Inlägg av spritarn

Inlägg som spritarn har skrivit i forumet

Skrivet av GizZm086:
Skrivet av spritarn:

Har aldrig tittat på en livestream (då spelar jag hellre själv) och är totalt ointresserad av esport men ändå kul att höra.

All innovation är bra för branschen då det är något som inte riktigt har förekommit så mycket de senaste åren. Oavsett om det är streamning eller vad det kan vara så ökar det intresset i allmänheten, får kanske in fler användare, mer investerare och som i slutändan leder till bättre produkter.

Ni som ofta tittar på streamarna, varför gör ni det? Jag menar inte att vara nedlåtande utan uppriktigt nyfiken. Jag har försökt titta på de s.k. proffsen i spel som t.ex. BF3 men deras sätt att spela och teamplaya är så annorlunda från min egen public-upplevelse att det blir överhuvudtaget svårt att relatera. Och som sagt, jag personligen spelar hellre själv än att se på när andra gör det.

Är ni samma typ av människor som kan tycka det är soft att kolla på när andra spelar IRL också? Ni vet såna som inte har något problem med att bara sitta i soffan och se någon lira lite Bioshock eller vad som helst.

Jag kollar väldigt mycket på e-sport. Men sällan FPS e-sport, det är lockar inte alls. Däremot kollar jag mycket dota 2 turneringar och förr var det startcraft 2 med. Ser inte mycket skillnad i det eller en fotbollsmatch på tv. Det finns en hel betting community där man antingen kan satsa in-game items eller pengar. Jag gillar inte att kolla på någon annan som bara spelar utan kollar på turneringar just för nöjes skull. Samla ihop lite polare, satsa lite pengar, drick lite bärs (om man vill) och kolla e-sport. As soft

Ok ja då blir det väl lite tydligare, även om jag personligen inte förstår liknelsen med "vanlig" sport riktigt. Jag skulle väl snarare jämföra esport med schack, dvs ett mentalt spel. "Vanlig" sport består nästan alltid av både en mental del, samt i varierande intensitet en fysisk del, och det tycker ändå jag är en ganska stor skillnad.

Men sen vad man gillar är helt upp till en själv såklart, men jag vet inte om jag skulle likställa 5v5 Dota2 med en fotbollsmatch

Har aldrig tittat på en livestream (då spelar jag hellre själv) och är totalt ointresserad av esport men ändå kul att höra.

All innovation är bra för branschen då det är något som inte riktigt har förekommit så mycket de senaste åren. Oavsett om det är streamning eller vad det kan vara så ökar det intresset i allmänheten, får kanske in fler användare, mer investerare och som i slutändan leder till bättre produkter.

Ni som ofta tittar på streamarna, varför gör ni det? Jag menar inte att vara nedlåtande utan uppriktigt nyfiken. Jag har försökt titta på de s.k. proffsen i spel som t.ex. BF3 men deras sätt att spela och teamplaya är så annorlunda från min egen public-upplevelse att det blir överhuvudtaget svårt att relatera. Och som sagt, jag personligen spelar hellre själv än att se på när andra gör det.

Är ni samma typ av människor som kan tycka det är soft att kolla på när andra spelar IRL också? Ni vet såna som inte har något problem med att bara sitta i soffan och se någon lira lite Bioshock eller vad som helst.

Kanske är en dum fråga men man vet ju aldrig med pc-releaser, men fungerar det här med handkontroller?

Krävs det externa bindningar för mer okända kontroller än xbox360-varianten eller är det något man kan göra inne i spelet?

Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av spritarn:

Menar du nu, på fullt jävla allvar att en så okvalificerad arbetstagare som det i princip går att bli ska jämföra sin lön med en människa som har i många fall spenderat ett halvt decennium på att tillskansa sig expertkompetens inom sitt område med studieskulder på flera hundratusen som resultat?

Är hemtjänstanställda måttstocken vi ska sätt lön efter? Du måste ju vara komplett jävla bindgalen om du är över 18år och resonerar på det här sättet! Vad tror du syftet med universitet överhuvudtaget är?

Tillägg: Jag tjänar för tillfället under sommaren ca 5000-9000kr netto/månad. Studerar i vanliga fall och ligger då kring 12-13. Det betyder inte att jag inte begriper hur världen fungerar.

Det har jag aldrig skrivit. Du sa att det är rimligt att spelutvecklare som kanske gör ett av världens mest meningslösa arbete ska tjäna mer än 25 000. Jag tycker att som världen ser ut idag så förtjänar dom inte det.

Och att du kallar personer som arbetar inom hemtjänsten för okvalificerade arbetstagare visar bara på vilken världsbild du besitter. Kan säga att dom personerna är 100 ggr mer kvalificerade och nyttiga för Sverige än vad du nånsin kommer bli.

Spelutvecklare får den lön som dom antingen individuellt eller via kollektivavtal har förhandlat fram med sin arbetsgivare. Arbetsgivaren anser uppenbarligen att en spelutvecklare hos t.ex. DICE som tillhör toppskiktet är värd 60 000kr/mån. Lön sätts framförallt efter vad du som individ kan tillföra företaget, medan god ekonomi möjliggör högre lön. En kassör på ICA t.ex. kommer aldrig tjäna mer än vad som idag är 80-130kr, oavsett om ICA-affären säljer för tiotals miljoner per år. Det här vet du om du någonsin arbetat.

För att arbeta inom hemtjänst kräv absolut ingenting. I många fall inte ens en gymnasieutbildning och ibland inte ens kunskap i språket. Ett körkort brukar krävas, men bortsett från det så är de formella kraven på hemtjänstanställda i princip så låga som det bara går att gå. Det skulle väl vara militären eller samhall som konkurrerar i huvudsak.

En genomsnittlig hemtjänstarbetstagare är okvalificerad, det är därför de jobbar hos hemtjänsten, oftast. Sen finns det säkert en och annan med trippelexamen och bakgrund i de högsta finansiella ligorna globalt sett som jobbar på hemtjänsten av moralistiska skäl, men nu snackar vi genomsnittlig.

Är du väl utbildad med ett tajt CV och goda referenser så söker du överhuvudtaget inte jobb hos hemtjänsten, annat än i ytterst extrema individuella fall.

Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Tompa8989:

Bullshit. Jag känner ett gäng snubbar på ett spelföretag som är 7 st. Och dom är på väg att få uppbackning av ett stort spelföretag om allt går rätt, men innan den konstakten togs så hade dom redan gjort alla grunder och nästan hela spelmekaniken grunder på 7 personer och det har garanterat inte kostat ens 1 miljon. Det handlar om vad man vill och vad man inte vill göra.

Om man tycker att man har världens mest viktiga jobb som många spelutvecklare verkar tycka så lär det kosta en jävla massa pengar och en jävla massa personal.

Dina sju snubbar är gissningsvis arbetslösa studenter kring 20 gissar jag. Antingen det eller så arbetar de på ett mobilspel. Jag skulle tro att det är rätt osannolikt att sju personer med heltidslön hinner skapa nästan ett helt spel innan det går över miljonen i företagets utgifter.

Jag har vänner på både Massive och DICE och hade jag dragit ihop dem för att göra ett spel hade jag ju varit tvungen att erbjuda dem minst lika hög lön som de har nu, i ett fall över 60 000/mån, i inget fall under 40 000/mån.

Det funkar inte att göra riktigt bra, stora spel (alltså inte gimmickspel som Angry Birds) utan talangfulla, kunniga människor och dessa är nästan alltid redan anställda någon annanstans med hög lön. Lön som de inte kan bara skita i för att jobba med ditt lågbudgetspel på heltid när de har hus, barn och bil att betala.

EDIT: Sju personer som arbetar i ett år och bara har en i sammanhanget låg lön på 25 000 kr före skatt kostar företaget minst 3 100 000 kr bara i lönekostnader.

Det är väl där det sjuka kommer in eller hur? 25 000 = en låg lön. Det är fan skamligt. Om man begär så mycket i lön så förtjänar man att avskedas när samma trötta FPS man gör suger hästpung.

25 000 är en låg lön brutto, det fattar vem fan som helst som inte lever hemma hos mamma.

25 000 x 0,7 = 17 500 (siffran skulle varit mindre i verkligheten genom extra skattesatser, kyrkoskatt etc)

Genomsnittlig hyresrätt halvsunkig 6000kr
El 200kr
Internet 200kr
Parkering 200kr
Bil 300kr
Bensin 1500kr
Hemmalagad mat 2000kr
Mat att äta ute 1000kr
Berusningspreparat av valfri sort - 1500kr

Vi är redan nu uppe i ~13 000kr och då har vi inte använt en krona till att roa oss själva utöver att supa skallen av oss och knarka om vi vill det.

Det här varit ett hastigt, slarvigt och pissigt exempel men förhoppningsvis kan det ge en fingervisning om vad du får ut av en lön

Ärligt talat...Du är fanimej helt otrolig. Fråga valfri person som jobbar inom hemtjänsten vad dom tjänar? Jag kan säga att det inte är i närheten av 25 000. Gå till dina MUF-kompisar nu och sluta sitta och tro att du är bättre än oss andra.

Menar du nu, på fullt jävla allvar att en så okvalificerad arbetstagare som det i princip går att bli ska jämföra sin lön med en människa som har i många fall spenderat ett halvt decennium på att tillskansa sig expertkompetens inom sitt område med studieskulder på flera hundratusen som resultat?

Är hemtjänstanställda måttstocken vi ska sätt lön efter? Du måste ju vara komplett jävla bindgalen om du är över 18år och resonerar på det här sättet! Vad tror du syftet med universitet överhuvudtaget är?

Tillägg: Jag tjänar för tillfället under sommaren ca 5000-9000kr netto/månad. Studerar i vanliga fall och ligger då kring 12-13. Det betyder inte att jag inte begriper hur världen fungerar.

Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av Tompa8989:

Bullshit. Jag känner ett gäng snubbar på ett spelföretag som är 7 st. Och dom är på väg att få uppbackning av ett stort spelföretag om allt går rätt, men innan den konstakten togs så hade dom redan gjort alla grunder och nästan hela spelmekaniken grunder på 7 personer och det har garanterat inte kostat ens 1 miljon. Det handlar om vad man vill och vad man inte vill göra.

Om man tycker att man har världens mest viktiga jobb som många spelutvecklare verkar tycka så lär det kosta en jävla massa pengar och en jävla massa personal.

Dina sju snubbar är gissningsvis arbetslösa studenter kring 20 gissar jag. Antingen det eller så arbetar de på ett mobilspel. Jag skulle tro att det är rätt osannolikt att sju personer med heltidslön hinner skapa nästan ett helt spel innan det går över miljonen i företagets utgifter.

Jag har vänner på både Massive och DICE och hade jag dragit ihop dem för att göra ett spel hade jag ju varit tvungen att erbjuda dem minst lika hög lön som de har nu, i ett fall över 60 000/mån, i inget fall under 40 000/mån.

Det funkar inte att göra riktigt bra, stora spel (alltså inte gimmickspel som Angry Birds) utan talangfulla, kunniga människor och dessa är nästan alltid redan anställda någon annanstans med hög lön. Lön som de inte kan bara skita i för att jobba med ditt lågbudgetspel på heltid när de har hus, barn och bil att betala.

EDIT: Sju personer som arbetar i ett år och bara har en i sammanhanget låg lön på 25 000 kr före skatt kostar företaget minst 3 100 000 kr bara i lönekostnader.

Det är väl där det sjuka kommer in eller hur? 25 000 = en låg lön. Det är fan skamligt. Om man begär så mycket i lön så förtjänar man att avskedas när samma trötta FPS man gör suger hästpung.

25 000 är en låg lön brutto, det fattar vem fan som helst som inte lever hemma hos mamma.

25 000 x 0,7 = 17 500 (siffran skulle varit mindre i verkligheten genom extra skattesatser, kyrkoskatt etc)

Genomsnittlig hyresrätt halvsunkig 6000kr
El 200kr
Internet 200kr
Parkering 200kr
Bil 300kr
Bensin 1500kr
Hemmalagad mat 2000kr
Mat att äta ute 1000kr
Berusningspreparat av valfri sort - 1500kr

Vi är redan nu uppe i ~13 000kr och då har vi inte använt en krona till att roa oss själva utöver att supa skallen av oss och knarka om vi vill det.

Det här varit ett hastigt, slarvigt och pissigt exempel men förhoppningsvis kan det ge en fingervisning om vad du får ut av en lön

Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Hullken:

I logikens namn är det ju just spel som CoD och Battlefield som spelföretagen ska satsa på då dessa spel drar in ENORMA summor pengar... Eller varför inte WoW som dragit in mest pengar av alla? (De håller väl sig fortfarande strax över en miljard kr i månaden efter alla dessa år?)

Även om det naturligtvis är väldigt älskvärt med människor som "brinner för" att göra spel i kombination med stor talang och ingen önskan att tjäna pengar, som gör små indiespel som uppskattas mycket av ett fåtal, så är det ju inget man kan begära av människor som måste få in pengar till familjen.

Tyvärr, men det är just den illusionen som förstör spelvärlden, illusionen att stor budget + stora kostnader = stor vinst. CoD och BF säljer bra, sant, men hur stor vinst hör de egentligen? Räkna den vinsten på kostnaden, antalet anställda och antalet sålda spel.
Tvärt om så ser du nog att det är de mindre utvecklarna, de mindre spelen, som gör en bra vinst. Inte samma summa, men givet studipns storlek och spelens budget så är den i jämförelse större. CDPR hyr folk och startar nya studios oxj satsar på nya IP medan EA gör motsatsen. EA går back, CDPR gör gör vinst. Det är bara ett exempel...

Att jobba hos EA är att be om att bli arbetslös, du är aldrig säker oavsett hur bra jobb du gör och hur bra spelet döljer, du kan offras för att andra spel floppat. Jobba hos en mindre studio och bli uppskattad, göt ett bra jobb och de kommer bry sig om att ha kvar dig. Sist men inte minst, bättre att kunna se sig i spegeln och våga möta sina kunder på ett forum öppet då man gjort ett bra spel, än tjäna dugligt på kort sikt men sälja sig och sin självrespekt.

Alltså.. Faktum är att du har inte en jävla aning vad du talar om, om jag ska vara otrevligt ärlig.

Det är FULLSTÄNDIGT IRRELEVANT huruvida ett indiespel gör en proportionellt större vinst än EA. Allvarligt talat. FULLSTÄNDIGT IRRELEVANT.

En proportionellt större vinst betalar inga löner, en proportionellt större vinst betalar inte för dina barn, en proportionellt större vinst genererar inte nya inventarier, en proportionellt större vinst betyder INGENTING utanför små sifferlekar och krogsamtal kring lustiga faktoider.

Begrip att det inte finns någon jävla självrespekt och "sälja sig". Det här är fullvuxna människor med fru, barn, hus, bil, lån, intressen, sommarsemestrar, aktivt socialt liv och så vidare. Det är inte någon timanställd grabb i nedre 20årsåldern i en hyresrätt i en svensk småstad. Släpp sargen för fan

Skrivet av Hullken:
Skrivet av Tompa8989:

Bullshit. Jag känner ett gäng snubbar på ett spelföretag som är 7 st. Och dom är på väg att få uppbackning av ett stort spelföretag om allt går rätt, men innan den konstakten togs så hade dom redan gjort alla grunder och nästan hela spelmekaniken grunder på 7 personer och det har garanterat inte kostat ens 1 miljon. Det handlar om vad man vill och vad man inte vill göra.

Om man tycker att man har världens mest viktiga jobb som många spelutvecklare verkar tycka så lär det kosta en jävla massa pengar och en jävla massa personal.

Dina sju snubbar är gissningsvis arbetslösa studenter kring 20 gissar jag. Antingen det eller så arbetar de på ett mobilspel. Jag skulle tro att det är rätt osannolikt att sju personer med heltidslön hinner skapa nästan ett helt spel innan det går över miljonen i företagets utgifter.

Jag har vänner på både Massive och DICE och hade jag dragit ihop dem för att göra ett spel hade jag ju varit tvungen att erbjuda dem minst lika hög lön som de har nu, i ett fall över 60 000/mån, i inget fall under 40 000/mån.

Det funkar inte att göra riktigt bra, stora spel (alltså inte gimmickspel som Angry Birds) utan talangfulla, kunniga människor och dessa är nästan alltid redan anställda någon annanstans med hög lön. Lön som de inte kan bara skita i för att jobba med ditt lågbudgetspel på heltid när de har hus, barn och bil att betala.

EDIT: Sju personer som arbetar i ett år och bara har en i sammanhanget låg lön på 25 000 kr före skatt kostar företaget minst 3 100 000 kr bara i lönekostnader.

Hullken jag gillar dig. Du är den första jag stöter på här på FZ som faktiskt använder logik, kunskap och basala ekonomiska uträkningar för att visa svart på vitt hur det ligger till.

Du ska dock veta att du kommer stånga dig blodig, gul och blå innan gemene man här på FZ begriper vad du talar om. Många här har aldrig haft utgifter på riktigt och kan av brist på erfarenhet helt enkelt inte begripa hur man behöver mer än 1050kr/mån.

Lönekalkyler, amorteringar, inventarier, avskrivningar, investerare, arbetsgivaravgifter osv är lika främmande för majoriteten av FZs läsare som små gröna män i rymden. Det är för främmande för att ta in, och varför 23miljoner låter som en gigantisk hög siffra.

Och det är det, för en privatperson. I och med att de flesta endast har upplevt privatekonomi (om ens det) så blir det fullständigt ogreppbart när de försöker använda samma mentala process med företagsekonomi.

"Vad kostar en penna och stol egentligen höhö.. min polare gör en app i källaren hos sin mamma och han har minsann överlevt ett helt år på 25 000 kronor som han vann på poker, varför kan inte DICE göra på samma sätt?"

Jag är glad att du är här, och glad att se att du försöker. Tro dock inte att någon kommer kunna ta in vad du säger innan egen- eller skolstudier inom området

Skrivet av Margy:
Skrivet av spritarn:

Nja, Mattrick är en extremt framgångsrik individ och har varit central i Xbox 360's utveckling. Det är en sak att inte gilla allt han har gjort, men att anklaga honom för något annat än att vara en av branschens största är bara smaklöst.

Mattrick är säkert en bra affärsman men jag tror att detta kan vara en del av problemet. Han är bra på att få diverse siffror att växa men har lite sämre koll på vad marknaden vill ha.

I och med Xbox One verkar detta "siffertänk" gått helt överstyr och man proppade den full av funktioner som MS och diverse företag tjänar pengar på utan att tänka det minsta på vad kunderna ville ha. Man räknade kallt med att kunderna skulle köpa vad de än släppte ut på marknaden.

Att förstå vad marknaden vill ha och att få siffrorna att växa är två tätt sammankopplade fenomen, lite som att äta och stilla hunger.

Att somliga beslut inte är individuellt tagna för att tillfredsställa oss som hänger på FZ är en sak, men i all ärlighet så är vi ett ganska litet kundsegment som generellt sett inte är den kundgrupp som spenderar de stora pengarna. Jag blev faktiskt nästan överraskad över vilken stor plats som oldschoolgamers faktiskt får den här generationen med bland annat 8gb ram (vilket inte ens är standard på pc för andra än hardcorespelare).

Att TV, film, musik, spel och i princip all hemmaunderhållning flyter samman till en enda enhet är något vi kommer att se mer av. Något annat vore idiotiskt för företagen. Funktionerna konkurrerar inte egentligen med varandra - nåja, vi får se hur Xbox One fixar minneshanteringen mellan de olika OS'en och spel - men att en maskin lyfter TV-tittande in i framtiden behöver nödvändigtvis inte betyda att spelen kommer vara värdelösa.

Tiden då gamers var separerade från övriga människor är över, och ärligt talat är den tiden förbi sedan länge. Du måste i princip tillbaka till PS2/Gamecube-eran om det är något du är intresserad av. Jag tror att det är bra rent socialt också att konsoler inte bara är en leksak för de mest teknikintresserade utan en apparat som har en plats i princip i alla människors hem, likt datorn och internetuppkoppling har blivit idag. Jag minns fortfarande vilka implikationer man fick utstå när man berättade att man hade ADSL-uppkoppling år 2000, som att man vore en tekniknörd av värsta sorten som hatade andra människor och bara ville sitta hemma mest hela dagarna.

Jag är fruktansvärt sugen på den här nya generationen och se vad den kan ge oss, särskilt om ett par år. Xbox 360/PS3 2006 är väldigt långt ifrån vad Xbox 360/PS3 är idag 2013, och jag antar att vi kommer att se en minst lika dramatisk utveckling med de här maskinerna. Och rent hårdvarumässigt så finns det utrymme att ta ut svängarna ordentligt.

Skrivet av Aresz:

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Distinctive_Software

Det visste jag inte, imponerande ändå. Frågan är var han fick idén från att hans kunder skulle vilja ha en kamera i nyllet och "always online DRM" ifrån? Måste ångra sig nu, att gå från MS till Zynga är ju säkert inget han blir fattig av, men rent karriärmässigt måste det vara ett nerköp.

Ja alltså jag är väl mer eller mindre en hardcoregamer själv, eller åtminstone mer hardcore än casual även om jag inte bryr mig nämnvärt om esport och liknande så i egenskap av det så gillar jag inte heller kinect och annat som har kommit nu på slutet.

Men affärsmässigt så var Kinect en supersuccé. 24 miljoner sålda exemplar i februari 2013 kan inte ses som något annat än en jordskredssuccé så uppenbarligen var det ett affärsmässigt genidrag. Genom att bundla Kinect med Xbox One så blir Kinect inte bara en gimmick för halvdassiga wii-sportspels-kopior utan kan implementeras på bredare front genom hela systemet, och som sagt, även om jag personligen inte känner något behov av det så öppnar det upp nya möjligheter som jag faktiskt tror kommer att vara väldigt uppskattat av genomsnittskonsumenten.

Röst och rörelsestyrning sågs som väldigt sci-fi och futuristiskt för bara några år sedan, nu är den framtiden här och troligtvis för att stanna. När Xbox One sätter den standarden så kan företag som Apple inte skita i det utan vi kan vänta oss en rörelse- och röststyrd Apple TV inom kort som tillsammans med iPads och annat kommer konkurrera stenhårt.

Jag läste om en studie ganska nyligen kring hela futurismen som koncept och att vi aldrig kommer uppfatta att den tid vi lever i idag är futuristisk, men att kliva in i ditt vardagsrum och säga åt din TV vad du vill titta på och vifta bort det med händerna om du inte är nöjd, det är sci-fi, det är futuristiskt och det är cyberpunk som fan och något som var fullständigt otänkbart utanför science-fictionlitteratur för bara några år sedan.

Always-on är också något som kommer att slå på bred front i framtiden, misstaget som Mattrick och Microsoft gjorde var att de försökte pressa på den naturliga utvecklingen lite för snabbt bara. Men tro inte annat än att du 2020 kommer se digital speldelning som en fundamental del av din underhållningsupplevelse. Och jag tycker personligen att det är fantastiska funktioner.

Ang. flytten till Zynga så framstår det framförallt som ett karriärsdrag. Modern karriärsutveckling sker inte inom ett och samma företag, utan bara det faktum att han faktiskt kommer vara CEO på Zynga (oavsett hur det sedan går) gör honom mer attraktiv på arbetsmarknaden och kommer troligtvis leda till högre positioner i framtiden. Det ger han erfarenhet han tidigare inte haft, och lyckas han vända på Zyngas utveckling, ja då kommer han att bli högvilt aktuell för de absolut högsta ligorna.

Jag tror inte att Zyngaflytten handlar om pengar i första hand, det har han troligtvis tillräckligt gott om för att vara arbetslös i ett decennium, utan att kräma på sitt CV.

Så för att sammanfatta det här lite, som ung mer eller mindre hardcoregamer så kan jag personligen känna att vissa av framtidens funktioner inte är för mig, men som amatöraffärsman så är jag djupt imponerad. Microsoft badar i stålar och mycket kommer ifrån Mattricks ledning av xbox-delen, han är ett geni och lämnar högst troligtvis ett jättehål efter sig nu när han lämnar.

Skrivet av warh0g:
Skrivet av luftman:

Lämna skutan innan den sjunker

Han har väl själv hjälpt till att borra hål i skrovet?

Nja, Mattrick är en extremt framgångsrik individ och har varit central i Xbox 360's utveckling. Det är en sak att inte gilla allt han har gjort, men att anklaga honom för något annat än att vara en av branschens största är bara smaklöst.

"Mattrick joined Microsoft in 2007, after a long career in the gaming sector, starting at Distinctive Software, which he founded at 17 years old. It was later acquired by EA, where he eventually headed its global studios and research and development. According to his company bio, “since Mattrick began overseeing the Xbox division, the Xbox 360 installed base grew from 10 million to nearly 80 million worldwide while Xbox Live membership increased from 6 million to nearly 50 million.”

Zyngas aktier har också skjutit upp 10% sedan flytten annonserades så investerarna ser nog potentialen i mannen och hans förmåga att förhoppningsvis vända på Zynga som genom sina gigantiska personalkostnader och halvljumna intäkter på senaste tiden behöver nytänk

Skrivet av Aresz:
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Aresz:

Zynga, blev dom så stora enbart genom Farmville eller vad hände egentligen?

Finns få företag inom gaming som fått så mycket skit som dom.

Nu har jag aldrig spelat mycket facebook/mobil-spel men Zynga är väl i princip företaget bakom de flesta av de största succéerna inom den scenen?

Zynga har aldrig och kommer troligtvis aldrig göra spel som riktar sig till exempelvis FZ's publik så jag förstår inte riktigt varför alla ogillar dem. De riktar sig till människor som spenderar hela dagarna på facebook eller med sin smartphone och vill ha lättsamma tidsfördriv. Deras spel ska inte och kan inte jämföras med Europa Universalis. Det blir lite som att klaga på trehjulingstillverkare för att deras produkter inte matchar en Koenigsegg i prestanda

Det man ogillar är ju inte Farmville osv, även om jag inte förstår varför man spelar sånt. Dom flesta spelen är likadana, fast med ett nytt skin.

Dom har även blivit stämda av EA för copyrightintrång, och jämför man skärmdumpar rakt av så ser det ju ut att vara ren stöld. Dom är även anklagade och stämda av andra företag, då deras affärsidé är att sno från någon annan, och göra en egen kopia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zynga#Reception_and_controversie...
Här nämner man även stämning för insiderhandel osv.

Vill även minnas att dom fått massiv kritik för sin personalpolitik.

Dvs, en del saker som gör att man inte gillar Zynga, oavsett vad för produkt dom säger sig "tillverka".
Ctrl+c, ctrl+v.

Ah jo nog har man hört om att vissa av deras metoder är som bäst tvivelaktiga.

Trodde först du antydde att de gjorde spel du inte tycker är bra, och inte deras övriga beteende. Så ja då är väl kritiken mer befogad, det är bara det att man ibland stöter på folk som är förbannade på Zynga för att de inte gör AAA-spel där GTX 690 är minimumkrav för att ens starta det.

Skrivet av Aresz:

Zynga, blev dom så stora enbart genom Farmville eller vad hände egentligen?

Finns få företag inom gaming som fått så mycket skit som dom.

Nu har jag aldrig spelat mycket facebook/mobil-spel men Zynga är väl i princip företaget bakom de flesta av de största succéerna inom den scenen?

Zynga har aldrig och kommer troligtvis aldrig göra spel som riktar sig till exempelvis FZ's publik så jag förstår inte riktigt varför alla ogillar dem. De riktar sig till människor som spenderar hela dagarna på facebook eller med sin smartphone och vill ha lättsamma tidsfördriv. Deras spel ska inte och kan inte jämföras med Europa Universalis. Det blir lite som att klaga på trehjulingstillverkare för att deras produkter inte matchar en Koenigsegg i prestanda

Skrivet av ZF:

intressant nog talar han mest om risktagande som hög ekonomisk insats, och med det följer oftast de säkra spel som de flesta på typiska spelforum säger sig hata. mer filmlikt, och samma historier med samma typer av figurer, och ja självfallet självkurerande. (vilket iof är mer realistiskt än hälsopaket ivf)

För oss dödliga så kan det vara svårt att greppa just hur mycket pengar $200 000 000 är (totala kostnaden för Bioshock Infinite), men tro fan att det är jävligt svettigt att ligga ute med de summorna utan någon som helst garanti på att du ens får hälften tillbaka.

1 333 260 000 kronor (en miljard, 333 miljoner, 260 tusen) är inte någon hittepåsiffra utan det är kapital som har finansierats via lån och annat, det är ingen som bara har skapat pengarna i något program på sin dator.

Det är en gigantisk risk både för företagen och deras anställda. Begriper ni inte konsekvenserna av att inte kunna betala tillbaka såna gigantiska investeringar till ägare och bank så vet jag inte om ni är helt lämpliga att diskutera ekonomiska risker.

Jag kan fan inte tänka mig något mer riskfyllt än att lägga ut sådana summor på en produkt som spel

Bedrövligt uppträdande rakt igenom E3, det var verkligen inte en tacksam uppgift att bli framsänd att svara på frågor i det läget

Briljant affärsman däremot och en stor anledning till varför Xbox 360 ser ut och fungerar som den gör i dagsläget.

Zynga har troligtvis gjort ett riktigt klipp och även om det har gått sämre för dem senaste året så sitter Zynga med stora summor kapital och är i princip skuldfria.

Skrivet av vidde:
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Aresz:

Gillar våning 8, "moneyhose control center"

*Hjärtattackshype*

Men hur ska dom kunna leva upp till hypen? Om någon klarar det så är det ju Valve, hoppas på det bästa.
Frågan är ju varför har man inte hört något på flera år? O vafan hände med E3? Är så nyfiken.

Time mr Freeman, good damn it!

Det är det som är grejen, Valve kan inte leva upp till hypen och dom vet om det också.

Därför tror jag att vi inte har hört något, nämligen för att det finns inget att höra om. De vet att de inte kommer kunna leva upp till förväntningarna och istället för att krångla ut en halvdassig produkt som kommer bli sågad vid fotknölarna så släpper man ingenting och tjänar på det.

Så länge spelet inte släpps så hålls snacket igång (gratis marknadsföring) samtidigt som man står kvar på hardcoregamers goda sida (vilket inte är många som klarar). Skulle spelet släppas så skulle det vara ett dundermisslyckande om det inte fick minst 97 metascore, vilket det aldrig skulle få. Efter ett spelsläpp skulle Valve sluta nämnas i vardagssnacket (typ hela den här nyheten är gratis marknadsföring t.ex.) samtidigt som hardcoregamers skulle vända sig bort ifrån Valve efter all besvikelse

Nej. Valve har däremot till skillnad från i stort sett alla utvecklare utom Blizzard förmånen att kunna ta exakt den tiden som de vill på sig. Steam ger så sjuka intäkter att Valve inte har något som helst krav på sig att få ut ett spel för att kunna överleva som företag precis som Blizzard har/hade WoW. HL3 är på väg, Valve har bara förmånen att ha möjlighet att se till att det inte blir det skitspel som du påstår att det eventuellt skulle kunna bli. Mest troligt har de börjat om processen ett par gånger eftersom det inte riktigt blivit vad de velat alternativt varit tvugna att bygga mer på sin nya motor som troligen gör debut i samband med HL3, på samma vis som Source släpptes med HL2.

Valve kommer aldrig att sluta nämnas i vardagssnacket. De är, utan jämförbar konkurens, världens största digitala distributör. De behöver inte ett evighetsprojekt för att vara relevanta likt 3dRealms. De har däremot troligen haft fullt upp med utvecklingen av bland annat Left 4 Dead, Portal2, CS:GO och Dota2.....

Ja Valve i dagsläget är ett kanonframgångsrikt företag som inte behöver HL3 för pengarna.

Men vad skulle de tjäna på att överhuvudtaget släppa HL3? Varför skulle dom? Att vara populära i all ära, men företag handlar i grund och botten om att tjäna pengar åt sina ägare. Valve gör det alldeles utmärkt redan och ett HL3-släpp skulle i absolut bästa fall (säg att de släpper årtiondets spel) ge de marginellt mer intäkter under en kort period, och inte som Steam som är en konstant kassako.

Det finns helt enkelt ingen företagsekonomisk anledning för Valve att krångla ut ett HL3 på marknaden. Riskerna är gigantiska och potentiella vinsten är i sammanhanget marginell. När det gäller att ta fram nya produkter så måste man göra en riskbedömning, är vinsten vi kan tjäna på produkt X tillräckligt lockande för att acceptera risk Y? Jag kan ärligt talat inte se något som talar för att Valve överhuvudtaget skulle vilja ha ut ett HL3 på marknaden i dagsläget annat än för att tillfredsställa konsumenter, vilket inte är den bransch Valve verkar i.

Om något så tror jag att man släpper HL3 om/när Steam börjar tappa greppet om den digitala distributionen som ett sätt att locka tillbaka kunder.

Dessutom har man nu väntat i nio år sedan HL2 kom ut. Nio år är en fantastiskt lång tid vad gäller underhållningsbranschen. De som var huvudkunderna 2004 (äldre tonåringar och unga vuxna) börjar bli äldre och de som var i nedre tjugoårsåldern 2004 är i dagsläget över 30 och många har hus, familj, stadiga jobb etcetc. Av rena åldersskäl har man redan tappat en stor del av sina kärnkunder från senaste installationen, vilka troligtvis inte kommer återvända till hardcoregaming-scenen bara för att de uppskattade ett spel för ett decennium sedan. Desto längre de väntar, desto större gap växer fram mellan förra installationens kundsegment och dagens. Jag tror att de redan har väntat för länge och det kombinerat med övriga anledningar jag nämner gör att jag tror att de överhuvudtaget inte kommer släppa spelet/släppa spelet när man hamnar i ekonomiska bekymmer

Så länge det funkar ser jag inga problem, däremot är jag skeptisk till hur bra det fungerar att använda en Kinect 4-5 meter ifrån mig under hektiska strider att kommunicera med.

Vad som är skönt med headset är att det blockerar också ut annat oväsen, så oavsett om det är tredje världskriget i mitt vardagsrum med autentiska ljudnivåer så kommer jag ändå kunna höra mina kamrater. Fixar Microsoft detta utan headset så är det kanonbra men då ska det tamejfan fungera likvärdigt också på något sätt.

Sonys lilla snäcka ser jävligt billig ut men det är väl bättre än ingenting åtminstone

Skrivet av Aresz:

Gillar våning 8, "moneyhose control center"

*Hjärtattackshype*

Men hur ska dom kunna leva upp till hypen? Om någon klarar det så är det ju Valve, hoppas på det bästa.
Frågan är ju varför har man inte hört något på flera år? O vafan hände med E3? Är så nyfiken.

Time mr Freeman, good damn it!

Det är det som är grejen, Valve kan inte leva upp till hypen och dom vet om det också.

Därför tror jag att vi inte har hört något, nämligen för att det finns inget att höra om. De vet att de inte kommer kunna leva upp till förväntningarna och istället för att krångla ut en halvdassig produkt som kommer bli sågad vid fotknölarna så släpper man ingenting och tjänar på det.

Så länge spelet inte släpps så hålls snacket igång (gratis marknadsföring) samtidigt som man står kvar på hardcoregamers goda sida (vilket inte är många som klarar). Skulle spelet släppas så skulle det vara ett dundermisslyckande om det inte fick minst 97 metascore, vilket det aldrig skulle få. Efter ett spelsläpp skulle Valve sluta nämnas i vardagssnacket (typ hela den här nyheten är gratis marknadsföring t.ex.) samtidigt som hardcoregamers skulle vända sig bort ifrån Valve efter all besvikelse

Skrivet av olafpawbelt:
Skrivet av Touhatsu:

Vem bryr sig? HL2 var ett generiskt och mediokert spel för sin tid och jag tvivlar att HL3 på något sätt skulle höja ribban. Då är jag snäll och bortser från det faktum att det här håller på att bli DNF all over again och de med lite vett i skallen slutar ge ett skit för HL3 "nyheter" som bara är lösa "kanske" rykten.

Tror du och dom få som tycker det om hl 2 är en väldigt liten grupp, HL2 var bra och inte mediokert, du förklarar inte ens varför och det gör din förklaring rätt lös med.

Sen hellre att dom tar tid på sig så det blir gjort bra än att slänga ihop något för att fansen ska sluta tjata.

Jag tyckte HL2 var coolt på sin tid och helt OK när jag spelade det igen på min xbox via Orange Box. För mig personligen så är det dock ingen kultklassiker eller något sådant, utan ett spel i mängden av "bra spel".

New Vegas, Company of Heroes, Battlefield, Deus Ex osv, där har vi spel som jag ärligt talat njöt av varje sekund av. HL2 blev som Far Cry 3 för mig, jag ville mest spela igenom bara för att se vad snacket handlade om.

Hade HL2 släppts av en annan utvecklare och inte blivit så kultförklarat hade jag troligtvis aldrig spelat det

Jag tror att Valve har fryst hela HL3-utvecklingen. Finns ingen poäng i att släppa det. Riskerna är alldeles för stora jämfört med den lilla vinst som möjligtvis kan göras

I absolut bästa fall säljer man 2-3 miljoner kopior, gör en helt okej vinst och nöjer sig så.

I troligaste fall så kommer det vara en superflopp på alla sätt och vis, gamers rasar och Valve förlorar pengar och anseende.