Speldator till min son 11år tips

Medlem
Speldator till min son 11år tips

Tjena!
Hade tänkt köpa en ny dator till min son i födelsedagspresent som är 11 år. Han kommer mest använda den till att spela fortnite och Fc, gta. Hans dator idag klarar precis fortnite om man har på lägsta grafik och prestanda, ser nästan ut som minecraft🙄😄

Jag har haft koll på datorer förr i tiden men har inte hängt med sista 15 åren 😅
Vår budget är på runt 10 000, har testat bygga ihop en dator på inet

https://www.inet.se/datorbygge/b1471916/wilde-dator

Är detta en ok dator? Något som bör eller kan ändras till bättre/billigare?

Mvh Emil

Medlem

Det är en väldigt stram budget i dagens marknad, men du verkar ha lyckats bra. Jag hade definitivt lagt en tusenlapp extra för ett 4060 ti, dock. Det är i mitt tycke värt prestandaökningen.
Ditt alternativ är inte dåligt och kommer, för priset vara en bra dator. Är ju inte världens nyaste CPU, men ska du hålla dig runt 10k får man nog köra på den.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är en väldigt stram budget i dagens marknad, men du verkar ha lyckats bra. Jag hade definitivt lagt en tusenlapp extra för ett 4060 ti, dock. Det är i mitt tycke värt prestandaökningen.
Ditt alternativ är inte dåligt och kommer, för priset vara en bra dator. Är ju inte världens nyaste CPU, men ska du hålla dig runt 10k får man nog köra på den.

Var hittar du ett 4060 Ti för 4300?
Inets billigaste verkar ligga över 5000

Medlem
Skrivet av Loxus:

Var hittar du ett 4060 Ti för 4300?
Inets billigaste verkar ligga över 5000

1300kr närmre bestämt. https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-4060-T...

Medlem

Jobbigt att behöva beställa från olika butiker, och du sa en tusenlapp

Medlem

Annars kan du komma undan lite billigare genom att köpa en färdig hyfsad burk på elgiganten. Köpte på julrea åt min grabb för 2 år sedan när han var i samma ålder, en HP Omen för 8-9000, då hade precis 3080 korten kommit så burkarna med 2080 korten var billiga. Den håller än i dag för vad han spelar, fortnite, minecraft, aoe2, fnaf och en hel del nyare krävande spel. Sagt att han får börja samla om han skall ha råd att uppgradera till nytt om kanske 2-3 år kanske

Quake-konnässsör

Om ni inte har sedan tidigare, behövs det också ett operativsystem, om du inte tänker köra linux och installera det själv.

Medlem

Ser rätt bra ut din grabb kommer vara nökd.
Man kan alltid lägga på "lite till" för att få bättre men till slut får man dra en gräns.
Nu har jag inte hållt på bygga nyare datorer på över 6mån så har inte koll på priser riktigt

Skrivet av robbis:

Annars kan du komma undan lite billigare genom att köpa en färdig hyfsad burk på elgiganten. Köpte på julrea åt min grabb för 2 år sedan när han var i samma ålder, en HP Omen för 8-9000, då hade precis 3080 korten kommit så burkarna med 2080 korten var billiga. Den håller än i dag för vad han spelar, fortnite, minecraft, aoe2, fnaf och en hel del nyare krävande spel. Sagt att han får börja samla om han skall ha råd att uppgradera till nytt om kanske 2-3 år kanske

Nej köp inte OEM burkar.
Om man inte vill bygga själv så köp typ Inet, komplett, webbhallens färdiga burkar ist.
OEM burkar ha "billigaste" skräpvalet av komponenter ofta i en snygg förpackning, undermålig kraftförsörjning och kylning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den enda input jag har är "monteras inom 48 arbetsdagar"... Det är alltså upp till knappa 10 veckor innan de garanterar att de har monterat den. Då föreslår jag att du köper utan montering och trycker in grejerna själv istället, alternativt ser om du har någon händig kompis om du själv känner dig osäker. Det är väldigt enkelt att bygga ihop en dator, typ "grön sladd i grön kontakt"-enkelt.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Den enda input jag har är "monteras inom 48 arbetsdagar"... Det är alltså upp till knappa 10 veckor innan de garanterar att de har monterat den. Då föreslår jag att du köper utan montering och trycker in grejerna själv istället, alternativt ser om du har någon händig kompis om du själv känner dig osäker. Det är väldigt enkelt att bygga ihop en dator, typ "grön sladd i grön kontakt"-enkelt.

Hur ska han trycka in grejerna själv på kortare tid anser du?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej köp inte OEM burkar.
Om man inte vill bygga själv så köp typ Inet, komplett, webbhallens färdiga burkar ist.
OEM burkar ha "billigaste" skräpvalet av komponenter ofta i en snygg förpackning, undermålig kraftförsörjning och kylning.

Alla har inte råd att lägga 12-15k vilket är de billigaste för dessa configs. Och behöver man verkligen en dator för så mycket pengar när man är 10 år?

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Den enda input jag har är "monteras inom 48 arbetsdagar"... Det är alltså upp till knappa 10 veckor innan de garanterar att de har monterat den. Då föreslår jag att du köper utan montering och trycker in grejerna själv istället, alternativt ser om du har någon händig kompis om du själv känner dig osäker. Det är väldigt enkelt att bygga ihop en dator, typ "grön sladd i grön kontakt"-enkelt.

Skrivet av noreason:

Hur ska han trycka in grejerna själv på kortare tid anser du?

Anledningen varför det står 48 dagar är antagligen för att en av grejerna inte finns i lager dock så är det 56 dagar till 29/2 men dom kanske har cap:at till 48

Medlem
Skrivet av robbis:

Alla har inte råd att lägga 12-15k vilket är de billigaste för dessa configs. Och behöver man verkligen en dator för så mycket pengar när man är 10 år?

Nej kanske inte det men det är så fall värt att spara lite extra för en dator håller rätt länge och håller man den i ordning så blir det billigare i längden.
Med en OEM slutar det med att hela skiten måste bytas ut.
Har uppdaterat OEM datorer åt folk, vissa är helt hopplösa och många har en ej standardiserad formfaktor så man kan inte byta till ett normalt moderkort mm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar