14-åring tvångsomhändertagen för spelmissbruk

Robot
14-åring tvångsomhändertagen för spelmissbruk
Inaktiv
14-åring tvångsomhändertagen för spelmissbruk

puckade jävla föräldrar.........dom måste ha felprogramerat grabben...

varför tog dom bara inte datorn för han.....idioter..


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Inaktiv

Vem vet vad han gjort då? Spöat föräldrarna eller gått berserk i huset?

FML
Medlem

Var han 14 eller 15? Hur ska dem ha det?

Medlem

Haha ja, har an gått så långt i spelandet är det ju något seriöst fel.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Låter ju som jag när jag va 14-15 ... Haha!!

Inaktiv

Bra att man börjar ta denna typen av spelmissbruk på allvar. Det finns alldeles för många där ute som har ett osunt förhållande till tv och dataspel.
Jag skulle vilja se aväjningsprogram och kliniker liknande som finns för andra typer av missbrukare.
Detta ÄR ett problem som bara växer, föräldrar o.s.v. måste få hjälp att handskas med detta problem!

Medlem

stackars föräldrar


signatur

Bengebolle

Medlem

Kanske skulle uppfostra bättre blir man mer och mer aggressiv är det nåt fel.

Och lime81 tycker föräldrarna borde börjat tidigare att sätta gränser.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Har grabben problem måste man hjälpa honom. Att han isolerar sig från omvärlden är däremot inget problem(om han valt detta själv d.v.s... Så annat inte ligger bakom själva isoleringen), bara han gör det han skall göra, d.v.s. sköter sig och gör sina läxor.

Medlem
Skrivet av Frazz:

Låter ju som jag när jag va 14-15 ... Haha!!

Samma här


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Frazz:

Låter ju som jag när jag va 14-15 ... Haha!!

Samma här

Same here...

Fast jag isolerade mig itne så mycket, gick i skolan osv. (höll mig vaken med ett intag av 0.6 - 0.8 gram koffein per dag) ^^

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Frazz:

Låter ju som jag när jag va 14-15 ... Haha!!

Samma här

300 frånvarotimmar i 8an


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Hade 8timmar frånvaro från hela högstadiet
Och hade tid för datorn ändå men visst man hade inget internet då inte jag iaf..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Så länge det inte påverkar skola/jobb, vardagliga sysslor samt det sociala utanför datoranvändandet och spelandet så ser jag ingen som helst anledning till att sätta gränser. Det är snarare idiotiskt att sätta tidsgränser då du hämmar folks möjlighet till kreativ utveckling, för alla vet vi ju att det går att göra så mycket mer än bara sitta och spela hela dagarna.
Vad som då händer är att istället för att lära sig något och få utlopp för sin kreativitet så kommer personen i fråga att största sannolikhet spela de få timmar han/hon har till godo.

Hade mina föräldrar satt gränser för mitt datoranvändande när jag var yngre så hade jag förmodlingen aldrig varit där jag är idag, med allt vad det innebär.

Youtube-proffs

Undra vad han spela?

Jag va väldigt inne i mitt BF1942 när det väl va på G.. men jag kände ändå ett socialt behov att vara med kompisar..


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Detta behöver inte vara enbart ett spelberoende. Killen kan ha andra problem också. Finns många typer av psykiska störningar (nej inte störning som en förolämpning) och den här killen kanske har någon sån. Finns ett antal som stämmer in (delvis) på beskrivningen av hans beteende. Typ Asbergers Syndrom. Fast visst, kanske är enbart 100% spel-beroende relaterat.

Inaktiv
Skrivet av Raid25:

Detta behöver inte vara enbart ett spelberoende. Killen kan ha andra problem också. Finns många typer av psykiska störningar (nej inte störning som en förolämpning) och den här killen kanske har någon sån. Finns ett antal som stämmer in (delvis) på beskrivningen av hans beteende. Typ Asbergers Syndrom. Fast visst, kanske är enbart 100% spel-beroende relaterat.

Helt rätt, kan mycket väl vara någon störning som orsakar asocialt beteende eller obefintligt intresse av att umgås med andra.

Inaktiv
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Frazz:

Låter ju som jag när jag va 14-15 ... Haha!!

Samma här

300 frånvarotimmar i 8an

shitpommefrittes.....vadfan spelade du då?
doki doki panic?
själv så var jag bara borta 2 dagar hela 7-9 och det var pga förkyldning...

men det blev annorlunda i gymnasiet...ha ha ha.. då kickade tröttheten in på riktigt...
men aldrig att jag skolkade bara för att spela...
det är jag inte programerad till...2+2 blir inte 3..det går inte ihop sig att göra något sånt


signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Medlem
Skrivet av Raid25:

Detta behöver inte vara enbart ett spelberoende. Killen kan ha andra problem också. Finns många typer av psykiska störningar (nej inte störning som en förolämpning) och den här killen kanske har någon sån. Finns ett antal som stämmer in (delvis) på beskrivningen av hans beteende. Typ Asbergers Syndrom. Fast visst, kanske är enbart 100% spel-beroende relaterat.

you said it!:up:


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Avstängd

Äsh låt grabben lira, jäla kommunistföräldrar..:P

Inaktiv

Man kan ju vara en person som lätt blir beroende. Jag tillexempel kan göra det mesta utan att fastna.. förutom att spela om pengar så då gör jag inte det. Har man inte den spärren så blir det ju lätt som för grabben. Tycker det är dåligt av föräldrarna att inte inse problemet innan det gått såhär långt. Fast jag tycker det är löjligt med tidsbegränsningar framför datorn, men någon slags dialog och kommunikation borde ha först vid ett tidigare stadium. De flesta föräldrar engagerar sig för dåligt i det deras barn gör.
Sedan kan det ju vara att killen i fråga var mobbad i skolan och därför inte ville gå dit.
Mina frånvaro timmar ökade pga det. Det kan vara många saker som spelar in.


signatur

Tryck det på en T-shirt.
www.teazeart.se

Inaktiv

Så länge ens spelande inte blir en belastning för andra, alternativt förstör för en själv när man är omyndig, är det bara väldigt dumt med gränser och restriktioner. Jag är otroligt glad att jag har förstående och delvis liberala föräldrar som inte gick och drog ut sladden när dom tyckte att jag borde gå ut och spela boll eller nåt. Undantaget när jag inte ännu var tonåring, då var det mycket hårdare vill jag minnas

Inaktiv

Men va fan. Föräldrarna måste ju skaffa lite stake ffs. Någon stans måste ju föräldrarna agerat fel. Sen kanske det var rätt att vända sig till kommunen när man själva inte klarade av det. Men frågan är om sättet att lägga in honom var rätt, tvivlar starkt på det.


signatur

Dr. SkruMp <3 #komsi

Inaktiv

Finns ju mycket som kan sånt här kan bero på, problem hemma eller i skolan som bidrar till att det blev sådär.

Inaktiv

Kan verkligen inte fatta att det kan få gå så långt... Dessutom det att föräldrarna inte vågade säga nått för att han var "agressiv" (om barnen börjar bestämma så tyder det på dålig uppfostran), snälla nån det e ju bara att ta hans dator! Tycker däremot inte överlag att man ska sätta ett visst antal timmar som man får spela utan man borde istället lära barnen att använda lite sunt förnuft. Är det mörkt, sent eller typ regnar ute så kan man ju spela men om det är sommar och solen skiner så finns det ju bättre saker att göra...

Fast det känns faktiskt positivt att någon har försökt göra något åt hans missbruk. Så jag håller med Lime81 om att jag skulle vilja se nån form av kliniker eller liknande för datormissbrukare eftersom det faktiskt börjar bli ett samhällsproblem...


signatur

Nej, jag har inte dyslexi... Det är bara du som inte kan läsa ;)

Medlem

Återigen föräldrarnas fel...


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Inaktiv

Åhnej, en 14-15 åring blir agressiv fall han inte får Sitta framför datan. Varför är det så svårt för Föräldrarna att ta Datorn i från han och Säg åt han på Skarpen att han för i helvete få skärpa till sig å fatta att han må gå till skolan å sköta den. Förbannade snor unge... Borde fått en smäll så kanske det har gått in något i huvudet på han.


signatur

No weakness

Medlem

Tycker det var rätt gjort att han fick vård. En dag kommer han vara tacksam för hjälpen han får.
Att föräldrarna själva inte klarade av det kan jag förstå, vissa tonåringar blir frjvliga (Finns otaliga filmer om liknande problem, dock ingen film om dataspelsmissbrukare vad jag sett än).
Har själv spelat ovanligt mycket spel sen jag var sex-sju år, men har haft kompisar att umgås med så har inte bara vuxit upp framför datorn, men skulle tro att de som inte har kompisar lätt fastnar i datorn (får man inga kompisar i riktiga livet så får man ialla fall bekanta genom spelen/forumen/chatterna. Bara att gå med i en klan så har man en hög kompisar att chatta med, men då har man blivit "fast" i datorn).

Inaktiv

Man kan nog skylla mycket på föräldrarna, men det finns många faktorer som kan spela in.

Det är alltid lättare att ge någon annan pekfingret, än att göra det själv.

Enklaste jobbet i världen är att uppfostra grannens ungar. Tänk på det.

Skriv svar