Spencer: Xbox framtidsplaner avtäcks nästa vecka

Medlem
Skrivet av blackidus:

Späder på med mer rykten
Planerna verkar ligga kvar för nytt konsolsläpp 2026, inte nog med det så blir det 2 varianter. En standard stationär enhet och en bärbar dockningsbar enhet likt Switch. Även annan xbox hårdvara ska nyligen ha blivit "grönflaggat" för släpp snart nog.

https://www.altchar.com/game-news/next-gen-xbox-is-on-track-f...

Kan de inte köra sitt event NU så vi får veta lite mer nån gång En dockningsbar enhet vore guld om det finns mer kraft i dockan. Att kunna ha en "X" när den är dockad men en "S" i bärbart läge vore fantastiskt! Troligtvis blir det väl snarare så att den bärbara alltid är en "S", men drömma kan man ju Ser fram mot eventet!

Medlem
Skrivet av Margy:

Vet vi vilka detta "business update meeting" främst är riktat till - egen personal eller aktieägare och affärsmedia?

Hur som helst så lär det vara någon form av större förändring på gång.

Någon eller några av dessa saker borde kunna ske:

MS blir mer av en utvecklare till "alla" plattformar.

Detta är väl det mest sannolika efter alla rykten som cirkulerat.

Nya uppsägningar/nedläggningar.
Då borde de nog klarat av dessa häromveckan då man sade upp 1900 personer.

Förändringar av Game Pass.

Möjligen. Många i branschen ser inte att det är möjligt att tjäna pengar på att släppa dyra AAA-spel direkt på en sådan tjänst utan att ha enormt många användare. MS har kanske tyckt det vara värt att att fortsätta trots eventuella förluster så länge tillväxt funnits. De senaste åren verkar dock tjänsten ha "fastnat" någonstans runt 25-30 miljoner och det kanske är dags för en förändring.

Slutar med hårdvara.
Detta ser jag som osannolikt. Större delen av Game Pass-användarna verkar finnas på Xbox och dessa abonnemang vill man nog ha kvar.

Phil Spencer slutar.
Inte omöjligt. Han har haft sin post länge nu och många satsningar under honom har inte gått som förväntat. Både hårdvara och spel verkar sälja sämre än förr samtidigt som Game Pass inte växt som man vill.

Angående Gamepass, så har jag läst rykten om att de ska sluta med dag ett spel då det inte är ekonomiskt hållbart, och istället släppa spelen 6-12 månader efter release samtidigt som det släpps på PlayStation, mer likt PS+ extra. Detta för att få folk att köpa spel igen. Ironiskt är detta något som folk varnade om när de började med dag ett spel.

Om det visar sig vara sant, så finns det inte så mycket som håller kvar någon på Xbox, då alla fördelar försvinner med inga dag ett spel och kanske största anledningen till varför folk prenumererar på tjänsten.

Själv har jag aldrig förstått hur det kan vara ekonomiskt hållbart med dag ett spel, som idag kostar sjukt mycket att producera. Folk kan just nu köpa en månads ultimate koder på Eneba/Cdkeys för ca 50 kr, klara 2-3 spel, för att sedan lämna tjänsten. Förmodligen en av anledningarna varför Gamepass har stagnerat, då folk hoppar på och av. Vad tjänar Xbox och MS på detta, när de kunde ha tjänat 700-800 kr på sina exklusiva och 30% på tredjepart?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Om så är fallet så kan man ju alltid sälja Xboxen. Jag tror att dessa hardcore fans aldrig skulle ha köpt en Playstation iallafall, för dom är hjärntvättade till att hata konkurrenterna och deras spel. Finns många såna människor bara här på FZ.

Du kan ju också bara byta ut Xbox mot Playstation och få ut samma matnyttiga information. Haha barnsligt…

Medlem
Skrivet av Augustus:

Du kan ju också bara byta ut Xbox mot Playstation och få ut samma matnyttiga information. Haha barnsligt…

Du menar att det finns Playstation fanboys också? Ja det är klart, dom syns dom också, men nu snackar vi Xbox.

Medlem

Tror det blir så att de börjar släppa spel som är ett år gamla eller mer till PS och att de fortsätter vara dag ett på GP. Lite som hur Sony gör med PC. Dra in lite extra pengar samt ett sätt att marknadsföra GP. Sen om det är rätt väg att gå det får framtiden visa. Men så tror jag de tänker i alla fall.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Om så är fallet så kan man ju alltid sälja Xboxen. Jag tror att dessa hardcore fans aldrig skulle ha köpt en Playstation iallafall, för dom är hjärntvättade till att hata konkurrenterna och deras spel. Finns många såna människor bara här på FZ.

Ja fanboyism är en stor grej inom gaming tyvär det stinker ju till och med ifrån ditt eget inlägg

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Kan de inte köra sitt event NU så vi får veta lite mer nån gång En dockningsbar enhet vore guld om det finns mer kraft i dockan. Att kunna ha en "X" när den är dockad men en "S" i bärbart läge vore fantastiskt! Troligtvis blir det väl snarare så att den bärbara alltid är en "S", men drömma kan man ju Ser fram mot eventet!

Det är ju inte omöjligt 😁 Se bara vad dem lyckades med i Surface Book. Den hade olika prestanda med tangentbordet dockat och utan. Den hade processorn, ram minne osv i surfplatte delen och i tangentbordet satt ett extra grafikkort som användes när det var dockat.

Vore riktigt coolt om dem kunde få till något liknande med en bärbar enhet som du säger 😁

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Ja fanboyism är en stor grej inom gaming tyvär det stinker ju till och med ifrån ditt eget inlägg

Kom igen, jag tycker lika illa om alla fanboys. Jag äger både PS5 och Series S och båda används flitigt. Tycker man gör sig själv en riktig otjänst när man väljer att låsa sig till en plattform.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Om så är fallet så kan man ju alltid sälja Xboxen. Jag tror att dessa hardcore fans aldrig skulle ha köpt en Playstation iallafall, för dom är hjärntvättade till att hata konkurrenterna och deras spel. Finns många såna människor bara här på FZ.

Självklart, man kan alltid sälja sin konsol och byta till en annan om viljan finns där. Men jag tror du är med på hur jag menar när jag skriver varför folk kanske känner sig besvikna.

Sedan finns det givetvis en stor skara som är förbannade över att tidigare exklusiva spel nu verkar hamna på Playstation, enbart för att det är Playstation det handlar om. Detta förnekar jag på inget sätt.

Jag menar bara att om jag ser till mig själv så hade jag nog också varit frustrerad om jag hade valt mellan Xbox Series och PS5, landat i ett köp av en Series och sedan insett att jag hade kunnat få både Sonys och vissa av Microsofts förstapartsspel om jag bara hade valt PS5 istället men att jag inte kommer få vice versa på Xbox. Klart jag hade suttit där med skägget i brevlådan och känt att jag gjorde fel val.

Som det ser ut nu kommer premisserna vad gäller spelutbud för de båda konsolerna att förändras totalt.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Självklart, man kan alltid sälja sin konsol och byta till en annan om viljan finns där. Men jag tror du är med på hur jag menar när jag skriver varför folk kanske känner sig besvikna.

Sedan finns det givetvis en stor skara som är förbannade över att tidigare exklusiva spel nu verkar hamna på Playstation, enbart för att det är Playstation det handlar om. Detta förnekar jag på inget sätt.

Jag menar bara att om jag ser till mig själv så hade jag nog också varit frustrerad om jag hade valt mellan Xbox Series och PS5, landat i ett köp av en Series och sedan insett att jag hade kunnat få både Sonys och vissa av Microsofts förstapartsspel om jag bara hade valt PS5 istället men att jag inte kommer få vice versa på Xbox. Klart jag hade suttit där med skägget i brevlådan och känt att jag gjorde fel val.

Som det ser ut nu kommer premisserna vad gäller spelutbud för de båda konsolerna att förändras totalt.

Jo, jag förstår hur du menar. Men Xboxen har fortfarande fördelar som Game Pass där man får spelen direkt vid release, något som inte kommer hända på Playstation, så jag tycker inte att det här gör Xboxen värdelös på något sätt. Jag har inga planer på att göra mig av med min iallafall.

Sen vet vi fortfarande inte vad dom faktiskt planerar och även om spelen blir multiplattform så kanske dom ändå kommer vara tidsexklusiva, så är nog bäst att lugna ner sig tills vi vet mer.

Skrivet av Bullen86:

Själv har jag aldrig förstått hur det kan vara ekonomiskt hållbart med dag ett spel, som idag kostar sjukt mycket att producera. Folk kan just nu köpa en månads ultimate koder på Eneba/Cdkeys för ca 50 kr, klara 2-3 spel, för att sedan lämna tjänsten. Förmodligen en av anledningarna varför Gamepass har stagnerat, då folk hoppar på och av. Vad tjänar Xbox och MS på detta, när de kunde ha tjänat 700-800 kr på sina exklusiva och 30% på tredjepart?

MS var det högst värderade företaget i världen för någon vecka sedan. Uppenbarligen gör dom något rätt och har garanterat bättre ekonomer anställda hos sig, än självutnämnda ekonomer här på FZ.

Nej säger inte att just du är en sådan självutnämnd person.

Det är fantastiskt ändå. Det spelar ingen roll vad MS gör så gör dom fel enligt många medlemmar här.

En del Xbox-fanboys verkar ha flippat helt och hållet. Såg en som visade upp ett kvitto där hade sålt sin XSX med alla spel till nån spelbutik. Innan det ens är bekräftat av Phil Spencer liksom. Hur kan man vara så känslomässigt engagerad i ett tv-spel? Galet.

https://twitter.com/yungkiryu/status/1754585198325293083

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

MS var det högst värderade företaget i världen för någon vecka sedan. Uppenbarligen gör dom något rätt och har garanterat bättre ekonomer anställda hos sig, än självutnämnda ekonomer här på FZ.

Nej säger inte att just du är en sådan självutnämnd person.

Det är fantastiskt ändå. Det spelar ingen roll vad MS gör så gör dom fel enligt många medlemmar här.

Men i detta fall har de ju uppenbarligen inte gjort rätt eller så som de hade tänkt sig med Gamepass, om de ska omstrukturera tjänsten, börja och känna sig tvungna att släppa spel till rivalerna om speldivisionen och Xbox ska leva vidare i någon form, om ryktena nu stämmer?

Föreställ dig att du är VD för ett företag. Tycker du att det är ekonomiskt logiskt hållbart att kunna betala 50 kr (kostade 10 kr för 1,5 år sedan) för att komma åt flera exklusiva spel som kostar 100-milj $ dag ett? Bra för kunden, men inte för ett valfritt företag som vill gå med vinst eller ens överleva. Därav varför Sony vägrar göra det och med all rätt.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, att Sonys strategi är mest logisk: Sälj till fullpris för maximal vinst --> när försäljningen stannar av helt efter något år--> släpp det på tjänsten och sedan PC för att boosta försäljningen igen. Kanske kan de börja släppa spel direkt eller med kortare intervall på PC, då vissa spel floppade där, t.ex. Uncharted. Trots denna strategi så fick vi se från läckan att vinstmarginalerna inte var så stora, tänk då på Xbox-divisionen som ger ut spel till extrem låg kostnad för kunden.

Bara för ett företag är högst värderat, betyder inte per-automatik att de gör allt klanderfritt och inte heller att de helt plötsligt slutar bryr sig om vinster från alla håll, i detta fall speldivisionen, där 1900 fick sparken nyligen. Världens största företag kan alla göra fel. Nadella ångrar sig att han t.ex. la ner Windows Phone och sa att han gjorde ett misstag.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ScreamingWhisper:

MS var det högst värderade företaget i världen för någon vecka sedan. Uppenbarligen gör dom något rätt och har garanterat bättre ekonomer anställda hos sig, än självutnämnda ekonomer här på FZ.

Nej säger inte att just du är en sådan självutnämnd person.

Det är fantastiskt ändå. Det spelar ingen roll vad MS gör så gör dom fel enligt många medlemmar här.

Det är väl för att Xbox har åkt på stryk i över tio års tid nu som ganska många har synpunkter på allt från affärsmodeller till kommunikation och hur de hanterar alla sina uppköpta studior. Det är uppenbarligen något som inte fungerar. Att Microsoft som bolag går bra har väldigt lite med Xbox att göra (vilket är en viktig skillnad mot Sony där PlayStation vuxit i betydelse för hela bolaget), och Xbox är bara en del av Microsoft Gaming och således endast en del av en större kaka. Förr om åren kunde de sköta sig lite på sin egen kant. Med rekordaffärer som AKB är den tiden definitivt förbi och Xbox får finna sig i att inkorporeras i en större affärsstrategi som inte nödvändigtvis ses på med positiva ögon av Xbox-fans.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jösses! En del vuxna män kan uppenbarligen inte hantera dessa nyheter - och då är inte ens något bekräftat än.

https://www.videogameschronicle.com/news/major-xbox-influence...

En mångårig "insider" och konsolkrigare som Klobrille som spelsajter ibland anger som (tveksam) källa till nyheter går alltså ut med att de ska ska sluta posta innan något angående detta bekräftats officiellt.

https://www.resetera.com/threads/xbox-game-studios-bethesda-a...

Medlem
Skrivet av ScreamingWhisper:

MS var det högst värderade företaget i världen för någon vecka sedan. Uppenbarligen gör dom något rätt och har garanterat bättre ekonomer anställda hos sig, än självutnämnda ekonomer här på FZ.

Ja men det har nog inget med xbox att göra.
Xbox är mest troligt röda siffror hos MS.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sphere of No Form:

En del Xbox-fanboys verkar ha flippat helt och hållet. Såg en som visade upp ett kvitto där hade sålt sin XSX med alla spel till nån spelbutik. Innan det ens är bekräftat av Phil Spencer liksom. Hur kan man vara så känslomässigt engagerad i ett tv-spel? Galet.

https://i.postimg.cc/SNxLZjN1/GFm-J7x-OWYAAQztd.jpg

https://twitter.com/yungkiryu/status/1754585198325293083

https://www.youtube.com/watch?v=GwIUJ1a-1s4&t=1s

Jag förstår det känslomässiga engagemanget och den potentiella besvikelsen. Men vissa av reaktionerna är förstås väldigt överdrivna. Pubertala rent av.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag förstår det känslomässiga engagemanget och den potentiella besvikelsen. Men vissa av reaktionerna är förstås väldigt överdrivna. Pubertala rent av.

Mm, svårt att veta om det är deras verklighet eller om det är för att farma views/uppmärksamhet dock.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

En del Xbox-fanboys verkar ha flippat helt och hållet. Såg en som visade upp ett kvitto där hade sålt sin XSX med alla spel till nån spelbutik. Innan det ens är bekräftat av Phil Spencer liksom. Hur kan man vara så känslomässigt engagerad i ett tv-spel? Galet.

https://i.postimg.cc/SNxLZjN1/GFm-J7x-OWYAAQztd.jpg

https://twitter.com/yungkiryu/status/1754585198325293083

https://www.youtube.com/watch?v=GwIUJ1a-1s4&t=1s

Haha så larvigt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

123
Skriv svar