Sugen på en ny färg på din Diablo IV-portal? Det blir 300 spänn, tack

Medlem
Skrivet av Issue:

Ser fortfarande inte problemet.
Jag är konsult, hade jag kunnat ta 5000kr/h så hade jag tagit 5000kr/h… det är ganska naturligt att företag försöker tjäna så mycket pengar som möjligt.
Om folk är villiga att betala 20$ så låt folk betala 20$ för färgen på sin portal.
Jag försvar inte priset, men jag gnäller inte heller över priset för att jag ger fan i att köpa dessa portaler.

Ur en kapitalistiskt synvinkel så ja då vill man tjäna så mycket pengar som möjligt. Men om du jobbar som spelutvecklare som faktiskt vill att folk ska spela ett bra spel och få ut något positivt av det så är det bättre att sätta ett pris som faktiskt känns rättvist och fler kan ta del av.

Tänk såhär, påverkar du ditt spel mer positivt av att sälja något som kanske 10,000 människor kan ta del av och vill köpa eller göra superexklusiva skins som en oljeshejk köper. Du kanske säljer 1 eller 2 av dessa men du får in mer pengar på det än om du sålde det till 10-20 tusen personer.

Att sälja till fler personer kommer i längden skapa mer goodwill och gynna ditt företag och försäljning i längden. Detta kan göra t.ex. att folk är beredda att köpa spel från en utvecklare dom gillar trots att det är i en genre dom inte brukar spela. Exempelvis så tror jag fler köpte Armored Core 6 än dom kanske skulle gjort tidigare bara för dom gillar From Softwares Darksouls serie. Detta var något som Blizzard var duktiga på förr i tiden med gratis uppdateringar till deras spel i flera år efter release. Något som inte existerar hos dom idag.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Du har helt rätt i att det finns studier för vad som är bästa priset att sätta på saker, men detta görs inte för alla spel och jag anser att man inte alltid ska räkna med att företag faktiskt gjort mer än en grundläggande marknadsundersökning för att se vad liknande spel tar för priser för att avgöra vad som är ett rimligt pris.