Owlcat är nöjda med att fortsätta göra AA-titlar

Robot
Owlcat är nöjda med att fortsätta göra AA-titlar

Alla spelprojekt behöver inte vara stora.

#Owlcat-games, #Pathfinder, #Warhammer


Medlem

Helt rätt. Jag älskar AA-spel!

Medlem

Han har helt rätt. Jag tror att vi kommer att se en explosion av A- och AA-spel de närmsta åren. Mycket tack vare grymma spelmotorer och AI.

Jag längtar!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

Ja jag tror som jag skrivit så många gånger att spelutvecklingen nu inte är hållbar med AAA-formatet. Tror snarare framtiden ligger i mindre projekt med mindre team.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Men...AAAA då? XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Men...AAAA då? XD

Vi har ju redan ett AAAA spel, skull & bones... finns inte utrymme för ett till projekt i den storheten o skalan...

Medlem

Är ju helt orimligt med dom kostnader som AAA spel kostar, dom snuddar på miljarden. Sen kommer det spel som är utvecklade av en handfull personer där man levererar en fullgod spelupplevelse.

Branschen är trasig, den bedrivs lika illa som våra svenska kommuner.

Medlem

Vad ligger ett B-spel på då?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag tror som jag skrivit så många gånger att spelutvecklingen nu inte är hållbar med AAA-formatet. Tror snarare framtiden ligger i mindre projekt med mindre team.

Jag tycker det har varit fallet i flertalet år nu; åtminstone sedan Minecraft slog igenom. Många har bara inte insett hur löjligt många bra A/AA-spel det finns på marknaden.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Jag tycker det har varit fallet i flertalet år nu; åtminstone sedan Minecraft slog igenom. Många har bara inte insett hur löjligt många bra A/AA-spel det finns på marknaden.

Håller med. Men jag har bekanta som vet om att det finns många bra AA spel, men de har liksom vant sig vid att köra AAA på ultra inställningar. Allt annat ger dem exem i ögat. Så trots många försök så kommer de aldrig över den där tröskeln.

Medlem
Skrivet av robbis:

Vi har ju redan ett AAAA spel, skull & bones... finns inte utrymme för ett till projekt i den storheten o skalan...

A:na borde väl vara ett betyg på vad dom säljer inte vad dom kostar att göra.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Rogue Trader är fantastiskt, så keep it comming!

AA-spelen var väldigt roliga under PS360-eran. Det är numera alldeles för mycket fixering, från dom stora spelutgivarna, att hela tiden pusha för spel som har helt galna budgetar för att försöka trumfa.
Och då vågar man inte chansa på något nytt. Det blir det bara "säkra kort", uppföljare efter uppföljare.
Tror det måste till någon slags förändring, och det snart.
AI kan kanske vara något som drastiskt kan få ner utvecklingskostnaden för spel.

Medlem

Dagens AA titlar är oftast bättre än de AAA som släpps. Detta antagligen för att med större titlar så är man mer tvungen att vinna tillbaka pengarna, så man implementerar monetization i olika former som vi spelare oftast avskyr. Och då floppar dessa stora spel snabbt, se bara de senaste månaderna.

Medlem

Detta gäller inte alla spel, men generellt ser jag så här på det:
AAA: Stora företag som EA/Ubisoft försöker utveckla spel med stor budget som ska dra in så mycket pengar som möjligt.
AA: Företag försöker göra ett så bra spel som möjligt med liten budget som säljer bra, vilket i sin tur drar in mycket pengar.

Skribent
Skrivet av Broshimitsu:

Jag tycker det har varit fallet i flertalet år nu; åtminstone sedan Minecraft slog igenom. Många har bara inte insett hur löjligt många bra A/AA-spel det finns på marknaden.

Jo de har dragit åt det hållet länge, men det är nu jag känner saker är på väg att implodera. Nackdelen för AA-projekten är marknadsföringen, de har inte samma muskler där. Ett exempel är ju Rogue Traders, jag har flera kompisar som tjatat om ett RPG i Warhammer 4k-världen i flera år. De hade ingen koll på Rogue Traders när jag frågade om de köpt spelet. Men jag tror detta kommer ändras också. I takt med att fler blir besvikna och less på AAA-spelen så kollar man upp andra spel istället.


signatur

"Writer and Fighter"

Dödgrävaren
Medlem

Bättre att ge ut 12 AA spel än ett stor och dyr AAA.
Om AAA spelet skiter sig, då är man i trubbel.
Om ett eller tre av AA spelen inte säljer, men de andra säljer, då går man med vinst.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Köpte rouge trader i går. Bara spelat igenom prologen, men jag vet att det kommer bli fantastiskt. Pathfinder wotr, Har jag snart 300h i. på tal om långa spel


signatur

Allätare

1
Skriv svar