Har Game Pass nått vägs ände?

It's not a lake, it's an ocean
Har Game Pass nått vägs ände?

Har Game Pass och därmed Microsofts strategi för sin roll på spelmarknaden nått vägs ände? Det finns en del tecken på det.

Microsoft slutade uppdatera antalet Game Pass-prenumeranter för två år sedan. Då hade de nått 25 miljoner, vilket var en fin milstolpe. Men sedan dess har vi alltså inte fått någon uppdatering, och Phil Spencer har medgett att tillväxten har stagnerat. Vi kan således utgå från att Game Pass inte har nått 30 miljoner.

Anmärkningsvärt nog verkar lanseringen av fjolårets stora exklusiva Xbox-titel, Starfield, inte ha gett någon rejäl skjuts i antalet Game Pass-prenumerationer. Ej heller i antalet sålda konsoler, kan noteras, men sådant verkar inte bekomma Microsoft numera.

Xbox är överlag i ett knepigt läge nu:

  • Konsolförsäljningen backar på alla marknader

  • Game Pass växer inte längre

  • Förstapartsspel säljer inte (Halo Infinite m.fl.)

  • Förstapartsspel levererar inte (Redfall, Starfield, Forza Motorsport)

Jag skulle säga att dessa fyra punkter faktiskt tyder på ett allvarligare läge än under åren med Xbox One. Microsoft visste att de hade skitit i det blå skåpet, gjort bort sig, och ägnade resten av generationen åt att försöka rätta till de fel som begåtts. Då fanns det en krisinsikt och ett framtidshopp. Nu vet jag inte om det finns någotdera för Xbox. Men vi vet samtidigt att divisionen går hyggligt ekonomiskt.

Game Pass såg ut som en strålande idé på papperet, och jag var tidig med att börja prenumerera redan några månader efter lanseringen 2017. I takt med att tjänsten har vuxit har känslan bland många varit att den nästan är för bra för att vara sann. För en hundralapp i månaden för du tillgång till alla förstapartsspel direkt när de släpps, plus en massa annat. Kan detta verkligen hålla i längden?

Ett problem med en tjänst som Game Pass är att spelbranschen och filmbranschen inte kan likställas rakt av. Spel är en interaktiv underhållning som kräver ett annat engagemang av oss. När vi har en tjänst med hundratals spel att välja bland blir vi således överbelastade. Det finns inte en chans för de flesta av oss att hinna spela ens en bråkdel av det som erbjuds på Game Pass, och sett ur det perspektivet är det kanske inte så jättebilligt ändå för flertalet spelare.

Med tiden gör utbudet oss dessutom blasé. Vi scrollar och scrollar och till slut dyker vi in i det där spelet vi redan har lagt ned dussintals av timmar i. Detta är den lättillgängliga streamade underhållningens baksida.

Det kanske inte låter så, men gillar Game Pass. Inte främst för att jag kunde spela Forza Horizon 5, Halo Infinite och Starfield där (dessa spel köpte jag ändå på skiva för att ha i samlingen) utan för de mindre titlarna. Cocoon. Planet of Lana. Hollow Knight. För att inte tala om alla Xbox 360-titlar som jag upptäckt och återupptäckt.

Game Pass skrämde brallorna av Sony. De insåg att de inte skulle konkurrera med Microsofts tjänst rakt av. Med facit i hand behövde de kanske inte vara så rädda, och jag undrar verkligen om Game Pass kan bli mer än en nischad tjänst för ett begränsat antal. Och om det i så fall är värt investeringen för Microsoft.

Vad tror ni om framtiden för Game Pass och liknande tjänster? Har de börjat nå toppen nu eller kan de växa mer och bli dominerande i framtiden?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag ser personligen ingen "vinst" i att använda tjänster som gamepass.
Jag spelar länge samma spel, jag hoppar inte in i flera spel för att spela lite här och där och jag avverkar inte spel på löpande band för att sen hoppa på nästa.
Då känns det bortkastat att ligga med prenumeration. Jag gissar att jag inte är ensam att känna så.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

Jag tror verkligen inte det har nått vägs ände, det drar in bra med dolans till MS och håller dem relevanta även för de utan krysslåda. Problemet de haft är att de misslyckats monomuntalt med alla deras firstparty-titlar. Säga vad man vill om Starfield men det spelet är i princip redan avklarat och bortglömt.

Förutom Forza Horizon 5, när hade de senast en hit från deras first party?

Jag tror fortsatt stenhårt på Gamepass och tror inte den kommer försvinna eller förändras nämnvärt framöver men det hänger väl också på lyckan med first party titles och och Phil får vara kvar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Varför ska man köpa förstapartsspel när man kan spela dem "gratis" på gamepass?

Medlem

1600 spänn för 3 år Game Pass, inte värt det? Jorå.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Inte så insatt men vad var det forza motorsport inte levererade?

Medlem
Skrivet av Fzoul76:

Inte så insatt men vad var det forza motorsport inte levererade?

Ett bra spel.

Medlem
Skrivet av KuShO:

1600 spänn för 3 år Game Pass, inte värt det? Jorå.

Kanske inte för MS ?

Testpilot
Skrivet av Gaara:

Varför ska man köpa förstapartsspel när man kan spela dem "gratis" på gamepass?

Eftersom rent psykologiskt tenderar vi att värdesätta det som vi har betalat något för högre. Skönt att kunna vara fokuserad på ett längre spel och njuta av det istället för att känna en stress att det finns annat som lockar.

Men med det sagt finns det såklart massa fördelar med GP en av dem är att det blir "gratis" ja.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Doed:

Ett bra spel.

Spelet har blivit hårt kritiserat av trogna fans där många inte alls gillade upplägget, AI:n osv. Det var nog att betrakta, rent objektivt, som en misslyckad comeback efter ett längre uppehåll (Forza Motorsport 6 kom 2015).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Har aldrig förstått varför folk använder ordet "gratis" när det kommer till gamepass, helt bisarrt egentligen.

Om man köper ett årskort på gymmet, gymmar ni "gratis" då med ?
Om ni betalar för internet varje månad, surfar ni "gratis" då med?

Så klart spelar man inte gratis på gamepass, det har varit bra billigt länge men det kommer Microsoft sakta men säkert ändra på.
Har gamepass ultimate själv men har insett jag spelar allt mindre från det spelbiblioteket. Precis som det har nämnts här i tråden så har jag svårt att fastna och spela klart spel.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag ser personligen ingen "vinst" i att använda tjänster som gamepass.
Jag spelar länge samma spel, jag hoppar inte in i flera spel för att spela lite här och där och jag avverkar inte spel på löpande band för att sen hoppa på nästa.
Då känns det bortkastat att ligga med prenumeration. Jag gissar att jag inte är ensam att känna så.

Jag pausade mitt medlemskap vid årsskiftet och är nöjd med beslutet. Jag köper hellre spelet, för då kommer jag med större sannolikhet också att spela klart det. Är alltid roligare i min bok om man kan äga spelet än att hyra det.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Helt ointressant tjänst för min del.
Prenumerationstjänst för film och tv-serier kan man ju förstå, men en tjänst där (till stor del mediokra) spel kommer och går tycker jag är rent trams. Men jag har på känn Att Microsoft förbereder sig för avvecklingen av Xbox, sen får vi se hur det går med gamepass, om Microsoft hoppas Sony eller Nintendo ska nappa på det sen när Xbox är ute ur leken.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Helt ointressant tjänst för min del.
Prenumerationstjänst för film och tv-serier kan man ju förstå, men en tjänst där (till stor del mediokra) spel kommer och går tycker jag är rent trams. Men jag har på känn Att Microsoft förbereder sig för avvecklingen av Xbox, sen får vi se hur det går med gamepass, om Microsoft hoppas Sony eller Nintendo ska nappa på det sen när Xbox är ute ur leken.

Det vore märkligt att avveckla Xbox efter att man lagt 70 miljarder dollar på ett rekordstort uppköp. Å andra sidan kanske den nya strategin (som Tim Stuart pratat om) handlar om att bli en riktigt stor och mäktig utgivare med en egen streaming/distributionstjänst som kan sälja sina spel och tjänster till alla som är intresserade, inklusive Nintendo och PlayStation.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tycker det borde fösvinna, mest för att jag inte gillar den här utvecklingen. Efter "ett tag" kommer saker säkert vara omöjliga att få tag i pga allt detta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Helt intressant tjänst för mig.
Prenumerationstjänst för film och serier kan jag inte förstå, en helt medioker upplevelse, men en tjänst där spel, till stor del av hög kvalitet som kommer och går är en högkvalitativ upplevelse som saknar motstycke.
Jag har på känn att resan med Xbox och gamepass har bara börjat. Microsoft behöver inte ens tänka på Sony eller Nintendo som är motvilliga att ändra sin föråldrade strategi.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Helt ointressant tjänst för min del.
Prenumerationstjänst för film och tv-serier kan man ju förstå, men en tjänst där (till stor del mediokra) spel kommer och går tycker jag är rent trams. Men jag har på känn Att Microsoft förbereder sig för avvecklingen av Xbox, sen får vi se hur det går med gamepass, om Microsoft hoppas Sony eller Nintendo ska nappa på det sen när Xbox är ute ur leken.

Med gamepass vågar man testa spel man annars inte skulle testat då man inte vill slänga pengar på vissa "köpa grisen i säcken"- spel. Många gånger blir man ju positivt överraskad. Är jú lika med tv serier, mycket mediokra B-serier...

Medlem

@Ruffles: Förstår inte alls kritiken mot Forza Motorsport måste jag säga. Väldigt många verkar gilla det också isåfall - t.ex. på Metacritic så har det ju 84/100 av recensenter och 7.5/10 av användare. Tycker själv det är riktigt bra. Så att det "objektivt" skulle vara kasst kan jag inte hålla med om. Sen är det väl inte heller bara hardcore-spelarna man ska tänka på heller?

@Doed: Vad var det du inte gillade med Forza?

Medlem
Skrivet av waverider:

@Ruffles: Förstår inte alls kritiken mot Forza Motorsport måste jag säga. Väldigt många verkar gilla det också isåfall - t.ex. på Metacritic så har det ju 84/100 av recensenter och 7.5/10 av användare. Tycker själv det är riktigt bra. Så att det "objektivt" skulle vara kasst kan jag inte hålla med om. Sen är det väl inte heller bara hardcore-spelarna man ska tänka på heller?

@Doed: Vad var det du inte gillade med Forza?

Ja alltså kritiker verkar ju ha älskat det och hardcore fans älskar det säkerligen också det är lite så det brukar vara med såna här spel. Jag har själv spelat och älskat Forza Motorsport sen första xboxen.

Men i korta drag det jag inte gillar med Forza Motorsport var AIn, uppgraderingssystemet (som är en väldigt stor del i spelen annars) samt den utlovade "nya" fysiken, då den inte alls var ny. Plus rubberbanding, eller "bakvänd slipstream" som jag sett det kallas emellanåt på youtube när man kör online till och med. Grafiken var också en besvikelse och då spelar jag ändå på högsta inställningarna på PC.
Nu har väl en del fixats sen release jag har själv dock inte koll på vad, jag spelade någon månad sen gav jag upp. Där jag tyckte Gran Turismo 7 gjorde mycket rätt även om det är en ganska konservativ uppgradering i spelserien ändå, Lite mer nytt hade varit kul.
Men jag vet inte, jag kanske bara hade lite för höga förväntningar? Jag hade annars väldigt kul med Forza Motorsport 7 även om det också inte kändes särskilt "rätt" vid release med sina loot boxes.

Jag hoppade tillbaks till Forza Horizon 5 och har svinkul där fortfarande istället

Medlem
Skrivet av Gaara:

Med gamepass vågar man testa spel man annars inte skulle testat då man inte vill slänga pengar på vissa "köpa grisen i säcken"- spel. Många gånger blir man ju positivt överraskad. Är jú lika med tv serier, mycket mediokra B-serier...

Helt vanliga demos löser ju den biten, gratis. Men visst, det är mer ovanligt med demos idag, tyvärr. Däremot så är ju spel på rea så mycket och ofta numera att det blir billigare att bara köpa dem då istället för kontinuerlig prenumerationsavgift. Om man nu inte spelar helt enormt mycket spel. Minns också att om man nu hittar ett guldkorn på gamepass så måste man ju sedan köpa spelet separat också om man vill behålla det permanent.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

[2021/2022] hade de nått 25 miljoner.

[...]

jag undrar verkligen om Game Pass kan bli mer än en nischad tjänst för ett begränsat antal.

25-30 miljoner betalande användare = lika många eller något fler än mängden som köpt en Xbox-konsol = nischad tjänst för ett begränsat antal.

Nu gör jag en medveten fulläsning, men lite roligt att kalla lika många användare som hela Australien för ett begränsat antal. Men ja, det är fullt möjligt att Xbox har slagit i nåt slags tillväxttak. Jag upplever att det här med prenumerationstjänster i allmänhet har bränt ut konsumenter. Inte så att alla har sagt upp precis allt, men att man kanske inte längre är lika pigg på att skaffa det fjortonde abonnemanget i ordningen. Det är bistra tider i fler länder än Sverige, dessutom. Många hemfaller nog också till att göra som jag, att prenumerera en månad, lira igenom två, tre mindre indietitlar, och sen säga upp abonnemanget i ett halvår. Det kanske kommer en ny men i gengäld droppar en av, hela tiden.

Playstation har ju lyckats ungefär dubbelt så bra som Microsoft på konsolfronten, den här generationen. Även deras studior verkar få ur sig bättre spel. Jag tror att Sony och Microsoft kommer börja dra åt olika håll ännu mer, att Microsoft styr ännu mer mot sina molntjänster och Game Pass, medan Sony satsar på konsolmarknaden och att knyta sina konsumenter än närmare sig genom fler exklusiviteter och så vidare. Om det får Game Pass att växa så mycket mer är väl kanske tveksamt, men jag tror att det blir en mycket större produkt än idag.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Helt vanliga demos löser ju den biten, gratis. Men visst, det är mer ovanligt med demos idag, tyvärr. Däremot så är ju spel på rea så mycket och ofta numera att det blir billigare att bara köpa dem då istället för kontinuerlig prenumerationsavgift. Om man nu inte spelar helt enormt mycket spel. Minns också att om man nu hittar ett guldkorn på gamepass så måste man ju sedan köpa spelet separat också om man vill behålla det permanent.

Ja men då kan du ju köpa det långt efter release för nedsatt pris på "game of the year edition" eller liknande. Vill du köpa ett spel fysiskt på skiva som du redan spelat på gamepass ja då måste spelet verkligen vart bra i ditt tyckte så det borde va värt pengarna, inget blint bortkastat köp alltså.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Helt vanliga demos löser ju den biten, gratis. Men visst, det är mer ovanligt med demos idag, tyvärr. Däremot så är ju spel på rea så mycket och ofta numera att det blir billigare att bara köpa dem då istället för kontinuerlig prenumerationsavgift. Om man nu inte spelar helt enormt mycket spel. Minns också att om man nu hittar ett guldkorn på gamepass så måste man ju sedan köpa spelet separat också om man vill behålla det permanent.

Demos har nog aldrig varit mer tillgängligt nu än någonsin, vad snackar du om.

Medlem

Jag har svårt att se hur MS ska motivera en fortsätt satsning på att betala för så många tredjepartsspel på GP som de gör nu, samtidigt som de ska finansiera sina förstapartsstudior som kraftigt har ökat i antal.

Medlem
Skrivet av noreason:

Helt intressant tjänst för mig.
Prenumerationstjänst för film och serier kan jag inte förstå, en helt medioker upplevelse, men en tjänst där spel, till stor del av hög kvalitet som kommer och går är en högkvalitativ upplevelse som saknar motstycke.
Jag har på känn att resan med Xbox och gamepass har bara börjat. Microsoft behöver inte ens tänka på Sony eller Nintendo som är motvilliga att ändra sin föråldrade strategi.

Nu hade ju Sony en gamepass liknande tjänst i psnow flera år innan Microsoft hade det.

Så snarare kul för Xbox spelare att Microsoft ändrade sin föråldrade strategi efter Sony då.

Det är som att säga att streamingtjänster nått vägs ände likaså? Netflix, HBO m fl.

"Det finns inte en chans för de flesta av oss att hinna spela ens en bråkdel av det som erbjuds på Game Pass"

Hmm. Samma sak med streamingtjänster. Det finns inte en chans att ens kunna se en bråkdel av allt som finns hos Netflix t ex. Nog för att det är olika interaktioner. Men dom har båda två en sak gemensamt. Tid.

Att se en säsong av en serie kräver i många fall lika lång tid eller mer som att spela färdigt ett spel.

Gamepass kommer fortsätta att utvecklas, det finns det inget tvivel om. Microsoft såg redan för flera år sedan vad som skulle hända och händer nu. Att fysiska spel är en trend starkt neråt. Om några år kommer väldigt få ens släppa spelen fysiskt.

Då är en tjänst som erbjuder oändligt med spel för alla åldrar och spelare ganska attraktiv. För det finns en sak som många i det här forumet och på andra spelforum verkar glömma eller inte ens inse.

Ni/vi är i minoritet. Det är väldigt få som är såpass intresserade och insyltade i gaming så att dom diskuterar det på forum osv. Dom allra flesta spelarna i världen är casual gamers. Som inte bryr sig om 4K och köper en Series S. Som tycker det räcker med att antingen spela lite CoD eller FIFA. Uppenbarligen går ju dom spelen hyfsat bra år efter år, det finns en anledning till det. Det är också ett bra exempel på att folk är oförstående varför någon vill spela dom "skitspelen". För att folk nöjer sig med det helt enkelt.

Många casual gamers har även familj och gamepass är för dom en mycket trevlig tjänst då det finns spel för hela familjen. Istället för att man ska behöva köpa olika spel till olika familjemedlemmar. Dessa casual gamers har inte dom krav eller ens intresset i att sätta sig in i spel eller spelvärlden. Dom vill bara köra några fifa matcher på en Söndag antingen FUT eller med polarna. Samtidigt som ungarna spelar några olika spel på gamepass.

Det finns olika behov här i världen och olika människor. Ofta får jag uppfattningen att många inte riktigt kan inse det. Ja, man utgår oftast från sig själv givetvis. Men ska man lyfta tankar och åsikter måste man nog också ta med andra i ekvationen.

Bara för att DU har ett visst intresse, krav och behov av något så har inte resten av samhället det per automatik. Detsamma ser man ju konstakt i andra diskussioner. Xbox VS PS. Apple VS Win. iPhone VS Android.

Samma sak där. Folk har olika behov och olika krav. Så enkelt är det. Men folk verkar inte vilja förstå det alls utan deras eget behov är det som alla bör ha. Annars är dom korkade i princip. Hmm.

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

25-30 miljoner betalande användare = lika många eller något fler än mängden som köpt en Xbox-konsol = nischad tjänst för ett begränsat antal.

Kom ihåg att Game Pass finns på Xbox One och PC också. Det är nog inte så att det sitter över 20 miljoner användare med GP på Series X/S.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Bra timing att posta denna tråden förresten. På dagen då Microsoft går upp som världens högst värderade företag. Det är ju inte direkt så att det går dåligt om man är däruppe. Sen att inte Xbox och Gamepass kanske står för majoriteten av deras inkomst, men väl att det går nog rätt okej ändå.

Medlem

Då jag gillar att modda mina spel är tyvärr Game pass aldeles för begränsande. I kombination med att flera spel tyvärr inte har stött crossplay med steam och andra butiker valde jag att avsluta min prenumeration i höstas efter drygt ett år.

Medlem

Har Game Pass på Xboxen i sovrummet. Både frugan och jag spelar en del där och då är GP riktigt bra faktiskt. Man testar mycket man aldrig skulle köpt annars. När vi båda låg halvdöda med influensan innan jul så lirade man It Takes Two och det var galet roligt med delad skärm.
Men på min PC skulle det aldrig falla mig in att använda det. Steam reor och gratis spel på Epic Games har ju gjort att man har en back-log så lång att man inte behöver köpa spel på bra länge (men det gör man ändå..).

123
Skriv svar