Multiplayer-modd till Starfield läggs ner eftersom "spelet är så jävla dåligt"

Robot
Multiplayer-modd till Starfield läggs ner eftersom "spelet är så jävla dåligt"

Men skaparen lägger upp sin kod så att andra kan ta över facklan.

#Bethesda, #Moddar, #Starfield


Medlem

Var ju en ganska rolig förklaring till varför dom lägger ner sin mod faktiskt. Får väl hålla med till viss del att spelet var en besvikelse. Skulle inte säga det är totalt värdelöst dock.

Medlem

Låter som en ganska träffsäker recension.

Medlem

Är det så pass illa att inte ens moddarna vill modda spelet, inte hunnit köra spelet själv än, små mycket annat...

Medlem

Enligt phil och todd är det årets spel, alla andra har fel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nej, att lägga sin fritid på att modda ett spel man inte tycker är bra. Står fullt bakom beslut att inte fortsätta; fin gest att låta någon som vill modda själv att ta del av koden.

Medlem

ja om moddarna inte fixar deras lir som är gjort för att modd community ska fixa spelet, då är det stora problem =D

Medlem

Starfield verkar faktiskt blivit en tyst flopp. Tror inte det hade kunnat göra mycket väsen av sig om det inte vore en "gratisprodukt" på Gamepass.

Medlem

Helt rätt att lägga ner om man inte tycker att det är roligt!

Sen så måste jag säga att han summerade problemet med spelet i en mening på ett oerhört träffsäkert sätt. Starfield är tråkigt att spela!

Medlem

Jag hade kul, men kom av mig. Ska nog riva av main quest iaf innan game pass går ut vid årsskiftet.

Medlem

Jag verkar vara en av få som hade extremt kul med spelet. Körde igenom hela och har till och med fått sug att köra om det vilket typ aldrig händer annars förutom ett fåtal spel.

När jag skriver något liknande så är det alltid någon spydig jävel som ska svara något de tror är fyndigt. Spara energin. Jag gillade spelet, punkt.

Medlem

Storyn är usel. Grafiken föråldrad. Ungefär noll känsla i spelet. Megaflopp? Jupp.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Enligt phil och todd är det årets spel, alla andra har fel

Ahh tur vi har dom två..


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag verkar vara en av få som hade extremt kul med spelet. Körde igenom hela och har till och med fått sug att köra om det vilket typ aldrig händer annars förutom ett fåtal spel.

När jag skriver något liknande så är det alltid någon spydig jävel som ska svara något de tror är fyndigt. Spara energin. Jag gillade spelet, punkt.

Inte särskilt få. Det är bara att kolla in vissa recensioner så ser du att många uppskattar det mycket., tex den här på FZ. Men det är en åsiktsdelare helt klart.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag verkar vara en av få som hade extremt kul med spelet. Körde igenom hela och har till och med fått sug att köra om det vilket typ aldrig händer annars förutom ett fåtal spel.

När jag skriver något liknande så är det alltid någon spydig jävel som ska svara något de tror är fyndigt. Spara energin. Jag gillade spelet, punkt.

Du är inte ensam. Jag tyckte också spelet var kul. Men jag gick in med att detta är ett Bethesda-spel, vilket innebär att det kommer vara begränsat på sina håll. Men jag hade kul med det, och en av få spel som jag faktiskt ville tillbaka till och slutföra utan att känna det var ett tvång eller jobbigt. Utan jag hade kul helt enkelt, från start till slut.

Tror folk överhypade spelet (givetvis Bethesdas mål) och hade alldeles för höga förväntningar på det. Jag visste från början att Bethesda aldrig kommer kunna leverera det med tanke på motorn men också att de är fast i sitt sätt att tänka kring spelmekaniken. Så jag satte förväntningarna lågt, och blev positivt överraskad.

Storyn var OK tyckte jag. Inget som de får pris över, men har sett mycket värre också. Fanns en del grejer som var riktigt roligt att köra, en del faction storys var riktigt roliga. Faktiskt att de var roligare än huvudstoryn. Gunplay tyckte jag var riktigt kul, att knalla runt i stora skepp eller baser och skjuta sig fram. Grafiken tyckte jag var helt OK faktiskt, bättre än vad jag förväntade mig. Hade väldigt få buggar i spelet, bra färre än med många andra storspel, och buggarna som manifesterade sig var precis de jag förväntade mig av motorn de använder, dvs samma som man sett i Skyrim, Oblivion, Fallout osv.

Sedan finns det absolut kritik jag har med spelet också. För mycket laddningsskärmar, för segmenterat på planeterna och att de använder procedural generation varje gång du landar, så även om du landar vid ett hav så är det inget osv. Alldeles för mycket repetitivt (alla planeterna hade exakt samma saker överallt, samma baser, samma grottor, samma fauna etc). Basbyggandet var totalt meningslöst och tillförde absolut ingenting.

Men trots allt så ser jag faktiskt fram emot expansionen också och vill se vart de tar spelet. Och jag förväntar mig varken mer eller mindre än att de levererar ett Bethesdaspel med allt vad det innebär.

Tror folk helt enkelt konstant överskattar spelstudios och tror att varje spel ska vara ett "ååååh" och "aaaah" i orgasmer när det är yttest få som faktiskt kan leverera. Och det är ju dessa spel som vinner priser. Så vill du bli totalt bortblåst i Oscarsvinnande story och grafik som samtidigt ser ut som nextgen men ändå rullar på ett 1080 (folk klagar ju också när spelet inte får sina 400fps) så kommer du bli besviken till 99% av allt som släpps idag.

Bara som referens, jag tyckte både Baldur's Gate 3 och Elden Ring var tråkiga spel. Visuellt och teknisk sett väldigt bra, men annars tråkigt. Testat båda, men slutat spela dem och har absolut inget sug att spela dem igen. Men det är min åsikt, och jag respekterar alla som tyckte de var fantastiska spel, och att de vann priser är bara kul för utvecklarna och att spelarna fick nåt de gillade.

Nu är jag bara intresserad av att se vad moddarna kan göra med Starfield. Man har sett fantastiska skapelser till både Fallout och Elder Scrolls, så kanske gör någon nåt kul till Starfield också.

Redaktör
Ponny

Är det lika bra som många trodde/hoppades/ville? Nej, absolut inte. Samtidigt har jag svårt för det där "allt eller inget"-tåget. Jag hade riktigt kul med Starfield (satte trots allt fyra av fem), men det har rejäla skavanker det inte borde ha. Det är klart närmare en trea än en femma i min bok, om man säger så.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Har uppdaterat artikeln med ett nytt inlägg han gjort på Reddit.

"På Reddit förtydligar han att han kanske överdrev lite i inlägget på Discord, men vidhåller att spelet är otroligt mediokert och inte inkluderar det som Bethesda gör bäst – utforskningsbaserad spelmekanik. Han säger sig dock gilla rollspelsinslagen (tack, @Jönsen)."

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag verkar vara en av få som hade extremt kul med spelet. Körde igenom hela och har till och med fått sug att köra om det vilket typ aldrig händer annars förutom ett fåtal spel.

När jag skriver något liknande så är det alltid någon spydig jävel som ska svara något de tror är fyndigt. Spara energin. Jag gillade spelet, punkt.

Samma här Jag har nog kört nästan 400 timmar och har fortfarande roligt.
Jag kanske inte spelar det lika mycket nu som vid release, (man har ju andra spel att spela också) men suget att spela det finns absolut fortfarande kvar.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Är det lika bra som många trodde/hoppades/ville? Nej, absolut inte. Samtidigt har jag svårt för det där "allt eller inget"-tåget. Jag hade riktigt kul med Starfield (satte trots allt fyra av fem), men det har rejäla skavanker det inte borde ha. Det är klart närmare en trea än en femma i min bok, om man säger så.

Har även jag svårt för alla onyanserade åsikter. Antingen så är spelet det bästa som hänt sedan taket uppfanns, eller så är det sämsta som sett dagens ljus och totalt ospelbart. Har själv ca:40h hittills i spelet och tycker det är ett bra spel. Dock har det brister som man kanske inte riktigt väntat sig. Största problemet för mig är att spelet känns så otroligt segmenterat och inte som en stor öppen värld. Men med de sagt, så tycker jag att story, gameplay och grafik är bra. Framförallt fysikmotorn imponerar emellanåt, samt att det finns några riktigt storslagna vyer att hitta om man är lite uppmärksam!

Håller med dig där Fredrik, närmare 3 än 5 men en svag 4:a alltjämt.

Medlem

Tycker absolut inte att spelet är dåligt men inte nått upp till förväntningarna. De borde ha bantat antalet planeter. Tror det hade räckt med att man rörde sig i ett solsystem

Medlem
Skrivet av MrAndersson:

Har även jag svårt för alla onyanserade åsikter. Antingen så är spelet det bästa som hänt sedan taket uppfanns, eller så är det sämsta som sett dagens ljus och totalt ospelbart.

En slags binära åsikter. Det ser man mycket av på IMDB också. Många ger 10 eller 1 bara för att ge extra tryck i sin åsikt. Går se recensionsstaplarna för 10/1 sticka ut på nästan varje film.

Medlem

Riktigt kasst spel som få ens hade spelat om inte Bethesda var utvecklaren

Inaktiv
Skrivet av Fulci:

En slags binära åsikter. Det ser man mycket av på IMDB också. Många ger 10 eller 1 bara för att ge extra tryck i sin åsikt. Går se recensionsstaplarna för 10/1 sticka ut på nästan varje film.

Undra hur mycket det har o göra med att recensioner hypar upp det till skyarna och förväntningarna lika så. Att det sedan blir någon slags balans att då nästintill ge det en etta.

Själv gick jag från hypad till att inte ens spela det. Med det sagt är det inte en etta.

Testpilot

Har inte köpt Starfield ännu och inte blir jag sugen heller tyvärr.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Har inte köpt Starfield ännu och inte blir jag sugen heller tyvärr.

Jaaa, köp -inte-... Jisses vad jag ångrar mitt köp.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag verkar vara en av få som hade extremt kul med spelet. Körde igenom hela och har till och med fått sug att köra om det vilket typ aldrig händer annars förutom ett fåtal spel.

När jag skriver något liknande så är det alltid någon spydig jävel som ska svara något de tror är fyndigt. Spara energin. Jag gillade spelet, punkt.

Problemet med Starfield är inte att det inte är kul, för det är kul. Problemet är att det med väldigt lite extra arbete kunde varit så mycket mer. Men med tanke på att Phil Spencer lovat långtidsstöd så kommer vi kanske se mer innehåll läggas till över tid.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Jag hade det skitkul i Starfield, men avsaknad av riktig handel, mining och piratverksamhet gjorde det till mellanmjölks-EU i rymden och jag tröttnade riktigt snabbt.

Kul med planeter med , men när det är samma baser och du inte kan GÖRA något med all jävla loot så blir det hela så poänglöst.

Att blippa växter och djur är inget för mig personligen, vare dig här eller i NMS.

Det blev en lightversion av elite och no mans sky. Funkade inte särskilt länge.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Jag tycker att spelet är bra. Och ser inget fel men visst finns det vissa saker man kan ändra på. De är inte så att spelen är året spel men det är helt enkel OK spel.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

Jaaa, köp -inte-... Jisses vad jag ångrar mitt köp.

Jag köpte det och ångrar ingenting!

Fördelen med gamepass är att du kan faktiskt spela det en månad för ungefär 99kr, du kan nog få tag på 14 dagar gratis för att kunna testa det.

Men är man inte sugen så är det dumt, finns mycket annat att spela!

En co-op funktion i detta spel vore underbart, förstår att det säkert är resurskrävande men vill inte alla bara kunna spela med en kompis?


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

"Game of the Generation"


signatur

Specs: PS5

12
Skriv svar