Nysläppta Last Epoch säljer bra – men serverstrul sänker Steam-betyget

Robot
Nysläppta Last Epoch säljer bra – men serverstrul sänker Steam-betyget

Det verkar jobbigt att vara populär.

#last-epoch, #nyhetstips


Dödgrävaren

Varit helt ospelbart större delen av helgen, igår och idag verkar det funka bättre, men trots att jag väljer EU West blir jag ändå inloggad på US Central. Det funkar att spela på, men det är inte helt optimalt.

Spelmässigt så skulle jag säga att det är roligare än Diablo 4, mindre cinematiskt men karaktärsutvecklandet, looten och gameplayet känns trevligare. Värt summan det kostade om man tycker om aRPGs och inte vill lära sig Path of Exile.

Medlem

En tröst är väl att det finns ett offline-läge iallafall.

Medlem

Nånting nånting error 37

Medlem
Skrivet av jeppe109:

En tröst är väl att det finns ett offline-läge iallafall.

ja precis tänkte just säga det, till skillnad från typ diablo 4 och vissa andra spel.

Medlem

Det här är det bästa arpg:et sedan Diablo 2. Oerhört beroendeframkallande! De har tagit de bästa delarna från alla olika spel i genren och kombinerat dem till ett fantastisk upplevelse. 5/5!

Men ja, serverproblemen är bland de värsta jag upplevt.

När kommer en recension?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det här är det bästa arpg:et sedan Diablo 2. Oerhört beroendeframkallande! De har tagit de bästa delarna från alla olika spel i genren och kombinerat dem till ett fantastisk upplevelse. 5/5!

Men ja, serverproblemen är bland de värsta jag upplevt.

När kommer en recension?

Vill minnas att diablo 3 hade stora problem ibörjan, är det värre än det om du minns?

Medlem

Nu är det länge sedan Diablo 3 släpptes, men skulle säga att det är på samma nivå. Personligen är jag dock betydligt mer förlåtande då studion som utvecklar Last Epoch är betydligt mindre.

Medlem

Kul att det verkar bra (förutom serverstrulen då)! Ser fram mot en konsolrelease, har för mig att de sa att det var planerat nån gång i framtiden 🙂

Medlem

Tror de fixa det värsta igår natt. Har aldrig flutit så bra online som det gör idag sen release.

Så är bara hoppa på nu

Medlem

Jag har spelat ett antal timmar sen release och när amerikanarna börjar komma på blir det segt. Bästa tiden att spela online är tidigt på morgonen fram till sen eftermiddag. På svensk kvällstid är det svårt spela online för då är både EU och NA på.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Spelmässigt så skulle jag säga att det är roligare än Diablo 4, mindre cinematiskt men karaktärsutvecklandet, looten och gameplayet känns trevligare. Värt summan det kostade om man tycker om aRPGs och inte vill lära sig Path of Exile.

Det har förstås inte i närheten av samma produktionsvärden som Diablo, det här är väl i princip ett indiespel med en från början väldigt liten studio som tog många år på sig att nå i mål.

Spelar en Beastmaster (Primalist bas) och har kul. Man kan tycka att looten efter ett tag är rätt lik, men det är attributen som spelar roll i det här spelet. Längre fram ska man plocka ur bra värden från vapen och använda dem för att boosta. Med craftingen kan man göra mycket men det tar ett litet tag att förstå hur den fungerar.

Medlem

Jag har ruskigt roligt med det, och det är tråkigt att se bombningen av negativa betyg på Steam, som egentligen inte har någonting med spelet att göra. Tror jag hade problem med servrarna de första två dagarna, vilket såklart suger, men sedan dess har det flutit på mycket bättre. Saken är den att jag har oändligt mycket mer tålamod med en liten indiestudio som dessutom verkar sikta på en bra spelupplevelse istället för vad det nu är de sysslar med på Blizzard.

Själva spelet är helt underbart, och äntligen får jag tycka om gear och loot igen. Helt sjukt att de gör allting så rätt där D4 gjorde samma saker så fel. Samtidigt så tål det att upprepas att D4 hade kunnat vara så mycket bättre med så löjligt små medel. Meningsfullt loot med unika och set-items utan en miljard olika stats redan från början som i D2, och större stash som INTE ska delas mellan samtliga karaktärer.
Fan, jag blir förbannad på hur de bara kunde kasta bort moroten som gjorde Diablo roligt att spela. Glad att LE finns nu istället, så jag kan begrava det där roadkillet en gång för alla.

Edit: lolol...tänkte klocka hur många sekunder det tar för mig att komma in, då det varit hyfsas konsekvent när det fungerat, men precis nu kl 18:08 så hamnade jag i min första kö på 3700 nåt Går rätt snabbt ner dock.
18:20 ligger kön på 1042 såatte...

Medlem

Måste tillägga att skill systemet är hur grymt som helst, och öppnar upp för så vansinnigt många spelvarianter. Just att du kan välja vilka skill du vill satsa på och sedan utveckla dem individuellt i vilken inriktning du än känner för är bland det bästa jag sett i genren, och då har jag bara skrapat på ytan och nämnt en bråkdel.

Inne nu förresten

Medlem

hamnade i en kö på över 4000 Är nere på 2149 nu. Går hyfsat fort.

Medlem

Får man kö så connector man till US, sen går man in och ändrar till EU West när man är inne och voila.

Medlem

Var inne på dryga 10 min

Medlem

helt klart roligaste arpg sedan diablo 2

Medlem

Har kul i spelet. Hinner dock bara spela ganska sent och då har det fungerat rätt bra. Lvl 58 paladin, väldigt kul.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Var inne på dryga 10 min

Verkar ha släppt lite ikväll, kom också in hyfsat snabbt och har kunnat teleportera utan långa fördröjningar.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Vill minnas att diablo 3 hade stora problem ibörjan, är det värre än det om du minns?

Diablo 3 var länge sedan nu. Minns inte riktigt.

De första sex timmarna kom jag inte in alls för att spela Last Epoch. Sedan under de första dagarna var det konstanta disconnects och mycket långa laddningstider mellan olika områden.

Det är inte lika illa som till exempel New World-releasen. Och jag är, som många andra också skriver, mer förlåtande till en indiestudio. Dessutom kommunicerar de väldigt ofta och transparent angående problemen.

De senaste dagarna har det dock blivit mycket bättre. Nu är det spelbart.

Medlem

Lvl 81 rouge falcon här,

Har varit svårt att spela men har sutit helt fastklistrad vid datan med detta spel, här har du det "roliga" som saknas i d4 men av en kostnad av att spelet inte är lika smooth och har en del buggar, frågar du mig känns det fortfarande som ett beta spel, finns potensial.

Medlem

Notera att spelet är kostar ungefär lika mycket som en häst-skin i D4....

Medlem
Skrivet av Scream112:

Notera att spelet är kostar ungefär lika mycket som en häst-skin i D4....

Får nästan två Last Epoch för $65 😅

Låter vettigare att köpa Last Epoch till sig själv och en kompis istället.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Diablo 3 var länge sedan nu. Minns inte riktigt.

De första sex timmarna kom jag inte in alls för att spela Last Epoch. Sedan under de första dagarna var det konstanta disconnects och mycket långa laddningstider mellan olika områden.

Det är inte lika illa som till exempel New World-releasen. Och jag är, som många andra också skriver, mer förlåtande till en indiestudio. Dessutom kommunicerar de väldigt ofta och transparent angående problemen.

De senaste dagarna har det dock blivit mycket bättre. Nu är det spelbart.

Ah ok.

För mig spelar det ingen roll om det är indie eller större studio, jag värdesätter min tid som jag har ont om.
Jag brukar oftast bli på väldigt dåligt humör när det strular.

Medlem

Kört offline så det har funkat kanon.
Klart bättre än D4.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Spelet är top notch, helt klart bättre än D4, dock så finns det inte så mycket content just nu. är lvl 96 och har typ 95% av BiS och det har inte ens gått en vecka, i PoE så hade det här tagit mig en månad eller mer.

Alla väsentliga uniques för dom flesta builds är mer eller mindre target farmable och craftingen är extremt förlåtande. Är ett plus om man bara vill bygga olika builds och hoppa vidare till nästa, men hittils har det inte givit mig samma känsla av "chase" som PoE gör.

Är också inte ett fan av hur utmaningen skalas, corruption mekaniken verkar ju typ bara vara nivåer i PoEs Delve, finns inget oerhört svårt att sträva efter just nu, det bara trappas upp om och om igen tills man når ett tak.

Men som sagt, gillar spelet en hel del, och ge dom ett par år så har dom nog content osv, blir nog en trevlig liten sak att göra emellan PoE säsonger.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Varit helt ospelbart större delen av helgen, igår och idag verkar det funka bättre, men trots att jag väljer EU West blir jag ändå inloggad på US Central. Det funkar att spela på, men det är inte helt optimalt.

Spelmässigt så skulle jag säga att det är roligare än Diablo 4, mindre cinematiskt men karaktärsutvecklandet, looten och gameplayet känns trevligare. Värt summan det kostade om man tycker om aRPGs och inte vill lära sig Path of Exile.

Tryck "H", välj "Party" och välj din region igen när du är inne i spelet så hamnar du på rätt ställe. Ingen aning om varför man hamnar i US Central vid start, men den lösningen har funkat för mig.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Har konstigt nog aldrig hamnat i en kö i Last Epoch sedan lanseringen av 1.0. Men Ja servarna har haft rejält med strul men sedan igår har det flutit ordentligt med smör! Tar cirka 30 sekunder från att trycka Play Online och påbörja end game och efter det så är det INSTANT laddningtid (alltså 0 sekunder) helt otroligt bra optimerat spel dessutom! 10/10

12
Skriv svar