Analytiker: "Switch 2" lär bli en vidareutveckling snarare än en revolution

Robot
Analytiker: "Switch 2" lär bli en vidareutveckling snarare än en revolution

Och till en något högre prislapp.


Medlem

Det finns nog fler som vill ha en Switch 2 än något annat av Nintendo.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag tar gärna en Switch 2, då kommer jag köpa Zelda ToTK . Som jag väntat med för just den stunden.

Medlem

Köper nog en om den ör bakåtkompatibel annars avvaktar jag nog.

Medlem

Jag ser gärna att de fortsätter på samma koncept.

Önskelista

* Bättre bärbar ergonomi ur kartong
* OLED från början
* Fortsatt fokus på batteritid i bärbart läge
* Extra kylning i dockan så att SoC kan klocka upp rejält
* Bakåtkompatibel med fysisk media
* Patcher till bakåtkompatibla spel som skruvar upp detaljnivå
* Tillgång på lanseringsnivå som dämpar scalping

It's not a lake, it's an ocean

Det är inte helt lätt att följa upp en succé som Switch. Men det låter rimligt. Annars har ju Nintendo en tendens att vilja återuppfinna hjulet igen och igen. Det finns förstås en risk med att ta ett mindre kliv, och det är att folk inte tycker att den nya konsolen erbjuder någonting spännande jämfört med den gamla. Att den känns för lik. Men med rätt spel vid lanseringen kan man nog ändå locka många till butiken.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Redaktör
Ponny

Vidareutveckling är det rätta. Och som sagts redan: OLED från start, tack! Och bakåtkompatibilitet.

Sedan önskar jag mig joy-cons som är en "joy" att hålla i. Å andra sidan: pro-kontrollen gör jobbet.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hade varit perfekt med extra GPU i dockan för ökad prestanda så den inte ligger så långt efter XS och PS5 i prestanda åtminstone i dockat läge. Med en fix HW-setup borde det gå att lösa jitterfri rendering och slippa de problem som fanns med SLI och Crossfire.

Medlem

Så ingen större skillnad på dagens "analytiker" och dåtidens spågummor alltså?

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Hade varit perfekt med extra GPU i dockan för ökad prestanda så den inte ligger så långt efter XS och PS5 i prestanda åtminstone i dockat läge. Med en fix HW-setup borde det gå att lösa jitterfri rendering och slippa de problem som fanns med SLI och Crossfire.

Men om det är olika prestanda i bärbart och dockat läge så får ju switch 2 samma "problem" som det brukar klagas på här gällande Xbox Series S och X, dvs att den klenare prestandan håller tillbaka utvecklarna och att spel måste funka på båda osv. Personligen håller jag med dig och skulle gärna se en sådan lösning, om inte annat kanske de åtminstone kan lägga in en bra uppskalare i dockan eller liknande.

Medlem

Det blir alltså en "Swiitch"!

Medlem

Hade gärna sett en stationär variant, fortfarande tråkigt att betala för bärbart i både pris och prestanda när det aldrig används.

Kul dock med mer prestanda, första konsolen sedan Gamecube som dem har prestanda som försäljningsargument?

Medlem

Jag saknar DS/3DS konceptet. Dubbla skärmar gjorde att det erbjöds något annat än bara fullstora spel med begränsad prestanda fast på bärbart. Det kändes skoj med karta och snabbmenyer på den undre skärmen med touch på det. Riktigt smidigt. Dem maskinerna fick mig också att spela genrer och spel jag aldrig brytt mig i förr eller senare som tex:
Advanced Wars Dual Strike
Professor Layton
Fire Emblem mm. Det passade bara.
Så, härmed önskar jag en återgång till dualscreen med vetskap att det aldrig kommer ske. Kanske en "foldable" vore något för Nintendo att evolutionera sig i? Då slipper man listen mellan skärmarna. 😊 Rätt skoj att se den lilla boom som pågår just nu kring 3DS iallafall. 🙂

Medlem

So welcome to the world of "Switch U"


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Det är väl ganska väntat att de kommer fortsätta på samma spår. Jag köper dock ingen mer konsol från Nintendo förrän de får tummen ur och släpper fler (nya) Metroid.


signatur

Jätteintressant information.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Vidareutveckling är det rätta. Och som sagts redan: OLED från start, tack! Och bakåtkompatibilitet.

Sedan önskar jag mig joy-cons som är en "joy" att hålla i. Å andra sidan: pro-kontrollen gör jobbet.

Det retar mig dock att vi som föredrar en traditionell handkontroll varit tvungna att köpa till en sådan till Nintendos konsol de tre senaste generationerna. Det känns som en tråkig utgift som jag hellre hade lagt på ett nytt spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Skulle inte bli besviken om konsolen var identisk med Switch OLED förutom att hårdvaran inuti var bättre.

Men välkomnar alla förbättringar

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ruffles:

Det retar mig dock att vi som föredrar en traditionell handkontroll varit tvungna att köpa till en sådan till Nintendos konsol de tre senaste generationerna. Det känns som en tråkig utgift som jag hellre hade lagt på ett nytt spel.

Medhåll. Nintendo kan ju kontroller men "main"-kontrollerna har mest varit gimmick-artade under senare generationer. Spelade Mario Kart 8 under julen med en liten joy-con. Smärtan efter ett tag...!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Helt OK med en kraftfullare Switch 2 OLED känner jag. Nintendo har länge bevisat att realistisk och krävande grafik inte alltid väger tyngst.

Bakåtkompabilitet hade varit najs och om de lite mindre krävande titlarna kan komma upp i 4K i dockat läge så räcker det långt.

Hoppas att de kan vara mer generösa med interna lagringsminnet också. Här tycker jag de snålar lika mycket som Apple.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Men om det är olika prestanda i bärbart och dockat läge så får ju switch 2 samma "problem" som det brukar klagas på här gällande Xbox Series S och X, dvs att den klenare prestandan håller tillbaka utvecklarna och att spel måste funka på båda osv. Personligen håller jag med dig och skulle gärna se en sådan lösning, om inte annat kanske de åtminstone kan lägga in en bra uppskalare i dockan eller liknande.

Fast Switch har redan den problematiken.
Vid dockat läge tillåts Switchen nyttja mer av hårdvaran då batterilängden inte är en faktor.

Så utvecklarna måste ändå se till att spelen klarar av att spelas i två olika prestandalägen.

Jag håller med er båda om att en lösning för starkare hårdvara vid dockat läge hade varit fint.

Jag skulle dra det hela ett steg längre och se Nintendo lansera en version som bara är dockad utan möjlighet till bärbart spelande.
Så kan kunderna själva välja vad som passar dem och deras spelande.
Men det lär inte hända haha.

Inaktiv

Jag räknar med att den blir bakåtkompatibel. Det vore konstigt annars eftersom Nintendo brukar göra sina konsoler bakåtkompatibel en generation men aldrig två.
Priset är väl det som jag är mest rädd för. Allt blir så dyrt. Annat var det med Gamecube som låg runt tusenlappen, då blev det att jag köpte en del konsoler när det följde med något exklusivt spel.

Medlem

Den där analytikern gissar rent från ingenting men jag hoppas att Nintendo gör en separat generation den här gången , en bärbar konsol och en stationär konsol, sen om det går att samspela mellan dom två spelar ingen roll

Medlem

Den absolut viktigaste förändringen vore enligt mig att Nintendo gallrade hårdare i eshop så att man slapp så mycket spel som presterar eländigt dåligt på Switchen. Jag har gått på otaliga nitar med indie-spel som vid första anblick borde fungerar fint på konsolen men som visar sig vara snudd på ospelbara.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Men om det är olika prestanda i bärbart och dockat läge så får ju switch 2 samma "problem" som det brukar klagas på här gällande Xbox Series S och X, dvs att den klenare prestandan håller tillbaka utvecklarna och att spel måste funka på båda osv. Personligen håller jag med dig och skulle gärna se en sådan lösning, om inte annat kanske de åtminstone kan lägga in en bra uppskalare i dockan eller liknande.

Skulle den köra i samma höga prestanda hela tiden så kommer den prestera mycket bättre om den inte är dockad.
Gissar att den skall klara 2K eller 4K upplösning dockat och på den lilla bärbara skärmen 800 eller 1080p.

Om det ska kännas som samma prestanda hela tiden behöver den boostas upp i dockat läge och bärbart läge kunna lugna ner sig och bli sval i handen och palla med bra batteritid.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Medhåll. Nintendo kan ju kontroller men "main"-kontrollerna har mest varit gimmick-artade under senare generationer. Spelade Mario Kart 8 under julen med en liten joy-con. Smärtan efter ett tag...!

Nej, det går bara inte. Och JoyCon Grip gräver jag med glädje ned i trädgården och strör salt över. Pro Controllern är däremot Nintendos bästa hittills.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag skulle dra det hela ett steg längre och se Nintendo lansera en version som bara är dockad utan möjlighet till bärbart spelande.
Så kan kunderna själva välja vad som passar dem och deras spelande.
Men det lär inte hända haha.

Sony gjorde ju det där med PS vita tv. Det blev en väldigt liten konsol. Som en PS vita utan skärm.
Inte var den starkare än en vanlig PS vita heller.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ja tack till att köra vidare på Switch-konceptet. Där har Nintendo den perfekta nischen, och något jag själv faktislt hoppades på från Nintendo sedan långt innan nuvarande Switch avtäcktes.

Det här med separata konsoler för stationärt respektive bärbart spelande är vi förbi, vill man ha en endast stationär Switch så lämnar man den i dockan.

Skrivet av Majoren:

Ja tack till att köra vidare på Switch-konceptet. Där har Nintendo den perfekta nischen, och något jag själv faktislt hoppades på från Nintendo sedan långt innan nuvarande Switch avtäcktes.

Det här med separata konsoler för stationärt respektive bärbart spelande är vi förbi, vill man ha en endast stationär Switch så lämnar man den i dockan.

Problemet är att man då betalar för en skärm man inte tänker använda.
Kan Nintendo göra en Lite kan dom ju också göra en "Base" (med en riktig handkontroll som bundle).

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Problemet är att man då betalar för en skärm man inte tänker använda.
Kan Nintendo göra en Lite kan dom ju också göra en "Base" (med en riktig handkontroll som bundle).

Tycker Lite-modellen är lite överflödig med, lite trist att släppa en konsol med färre bra funktioner. Kostar Switch 2 som det ryktas om 500 dollar så tycker jag man kan pröjsa för skärmen med. Säkert nån gång i framtiden så kommer man vilja nyttja den ändå.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker Lite-modellen är lite överflödig med, lite trist att släppa en konsol med färre bra funktioner. Kostar Switch 2 som det ryktas om 500 dollar så tycker jag man kan pröjsa för skärmen med. Säkert nån gång i framtiden så kommer man vilja nyttja den ändå.

Jag kan, som ägare av både Switch OG och Switch Lite, framföra att jag tycker Lite-modellen är klart överlägsen om man spelar bärbart då skillnaden i storlek gör den klart mer lämplig för spelande på resor i kollektivtrafik och dylikt. En Switch Lite får plats i jackfickan utan problem, det gör inte en vanlig Switch. Samt förstås att den gula Switch Lite är sjukt snygg.

12
Skriv svar