Resa till Japan 🎌

Medlem
Resa till Japan 🎌

Jag och en polare kom fram till att det Àr rÀtt mÄnga (i vÄrt umgÀnge iaf) som rest eller planerar att Äka till Japan. Det fick mig att undra om inte Ätminstone 20% av oss nördar 30-40+ inte redan besökt Japan Ätminstone en gÄng?

RÀknar jag de i min bekantskapskrets sÄ Àr det ett 10-tal som redan varit i Japan och ett 20-tal skulle gÀrna besöka. SjÀlv var jag dÀr senast sommaren 2023.

@Mcgreag delade flera fina bilder pÄ japansk mat.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem

I början av 2020 var det tÀnkt att jag och mina vÀnner skulle till Japan i en vecka och sedan en avsluta med en veckas solsemester i Thailand.

Vi hade bokat allt, flyg, boende, och tÄgbiljetter frÄn Tokyo till Kyoto. Sedan kom covid, som ökade just i Japan, och vi blev nojiga, sÄ vi stÀllde in och bokade om biljetten direkt till Thailand istÀllet. Vi fick betala lite extra, men det var inte sÄ farligt. Vi lyckades komma hem precis i rÀtt tid frÄn Thailand, för dagen efter hade landet stÀngt igen pga covid. Ett par bekanta som var dÀr samtidigt, fastnade dÀr och kom inte hem förrÀns flera veckor senare.

Men jÀvligt trist, dÄ vi verkligen sÄg fram emot Japan...FÄr bli nÄgon annan gÄng.

Medlem

Var dÀr 2004, sÄ ja 20 Är sedan nu. LÀr Àndrats en hel del men var riktigt coolt att se och uppleva


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Heh, tja, har ju planerat tvÄ gÄnger hittills. Första gÄngen hÀnde Fukushima, andra gÄngen pandemin... sÄ ja, vÄgar vÀl fan knappt planera för en tredje gÄng >_<

Inaktiv

Det skulle vara kul att Äka dit. Det lÀngsta som jag har Äkt Àr med buss till Spanien 2005. Har aldrig flugit i hela mitt liv.
Brukar skoja nĂ€r folk sĂ€ger att man bör flyga mindre att om alla flög lika ofta som mig sĂ„ skulle alla flygbolag gĂ„ i konkurs 😉

Medlem

Var dÀr ett halvÄr 2010 och Äkte hem runt mars 2011 efter jordbÀvningarna och Fukushima. Inte ÄtervÀnt men vill mer Àn gÀrna göra det i framtiden. SÄ mycket att se och göra dÀr.

Medlem

Bodde dÀr ett tag för lÀnge sedan. Sjukt trevligt att besöka. Inte lika kul att bo skulle jag sÀga, Àven om det hade sina trevliga stunder det med.
Skulle gÀrna vilja besöka nu igen. Kanske nÀsta Är ^^

Medlem

Har varit dÀr en gÄng och har lÀngtat tillbaka enda sedan dess. Fantastiskt land och folk!

Medlem

Jag var dÀr 2019 och vill gÀrna besöka igen.
Kanske inte besöker lika mÄnga stÀder isÄfall Àven om det sÄ klart var en del av charmen att under tre veckors tid besöka Tokyo, Kyoto, Osaka, Hiroshima samt nÄgra mindre stÀllen.

ZF
Medlem
Skrivet av deezel:

Heh, tja, har ju planerat tvÄ gÄnger hittills. Första gÄngen hÀnde Fukushima, andra gÄngen pandemin... sÄ ja, vÄgar vÀl fan knappt planera för en tredje gÄng >_<

Tredje gÄngen Gojira!

Gammalt talesÀtt.

Medlem

Under 30 hÀr och jag var i Japan 2016. En dröm som gick i uppfyllelse. Resan varade i tio dagar och nu sÄhÀr i efterhand kÀnner att jag skulle ha velat varit dÀr lÀngre för att ha hunnit med mer. SÄ jag hoppas pÄ ett till besök i framtiden, skulle helst vilja besöka Kyoto. Jag var i Tokyo och sedan ett par dagar pÄ en ö som heter Tokashiki som tillhör Okinawa. Det var jÀttefint dÀr och sen avslutades resan i Osaka. Om man har möjligheten sÄ Àr Japan ett mÄste! Speciellt om man gillar kulturen som manga, anime och spel :).


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

NĂ€r jag fyllde 50 ville jag ha en trip till Japan med familjen... om 5 Ă„r fyller jag 60 sĂ„ kanske det blir dĂ„? ⛩

Medlem
Skrivet av Cortex:

NĂ€r jag fyllde 50 ville jag ha en trip till Japan med familjen... om 5 Ă„r fyller jag 60 sĂ„ kanske det blir dĂ„? ⛩

SlÄ nÀven i bordet och ta beslutet sjÀlv!

Ot: en dröm sedan mÄnga Är att besöka Japan. Har aldrig varit i asien, utöver nÄgra enstaka dagar pga mellanlandning, sÄ hade gÀrna tagit en mÄnad eller tvÄ och gjort en hyfsat ordentlig runda.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

SlÄ nÀven i bordet och ta beslutet sjÀlv!

Om det bara handlade om ett nÀve och ett bord sÄ hade det varit lugnt NÀÀÀ mer en ekonomisk frÄga och ett sparande om man vill Äka hela familjen pÄ fyra pers. NÀr (inte om) vi Äker vill man ju vara dÀr MINST 2 veckor, gÀrna 3.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Om det bara handlade om ett nÀve och ett bord sÄ hade det varit lugnt NÀÀÀ mer en ekonomisk frÄga och ett sparande om man vill Äka hela familjen pÄ fyra pers. NÀr (inte om) vi Äker vill man ju vara dÀr MINST 2 veckor, gÀrna 3.

Det Àr sant.

HÄller tummarna att du lyckas fÄ ihop pusslet lagom till din 60-Ärsdag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Stog pÄ Aftonbladet att det Àr Streptokockinfektion utbrott i japan som 30% dör av.

Medlem

Pluggade japanska pÄ universitetet i ett Är för 23 Är sedan. Efter det sÄ Äkte jag till Japan sÄ fort jag hade pengar till det. VÀldigt minnesvÀrd upplevelse, sÄ lite konstigt att det aldrig har hÀnt igen.

För övrigt sÄ borde mitt exemplar av kickstarter-brÀdspelet Let's Go! To Japan trilla ner i brevlÄdan inom en ganska sÄ snar framtid. Kanske till och med denna vecka.

Hade sĂ€llskap med en japansk tjej ~2010 dĂ€romkring som jag trĂ€ffade hemma i Göteborg. NĂ€r hon Ă„kte tillbaka till Yokohama följde jag med och var dĂ€r i drygt tvĂ„ mĂ„nader. Var mest i Tokyo men hann med att besöka Osaka och Kyoto med. Det var... en spĂ€nnande upplevelse. Minns att jag behövde köpa en extra resvĂ€ska efter att ha gĂ„tt bananas inne pĂ„ legendariska Super Potato i Akihabara. Kan verkligen rekommendera den butiken till alla retro-nördar. Även om man inte köper nĂ„got Ă€r det en upplevelse att bara gĂ„ runt dĂ€rinne och kika pĂ„ alla rariteter i toppskick som de har. Om jag minns rĂ€tt var vĂ„ningen ovanför sjĂ€lva butiken en liten retroarkad ocksĂ„, med massa mysiga gamla spel. Blev att man fastnade lite dĂ€r med!

Skulle gÀrna Äka tillbaka nÄngÄng, men samtidigt finns det mÄnga andra spÀnnande resmÄl ocksÄ sÄ, ja, vi fÄr se. Barnen skulle ju Àlska Nintendo-nöjesparken, helt klart. Samtidigt Àr det ju en lite jobbig sprÄkbarriÀr överallt man rör sig, Àven om jag kan lite (vÀldigt) basic japanska för att ta mig runt upplevde jag ofta att det var lite jobbigt för mÄnga att konversera pÄ engelska. Minns t ex sallads-incidenten, men det fÄr bli en historia för en annan gÄng.

ZF
Medlem
Skrivet av Cortex:

NÀÀÀ mer en ekonomisk frÄga och ett sparande om man vill Äka hela familjen pÄ fyra pers.

BestÀll ett rum pÄ kapselhotellet bara.

Inget bord att riskera slÄ nÀven eller nÄtt annat i.

Medlem

Var dÀr pÄ semester i september 2011, sÄ 12-13 Är sedan. Passade pÄ att gÄ pÄ TGS. Kommer ihÄg att jag spelade bland annat Ninja Gaiden 3 innan release. Kul resa.

Yakuza-fan som Ă€r man Ă€r (eller kanske var, rĂ€ttare sagt) passade man pĂ„ att besöka Kabukichƍ. Det var coolt att se hur likt det faktiskt var Kamurochƍ.

Hann med att se ganska mycket av landet. FrÄn Sapporo i norr till Fukuoka i vÀster. Har vÀl tÀnkt ÄtervÀnda nÄgon dag, men fÄr se nÀr det blir. Inom fem Är kanske.

Medlem

Hade en chans att flyga via Japan en gÄng, men tog inte chansen, ville bara hem och sova. Men borde ha Äkt, Ängrade det efterÄt. Vill i alla fall dit nÄgon dag och dra i mig atmosfÀr och mat.

Mycket mat finns ju hÀr, t.ex. i Stockholm hittar jag lÀtt Sashimi, Sushi, Chicken Teriyaki, Karaage, Katsu och Yakiniku (har 6 sushi restauranger 650 meter frÄn lÀgenheten), men det finns flera andra sorters mat som jag sett serveras pÄ diverse reseprogram. Vore kul och Äka ner och titta lite pÄ museum och lite kampsport. Och naturligtvis ocksÄ tjejerna.

Medlem

Jag var dÀr tre veckor i oktober/november förra Äret. Min mat post som lÀnkades
1 vecka pÄ Kyushu i söder mest i Fukuoka med omnejd men ocksÄ en natt i onsen staden Beppu pÄ östra sidan och dag i Saga provinsen med besök till Karatsu, TonTenTon feativalen i Imari och Team Labs utstÀllningen pÄ Mifuneyama Rakuen.

Sen en vecka i Osaka med tvÄ dagar i Kyoto, en pÄ vÀstra sidan med bambuskogen och absolut fantastiska Okochi Sanso Garden och en pÄ östra sidan med geisha kvarteren och templen.
I Osaka blev det bland annat besök till slottet, Nipponbashi och Dotonbori (som Sotenburi frÄn Yakuza spelen Àr baserar pÄ)

Och sist en vecka i Tokyo med bland annat besök till Gundam Factory i Yokohama (som nu tyvÀrr stÀnger), Kabuki förestÀllning i Ginza, All Japan Fireworks Competition i Tsuchiura kejsar palatset, Shinjuku och mycket tid i Akihabara (vÄrt hotell lÄg av en slump 200m frÄn Akihabara).

Hann bara med en brÄkdel av allt jag ville göra sÄ det blir en till resa om nÄgot Är. MÄste bara spara ihop lite mer pengar.

Medlem

Jag har inte varit dÀr Àn men planerar faktiskt en resa till bÄde Kina och Japan med min flickvÀn senare i Är. Blir runt tre veckor totalt Àr det tÀnkt. Har alltid velat Äka dit men min flickvÀn Àr verkligen intresserad av framför allt Japan sÄ nu blir det av

Har alltid varit mer intresserad av Östeuropa och Centralasien sĂ„ har prioriterat det, finns mĂ„nga för oss lite okĂ€nda och spĂ€nnande lĂ€nder dĂ€r. Thailand har jag dock varit i en gĂ„ng.

Ps. Är 30

Medlem

2016.2017 och 2019 har jag besökt Tokyo med syrran och hennes partner.
Vi planerade ett 3e besök 2021, men.. det blev ju som det blev :). DÄ var det tÀnkt att besöka delar av resten av Japan.

Har planerat att Äka dit flera gÄnger. Pandemin stÀllde till det lite men gissar pÄ att det blir i Är eller nÀsta som resan gÄr. TÀnkte vÀnta in direktflyget frÄn Stockholm som kommer senare i Är.

Medlem

Skulle flytta dit om jag hade sprĂ„ket och möjligheten för jag uppskattar deras respektfulla kultur och Ă€ven hur de lyfter upp sina traditioner. ZentrĂ€dgĂ„rd hade varit nĂ„got. Även om det finns brister speciellt i arbetslivet. DĂ€remot besökt Peking som var vĂ€lstĂ€dat men sjĂ€llöst.

Kan rekommendera Pewdiepies vloggar frÄn Japan eftersom han flyttat dit. Det Àr idylliska vloggar och man fÄr ju se det bÀsta men jag fÄr nÄgon konstig kÀnsla av att en del av Japan var som Sverige för 25 Är sedan. Vet inte vad. Bara nÄgon oskyldighet.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Hade sĂ€llskap med en japansk tjej ~2010 dĂ€romkring som jag trĂ€ffade hemma i Göteborg. NĂ€r hon Ă„kte tillbaka till Yokohama följde jag med och var dĂ€r i drygt tvĂ„ mĂ„nader. Var mest i Tokyo men hann med att besöka Osaka och Kyoto med. Det var... en spĂ€nnande upplevelse. Minns att jag behövde köpa en extra resvĂ€ska efter att ha gĂ„tt bananas inne pĂ„ legendariska Super Potato i Akihabara. Kan verkligen rekommendera den butiken till alla retro-nördar. Även om man inte köper nĂ„got Ă€r det en upplevelse att bara gĂ„ runt dĂ€rinne och kika pĂ„ alla rariteter i toppskick som de har. Om jag minns rĂ€tt var vĂ„ningen ovanför sjĂ€lva butiken en liten retroarkad ocksĂ„, med massa mysiga gamla spel. Blev att man fastnade lite dĂ€r med!

Skulle gÀrna Äka tillbaka nÄngÄng, men samtidigt finns det mÄnga andra spÀnnande resmÄl ocksÄ sÄ, ja, vi fÄr se. Barnen skulle ju Àlska Nintendo-nöjesparken, helt klart. Samtidigt Àr det ju en lite jobbig sprÄkbarriÀr överallt man rör sig, Àven om jag kan lite (vÀldigt) basic japanska för att ta mig runt upplevde jag ofta att det var lite jobbigt för mÄnga att konversera pÄ engelska. Minns t ex sallads-incidenten, men det fÄr bli en historia för en annan gÄng.

Jag hade lÀst om den i SuperPLAY men hittade aldrig den tyvÀrr (Super Potato alltsÄ) men var ÀndÄ glad att fÄ besöka Akihabara över huvud taget. Det och Disney Water World. Bra minnen för livet. Men Äker jag dit igen ska jag inte ge upp lika lÀtt.

Skrivet av Gertzy:

Jag hade lÀst om den i SuperPLAY men hittade aldrig den tyvÀrr (Super Potato alltsÄ) men var ÀndÄ glad att fÄ besöka Akihabara över huvud taget. Det och Disney Water World. Bra minnen för livet. Men Äker jag dit igen ska jag inte ge upp lika lÀtt.

Ah, haha, ja... Vet inte hur jag lyckades heller. KÀndes som jag trillade in pÄ en bakgata nÄnstans och sen en liiiten miniiiiiimal, smal trappuppgÄng med Potato-loggan som var det enda som skvallrade om vad som fanns dÀrinne. Minns att jag trÀffade ett italienskt par pÄ Sofmap som var jÀtteexalterade över SFC-spelen de hade dÀr. Mannens ögon tÀndes upp som julgranar nÀr jag tipsade om Super Potato. Kunde dock knappast ge vettig vÀgbeskrivning dit sÄ det blev att vi helt enkelt promenerade dit ihop och det blev början pÄ en ny vÀnskap. Visade sig att paret (mest mannen kanske) var riktigt hÀngivna retro-samlare som Äkt till Japan flera ggr för att köpa massa spelprylar. Han hade en gryyym Neo Geo-samling i Milano. Men han hade helt missat Potato.

Medlem

Va kul att lÀsa om era erfarenheter! Jag blir sÄ sugen pÄ att göra ett nytt besök!
Kul att sÄ mÄnga som 1 av 5 besökt Japan (av de som gÄtt in pÄ den hÀr trÄden vill sÀga)!

Den hÀr tog jag och grabben nÀr vi promenera i 40-42 grader. Kan nÄgon gissa gatan?
(Platsen stÄr iofs i Kanji pÄ flera stÀllen för de kanji-kunniga. Det gula parisehjulet Àr ocksÄ en bra ledtrÄd).


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsĂ€ttning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Va kul att lÀsa om era erfarenheter! Jag blir sÄ sugen pÄ att göra ett nytt besök!
Kul att sÄ mÄnga som Ätminstone 1 av 5 besökt Japan (av de som gÄtt in pÄ den hÀr trÄden vill sÀga)!

https://i.ibb.co/TBvthYP/gissagatan.jpg

Den hÀr tog jag och grabben nÀr vi promenera i 40-42 grader. Kan nÄgon gissa gatan?
(Platsen stÄr iofs i Kanji pÄ flera stÀllen för de kanji-kunniga. Det gula parisehjulet Àr ocksÄ en bra ledtrÄd).

Vet inte vad gatan heter men det ser ut som pariserhjulet vid Don Quijote jag sÄg i Osaka ^^

12
Skriv svar