Speldöden beror på mer än kass världsekonomi

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Samtidigt som läget är rätt dystert i AAA-land är det helt underbart att det är så mycket enklare för mindre utvecklare nu att göra spel och nå ut till en bred publik. Visst, faran där är väl istället att många bra spel drunknar i den enorma kvantiteten av bra indue-spel som släpps, men det är åtminstone inte som förr då indies var helt obefintligt på andra plattformar än pc. Och även där hade de inte tillgång till samma distributionskanaler som idag. Och det fina med många indie-spel utan en djävulsk overhead är att de kan sälja typ 100 000 ex och faktiskt vara riktigt nöjda med det. Inget Square Enix-buhuande, lol.

100% medhåll.

Ljuset i tunneln är den tekniska innovationen som ger mindre team möjlighet att skapa stora produktioner.

AAA kommer att få det svårt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Omsättning ≠ vinst.

Tyvärr är det de stora företagen som drar in de stora vinsterna eftersom de helt enkelt har råd att göra det. De har råd att planera när och hur de ska släppa sina spel, de har råd att ha flera parallella projekt samtidigt och de har råd att ha en organisation som helt arbetar med att stödja produkten efter släpp med mer innehåll de kan ta betalt för.


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar