4K slutat funka på 2 HDMI-uttag på Samsung TV

Medlem
4K slutat funka på 2 HDMI-uttag på Samsung TV

God jul ärade kamrater!

Min Samsung QE55Q7FNA TV började för ett par veckor sen krångla med att fick ingen bild från Xbox Series X.

Testade koppla in PS5 med annan hdmi-sladd i samma hdmi-port och samma problem, provade sen sänka upplösningen på Xboxen och då funkade det, kommer ej ihåg om det var 720 eller 1080 som funkade.

Testade annat hdmi-uttag och då funkar 4K.

Nu idag hände samma sak igen, ingen bild från xboxen.

Kan det vara att 2 olika hdmi-uttag pajat på nåt sätt?
Kan Xboxen vara den som förstör? Kabeln?
Eller nåt konstigt med tvn? Har för mig den fick en uppdatering nån vecka sen.

Nån som haft liknande problem?
Känns surt om den pajat, är bara typ 4-5 år gammal...

Testpilot

Vet inte om det hjälper men hade motsatt problem på 2 st LG tv på jobbet där de sattes i 4k läge vilket gjorde att med 4st 4K skärmar så skalade TV'n fel och man såg inte alls hela bilden och annat strul jag fick justera med lägre upplösning.

Men kort sagt , det fanns inställningar i TV'ns meny där man kunde sätta vilken typ av upplösning som max skickades till HDMI porten man använde, minns inte om det var för hela tvn eller separat port.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harakiri:

Vet inte om det hjälper men hade motsatt problem på 2 st LG tv på jobbet där de sattes i 4k läge vilket gjorde att med 4st 4K skärmar så skalade TV'n fel och man såg inte alls hela bilden och annat strul jag fick justera med lägre upplösning.

Men kort sagt , det fanns inställningar i TV'ns meny där man kunde sätta vilken typ av upplösning som max skickades till HDMI porten man använde, minns inte om det var för hela tvn eller separat port.

Detta, eller så är den pajj.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

HDMI-kontakt/port är ju bland det sämsta som finns, få lite fel på en pinne och du kan bli helt utan bild. Kolla så det inte är något kasst i porten.

Medlem

Garanterat EDID, kolla att du har extended inställt på den porten du vill koppla med tanke på att du får bild med 720p / 1080p vilket är standard bandbredden.

Annars är det en kass kabel, bara kolla stiften. Alternativt tejpa pin13 och eliminera CEC (eller fimpa Anynet (Samsungs namn på CEC)) och prova.

1
Skriv svar