Fysiska Baldur's Gate 3 till Xbox kräver fyra skivor

Robot
Fysiska Baldur's Gate 3 till Xbox kräver fyra skivor
Medlem

Har Xbox inte UHD eller varför kräver de fler skivor? Kommer nog skaffa till PS5 oavsett så för mig spelar det ingen roll men det låter konstigt att Xbox kräver dubbla mängden skivor liksom.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har Xbox inte UHD eller varför kräver de fler skivor? Kommer nog skaffa till PS5 oavsett så för mig spelar det ingen roll men det låter konstigt att Xbox kräver dubbla mängden skivor liksom.

Xbox Series X har stöd för BD100-skivor (UHD), men av någon anledning så används endast BD50-skivor för spel.

Ambassadör
Xbox

Kör spelet digitalt men har beställt den fysiska versionen också. Inte direkt skivorna som spelar roll, kommer aldrig använda dem ändå.


signatur

Jump in.

Medlem

4 skivor herregud känns som tidigt 2000 tal igen

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Xbox Series X har stöd för BD100-skivor (UHD), men av någon anledning så används endast BD50-skivor för spel.

Jaha. Har ju använt den som 4k bluray-spelare så tyckte det verkade konstigt att de inte kör spel på dem också. Nåväl. Känns lite som när jag spelade LA Noir på 360 istället för PS3 och behövde flera skivbyten för de inte hade bluray.

Medlem

Larian följer troget.

BG1 var på 5 st (CD-)skivor. Och då fick map swappa till rätt skiva beroende på vilket område i spelet man tog sig till

Redaktör

Unreal Tournament 2004 var på fem eller sex cd-skivor. Halvkul att installera. Tror det fanns på dvd också, i och för sig.


signatur
ELF
Medlem

Och GTA 5 kom på 5 DVDer om jag inte minns fel, istället för 1-2 BD.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

PC versionen däremot verkar dock äntligen vara på väg 🎉

https://x.com/Cromwelp/status/1764632329769582691


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Då måste ju spelet ligga på skivorna? För de flesta spelen idag verkar ju inte ligga på skivan, Tekken 8 ligger ju på 2 skivor på Xbox.

Medlem

Floppy disk versionen?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Då måste ju spelet ligga på skivorna? För de flesta spelen idag verkar ju inte ligga på skivan, Tekken 8 ligger ju på 2 skivor på Xbox.

Det står i artikeln.

Skrivet av Siegfried:

Floppy disk versionen?

?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Kommer några svenska återförsäljare köpa in eller måste man själv importera?

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det står i artikeln.

?

"Floppy disk" jag väntar spänt på en rolig förklaring till skämtet.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

"Floppy disk" jag väntar spänt på en rolig förklaring till skämtet.

Hen verkar inte ha läst artikeln, helt enkelt


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

"Floppy disk" jag väntar spänt på en rolig förklaring till skämtet.

Skrivet av Dunder:

Hen verkar inte ha läst artikeln, helt enkelt

Min gissning är att om spelet är på flera skivor, så är datorversionen som du skrev är på väg säkert utspridd på hundratals disketter (som bilden då ska gestalta). Dock inte jag som skrev så är inte helt hundra men dit for mina tankar iaf!

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hen verkar inte ha läst artikeln, helt enkelt

Syftade på din bild med pallar, Fysisk pc version med floppy disks hade nog tagit så mycket plats.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Syftade på din bild med pallar, Fysisk pc version med floppy disks hade nog tagit så mycket plats.

Som sagt, om du läser artikeln...
"kommer med extramaterial i både fysisk och digital form".
Finns även en bild på det hela. I artikeln, då.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Herregud varför valde inte MS att bygga Xbox konsoler som kan läsa 100gb blu-ray skivor för spel? Series X klarar ju 4k blu-ray filmer.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Bah! Kings Quest iV låg på nio 5.25" diskar. Jag klagade minsann inte.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Discworld hade en hel hög (15!) 3.5" floppys till PC. Själv spelade jag det på PS1 (en cd). : )

ZF
Medlem
Skrivet av SunShine:

Herregud varför valde inte MS att bygga Xbox konsoler som kan läsa 100gb blu-ray skivor för spel? Series X klarar ju 4k blu-ray filmer.

För då hade de ju inte behövt ha "smort leverans". Eller i varje fall inte framst ha enbart den dummaste versionen levererad på skivan. Är rätt skeptisk till att det är en teknisk fråga alls. Möjligen en sådan utanför maskinen däremot. Som vid skivtillverkningen.

Poängen är i vilket fall såklart att bidra till att göra skivor ointressanta så snabbt det går.

1
Skriv svar