Akira Toriyama är död – känd för Dragon Ball, Dragon Quest och Chrono Trigger

Robot
Akira Toriyama är död – känd för Dragon Ball, Dragon Quest och Chrono Trigger
Moderator | Testpilot

Oerhört tragiskt. Folk har ofta svårt att förstå hur mycket han bidragit med sina skapelser, då mest Dragon Ball och Dragon Quest.

JRPG-genren, anime i stort här i väst och många kreatörer som existerar idag hade inte varit densamme utan honom. I var och vartannat spel, tecknad serie för barn, rap-låtar och även större hollywoodproduktioner så kan man se hur folk blivit inspirerade.

Vila i frid Toriyama-sensei. Jag hoppas verkligen himmelen är lika tokig som du framförde den i Dragon Ball.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny

Alldeles för tidigt, men samtidigt med en livsgärning som är flera liv lång. Mitt Akira Toriyama-"genombrott" kom i och med att Dragon Ball-mangan översattes till svenska. Var en tradition att köpa en ny bok en fredag i månaden och läsa på väg hem från gymnasiet i Borås. Fantastisk manga. Står fortfarande prydligt uppradade i bokhyllan. Slitna, solmärkta, men fortfarande fantastiska.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Otroligt sorgligt och han dog alldeles för ung.

Medlem

Sorgligt, vila i frid legend

Medlem

Tråkigt att höra. Var själv inte direkt uppväxt med Dragonball(konstigt nog. eftersom jag annars växte upp med anime från 70-90talet) eller spelen han var inblandad med, men han var en legend, helt klart.

Får hoppas att Akira Toriyama och Kentaro Miura(Berserk) tar sig lite saké ihop någonstans.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tråkiga nyheter

Ser för övrigt fram emot Sand Land som släpps nästa månad som han har jobbat med.

Medlem

"The role of my manga is to be a work of entertainment through and through. I dare say I don't care even if [my works] have left nothing behind, as long as they have entertained their readers." - Akira Toriyama

Och underhållit oss har du gjort, Toriyama-san. Vila i frid.

Medlem

En sann legendar som gått vidare förtidigt, vila i frid.


signatur

Spela så mycket du orkar, och helst lite till.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Alldeles för tidigt, men samtidigt med en livsgärning som är flera liv lång. Mitt Akira Toriyama-"genombrott" kom i och med att Dragon Ball-mangan översattes till svenska. Var en tradition att köpa en ny bok en fredag i månaden och läsa på väg hem från gymnasiet i Borås. Fantastisk manga. Står fortfarande prydligt uppradade i bokhyllan. Slitna, solmärkta, men fortfarande fantastiska.

Din historia är precis som min. Jag och en kompis brukade åka in en dag tidigare för att försöka få nästa bok tidigare. Ibland hade dom fått in den och det var som julafton.

Medlem

Och han hade flera projekt igång och mer att ge kreativt....
RIP Toriyama-sensei
Frågan är vem som nu kommer göra karaktärsdesignen till DQ? Och kommer det göras i Toriyamas stil eller ändras?

Medlem

Dragon ball var det som fick mig att intressera mig av att läsa något när jag var liten.
minns så väl de svartvita böckerna som kom med jämna mellanrum tills man samlat alla 42.

En sann legend som gått ur tiden.
Hoppas bara att hans verk får fortsätta i hans anda framöver också.

Medlem
Skrivet av Khonmon:

Och han hade flera projekt igång och mer att ge kreativt....
RIP Toriyama-sensei
Frågan är vem som nu kommer göra karaktärsdesignen till DQ? Och kommer det göras i Toriyamas stil eller ändras?

Antingen en imitatör eller (gud förbjude) AI-genererat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Khonmon:

Och han hade flera projekt igång och mer att ge kreativt....
RIP Toriyama-sensei
Frågan är vem som nu kommer göra karaktärsdesignen till DQ? Och kommer det göras i Toriyamas stil eller ändras?

Skrivet av Sarato:

Antingen en imitatör eller (gud förbjude) AI-genererat.

Fenyo på Twitter gör en hel del arbete för Dragon Ball rent marknadsförsmässigt. Hen är otroligt duktig på att replikera Toriyamas stil.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Vila i frid, Toriyama-sensei!

Skrivet av Khonmon:

Och han hade flera projekt igång och mer att ge kreativt....
RIP Toriyama-sensei
Frågan är vem som nu kommer göra karaktärsdesignen till DQ? Och kommer det göras i Toriyamas stil eller ändras?

Kan tänka mig att hans tidigare assistent/efterträdare Toyotarou (illustratör för nuvarande Dragon Ball Super-mangan) fortsätter i hans anda så att säga

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Fenyo på Twitter gör en hel del arbete för Dragon Ball rent marknadsförsmässigt. Hen är otroligt duktig på att replikera Toriyamas stil.

https://pbs.twimg.com/media/GHnDrLuacAAIXcp?format=jpg&name=4...

Sjukt imponerande likt faktiskt!

Medlem

Så otroligt sorgligt! Om ni bara förstod va hans verk har påverkat va vi ser och spelar idag.
Kommer lyssna på Chrono Trigger Soundtrack idag.

Oyasumi Toriyama-Sensei ❤️

Medlem

Vad tråkigt! Känns som att han gick bort alldeles för tidigt. Hans skapelser var väldigt roliga att få ta del av.

Medlem

Så tråkigt att höra 😭 . Dragon Ball har betytt väldigt mycket för mig. Fick första boken när jag var liten av min farmor och den introducerade mig till manga, anime, teckna manga och Dragon Quest.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Jättetråkigt att höra. Jag och min kusin köpte dragonballböckerna över lång tid med våra veckopengar när vi gick i grundskolan tills vi hade allihopa. Det var den första mangan jag läste.

Eiichiro Oda som gjort one piece skrev en väldigt fin text om denna nyhet. Värd att läsa.

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Eiichiro Oda som gjort one piece skrev en väldigt fin text om denna nyhet. Värd att läsa.

Tack för tipset! Det var otroligt fint!
Fan känner mig så jävla ledsen nu. En sån jävla förlust.

Medlem

Ett otroligt sorgligt besked. Alldeles för tidigt för en så talangfull person.

Jag tycker vi alla som håller av Toriyama's tecknarstil antingen spelar eller hör inombords
"The Day the World Revived" från Chrono Trigger.

Medlem

Även jag brukade gå till bokhandeln för senaste Dragon Ball. Alla 42 böckerna. Det var nog det som på riktigt fick in mig på manga/anime-banan.

Tack, Toriyama-san.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Snacka om förebild.
Otroligt inspirerande manga som jag följde slaviskt när man var kring 11års åldern.
Man hade de med sig överallt och läste om och om igen.
Pirrade lite extra i kroppen vid vissa kapitel.
Han hade en helt egen stil som lade grund för hur man själv tecknade.
Minns att jag speciellt studerade hur han tecknade händer, vilket var jävligt svårt att efterlikna.

Tack för allt Toriyama!

Medlem

Så jävla sorgligt. Alldeles för ung. Akira Toriyama var för mina tonår det Don Rosa var för min barndom. Ren magi.

Vila i frid.

Inaktiv

Är han död? Vad sorgligt R.I.P

Han var en av de första jag hörde talas om när jag började intressera mig för Dragon Quest.

Medlem

Trodde inte att han hade gått bort då jag såg ett taffligt inlägg i min Fb feed. Men det var ju sant. Började läsa dragonball av en slump när jag gick i gymnasiet vid millenium skiftet.. Nu har jag alla pocket böckerna på hyllan fortfarande. Mycket sorgligt att han skulle gå bort så tidigt. Vila i frid

1
Skriv svar