Spencer: Xbox framtidsplaner avtäcks nästa vecka

Medlem
Skrivet av Bullen86:

● Tim thinks they will go all-digital, with ads on game pass (pre-roll or at the end of a chapter e.g. Like a Dragon) and AI community managers.

Ouff, reklam när man spelar är så otroligt störigt. Det känns så billigt också, som ett dåligt mobilspel.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Elgiganten 5000Kr i början av Januari enligt prisjakt, finns för 5675Kr nu.

Ville bara förtydliga prisbilden.

Officiella lanseringspriset var 5 695.

https://nordichardware.se/nyheter/xbox-series-x-pris-lanserin...

Medlem
Skrivet av John7612:

Om Xbox spelar "the long game" kan jag köpa att det stämmer. MS släpper sina first party spel till PS5 med. Då kan MS glatt fortsätta köpa upp studio efter studio. Squaresoft, Capcom mfl. För nu släpper vi ju spelen till alla plattformar. Ingen Ide för FDC att bråka, spelen släpps ju överallt ändå. BAM!!! Ny generations... Jasså vill ni ha Resisent Evil Evil till eran playstation 6 säger du? Då måste game pass få finnas på eran plattform. Kashing!

Sen när microsoft äger precis alla spelstudios gör de en ny konsol och ba, nej playstation blir utan spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Förstår inte varför Xbox-fansen beter sig som om spelen kommer försvinna från deras konsoler. Är det verkligen så hemskt om spel släpps på fler format? Kanske dags att sluta vara lojala mot en plastlåda.

Jo fast lite så är det ju, en konsol utan exklusiva spel blir rätt menlös. Skulle idag inte ens överväga att köpa Xbox, och fortsätter Sony i liknande led och släpper Playstation-titlarna på PC, då kommer jag nog inte överväga köpa Playstation igen heller...

Medlem

Lite sorgligt ändå att det är här det tar slut. Finns ju inge poäng i att köpa ett Xbox om en PS5 har både MA och Sony exklusiva titlar.

Det är uppenbart att de vill ha gamepass på Playstation. De kommer göra enorma vinster och det är väl det som de bryr sig om.

Läskiga kommer väl vara hur Sony reagerar på att de är ensamma i konsolvärlden nu. Playstation 6 kanske kostar 10000kr, spel kanske 1000kr. De har ju inga konkurrenter överhuvudtaget om MS lämnar Xbox att dö.

Synd. Jag tror Microsoft hade behövt ge det ett eller två år till. Spelen är ju här och påväg, de släpper bra spel och spel som Indiana och Blade hade nog gjort susen.

Folk gapar om uppköp och exklusivitet. MS planerar att släppa egna spel till PS. Ändå gnäller folk?

Det börjar bli absurt hur det ska vändas och vridas på allt för att få det att bli negativt.

Väntar otåligt på när PS börjar släppa på sina titlar. Behöver inte för det går bra? Dummaste jag hört. Ingen säger nej till mer pengar. Inte du, inte jag inte Sony.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo fast lite så är det ju, en konsol utan exklusiva spel blir rätt menlös. Skulle idag inte ens överväga att köpa Xbox, och fortsätter Sony i liknande led och släpper Playstation-titlarna på PC, då kommer jag nog inte överväga köpa Playstation igen heller...

Men varför tycker du så?

Köpte en Series X när den kom ut för att ha en kraftfull konsol i vardagsrummet för mig och barnen. Köpte Xbox istället för PS eftersom jag avskyr PS-kontrollerna. Sen spelas det ändå bara Minecraft och Fortnite.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Vad är det nu för supermöjlighet jag har missat?

Skrivet av Gaara:

Nja halva va väl att ta i, men vid jul såldes series X för runt 5490kr

I USA såldes Xbox Series X för $350 ett par gånger förra året hos Amazon och Walmart och lär göra det i år igen.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Men varför tycker du så?

Köpte en Series X när den kom ut för att ha en kraftfull konsol i vardagsrummet för mig och barnen. Köpte Xbox istället för PS eftersom jag avskyr PS-kontrollerna. Sen spelas det ändå bara Minecraft och Fortnite.

Det skapar mervärdet och identiteten hos konsolen. Sen om man bara spelar Fortnite kan jag förstå om man inte bryr sig i exklusiva titlar, men då finns det väl ingen riktig poäng egentligen att köpa nått annat än en dator, speciellt då både Xbox och Playstation saknar den unika arkitekturen/funktionaliteten som Nintendos Switch har med dess hybridformat.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det skapar mervärdet och identiteten hos konsolen. Sen om man bara spelar Fortnite kan jag förstå om man inte bryr sig i exklusiva titlar, men då finns det väl ingen riktig poäng egentligen att köpa nått annat än en dator, speciellt då både Xbox och Playstation saknar den unika arkitekturen/funktionaliteten som Nintendos Switch har med dess hybridformat.

De spelar väl Fifa också.

Men för 5 700 kr fick du ingen rolig dator för tre år sedan, och definitivt inte en knäpptyst snabb jäkel stor som två mjölkpaket som ALDRIG någonsin strular eller krashar och som lirar perfekt med kontroll och TV.

DET är mervärdet med en konsol för mig, sen skiter jag i om det är Xbox eller PS (utöver just nu då att jag inte gillar kontrollerna på PS).

Medlem
Skrivet av Hullken:

De spelar väl Fifa också.

Men för 5 700 kr fick du ingen rolig dator för tre år sedan, och definitivt inte en knäpptyst snabb jäkel stor som två mjölkpaket som ALDRIG någonsin strular eller krashar och som lirar perfekt med kontroll och TV.

DET är mervärdet med en konsol för mig, sen skiter jag i om det är Xbox eller PS (utöver just nu då att jag inte gillar kontrollerna på PS).

För 6k får man en datorburk som lätt kan köra både Fifa och Fortnite, inga problem. Sen kan jag själv avsky PC/Windows/Steam av andra skäl, men om man köper en konsol för den typen av renodlade multiplattformsspel kan jag tycka det känns rätt bortkastat och det blir definitivt ingen rolig konsol som man förknippar med spel som Fifa eller Fortnite. Jag vill förknippa en konsol med de unika exklusiva spelen, där i ligger mesta av köpvärdet för min del. Det finns ingen bra konsol utan bra exklusiva spel.

Medlem

Jag gissar att "xbox-spel på playstation" innebär via streaming. Kanske har de fått till gamepass-app till playstation (och switch?), mot att Sony får procent av intäkterna etc. Blir spännande att se vad som sägs nästa vecka!

Medlem
Skrivet av Majoren:

För 6k får man en datorburk som lätt kan köra både Fifa och Fortnite, inga problem. Sen kan jag själv avsky PC/Windows/Steam av andra skäl, men om man köper en konsol för den typen av renodlade multiplattformsspel kan jag tycka det känns rätt bortkastat och det blir definitivt ingen rolig konsol som man förknippar med spel som Fifa eller Fortnite. Jag vill förknippa en konsol med de unika exklusiva spelen, där i ligger mesta av köpvärdet för min del. Det finns ingen bra konsol utan bra exklusiva spel.

För tre år sedan? Köpte den på releasedagen, och då skulle jag äta upp min hatt om du hade kunnat bygga en lika snabb, liten, tyst och sval PC för de pengarna.

Jag skulle säga att det knappast går idag heller. Med motsvarande prestanda alltså. Den kör trots allt Fifa i 4K och Fortnite vet jag inte upplösningen men den har allt på max med raytracing.

Men nu låter det som att jag hackar på dig kanske, det är inte min mening. Jag förstår att du gillar grejen med exklusiva spel, det är kanske som känslan förr när man köpte en super nintendo och visste att du och polaren som körde mega drive skulle ha totalt olika spel (med få undantag) att spela.

Men just nu iaf bryr jag mig inte och skulle mest bli irriterad om det visade sig att nä... det spelet får du inte spela utan att köpa en ny konsol.

Medlem

Min gissning, är att det handlar om vad ska ni (microsoft) göra med Activision och eventuellt integrera det uppköpet med Game Pass?

Eftersom det rör sig om en business update i hans tweet, gissar jag att han vänder sig mot aktieägarna och inte spelarbasen.
Aktieägarna vill veta hur de hör miljarderna man betalat skall komma tillbaka till ägarna.
Tittar man i deras senaste kvartalsrapport har deras intäkter från xbox content and services ökat 60%, fjärde kvartalet i rad med tillväxt.
Xbox hårdvara har ökat 3%
Men de nämner väldigt lite om Activision förutom hur det påverkar resultatet negativt (-0.44$) och det kan jag tänka mig att folk vill förstå varför och när det blir positivt eftersom de i sin presentation jag sett inte beskriver posterna.

Medlem
Skrivet av Hullken:

För tre år sedan? Köpte den på releasedagen, och då skulle jag äta upp min hatt om du hade kunnat bygga en lika snabb, liten, tyst och sval PC för de pengarna.

Jag skulle säga att det knappast går idag heller. Med motsvarande prestanda alltså. Den kör trots allt Fifa i 4K och Fortnite vet jag inte upplösningen men den har allt på max med raytracing.

Men nu låter det som att jag hackar på dig kanske, det är inte min mening. Jag förstår att du gillar grejen med exklusiva spel, det är kanske som känslan förr när man köpte en super nintendo och visste att du och polaren som körde mega drive skulle ha totalt olika spel (med få undantag) att spela.

Men just nu iaf bryr jag mig inte och skulle mest bli irriterad om det visade sig att nä... det spelet får du inte spela utan att köpa en ny konsol.

Inga problem. Sen så är det ju egentligen ingen ekonomisk vinst att köpa en konsol istället för dator, spelen är dyrare, man måste betala månatligen för att få spela online, dyrare tillbehör etc. Går man helt på den något lägre initiala inköpsriset så lurar man sig själv ganska rejält, att köpa en konsol bör handla om tillgången till dess säregna exklusiva spel, för en ekonomiskt vinst med att köpa PS5, Switch eller Xbox Series över en PC är det absolut inte. I stort allt är mycket dyrare på konsol.

Fifa i 4K är inget att höja på ögonbrynen över direkt samma gamla skåpmat-spelserie i några fler pixlar bara

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag gissar att "xbox-spel på playstation" innebär via streaming. Kanske har de fått till gamepass-app till playstation (och switch?), mot att Sony får procent av intäkterna etc. Blir spännande att se vad som sägs nästa vecka!

Finns väl ingen poäng att Streama spelen till PS5 när konsolen ändå kan driva dem med relativt små ingrepp?

Och problemet kvarstår, varför skulle Sony vilja ha in Xbox i deras ekosystem? Varför inte sälja eller ha med 3rd party själva genom deras egna prenumeration?

I så fall så är Gamepass Lite mer troligt, alltså ett abonnemang eller liknande med spelen från Xbox egna studios där då 3rd party inte är inkluderade(eftersom att Sony själva vill tjäna pengar på dessa titlar). Även det är någorlunda tveksamt dock, men kanske inte lika långsökt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inga problem. Sen så är det ju egentligen ingen ekonomisk vinst att köpa en konsol istället för dator, spelen är dyrare, man måste betala månatligen för att få spela online, dyrare tillbehör etc. Går man helt på den något lägre initiala inköpsriset så lurar man sig själv ganska rejält, att köpa en konsol bör handla om tillgången till dess säregna exklusiva spel, för en ekonomiskt vinst med att köpa PS5, Switch eller Xbox Series över en PC är det absolut inte. I stort allt är mycket dyrare på konsol.

Fifa i 4K är inget att höja på ögonbrynen över direkt samma gamla skåpmat-spelserie i några fler pixlar bara

Det är ju iofs sant, spelen är dyrare där. Nu har vi ändå game pass till hela familjen så just det spelar mindre roll för oss.

Men enkelheten ska man inte glömma. Alla är inte datorintresserade och orkar med att strula med datorer. Inte ens jag som är väldigt datorintresserad är särskilt sugen på att komma springande varje gång barnen ska spela något och nån jäkla mic inte fungerar. Det har aldrig någonsin strulat på xboxen. Ingenting alls.

När de ska lana så kan man slänga ner xboxen och en kontroll i en ryggsäck.

Så även utan exklusiva spel finns det fördelar med en konsol, även om man bara ser den som en färdigbyggd dator.

Medlem
Skrivet av Hullken:

För tre år sedan? Köpte den på releasedagen, och då skulle jag äta upp min hatt om du hade kunnat bygga en lika snabb, liten, tyst och sval PC för de pengarna.

Jag skulle säga att det knappast går idag heller. Med motsvarande prestanda alltså. Den kör trots allt Fifa i 4K och Fortnite vet jag inte upplösningen men den har allt på max med raytracing.

Men nu låter det som att jag hackar på dig kanske, det är inte min mening. Jag förstår att du gillar grejen med exklusiva spel, det är kanske som känslan förr när man köpte en super nintendo och visste att du och polaren som körde mega drive skulle ha totalt olika spel (med få undantag) att spela.

Men just nu iaf bryr jag mig inte och skulle mest bli irriterad om det visade sig att nä... det spelet får du inte spela utan att köpa en ny konsol.

I Fortnite kan du välja Kör du kvalitets läge 60 Fps kör du 4k, kör du performance 120 Fps får du 1440p.

Håller med dig om att Series X är väldigt prisvärt med den prestanda man får
Köpte min dator med 5800X och 3060Ti för ca 18 000 för ca 2 år sedan, den kör Fortnite i 1440p medium inställningar utan RT och den har ändå svårt att hålla 100 fps med DLSS på balanserad.

Sen valde jag även Xbox över PS för första gången nu när jag spelar mycket spel tillsammans med barnen och det underlättar en del om man kör PC tillsammans med en Xbox än en PS. Färre konton som förälder att hålla reda på också Och dem PS exklusiva titlarna är jag ändå inte ett dugg intresserad av.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Det är ju iofs sant, spelen är dyrare där. Nu har vi ändå game pass till hela familjen så just det spelar mindre roll för oss.

Men enkelheten ska man inte glömma. Alla är inte datorintresserade och orkar med att strula med datorer. Inte ens jag som är väldigt datorintresserad är särskilt sugen på att komma springande varje gång barnen ska spela något och nån jäkla mic inte fungerar. Det har aldrig någonsin strulat på xboxen. Ingenting alls.

När de ska lana så kan man slänga ner xboxen och en kontroll i en ryggsäck.

Så även utan exklusiva spel finns det fördelar med en konsol, även om man bara ser den som en färdigbyggd dator.

Håller med ditt argument om enkelhet. En av anledningarna jag inte gillar Windows eller Steam, det är alltid nått som ska strula. Skalar hellre av en massa krims krams-funktioner till förmån att det bara startar & funkar.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

I USA såldes Xbox Series X för $350 ett par gånger förra året hos Amazon och Walmart och lär göra det i år igen.

Jaha, men vi befinner oss på svenska marknaden

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jaha, men vi befinner oss på svenska marknaden

Argumentet var väl att Xbox säljer dåligt eftersom att de inte lyckas få den såld i tillräckligt stor upplaga även fast att den har varit starkt rabatterad?

Eller menar du att Sverige är Xbox största och mest betydande marknad?

Sverige har alltså väldigt lite relevans på världsmarknaden, USA är deras starkaste.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jaha, men vi befinner oss på svenska marknaden

Du är riktigt observant du, inget går förbi dig märker jag.

Medlem

Xbox som märke höll redan på att gå under efter lanseringen av Xbox One. Phil Spencers team har från början haft som prio att både rädda produkten Xbox samt se till att hårdvaran är top notch eftersom det var hur OG Xbox lanserades. Detta om man ska tro Microsofts egna dokumentär om kosolens historia. Det finns en kultur och en vilja inom Xbox som företag och även hos deras fans även om många försöker måla upp en plastig bild av motsatsen.

Jag kan också sitta här och spekulera men jag väljer att vänta på officiella uttalanden. Men jag är INTE ETT DUGG orolig för Xbox’s framtid.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Förstår inte varför Xbox-fansen beter sig som om spelen kommer försvinna från deras konsoler. Är det verkligen så hemskt om spel släpps på fler format? Kanske dags att sluta vara lojala mot en plastlåda.

Låt säga att 5-6000kr är mycket pengar för en konsument och man har råd med en konsol. När valet faller på en Xbox väljer man bort titlar som Demons Souls, Final Fantasy Rebirth, The Last of Us osv men man får istället Starfield, Hi-Fi Rush, Halo, Forza etc.

Men så plötsligt visar det sig att det hade räckt om man hade köpt en PS5 för att få tillgång till ALLA de här spelen. Klart att en viss besvikelse infinner sig då, som att man gjort fel val men inte hade alla korten på bordet när man gjorde det valet.
Så tänker jag att folk resonerar, även om ingen vet utgången ännu. Allt är rykten men folk gillar att måla fan på väggen, så att säga

Series S är såklart billigare, men det är fortfarande flera tusen kronor.

Medlem
Skrivet av Knalle:

Låt säga att 5-6000kr är mycket pengar för en konsument och man har råd med en konsol. När valet faller på en Xbox väljer man bort titlar som Demons Souls, Final Fantasy Rebirth, The Last of Us osv men man får istället Starfield, Hi-Fi Rush, Halo, Forza etc.

Men så plötsligt visar det sig att det hade räckt om man hade köpt en PS5 för att få tillgång till ALLA de här spelen. Klart att en viss besvikelse infinner sig då, som att man gjort fel val men inte hade alla korten på bordet när man gjorde det valet.
Så tänker jag att folk resonerar, även om ingen vet utgången ännu. Allt är rykten men folk gillar att måla fan på väggen, så att säga

Series S är såklart billigare, men det är fortfarande flera tusen kronor.

Om så är fallet så kan man ju alltid sälja Xboxen. Jag tror att dessa hardcore fans aldrig skulle ha köpt en Playstation iallafall, för dom är hjärntvättade till att hata konkurrenterna och deras spel. Finns många såna människor bara här på FZ.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Argumentet var väl att Xbox säljer dåligt eftersom att de inte lyckas få den såld i tillräckligt stor upplaga även fast att den har varit starkt rabatterad?

Eller menar du att Sverige är Xbox största och mest betydande marknad?

Sverige har alltså väldigt lite relevans på världsmarknaden, USA är deras starkaste.

Det va bara priset vi pratade om, inte hurvida den sålde bra eller ej.

Medlem

Vet vi vilka detta "business update meeting" främst är riktat till - egen personal eller aktieägare och affärsmedia?

Hur som helst så lär det vara någon form av större förändring på gång.

Någon eller några av dessa saker borde kunna ske:

MS blir mer av en utvecklare till "alla" plattformar.

Detta är väl det mest sannolika efter alla rykten som cirkulerat.

Nya uppsägningar/nedläggningar.
Då borde de nog klarat av dessa häromveckan då man sade upp 1900 personer.

Förändringar av Game Pass.

Möjligen. Många i branschen ser inte att det är möjligt att tjäna pengar på att släppa dyra AAA-spel direkt på en sådan tjänst utan att ha enormt många användare. MS har kanske tyckt det vara värt att att fortsätta trots eventuella förluster så länge tillväxt funnits. De senaste åren verkar dock tjänsten ha "fastnat" någonstans runt 25-30 miljoner och det kanske är dags för en förändring.

Slutar med hårdvara.
Detta ser jag som osannolikt. Större delen av Game Pass-användarna verkar finnas på Xbox och dessa abonnemang vill man nog ha kvar.

Phil Spencer slutar.
Inte omöjligt. Han har haft sin post länge nu och många satsningar under honom har inte gått som förväntat. Både hårdvara och spel verkar sälja sämre än förr samtidigt som Game Pass inte växt som man vill.

Edit: Lägger till en punkt till...

Slutar med fysiska spel.
Detta låter hyfsat troligt med tanke på spelförsäljningen sjunkit och en del handlare slutat med Xbox-spel på eget bevåg samt deras planerade "adorably all-digital" konsoler.

Medlem
Skrivet av Margy:

Förändringar av Game Pass.[/b]
Möjligen. Många i branschen ser inte att det är möjligt att tjäna pengar på att släppa dyra AAA-spel direkt på en sådan tjänst utan att ha enormt många användare. MS har kanske tyckt det vara värt att att fortsätta trots eventuella förluster så länge tillväxt funnits. De senaste åren verkar dock tjänsten ha "fastnat" någonstans runt 25-30 miljoner och det kanske är dags för en förändring.

Jag har aldrig förstått ekonomin bakom sådana påståenden. 30 miljoner användare som betalar 127 kr (snittet mellan ultimate och xbox-passet, ta det med en gnutta salt) blir liksom 3,8 MILJARDER kr i månaden. 45,7 miljarder kr om året. Som om det inte skulle räcka till att betala servrar och finansiera AAA-spelens basversioner (DLC och mikrotransaktioner osv ingår ju inte i game pass... det är ju här t.ex. som Call of Dutys inkomster genereras).

Dex
Medlem
Skrivet av Hullken:

Jag har aldrig förstått ekonomin bakom sådana påståenden. 30 miljoner användare som betalar 127 kr (snittet mellan ultimate och xbox-passet, ta det med en gnutta salt) blir liksom 3,8 MILJARDER kr i månaden. 45,7 miljarder kr om året. Som om det inte skulle räcka till att betala servrar och finansiera AAA-spelens basversioner (DLC och mikrotransaktioner osv ingår ju inte i game pass... det är ju här t.ex. som Call of Dutys inkomster genereras).

Microsoft har själva gått ut med att dom räknar med att lägga runt 1 miljard dollar om året bara för att få in 3:e parts spel i Gamepass så bara där försvinner mycket av dom pengarna. Och sen finns där ju så klart mycket andra utgifter och förluster i rena spelförsäljningar så hade inte alls varit konstigt om det inte är lönsamt.
Enligt Microsoft själva så har det ju inte alls fått den tillväxten som dom hade hoppats på så hade ju inte varit förvånad om intäkterna då heller inte varit vad dom förväntat sig.
Men kan vara att dom går plus på det också då vi så klart mest gissar efter vad Microsoft har sagt,

Medlem

Späder på med mer rykten
Planerna verkar ligga kvar för nytt konsolsläpp 2026, inte nog med det så blir det 2 varianter. En standard stationär enhet och en bärbar dockningsbar enhet likt Switch. Även annan xbox hårdvara ska nyligen ha blivit "grönflaggat" för släpp snart nog.

https://www.altchar.com/game-news/next-gen-xbox-is-on-track-f...

123
Skriv svar