Sony räknar med sämre PS5-försäljning – släpper inga titlar i stora serier 2024

Medlem

Skumt, fick för mig att ett standalone Venom spel skulle släppas 2024 av den berömda läckan för ett par månader sedan. Även Wolverine var väl tänkt sent 24 tidigt 25?

Hur som helst lär det ju forfarande komma PS titlar. Vi fick ju nyss Helldivers 2 som är bland det roligaste shooter spelet på länge. Nice att PC spelare fick tillgång direkt också!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har väl nästan ingen relevans?

Ja jag hade hoppats på ett first party spel av nå slag till PSVR2 likt Horizon Call of the mountain.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tycker jag inte! De spelen kan inte spelas på PS5, kan behöva ett ansiktslyft och de har ju nyss gjort Last of Us 2 ett PS4 spel som verkligen inte behövde det så

TLOU2 var ju dock bara en remaster. Jag skulle gärna se remasters av PS3-spel så dom går att köra på PS5, men remakes kräver för mycket tid och resurser och då ser jag hellre att dom skapar något nytt istället.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag hade hoppats på ett first party spel av nå slag till PSVR2 likt Horizon Call of the mountain.

Kan ju fortfarande komma bara inte ifrån någon tidigare släppt serie.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Då gynnar detta Microsoft ju som kommer att släppa Hellblade II, Stalker II och en massa andra spel samt morgondagens utannonsering av kommande 2024/25.

Litegrann att jag tycker detta är rätt åt Sony och inte ha några stora spel detta år.

Förlåt men förstår inte riktigt. Vad är det som är rätt åt Sony? Att dom förmodligen kommer ha en lite lugnare period framför sig?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Om inte Sony tycker detta är pinsamt får jag ta på mig det.
För det känns pinsamt för mig när ett bolag med så många studios inte kan leverera minst en stortitel årligen.

Medlem

Känner att man likväl kan hålla hårt och vänta till slutet av en generation innan man hoppar in och köper en konsol om det nu finns tillräckligt mycket spel som lockar. Kör PC under tiden och lev gott.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av jeppe109:

Om inte Sony tycker detta är pinsamt får jag ta på mig det.
För det känns pinsamt för mig när ett bolag med så många studios inte kan leverera minst en stortitel årligen.

Något vi kommer få se fler gånger i framtiden oavsett spelutgivare. Det är helt enkelt för dyrt och tar lång tid att få fram AAA-spel numera. Att få samma mängd stortitlar som vi fick under PS2&PS3-eran är ett minne blott. När spelen blir så dyra att utveckla så måste dom sälja sjukt bra för att gå plus. Något som Hollywood också kämpar med.

Medlem

För mig blir det absolut inga problem. Just nu är det ju för mycket spel. Apex ny säsong och Helldivers på samma gång. Sen kommer ju Stellar Babe/Butt I vår. Och allt annat som kommer. Man kunde ju önska sig färre spel ha ha!

Medlem

Börjar förstå, om, varför Microsoft sneglar att släppa spel till PlayStation. Imorgon kväll vet vi.

Ambassadör
Xbox

Känns som om saker och ting kommer att förändras en hel del för alla aktörer framöver.


signatur

Jump in.

Medlem

Tyvärr så står min ps5a och samlar damm nu jag har inte sett något intressant spel på länge nu väntar på silent hill 2 remaken (om den blir bra )

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Då gynnar detta Microsoft ju som kommer att släppa Hellblade II, Stalker II och en massa andra spel samt morgondagens utannonsering av kommande 2024/25.

Litegrann att jag tycker detta är rätt åt Sony och inte ha några stora spel detta år.

Du tänker lite konstigt för att vara en gamer. "Rätt åt Sony" låter som att du har personliga problem. Om det spelar någon roll så får man hoppas som du skriver att Xbox släpper bra spel som får bra mottagande. För det är bara positivt för alla om Microsoft börjar göra bättre spel. Jag lovar dig det blir ingen brist på spel släpp i år..... även om man kunde behöva en paus så får man hoppas på en lugn sommar.

Skrivet av Freeman79a:

Börjar förstå, om, varför Microsoft sneglar att släppa spel till PlayStation. Imorgon kväll vet vi.

Nope inte därför!!

Men bättre lycka nästa gång


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag hade hoppats på ett first party spel av nå slag till PSVR2 likt Horizon Call of the mountain.

Jag tror inte det. Det är nog lite olika typer av satsningar. Även om dem släpper ett nytt Astro för VR så är det inte i samma sfär typ.

Blir det årets spel så påverkar det inte Playstation i helhet ekonomiskt på en större skala.

Så ja menar alltså att VR inte är på kartan här, det kan komma first party eller större 3rd party utan det tas upp i sammanhanget.

Medlem

Väntar fortfarande med att köpa den ps5:a jag länge tänkt göra. Känner verkligen inte att jag måste ha en nu, för inga spel lockar ordentligt.

Säkert kul med Spiderman 2. FF7 remake vill jag spela, men det är väl ändå 8 år till nästa del kommer. Ragnarök? Rätt mätt fortfarande efter det förra.

Väntar jag ännu längre kanske priset sjunker och spelen går att få under 800 kronor.

Känns lite som en misslyckad generationsväxling HITTILLS.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Förlåt men förstår inte riktigt. Vad är det som är rätt åt Sony? Att dom förmodligen kommer ha en lite lugnare period framför sig?

Skrivet av Alienshade:

Du tänker lite konstigt för att vara en gamer. "Rätt åt Sony" låter som att du har personliga problem. Om det spelar någon roll så får man hoppas som du skriver att Xbox släpper bra spel som får bra mottagande. För det är bara positivt för alla om Microsoft börjar göra bättre spel. Jag lovar dig det blir ingen brist på spel släpp i år..... även om man kunde behöva en paus så får man hoppas på en lugn sommar.

Jag menar att man kan inte vara störst, bäst och vackrast på marknaden och sen genom att behöva gå ut med den nyheten att man inte har stortitlar för året.

Ordet "Rätt åt" tog väl åt i er.

Må så vara da.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Jag misstänker att det är GAAS satsningen som spökar här, de måste ladda om efter det misslyckandet.

Medlem

Ursäkta, men hur är detta ens någon nyhet? Vilket spel skulle ha släppts under de närmaste tolv månaderna? Storspel tar tid att utvevkla, hype ska byggas och det är ju inte så att man utvecklar spel i lönndom och släpper en första trailer en månad före release. Den tiden är förbi, det är typ bara Nintendo som kan göra sånt idag.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

TLOU2 var ju dock bara en remaster. Jag skulle gärna se remasters av PS3-spel så dom går att köra på PS5, men remakes kräver för mycket tid och resurser och då ser jag hellre att dom skapar något nytt istället.

Sony har nog studios för både remakes och nya spel

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av G4ruda:

Väntar fortfarande med att köpa den ps5:a jag länge tänkt göra. Känner verkligen inte att jag måste ha en nu, för inga spel lockar ordentligt.

Säkert kul med Spiderman 2. FF7 remake vill jag spela, men det är väl ändå 8 år till nästa del kommer. Ragnarök? Rätt mätt fortfarande efter det förra.

Väntar jag ännu längre kanske priset sjunker och spelen går att få under 800 kronor.

Känns lite som en misslyckad generationsväxling HITTILLS.

Generationen fick en väldigt konstig start p.g.a. pandemin. Många som ville ha en PS5 kunde inte få tag i en, vilket i sin tur tvingade Sony att låta tänkta PS5-exklusiva spel bli crossgentitlar. Roligt för PS4-spelarna, men det gjorde ju onekligen att PS5 kändes mindre unik och mindre "måste ha". Min PS5 samlade damm under hela 2023, men nu har jag gett mig tusan på att börja använda den mer. Jag är dock inte övertygad av de exklusiva spelen än så länge.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tycker att Sony sköter den här generationen dåligt när det kommer till lanseringar från förstapart. Ragnarök sent 2022, Spider-Man 2 nästan ett år senare och nu ingenting förrän i mars 2025? Ja, det kommer mycket intressant däremellan man kan spela och personligen är jag sysselsatt. Men ta en studio som Bend som släppte Days Gone för fem år sedan. Vad gör dem? Varför är det helt tyst? Bristen på kommunikation från flera av deras studios börjar bli skrattretande lång. Och nej, jag är inte för att man släpper en teaser för ett spel som är fem år bort men 4-5 år efter sitt förra släpp borde man ha något konkret att visa upp.

Med tanke på antalet studios är detta rent ut sagt dåligt, de har kapacitet att släppa 2-3 spel per år. Hellre det än att man släpper 5 spel ett år och inga nästa år.
Uttalandet öppnar visserligen för något nytt IP men att det skulle komma något i år som inte ens avtäckts ännu känns inte troligt.

Men återigen, AAA har blivit alldeles för kostsamt och tidskrävande. Som gamer är det egentligen helt sanslöst vilket tålamod man måste ha nuförtiden när det tar 5-6 år för vissa uppföljare. Och det värsta är att jag tror att mycket av det som utvecklarna lägger så mycket tid och resurser på är sånt som gemene spelare inte bryr sig speciellt mycket om. t.ex. att fylla spelen med absurt mycket side content som de flesta inte ens rör.
Jag vet inte, 5-6 års väntan och allt dyrare spel - då ska det fan i mig också vara bra när det väl kommer ut men vi ser ju otroligt mycket spel med lång utvecklingstid som inte säljer speciellt bra och snittar 7/10 i betyg. Ohållbart.

Sony behöver en regelrätt showcase för att visa upp vad som komma skall. Jag som PS5-ägare har liksom ingen aning hur deras roadmap ser ut efter våren. Wolverine är det enda man vet.

Avfärdade tidigare indiespel som tråkiga men det har jag fått käka upp de senaste åren då den typen av lir upptar allt mer av min tid. Har tröttnat på AAA och de stora utvecklarna. Indie är bra mycket mer valuta för pengarna som det ser ut nu.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Knalle:

Jag tycker att Sony sköter den här generationen dåligt när det kommer till lanseringar från förstapart. Ragnarök sent 2022, Spider-Man 2 nästan ett år senare och nu ingenting förrän i mars 2025? Ja, det kommer mycket intressant däremellan man kan spela och personligen är jag sysselsatt. Men ta en studio som Bend som släppte Days Gone för fem år sedan. Vad gör dem? Varför är det helt tyst? Bristen på kommunikation från flera av deras studios börjar bli skrattretande lång. Och nej, jag är inte för att man släpper en teaser för ett spel som är fem år bort men 4-5 år efter sitt förra släpp borde man ha något konkret att visa upp.

Med tanke på antalet studios är detta rent ut sagt dåligt, de har kapacitet att släppa 2-3 spel per år. Hellre det än att man släpper 5 spel ett år och inga nästa år.
Uttalandet öppnar visserligen för något nytt IP men att det skulle komma något i år som inte ens avtäckts ännu känns inte troligt.

Men återigen, AAA har blivit alldeles för kostsamt och tidskrävande. Som gamer är det egentligen helt sanslöst vilket tålamod man måste ha nuförtiden när det tar 5-6 år för vissa uppföljare. Och det värsta är att jag tror att mycket av det som utvecklarna lägger så mycket tid och resurser på är sånt som gemene spelare inte bryr sig speciellt mycket om. t.ex. att fylla spelen med absurt mycket side content som de flesta inte ens rör.
Jag vet inte, 5-6 års väntan och allt dyrare spel - då ska det fan i mig också vara bra när det väl kommer ut men vi ser ju otroligt mycket spel med lång utvecklingstid som inte säljer speciellt bra och snittar 7/10 i betyg. Ohållbart.

Sony behöver en regelrätt showcase för att visa upp vad som komma skall. Jag som PS5-ägare har liksom ingen aning hur deras roadmap ser ut efter våren. Wolverine är det enda man vet.

Avfärdade tidigare indiespel som tråkiga men det har jag fått käka upp de senaste åren då den typen av lir upptar allt mer av min tid. Har tröttnat på AAA och de stora utvecklarna. Indie är bra mycket mer valuta för pengarna som det ser ut nu.

Instämmer, och här har Sony delvis samma problem som Microsoft just nu. Men bara delvis. Sonys förstapartstitlar håller ändå en hög lägstanivå, vi ser inga Redfall-debacle. Ragnarök var ju ett väldigt bra spel, Forbidden West har jag inte spelat men det har ju hyllats också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Instämmer, och här har Sony delvis samma problem som Microsoft just nu. Men bara delvis. Sonys förstapartstitlar håller ändå en hög lägstanivå, vi ser inga Redfall-debacle. Ragnarök var ju ett väldigt bra spel, Forbidden West har jag inte spelat men det har ju hyllats också.

Jag har spelat Forbidden West och tagit platinum - ett mycket bra spel enligt mig Ragnarök håller också en hög nivå såklart.

Det jag kan sakna från Sony är mindre påkostade, mer frekventa släpp med lite högre kreativt risktagande. Jag älskar deras ”blockbusters” men de spelar oftast med säkra kort och bygger på etablerade IP:n. Playstationspelare har redan visat att de gärna köper spel från helt nya IPn, som Days Gone och Ghost of Tsushima, som sålde flera miljoner vardera. Som
Någon annan var inne på kräva inte många sålda exemplar om inte spelet är svindyrt att utveckla. Det känns som att vi har antingen indies eller blockbusters och inte särskilt mycket däremellan. Det är det här mellanlagret jag saknar idag.

Från förstapart är det liksom ganska tunt mellan uppföljarna till de stora spelserierna. Jag tänker mig Sonys motsvarighet till spel som Hi-Fi Rush och Pentiment. Det vore tex kul med fler plattformsspel och shooters, det finns ju många fina IPn man kan återuppliva om man inte vill göra något nytt.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Instämmer, och här har Sony delvis samma problem som Microsoft just nu. Men bara delvis. Sonys förstapartstitlar håller ändå en hög lägstanivå, vi ser inga Redfall-debacle. Ragnarök var ju ett väldigt bra spel, Forbidden West har jag inte spelat men det har ju hyllats också.

Forbidden West är bra men egentligen bara mer av samma vilket fick mig (som älskar Zero Dawn) att tröttna efter 20 timmar.
Och där tycker jag Sony är idag, bra spel men bara mer av samma vilket inte räcker hela vägen..

Medlem

Bra men då hoppas jag vi får se lite nya eller andra återupplivade Ip´n istället så kanske jag också skaffar en PS5.
Testade God of War, Spiderman och Horizon till PS4 men den typen av spel var inget alls för mig, bra story men jag tröttnade på gameplayet väldigt snabbt och sålde till slut min PS4.

Ge oss lite shooters igen som Killzone och Resistance, kan även sträcka mig till tredjepersons-shooters, kanske återuppliva Syphon Filter? Kanske något mer RPG (Final fantasy har aldrig riktigt lockat mig).

Medlem

Jag är nära att skippa Playstation och Xbox nästa generation och bara satsa på PC och Nintendo istället.

Färre och färre anledningar till att skaffa en konsol.
Xbox är ju helt meningslöst när man har en bra PC.
Playstation verkar snabba upp lanseringar till PC så även där börjar det kännas mindre relevant med konsol.

Tråkigt är det i vilket fall då jag alltid köpt de tre storas konsoler. Alla Xbox, alla Playstation och alla Nintendo.
Alltid varit något speciellt med att öppna förpackningen till en ny konsol. Kanske är det nostalgi men det är alltid lika spännande att se sin nya maskin för första gången och bekanta sig med den samt veta att man kommer få många unika upplevelser med den framöver.

Ska bli intressant att se vad som händer i framtiden och om det kommer att finnas ett tillräckligt stort intresse för konsoler för att Sony och Microsoft ska vilja fortsätta med hårdvara eller om det kommer att ersättas av PC på något vis.

Gen
Medlem
Skrivet av Bennii:

Final Fantasy är inte Sonys IP

Vet inte varför jag trodde att SQEX ägdes av Sony. Dock ser jag att Sony är stora ägare men det spelar ju ingen roll i det här fallet.

Medlem

Kul med andra titlar så stör mig inte nämnvärt. Ps4ans guldådra var just att vi fick en del nya IPn istället för att bara hamra ut uppföljare hela tiden.
Mer av det Sony


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av Knalle:

Jag tycker att Sony sköter den här generationen dåligt när det kommer till lanseringar från förstapart. Ragnarök sent 2022, Spider-Man 2 nästan ett år senare och nu ingenting förrän i mars 2025? Ja, det kommer mycket intressant däremellan man kan spela och personligen är jag sysselsatt. Men ta en studio som Bend som släppte Days Gone för fem år sedan. Vad gör dem? Varför är det helt tyst? Bristen på kommunikation från flera av deras studios börjar bli skrattretande lång. Och nej, jag är inte för att man släpper en teaser för ett spel som är fem år bort men 4-5 år efter sitt förra släpp borde man ha något konkret att visa upp.

Med tanke på antalet studios är detta rent ut sagt dåligt, de har kapacitet att släppa 2-3 spel per år. Hellre det än att man släpper 5 spel ett år och inga nästa år.
Uttalandet öppnar visserligen för något nytt IP men att det skulle komma något i år som inte ens avtäckts ännu känns inte troligt.

Men återigen, AAA har blivit alldeles för kostsamt och tidskrävande. Som gamer är det egentligen helt sanslöst vilket tålamod man måste ha nuförtiden när det tar 5-6 år för vissa uppföljare. Och det värsta är att jag tror att mycket av det som utvecklarna lägger så mycket tid och resurser på är sånt som gemene spelare inte bryr sig speciellt mycket om. t.ex. att fylla spelen med absurt mycket side content som de flesta inte ens rör.
Jag vet inte, 5-6 års väntan och allt dyrare spel - då ska det fan i mig också vara bra när det väl kommer ut men vi ser ju otroligt mycket spel med lång utvecklingstid som inte säljer speciellt bra och snittar 7/10 i betyg. Ohållbart.

Sony behöver en regelrätt showcase för att visa upp vad som komma skall. Jag som PS5-ägare har liksom ingen aning hur deras roadmap ser ut efter våren. Wolverine är det enda man vet.

Avfärdade tidigare indiespel som tråkiga men det har jag fått käka upp de senaste åren då den typen av lir upptar allt mer av min tid. Har tröttnat på AAA och de stora utvecklarna. Indie är bra mycket mer valuta för pengarna som det ser ut nu.

Sonys nuvarande taktik har gjort att jag spelar 90% på min PC tror inte det var vad dom ville med PS5


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

12
Skriv svar