Utvecklingen av League of Legends-MMO:t har startats om

Robot
Utvecklingen av League of Legends-MMO:t har startats om

Skilde sig inte tillräckligt från existerande spel.

#League-of-legends, #Riot-games, #Runeterra


Medlem

Känns som det är precis problemet med alla MMOs att de försöker göra allting nytt istället för att göra ett bra spel

Medlem

Ibland är fokus på för mycket innovation och något helt nytt, istället för att göra ett riktigt roligt och bra spel där man förbättrar och skapar det man vet fungerar. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Medlem

Håller med bägge forumiter ovan.

En annan nackdel för Riot är att ju längre tid som går ju större blir risken att andra spel släpps med liknande innovation och Riot hamnar mer eller mindre i samma sits igen.

Vem bryr sig om spel påminner om andra så länge det är riktigt bra spel.

Medlem

Låter kanske konstigt att säga, men...BRA! Det är ju faktiskt precis den inställningen som man vi se istället för att produkterna enbart behandlas som en mjölkko: släpp skiten så vi får in cash.
Bättre att bara starta från ny kula, ta med sig det man lärt från arbetets gång med det första projektet, behålla och vidareutveckla de idéer som förhoppningsvis kläckts, men varit omöjliga att implementera p.g.a. ett begränsat ramverk osv. Passa på att se över hård/mjukvara etc, när man nu har chansen...och ställa sig frågor som: "funkar den här grafikmotorn för vad vi vill göra?".

Trist när man verkligen sett fram emot en titel under en längre tid, och nu får vara beredda på ytterligare flera års väntan, men förhoppningsvis mycket bättre i slutänden.

Medlem

Helt fel inställning, behöver inte återuppfinna hjulet varje gång heller. Ta det WoW gör men gör det mycket bättre bara.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Helt fel inställning, behöver inte återuppfinna hjulet varje gång heller. Ta det WoW gör men gör det mycket bättre bara.

Så många MMOs har ju försökt exakt detta och ligger nu på lit de parade.

Jag hade ju verkligen sett fram emot detta, men nu kanske jag får njuta av spelet med mina små barn när de blivit äldre gamers.


signatur

IDKFA

Moderator | Testpilot
Skrivet av Keima:

Känns som det är precis problemet med alla MMOs att de försöker göra allting nytt istället för att göra ett bra spel

Skrivet av Albrion:

Ibland är fokus på för mycket innovation och något helt nytt, istället för att göra ett riktigt roligt och bra spel där man förbättrar och skapar det man vet fungerar. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

Skrivet av jeppe109:

Håller med bägge forumiter ovan.

En annan nackdel för Riot är att ju längre tid som går ju större blir risken att andra spel släpps med liknande innovation och Riot hamnar mer eller mindre i samma sits igen.

Vem bryr sig om spel påminner om andra så länge det är riktigt bra spel.

Skrivet av DieZe:

Helt fel inställning, behöver inte återuppfinna hjulet varje gång heller. Ta det WoW gör men gör det mycket bättre bara.

Samtidigt tycker jag det är bra att de försöker göra något nytt, att de erkänner att spelet skulle bara bli som "alla andra". Jag själv gillar idén med hela MMO-genren men tycker samtidigt att de inte är roliga att spela alls.

Hade detta MMO bara blivit en WoW-kopia som det lät som ifrån rykten och Ghostcrawler själv så hade jag gärna sett att det inte släpptes alls.

Nu har vi ett företag i Riot (som man kan tycka vad man vill om) med en otrolig mängd pengar som kan ta genren till nästa steg och åstadkomma något nytt. Vi behöver verkligen inte ett till re-skin av World of Warcraft.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Samtidigt tycker jag det är bra att de försöker göra något nytt, att de erkänner att spelet skulle bara bli som "alla andra". Jag själv gillar idén med hela MMO-genren men tycker samtidigt att de inte är roliga att spela alls.

Hade detta MMO bara blivit en WoW-kopia som det lät som ifrån rykten och Ghostcrawler själv så hade jag gärna sett att det inte släpptes alls.

Nu har vi ett företag i Riot (som man kan tycka vad man vill om) med en otrolig mängd pengar som kan ta genren till nästa steg och åstadkomma något nytt. Vi behöver verkligen inte ett till re-skin av World of Warcraft.

Fast det är ett ganska humoristiskt uttalande från Riot med tanke på att League of Legends inte är det mest originella världen skådat och det är oerhört populärt ändå.

Medlem

finns ju en anledning till att ghostcrawler lämna för ett år sen, klär ju vart nån som sa till honom gör om spelet till bla bla istället för klassiskt mmo så han drog...

Moderator | Testpilot
Skrivet av jeppe109:

Fast det är ett ganska humoristiskt uttalande från Riot med tanke på att League of Legends inte är det mest originella världen skådat och det är oerhört populärt ändå.

Ännu viktigare och bättre att de gjorde det uttalandet då.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ännu viktigare och bättre att de gjorde det uttalandet då.

Kan se bägge sidor av myntet här men slutligen tror jag att existerande koncept och innovation kan samexistera. Allt behöver inte vara originellt och allt behöver inte vara likadant.

Får hoppas att Riot inte hamnar i samma sits om och om igen.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Samtidigt tycker jag det är bra att de försöker göra något nytt, att de erkänner att spelet skulle bara bli som "alla andra". Jag själv gillar idén med hela MMO-genren men tycker samtidigt att de inte är roliga att spela alls.

Hade detta MMO bara blivit en WoW-kopia som det lät som ifrån rykten och Ghostcrawler själv så hade jag gärna sett att det inte släpptes alls.

Nu har vi ett företag i Riot (som man kan tycka vad man vill om) med en otrolig mängd pengar som kan ta genren till nästa steg och åstadkomma något nytt. Vi behöver verkligen inte ett till re-skin av World of Warcraft.

Problemet jag ser är att WoW fortfarande är det största MMO spelet (och det bästa, trots alla brister) och näst störst är väl FFXiV, de mmo's som försökt innovera och "göra nytt" är antingen helt döda eller har endast en liten spelarbas kvar.

Moderator | Testpilot
Skrivet av DieZe:

Problemet jag ser är att WoW fortfarande är det största MMO spelet (och det bästa, trots alla brister) och näst störst är väl FFXiV, de mmo's som försökt innovera och "göra nytt" är antingen helt döda eller har endast en liten spelarbas kvar.

Det tror jag mest handlar om budget. Det är svårt och dyrt att göra ett MMO, ännu mer så om man vill pusha genren framåt. Att göra en WoW-klon är ett vinnande koncept men bevisligen något många är väldigt mätt på och vill ha något nytt. Otroligt tråkigt t ex om alla plattformsspel ska vara som Mario, eller alla tredjepersonsfantasy är som Dark Souls.

Det är där jag landar. Jag ser hellre att de försöker göra något nytt. Om spelen är som WoW fast med ett Runeterra-skin så är inte jag personligen intresserad, även om jag tycker världen de har där är spännande.

Skönt också att de kan inse detta själva och faktiskt vill försäkra komma på ett eget koncept. Sådant borde vi ju vara glada över tänker jag!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av pippen1001:

finns ju en anledning till att ghostcrawler lämna för ett år sen, klär ju vart nån som sa till honom gör om spelet till bla bla istället för klassiskt mmo så han drog...

Jag har inte all bakgrund till varför Greg Street lämnade, men enligt hans egna uttalande på Twitter/X:

"A combo of personal and professional considerations led me down this path, We experienced some devastating personal losses last year and I want to be closer to my surviving family." https://twitter.com/Ghostcrawler/status/1633234791930920960

Min uppfattning är att han ville vara närmare sin familj än vad han var under den tiden hos Riot på grund av ovanstående. Han kände väl då att han ville prioritera sin familj framför något annat.

Tråkigt att Ghostcrawler lämnade Riot, men all respekt åt honom som bidragit till skapandet av olika game-modes till League of Legends under de 9 åren han arbete på företaget, men även starten till Riot Forge och massa annat han gjort under sin tid där.

https://www.pcgamer.com/league-of-legends-mmo-producer-leaves...


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av DieZe:

Problemet jag ser är att WoW fortfarande är det största MMO spelet (och det bästa, trots alla brister) och näst störst är väl FFXiV, de mmo's som försökt innovera och "göra nytt" är antingen helt döda eller har endast en liten spelarbas kvar.

League of Legends har en rik lore och populärt spel redan nu, det har de gemensamt med WoW och FFA. Det är framgångsrecept för MMO tror jag.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

League of Legends har en rik lore och populärt spel redan nu, det har de gemensamt med WoW och FFA. Det är framgångsrecept för MMO tror jag.

Precis, potentialen finns verkligen!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Och jag som trodde att man kanske skulle se en beta i år

1
Skriv svar