Dragons Dogma 2

Medlem
Dragons Dogma 2

Den 22 mars släpps äntligen Dragons Dogma 2.

Vilka ska köra?

Kommer ni köra på Standard eller Deluxe Edition?

Skrivet av IGN:

Digital deluxe edition kommer med:

  • Explorer's Camping Kit - Camping Gear

  • Dragon's Dogma Music & Sound Collection - Custom Sounds

  • Harpysnare Smoke Beacons - Harpy Lure Item

  • Heartfelt Pendant - A Thoughtful Gift

  • Ambivalent Rift Incense - Change Pawn Inclinations

  • Makeshift Gaol Key - Escape from gaol!

  • Art of Metamorphosis - Character Editor

  • Wakestone - Restore the dead to life! (A)

  • 1500 Rift Crystals - Points to Spend Beyond the Rift

Om man förbeställer standardspelet så får man "Superior Weapons Quartet" dvs. ett bra förstavapen till en av de fyra startklasserna (Fighter, Ranger, Mage, Thief). Man får också en "Ring of Assurance" ifall man förbeställer Deluxe Edition.

Källa:
https://www.ign.com/articles/dragons-dogma-2-release-date-del...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Quake-konnässsör

Väntar och ser, sen kanske jag köper

Medlem

Jag kommer nog vänta ett tag och kika lite reviews och gameplay videos innan jag köper.

Medlem

Kommer nog lira Rise of the Ronin före då det förmodligen är ett kortare spel! Men får se lite vad recensionerna säger;p

Medlem

Undrar vilken tid det släpps på (nästa) fredag, om det är som vanligt med Steam att det låses upp vid 19 för oss svenskar.
Har för mycket komp och har jobbat över en massa.
Frågan är om det är värt att sluta tidigare.

ZF
Medlem

Väntar på hur PS utvecklar sig. Tänker inte spela ett till i "30" eller utan möjlighet till framtida förbättringar.

Pest och kolera.

Medlem

Väntar ett tag. Känns som att spelet kommer att dras med hyfsat dåligt optimerad kod och diverse buggar, det låter jag gärna ordnas upp innan jag hugger in.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Förbokat o klart på steam

Medlem

Är sugen men är lite oroad över prestandan på konsol. Vill helst spela i 60fps men i enstaka fall är 30fps gångbart, så hade föredragit en demo för att kunna avgöra själv. Håller dock tummarna att spelet når Elden Ring-nivåer.

Medlem

Avvaktar efter jag hörde om prestandan. Ska kolla runt lite vad folk tycker om det efter release. Håller tummarna att det blir bra


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Moderator | Testpilot

Väntar för att se vad folk tycker om spelet generellt och vad de säger om prestanden. Sistnämnda är jag så jävla less på att det är ett problem


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Nja, frame drops ner till 24 fps låter inget bra

Medlem
Skrivet av Deekar:

Kommer nog lira Rise of the Ronin före då det förmodligen är ett kortare spel! Men får se lite vad recensionerna säger;p

Det är sjukt att båda spelen släpps exakt samma dag. Dessutom går Rise of Ronin för 899 kr! Jag vill ha båda spelen men Dragons Dogma 2 lockar aningen mer.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är sjukt att båda spelen släpps exakt samma dag. Dessutom går Rise of Ronin för 899 kr! Jag vill ha båda spelen men Dragons Dogma 2 lockar aningen mer.

Ah, det är vågat av dem! Båda tror uppenbarligen mycket om sitt spel! Jag vill spela båda typ lika mycket haha! Men ja, jag tror DD2 är betydligt längre än Ronin!

Medlem
Medlem

Blir en klassiker, ledigt, kanna kaffe och dra igång runt 07. Längesen jag var så taggad på ett spel, har försökt dra igenom ettan men inte hunnit hela ännu.

Schysst av dem att släppa karaktärsskaparen tidigare också, slipper man lägga 2 timmar där innan man kommer igång😅

Medlem

Recension ute nu på moviezine: https://www.moviezine.se/nyheter/recension-dragon-s-dogma-2

Verkar vara lite halvmediokert?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Recension ute nu på moviezine: https://www.moviezine.se/nyheter/recension-dragon-s-dogma-2

Verkar vara lite halvmediokert?

moviezine.se? vad är det för nåt ens?

9/10 av gamespot
8/10 av IGN

OpenCritic - 89 average - 95% recommended - 60 reviews

Medlem
Skrivet av magma:

Recension ute nu på moviezine: https://www.moviezine.se/nyheter/recension-dragon-s-dogma-2

Verkar vara lite halvmediokert?

https://opencritic.com/game/16051/dragons-dogma-2 - 89 just nu

https://www.metacritic.com/game/dragons-dogma-2/ - 87 just nu

Prestandan verkar vara minst sagt ostabil iallafall.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Älskade det första spelet trots otaliga brister så det blir ett köp nästa vecka när lönen anlänt!

Medlem
Skrivet av quadratis:

moviezine.se? vad är det för nåt ens?

9/10 av gamespot
8/10 av IGN

OpenCritic - 89 average - 95% recommended - 60 reviews

En av de största svenska sidorna om film, men på sistone har de även börjat med spel. Jag brukar alltid läsa de negativa likväl som de positiva recensionerna för att bilda mig en bredare uppfattning.

Tyvärr har min smak skilt sig en hel del från både ign och gamespot (trots att de haft olika recensenter).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Fezk:

https://opencritic.com/game/16051/dragons-dogma-2 - 89 just nu

https://www.metacritic.com/game/dragons-dogma-2/ - 87 just nu

Prestandan verkar vara minst sagt ostabil iallafall.

Ja, tyvärr:

https://www.rockpapershotgun.com/dragons-dogma-2-pc-performan...

https://www.pcgamer.com/games/rpg/dragons-dogma-2-performance...

Ganska tungdrivet, även i 1080p.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tråkigt med prestandan, annars verkar det ju väldigt lovande. Har massa med annat att spela (bland annat ettan) så avvaktar tills det är patchat.

Medlem

Verkar ballt, men jag har lite svårt att få en känsla för vad jag ska vänta mig. Spelvärlden framstår rätt blek och generisk vid en första anblick. Jag har svårt att få någon vidare fantasykänsla. Det känns lite som ett jämngrått galleri av trista assets och det ser lite allmänt småtråkigt ut.

Å andra sidan, efter tre nedslag i Youtuberecensioner så har alla tre rätt snart dragit paralleller till känslan av Elden Ring och pratat omkull sig själva om kvaliteten på både utforskning och combat, och mer behöver jag egentligen inte. Spelet verkar också ställa rätt höga krav på spelaren vad gäller att lista ut saker och tänka själv, och det saknar man ju lika mycket som skatteåterbäringen varje år.

Medlem

Första intrycken efter runt 10timmars spelande är, "meh". En världs karta som kan få en att tro det är ett open world, men det är snitslade korridorvägar dragna med små avstickare. Prestandan är väldigt "ej optimerat" men iaf inga buggar än.

Quest NPC som kan dö, men man kan tydligen återuppliva dem men då måste man gå långt åt helvete till en storstad som har ett typ "bårhus" och man behöver ett föremål som är sällsynt att hitta.

Spelet känns väldigt mellanmjölk, inte super dåligt men inte heller den där "wow" känslan om att man spelet ett grymt spel.

Monster Hunter World är nog Capcoms bästa spel spel tror jag , även om resident evil remaken av 2an o 4an är bra.

Medlem

Dragons Dogma 2 har 43% MixedSteam (18'605 reviews).

Det är en massa problem

  • Dålig prestanda

  • Det ska inte gå att göra nya saves/nya separata gubbar?

  • Mikrotransaktioner - Vill du ändra utseende kostar det 2 euro

  • Denuvo

  • Över 10'000 negativa recensioner


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Dragons Dogma 2 har 43% MixedSteam (18'605 reviews).

Det är en massa problem

  • Dålig prestanda

  • Det ska inte gå att göra nya saves/nya separata gubbar?

  • Mikrotransaktioner - Vill du ändra utseende kostar det 2 euro

  • Denuvo

  • Över 10'000 negativa recensioner

Ja väldigt märkligt att man inte kan starta om från början i spelet om man vill men fick googla till mig detta.
Hade tankar på att börja om då min questgubbe dog när jag fick för mig att utforska en grotta på vägen...

Medlem

Spelade ett par timmar igår och är positivt överraskad över prestandan ( valde att köra på PS5 )
Var inte alls så jobbigt som jag trodde att ”vänja sig” vid 35 fps. Väldigt snyggt är det också ska sägas, det tycker jag inte ha sett i recensionerna. Men när man väl spelar det så är det väldigt snyggt.

Spelet rör sig heller aldrig under 30fps som jag har fått till mig, har iofs endast spelat i ca 7 timmar. Vet när Elden ring släpptes där var det runt 45 fps och där tyckte jag det var jobbigare än vad det är i detta av någon anledning.

Medlem

Det var ju skoj att slåss mot monster.
Men i övrigt ett väldigt ytligt spel tycker jag.
Det finns ju typ 8 olika fiender totalt och 90% av speltiden går till att springa fram och tillbaka och slakta goblins.
Känns lite fejk-open world också på nåt sätt. Bara att korridorerna är stora.
Mycket konstig design, svårfattade quests och märkliga funktioner.

Ger det 6/10 just nu, 8h in.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Mycket konstig design, svårfattade quests och märkliga funktioner.

Ger det 6/10 just nu, 8h in.

Precis så kände jag i början på 1'an. Efter ca 15h bara klickade något och sen spelade jag det 100h till och räknar det till ett av de bästa spelupplevelser jag har haft. Med det sagt så tror jag inte det är ett spel för alla. Det är ju lite speciellt och långsamt, vilket passar mig utmärkt 35h in i tvåan so far och det äger ju på alla fronter förutom performance. Men det tar ju ett bra tag innan det kommer igång.

12
Skriv svar