Analytiker: "Switch 2" lär bli en vidareutveckling snarare än en revolution

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Jag kan, som ägare av både Switch OG och Switch Lite, framföra att jag tycker Lite-modellen är klart överlägsen om man spelar bärbart då skillnaden i storlek gör den klart mer lämplig för spelande på resor i kollektivtrafik och dylikt. En Switch Lite får plats i jackfickan utan problem, det gör inte en vanlig Switch. Samt förstås att den gula Switch Lite är sjukt snygg.

Problemet är väl att Switch Lite är väldigt oskön att spela på precis som Gameboy Micro.
Men det duger säkert om man bara skall spela en snabbis på bussen som du säger.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Jag kan, som ägare av både Switch OG och Switch Lite, framföra att jag tycker Lite-modellen är klart överlägsen om man spelar bärbart då skillnaden i storlek gör den klart mer lämplig för spelande på resor i kollektivtrafik och dylikt. En Switch Lite får plats i jackfickan utan problem, det gör inte en vanlig Switch. Samt förstås att den gula Switch Lite är sjukt snygg.

Jo, du har förstås rätt om att den är betydligt mer lämplig för om man spelar i kollektivtrafiken etc. Hade nog satsat på en Lite om spelen hade varit bara grovkorniga pixel-spel som bärbart var förr. Skulle dock ha mycket svårt för att spela mina konsolspel på sån liten skärm. Sen är det ju trist att den inte har tabletop, så den stödjer liksom varken långa bekväma spelsessioner eller lokal multiplayer. Så känns som man förlorar väldigt mycket av Switchens funktionalitet.

Medlem

Har svårt att se mig skaffa en Switch 2 om det inte får nån speciellt unik selling point.
Switchen var endå hybriden stationärt/bärbart men sen Steam decken så rör jag inte switchen.
Spelen fungerar lika och många ggr bättre på PC och Steam deck endå.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är det rimligt att hoppas på 60 FPS på Switch 2? Jag känner verkligen att Switchen ligger så långt bakom alla andra consoler i den fronten. Att spela Zelda på 30 vs 60 FPS är verkligen dag och natt, något som jag tror många nu håller med om som kanske kommer från PC.

Har Switch 2 60 FPS by default på alla spel och lite bättre resolution när den är dockad så är jag såld.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, du har förstås rätt om att den är betydligt mer lämplig för om man spelar i kollektivtrafiken etc. Hade nog satsat på en Lite om spelen hade varit bara grovkorniga pixel-spel som bärbart var förr. Skulle dock ha mycket svårt för att spela mina konsolspel på sån liten skärm. Sen är det ju trist att den inte har tabletop, så den stödjer liksom varken långa bekväma spelsessioner eller lokal multiplayer. Så känns som man förlorar väldigt mycket av Switchens funktionalitet.

Jag köper allt du säger, sen skulle jag dock invända med att en liten skärm har en stor fördel i att man inte blir lika hjärntrött om man t ex spelar efter en hektisk arbetsdag. För mig som snart 40-årig småbarnsförälder är det ett stort plus. Men visst har du rätt i att man tyvärr går miste om många saker med en Lite.

Inaktiv
Skrivet av Algustafa:

Jag kan, som ägare av både Switch OG och Switch Lite, framföra att jag tycker Lite-modellen är klart överlägsen om man spelar bärbart då skillnaden i storlek gör den klart mer lämplig för spelande på resor i kollektivtrafik och dylikt. En Switch Lite får plats i jackfickan utan problem, det gör inte en vanlig Switch. Samt förstås att den gula Switch Lite är sjukt snygg.

Min dotter och min sambo har varsin Switch Lite och de gillar också den väldigt mycket. Brukar själv spela väldigt mycket bärbart framför stationärt. Deras Switch Lite har under dessa år exempelvis inte varit med om drift än och det är ju skönt.

På tanke på drift så ska jag köpa Hall Effect spakar till mina gamla Joy-Con handkontroller som bara ligger nedpackade pga driften.
Jag hoppas (och tror) att Switch 2 kommer ha Hall Effect spakar. Inte alls kul när spakarna börjar drifta, så jag vill gärna se det som ett minne blott.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Min dotter och min sambo har varsin Switch Lite och de gillar också den väldigt mycket. Brukar själv spela väldigt mycket bärbart framför stationärt. Deras Switch Lite har under dessa år exempelvis inte varit med om drift än och det är ju skönt.

På tanke på drift så ska jag köpa Hall Effect spakar till mina gamla Joy-Con handkontroller som bara ligger nedpackade pga driften.
Jag hoppas (och tror) att Switch 2 kommer ha Hall Effect spakar. Inte alls kul när spakarna börjar drifta, så jag vill gärna se det som ett minne blott.

Kan du inte skicka in dem till Bergsala då? Drift lagar de gratis.

Gällande att Lite är ergonomiskt obekväm att spela på längre sessioner så känner jag inte samma sak men det kanske beror på att jag spelar mycket på PS Vita tidigare och därför är van vid att spela på liten skärm med små kontroller. Det är uppenbarligen inte för alla.

Inaktiv
Skrivet av Algustafa:

Kan du inte skicka in dem till Bergsala då? Drift lagar de gratis.

Jo det kanske de gör men tror knappast att de gör det när man har skruvat upp kontrollerna. (Av vad jag hört)
Sen vill jag hellre ha Hall Effect spakar än original eftersom jag vill slippa oroa mig för framtida drift.

Medlem

Om jag får tänka och önska helt fritt så hade jag önskat att Nintendo gav sig in i VR på något sätt med Switch 2 ( eller Power Switch ). Tänker att många av Nintendos spel skulle funka mycket bra. Tänk att sitta hemma och köra Mario Kart eller rida omkring som Link över magiska landskap. Det Astrobot var för PS VR skulle Ni Fendi säkert kunna göra ännu bättre fast med Mario.

( Obegripligt att Astrobot 2 inte utvecklades till PSVR2)

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Men om det är olika prestanda i bärbart och dockat läge så får ju switch 2 samma "problem" som det brukar klagas på här gällande Xbox Series S och X, dvs att den klenare prestandan håller tillbaka utvecklarna och att spel måste funka på båda osv. Personligen håller jag med dig och skulle gärna se en sådan lösning, om inte annat kanske de åtminstone kan lägga in en bra uppskalare i dockan eller liknande.

Nejdå. Det som främst klagas på i XSeries är ju att det diffar i CPU och minne framförallt. När de bygger spel och bygger fysikmodeller, AI osv så funkar det på XSX men inte XSS då den har både mindre och långsammare minne samt långsammare CPU. Hål i huvudet av MS.

12
Skriv svar