Efter 9 års utveckling har giganten Elder Scrolls: Daggerfall fått en fan-remaster

Robot
Efter 9 års utveckling har giganten Elder Scrolls: Daggerfall fått en fan-remaster

Du har att göra i väntan på Elder Scrolls 6.

#daggerfall, #daggerfall-unity, #the-elder-scrolls


Medlem

"(Det ska tilläggas att original-Divinity också är alltjämt gratis på Steam och GOG.)"

Här menas nog original-Daggerfall.

Medlem

De första två Elder Scrolls spelen är gratis på Steam och GoG (Arena och Daggerfall)

Skribent

Daggerfall har väl fortfarande rekordet vad gällande största världskartan i ett rollspel?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Daggerfall har väl fortfarande rekordet vad gällande största världskartan i ett rollspel?

Lika stort som Storbritannien om jag minns rätt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Daggerfall har väl fortfarande rekordet vad gällande största världskartan i ett rollspel?

Det tror jag, finns ju ett gäng videos på Youtube när en går från ena änden av kartan till den andra vilket tog omkring 70 timmar 😅

Tack för tipset!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

När ni diskuterar kartan, så låter det ju helt sjukt! I ett så pass gammalt spel ändå också


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Skribent
Skrivet av Castor.T:

När ni diskuterar kartan, så låter det ju helt sjukt! I ett så pass gammalt spel ändå också

Ja spelet ska ha storleken som faktiska Storbritannien som jag förstod det. Sjukt imponerande.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Daggerfall har väl fortfarande rekordet vad gällande största världskartan i ett rollspel?

Kartan i Elder Scrolls Arena ska enligt Bethesda vara avsevärt mycket större än den i Daggerfall (9,6 miljoner km mot Daggerfalls 160000 km), men då det tycks vara omöjligt att gå mellan två städer utan att spelet hinner krascha så är det svårt att avgöra hur stor den egentligen är.

Medlem

Hur imponerande en stor spelvärld är beror ju nästan helt på vad världen innehåller. Är det bara en massa repetition så kvittar det.

Hur är det med Daggerfall?

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Kartan i Elder Scrolls Arena ska enligt Bethesda vara avsevärt mycket större än den i Daggerfall (9,6 miljoner km mot Daggerfalls 160000 km), men då det tycks vara omöjligt att gå mellan två städer utan att spelet hinner krascha så är det svårt att avgöra hur stor den egentligen är.

Aldrig hört det förut.

Världen i Arena är slumpmässig, hur långt du än går, så är staden du lämnade i stort sett precis bakom dig. Du måste använda dig av fast-travel för att resa mellan platser.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Aldrig hört det förut.

Världen i Arena är slumpmässig, hur långt du än går, så är staden du lämnade i stort sett precis bakom dig. Du måste använda dig av fast-travel för att resa mellan platser.

https://gamerant.com/every-elder-scrolls-game-ranked-map-size...

”According to Bethesda, the Elder ScrollsArena map size is over 9 million kilometers large - 9,656,064 km, to be precise.”

Medlem
Skrivet av Mr. A:

Hur imponerande en stor spelvärld är beror ju nästan helt på vad världen innehåller. Är det bara en massa repetition så kvittar det.

Hur är det med Daggerfall?

Vad jag vill minnas så var det väl mest bara platt och halvdött utrymme, men jag spelade inte Daggerfall skitmycket så nån annan vet säkert bättre. Spelet i sig var ju dock underbart för sin tid.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

https://gamerant.com/every-elder-scrolls-game-ranked-map-size...

”According to Bethesda, the Elder ScrollsArena map size is over 9 million kilometers large - 9,656,064 km, to be precise.”

Gjorde en Google-sökning på arena och 9,656,064 och Gamerant var det enda som dök upp. Känns mest som något dom har hittat på, annars så hade siffran varit bra mer utspridd och välkänd.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Gjorde en Google-sökning på arena och 9,656,064 och Gamerant var det enda som dök upp. Känns mest som något dom har hittat på, annars så hade siffran varit bra mer utspridd och välkänd.

Jag googlade med och hittade direkt fler sidor som tar upp att kartan är större än 9 miljoner

Edit:

Hittade även spelets manual där följande står:

”The world of Tamriel is vast, roughly three to four thousand kilometers east to west and two to three thousand kilometers north to south. Thankfully you do not have to walk the entire distance! Just a note of interest, walking between cities at the normal game time pace can take anywhere from 10–12 hours of real time! That’s why we have incorporated the fast travel option in the Continental Map.”

Med det sagt så har dom ljugit friskt om möjligheten att faktiskt kunna gå mellan platser utan fast travel.

Skribent
Skrivet av Mr. A:

Hur imponerande en stor spelvärld är beror ju nästan helt på vad världen innehåller. Är det bara en massa repetition så kvittar det.

Hur är det med Daggerfall?

Den känns ganska platt och tom när man jämför med spel idag. Men å andra sidan har spelet också en känsla av att man faktiskt existerar i en värld som inte centrerar runt spelaren. Det är döda platser, men så är det i verkligheten också. Du stöter inte på saker var 100e meter om du är ute och går i skog och mark. Spelet hr en känsla som jag inte upplevt i något annat spel än idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Den känns ganska platt och tom när man jämför med spel idag. Men å andra sidan har spelet också en känsla av att man faktiskt existerar i en värld som inte centrerar runt spelaren. Det är döda platser, men så är det i verkligheten också. Du stöter inte på saker var 100e meter om du är ute och går i skog och mark. Spelet hr en känsla som jag inte upplevt i något annat spel än idag.

Nice. Om det förmedlar en sådan känsla, så låter det som det är motiverat ändå.

Daggerfall är ett mästerverk.

Skribent
Skrivet av Mr. A:

Nice. Om det förmedlar en sådan känsla, så låter det som det är motiverat ändå.

Jag tänker i alla fall återbesöka spelet nu med Unity-uppgradetingen. Största problemet tidigare var buggarna, jag blev tex fast i en grotta då spelet glömde generera en utgång. 😅 Men sådana ska vara fixat nu.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Fruktsvört trevligt!
Skygerfall är en trevlig mod till skyrim som borde nämnas med.

1
Skriv svar