha in när EAs (snåla) bud kom, men jag tror inte att EA kommer att lägga ner studion. Snarare tror jag att styrkan 200 man kommer att vara det dubbla inom några år. Sverige har ruskigt gott rykte när det gäller spelutvecklare, och lönerna är ännu inte lika höga som i USA, UK eller Canada.

Att vi dock kommer att få se en räcka (bra och mindre bra?) BF-spel känns rätt givet. Som gammal aktie(vilket klipp!)ägare i DICE undrar man vad som hände med deras "helt nya IP"... De hade en titel som var hemlig och som från DICEhåll sades vara "helt annorlunda" och internt hördes rykten som "har större potential än BF42 och är helt crazy kul".

Vad var det för spel? Vad hände där??

Nåja. I min bok är gamla Refraction Games/DICE Stockholm topp fem av spelutvecklare. Är mkt spänd på deras nya grafikmotor för BF Bad Company tex. Lars G och Niklas P är genier, och första gången jag spelade BF42, Wake Island tillhör bland det roligaste jag gjort med kläderna på.

*snyft*

Va sjukt. Är där då. Hade iofs inte tänkt att införskaffa en Wii öht. Tänkte istället i en snar framtid investera i antingen a) en helt ny burk, eller b) en jäsikens massa uppgraderingar min P4 3Ghz.

Men vafan, en Wii kostar ju knappt något, så varför inte...

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Dulee:

(Refraction 4?)

Frostbite?

Har också hört att även Starbreeze har riktigt grymma utvecklare på teknologi-sidan.

Sedan kan man ju fråga sig hur mycket en bra spelmotor egentligen gör. Hela "OMFG, UE3!!1"-hypen har ju till stor del byggts upp av att Epic sitter på ett riktigt vasst team med 3d-grafiker. Något som spelar större roll är utvecklingsmiljön (inte den fysiska miljön som man sitter i, utan snarare alla verktyg, etc. ), och där har Epic gjort ett riktigt bra jobb.

Jaja, det ser ju iallafall ut som att för Avalanche så är det inte längre tekniska begränsningar som sätter gränsen för hur stor yta som ett spel kan utspela sig på, och det är ju en rejäl bedrift.

Någon som känner till något annat spel (med lika hög detaljnivå, alltså inte nerstrippat som en flygsimulator) som utspelar sig på större yta än Just Cause?

Bra påpekande; Epic har extremt duktiga grafiker - men det lilla jag sett av motorn och dess tools är dock imponerande.

Än mer imponerande är dock att båda Avalache och DICE sitter på egna motorer som helt klart kan mäta sig med de bästa. Jag vet att både DICE och Avalache sagt nej till licensiering vid flera tillfällen. Man ska som du nämner heller inte glömma att även Starbreeze egen Magnus H är riktigt vass när det gäller motorteknologi.

Större yta än Just Cause? Känner jag inte till. Mkt coolt! När BF42 kom blev man ju impad av kartornas storlek, men detta är ju väääldigt mkt större.

Skrivet av Thinner:

Har följt det här spelet sedan i höstas, nu börjar det äntligen dra ihop sig!

Har följt det här spelet sen jag såg Rock Solids grafikmotor första gången - innan de först "köptes" av Starbreeze, sen hävdes köpet, sen konkurs och sen startades Avalache.

Kan säga så här: både DICE nya motor (Refraction 4?) och Avalache egen motor kommer att ge Unreal Engine en rejäl match. Epics tools är dock överlägsna, iom att de satsar på licensiering av motorn.

Jag tror dock att både DICE nya (BF:Bad Company, och sen den riktiga BF3!) samt Avalache Engine skulle gå att licensiera om bolagen lade krut på det.

Är iaf sjukt impad av båda företagen.

Och: ja. Det ska bli KUL att leka Rico.

Skrivet av Mabec:

Skugga på osynlig sniper?

Jo. Rimligen. Om man tänker sig en skön scifi-klädedräkt som snajpern hänger på sig på morgonkvisten - och som gör en osynlig - borde väl ändå ens fysiska entitet vara på plats och således bryta solens strålar?

Kategori: osannolikt fånig debatt.