Nintendo Switch missljud fläkt

Medlem
Nintendo Switch missljud fläkt

Hoj Forumet.
Ville höra om andra råkat ut för kraftigt brummande från fläkten på sin Switch och lyckats lösa det på egen hand?
Är lite sådär att blåsa tryckluft i öppningarna som finns iom man kanske gör saker värre?

Jag kollade med Bergsala iaf och det verkar kosta ca 450kr om det endast är fläkten som ska bytas, men de vet ju så klart inte förrän de har enheten i sin hand.
Så köpa egen fläkt och byta, verkar åtminstone inte lönt rent ekonomiskt.

Min är från första produktionsåret, om det gör någon skillnad.
Mest nyfiken på tips som sagt så man slipper lämna ifrån sig den.
Precis köpt några spel men vågar inte köra den när den låter så.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Hoj Forumet.
Ville höra om andra råkat ut för kraftigt brummande från fläkten på sin Switch och lyckats lösa det på egen hand?
Är lite sådär att blåsa tryckluft i öppningarna som finns iom man kanske gör saker värre?

Jag kollade med Bergsala iaf och det verkar kosta ca 450kr om det endast är fläkten som ska bytas, men de vet ju så klart inte förrän de har enheten i sin hand.
Så köpa egen fläkt och byta, verkar åtminstone inte lönt rent ekonomiskt.

Min är från första produktionsåret, om det gör någon skillnad.
Mest nyfiken på tips som sagt så man slipper lämna ifrån sig den.
Precis köpt några spel men vågar inte köra den när den låter så.

Skruva upp och kolla.
Reservdelar brukar finnas billigare på tex Amazon och liknande.
Jag har lagat joycons med styrspakar från wish tom, alltid fungerat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Har du kollat så att konsolen inte blir för varm?
Min fläkt brukar börja låta en hel del när konsolen är i dockningsstationen och jag spelar vissa spel (inte alla) och då är alltid konsolen väldigt varm efteråt.

Medlem

Min låter också men jag har inte orkat skruva isär den än. Troligen smuts. En snabb googling visade att amazon tar 200 för en ny fläkt och ifixit tar 305 men då får du verktygen med också. Så värt att byta ut den själv är det nog. Särskilt med tanke på att du kan vara igång och spela igen samma eftermiddag.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Min är från första produktionsåret, om det gör någon skillnad.

Dom släppte en nyare Switch-modell i slutet av 2019, som ser likadan ut men är energisnålare, så batteriet räcker längre och blir inte lika varm så den är tystare.

Mer ljud från första modellen är tyvärr något man ofta får räkna med, detsamma har hänt med flera Playstations som PS4 vs PS4 Slim osv.

Skrivet av Papphammar:

Precis köpt några spel men vågar inte köra den när den låter så.

Du har egentligen inget att oroa dig över. Modern hårdvara har failsafes om det blir för varmt och stängs av automatiskt.

Om du har något emot att pilla med det själv så skulle du försöka öppna den och ta bort allt damm osv. Borde få ner ljudnivån lite grann i alla fall.

Medlem

Köp en verktygssats, finns mejslar för spelkonsoler på t.ex. Kjell och Company, den har speciella tri-force skallar eller vad man kallar skruvarna, var försiktig dock då skruvskallarna är väldigt känsliga. Dammsug på låg effekt konsolens innanmäta och passa på att byta kylpastan som säkert är ordentligt uttorkad om det är en release-Switch konsol.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Köp en verktygssats, finns mejslar för spelkonsoler på t.ex. Kjell och Company, den har speciella tri-force skallar eller vad man kallar skruvarna, var försiktig dock då skruvskallarna är väldigt känsliga. Dammsug på låg effekt konsolens innanmäta och passa på att byta kylpastan som säkert är ordentligt uttorkad om det är en release-Switch konsol.

Tack, visste inte att det behövdes den där speciella bitsen, irriterande.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Har du kollat så att konsolen inte blir för varm?
Min fläkt brukar börja låta en hel del när konsolen är i dockningsstationen och jag spelar vissa spel (inte alla) och då är alltid konsolen väldigt varm efteråt.

Ja precis den är i dockningsstationen för det mesta, så det stämmer. Kanske jag ska flytta på den lite också, inser att den nog står illa till mot xboxen. Fläkt i sig är man ju van vid mer att detta är så att vargar börjar yla

1
Skriv svar