Nej, Tencent köper inte Dungeons & Dragons

Robot
Nej, Tencent köper inte Dungeons & Dragons
Medlem

Kräktes lite i munnen när jag läste tencent, DnD och köp i samma mening.

Medlem

Undrar när Tencent kommer äga precis allting inom spelvärlden. Kan inte vara många decennier bort.

Medlem

Känns ju rätt konstigt att vilja sälja varumärket just nu ändå. Inte superinsatt i DnD men känns som att det är större än vad det någonsin varit. Visserligen kanske de har svårt att monetarisera spelet. De få gånger jag spelat så verkar det i princip bara behövas en DM bok, en playersbook och monster manual. Allt annat går att hitta gratis superlätt. Men jag är som sagt inte superinsatt.

Skribent
Skrivet av Dergo218:

Känns ju rätt konstigt att vilja sälja varumärket just nu ändå. Inte superinsatt i DnD men känns som att det är större än vad det någonsin varit. Visserligen kanske de har svårt att monetarisera spelet. De få gånger jag spelat så verkar det i princip bara behövas en DM bok, en playersbook och monster manual. Allt annat går att hitta gratis superlätt. Men jag är som sagt inte superinsatt.

Ja det är väl lite som du säger, det mesta går att hitta och du köper ju i regel bara en upplaga av de böcker du redan nämner. De försökte ju göra en mer digitaliserad version i 4:e upplagan, men den mottogs ju inte så bra. Jag har spelat en hel del DnD under min livstid och har inte köpt något annat än typ tärningar så de tjänar väl pengar på saker runt om. Men jag har ingen aning om hur mycket de tjänar på licensera ut till spel och liknande? Baldur's Gate 3 har sålt rejält, men de kanske inte får så mycket själva?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Känns ju rätt konstigt att vilja sälja varumärket just nu ändå. Inte superinsatt i DnD men känns som att det är större än vad det någonsin varit. Visserligen kanske de har svårt att monetarisera spelet. De få gånger jag spelat så verkar det i princip bara behövas en DM bok, en playersbook och monster manual. Allt annat går att hitta gratis superlätt. Men jag är som sagt inte superinsatt.

Verkligen, som warhammer, det känns absolut större idag än för 5 år sedan. Det är ju ett medvetet val där de tryckt ut IPt på så många ställen man kan, problemet när man gör så är ju att det kan vara svårt att hålla uppe allt, det kan börja krackelera i kanterna, man måste ju få in pengar på allt och sedan alla kringkostnader som kommer.

En sak dock, DND är ju inte stort pga att lite boys sitter och spelar pen and paper...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Önskar att folk skulle inse att DnD inte är det enda ttrpg't.
Det är inte ens bra längre. Bara populärt.

Medlem

Själv hatar jag hela sammanblandningen mellan dnd och mtg och sedan även lotr... det är skit. Det urvattnar alla IPn.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Verkligen, som warhammer, det känns absolut större idag än för 5 år sedan. Det är ju ett medvetet val där de tryckt ut IPt på så många ställen man kan, problemet när man gör så är ju att det kan vara svårt att hålla uppe allt, det kan börja krackelera i kanterna, man måste ju få in pengar på allt och sedan alla kringkostnader som kommer.

En sak dock, DND är ju inte stort pga att lite boys sitter och spelar pen and paper...

Just Warhammer har ju i princip släppts helt fritt, det är bara kolla på alla spelen som släppts senaste åren. Det är verkligen högt och lågt. Plus så många att man knappt har koll på dem. Jag har en kompis som är ett Warhammer-fan och han hade ingen alls koll på att Rouge Trader kom. Han älskar dessutom den formen av CRPG. Men jag tror de har dragit åt nätet lite senare åren?

DnD är inte lika exploaterat skulle jag säga. Dock kan vi nog förvänta oss en våg av DnD-titlar nu när Balder's Gate 3 sålt så bra.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Önskar att folk skulle inse att DnD inte är det enda ttrpg't.
Det är inte ens bra längre. Bara populärt.

Jag gillar det starkt samt har spelat väldans många olika rollspel


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Känns som att man måste ha mycket passion för det man gör om man skapar ett så bra spel som Baldur's gate 3.
Att sen då sälja det till ett megaföretag som troligtvis inte bryr sig alls om spelet i sig och hur det är som spel utan plusset i guldkistan känns ju som det hade varit lite konstigt x')

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Önskar att folk skulle inse att DnD inte är det enda ttrpg't.
Det är inte ens bra längre. Bara populärt.

Håller med! DnDs system känns väldigt trötta och omständiga jämfört med de flesta andra ttrpg som jag har spelat.

Skrivet av Hipshot:

Själv hatar jag hela sammanblandningen mellan dnd och mtg och sedan även lotr... det är skit. Det urvattnar alla IPn.

Håller med här också! De MTG-set som blandar DnD, LotR och andra random franchises är utan tvekan deras svagaste. Tyvärr känns det som om Hasbro enbart är intresserade av att mjölka pengar ut MTG, inte utveckla IPt på något hållbart sätt.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

1
Skriv svar