Elden Ring-expansionen Shadow of the Erdtree "dröjer ännu ett litet tag"

Robot
Elden Ring-expansionen Shadow of the Erdtree "dröjer ännu ett litet tag"
Medlem

Soon™.

Det har tidigare ryktats att två expansioner/DLC blev sammanslagna till en större, så som det blev med The Old Hunters, lär bli en matig expansion.

Håller tummar för trailer på TGA. Skulle bli förvånad om det inte visades(och besviken).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag hade betalt nästan vad som helst för ett ”easy-mode” i elden ring, för oss utan självskadebeteende och utan obegränsat med fritid.

Vill så gärna spela det men gav upp efter 15 minuter sist.
Har varken tid eller tålamod till att spela för att dö, dö, dö och dö igen. Nämnde jag att jag dog, om och om igen?

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jag hade betalt nästan vad som helst för ett ”easy-mode” i elden ring, för oss utan självskadebeteende och utan obegränsat med fritid.

Vill så gärna spela det men gav upp efter 15 minuter sist.
Har varken tid eller tålamod till att spela för att dö, dö, dö och dö igen. Nämnde jag att jag dog, om och om igen?

Fast dör gör ju alla 😅
Det blir bättre med tiden ju mer du spelar och lär dig.

Finns inbyggd svårighetsgrad också mer eller mindre. Vissa builds är rejält mycket lättare att spela med än andra.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jag hade betalt nästan vad som helst för ett ”easy-mode” i elden ring, för oss utan självskadebeteende och utan obegränsat med fritid.

Vill så gärna spela det men gav upp efter 15 minuter sist.
Har varken tid eller tålamod till att spela för att dö, dö, dö och dö igen. Nämnde jag att jag dog, om och om igen?

Fast är inte det halva grejen med Soulsborne spel? 😊

Är riktigt taggad på expansionen. Elden Ring är utan tvekan ett av de bästa spelen jag har lirat. Otroligt sugen på att se vad ett DLC kan göra.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast dör gör ju alla 😅
Det blir bättre med tiden ju mer du spelar och lär dig.

Finns inbyggd svårighetsgrad också mer eller mindre. Vissa builds är rejält mycket lättare att spela med än andra.

Fast det är just grejen för mig, det är inte kul att spela spel där man dör hela tiden likt soulsborne-spel. Jag har ganska begränsat med speltid och att bara dö hela tiden under den lilla tid jag kan spela är för mig ingen trevlig upplevelse. Med smaken är som…

Skrivet av Ikaruga:

Fast är inte det halva grejen med Soulsborne spel? 😊

Är riktigt taggad på expansionen. Elden Ring är utan tvekan ett av de bästa spelen jag har lirat. Otroligt sugen på att se vad ett DLC kan göra.

Jo jag har full koll på att det är så det är med dessa spel. Men om man bortser från svårighetsgraden så tycker jag det ser ut som ett fantastiskt spel (om inte annat för miljöerna/grafiken). Så vill uppleva detta utan att behöva sitta och gråta av psykisk smärta samtidigt.

Men jag har också koll på att det aldrig kommer att ske. Deras fanbase skulle sannolikt bli skogstokiga om de släppte ett sådant lättare spelläge.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

gav upp efter 15 minuter sist.

du försökte slåss mot minibossen på hästen precis i början, eller hur? av nån anledning tror så många att man "måste" döda hästbossen precis i början, och ger upp när det inte går.

soulsborne och soulslikes tar kanske en vecka eller så att bli duglig på, och när du väl kommit in i det så öppnas en hel värld med fantastiska spel upp. är du duglig på ett så är du duglig på alla, tills du blir bättre då.

detta säger jag som 43-åring utan hur mycket fritid som helst.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Fast det är just grejen för mig, det är inte kul att spela spel där man dör hela tiden likt soulsborne-spel. Jag har ganska begränsat med speltid och att bara dö hela tiden under den lilla tid jag kan spela är för mig ingen trevlig upplevelse. Med smaken är som…

Jo jag har full koll på att det är så det är med dessa spel. Men om man bortser från svårighetsgraden så tycker jag det ser ut som ett fantastiskt spel (om inte annat för miljöerna/grafiken). Så vill uppleva detta utan att behöva sitta och gråta av psykisk smärta samtidigt.

Men jag har också koll på att det aldrig kommer att ske. Deras fanbase skulle sannolikt bli skogstokiga om de släppte ett sådant lättare spelläge.

Som icket tidigare soulsborne spelare (Elden ring är mitt första soulsborne spel) och har varken mycket tid att lägga på alla spel jag vill. Så vill jag ändå påstå att "svårighetsgradern" är en del av charmen. Säger man att man vill ha Easymode så måste jag säga, som newbie tillägger jag igen, att man inte riktigt förstått meningen med det hela.
Du är inte hjälten som mörsar ner allt. Det finns ingen anledning att "uppleva spelet" genom att bara kuta genom allt och döda allt utan problem. Halva grejen är att bland en massa "trash mobs" finns det en elak jävel mm. Som sagt man är inte den oövervinnerliga hjälten.
Är nått ställe svårt, far nån annanstans tills du levlat upp. Det är lite som Zelda Breath of the wild/tears of the kingdom på den fronten

Med det sagt måste jag säga att jag också blev "mätt" på spelet, det är stort och jag kan bli trött på stora långa spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jag hade betalt nästan vad som helst för ett ”easy-mode” i elden ring, för oss utan självskadebeteende och utan obegränsat med fritid.

Vill så gärna spela det men gav upp efter 15 minuter sist.
Har varken tid eller tålamod till att spela för att dö, dö, dö och dö igen. Nämnde jag att jag dog, om och om igen?

Synd du gav upp så sist, jag tyckte också det var svårt i början men tricket är att inte rusa det vinner man inget, man ska lära sig hur fiender fungerar och om ett område är svårt så kan man gå nån annanstans.

Medlem
Skrivet av quadratis:

du försökte slåss mot minibossen på hästen precis i början, eller hur? av nån anledning tror så många att man "måste" döda hästbossen precis i början, och ger upp när det inte går.

soulsborne och soulslikes tar kanske en vecka eller så att bli duglig på, och när du väl kommit in i det så öppnas en hel värld med fantastiska spel upp. är du duglig på ett så är du duglig på alla, tills du blir bättre då.

detta säger jag som 43-åring utan hur mycket fritid som helst.

Njae, den bossen var väl det sista jag mötte som gjorde att jag gav upp (försöker inte ens döda den), när den red ikapp mig och slakta mig. Får väl se om elden ring blir tillgängligt på game pass eller säljs extremt billigt så kanske jag i ett svagt ögonblick testar det igen.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jag hade betalt nästan vad som helst för ett ”easy-mode” i elden ring, för oss utan självskadebeteende och utan obegränsat med fritid.

Vill så gärna spela det men gav upp efter 15 minuter sist.
Har varken tid eller tålamod till att spela för att dö, dö, dö och dö igen. Nämnde jag att jag dog, om och om igen?

Haha, jag känner samma, deras spel känns på gränsen till machoistiska och vore hemskt trevligt med lägre instegsport för oss lägre stående spelare (skrivet med viss ironi)! Jag vill uppleva spelvärldar och berättelser inte bara att den stora behållningen av det är att det är... hårrivande svårt. För det finns roligare saker att göra än att dö, dö och återigen dö imho

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jag hade betalt nästan vad som helst för ett ”easy-mode” i elden ring, för oss utan självskadebeteende och utan obegränsat med fritid.

Vill så gärna spela det men gav upp efter 15 minuter sist.
Har varken tid eller tålamod till att spela för att dö, dö, dö och dö igen. Nämnde jag att jag dog, om och om igen?

Att ge upp efter 15 min är ju extremt. Underskatta inte dina skills, ta dig i kragen och ge det iaf ett par timmar.

Man spelar inte för att dö, man spelar för att njuta. Njutningen här ligger i att lära sig och att utvecklas, både kunskaps- och fingerflinks-mässigt. Easy-mode hade tagit bort spelets själ och jag tror att man lurar sig själv om man tror att man hade njutit av enkla Soulsborne-spel. Det hade resulterat i att man hade bara lallat igenom utan motstånd och vips så är spelet slut. Hela världen och dess detaljer hade missats om man bara hade susat fram. Bossar hade gått ner på första försöket och gjort dessa förglömliga, etc. Spelets kärna och design grundas i hög utmaning och spelet faller därför platt om den tas bort.

Det finns grymma klipp på tuben man kan kika på om man vill ta del av världen utan att själv spela. Jag kollar själv på sådana ibland när jag känner sug men inte har energin att spela.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Allt handlar om git gud
Skrivet av Gertzy:

Haha, jag känner samma, deras spel känns på gränsen till machoistiska och vore hemskt trevligt med lägre instegsport för oss lägre stående spelare (skrivet med viss ironi)! Jag vill uppleva spelvärldar och berättelser inte bara att den stora behållningen av det är att det är... hårrivande svårt. För det finns roligare saker att göra än att dö, dö och återigen dö imho

Jag säger Git Gud , och är bara delvis ironisk.
Ett bra exempel.
Första soulsborne jag körde på riktigt var DS2.
Det börjar med en zombieliknande fiende. Det går. Men gör ont. Snart möter man två och kan konstatera att spelet är svårt så in i helvete. Dör flera gånger. Tar mig vidare. Möter nått till par.
Kommer sen uppför en trapp. Man möter TRE fiender som springer mot en OCH fjärde som står lurigt placerad och skjuter armborst på en.
Och konstaterar spelet inte är svårt. Det är dumt i huvudet....

Men jag rog mig förbi.
Varvade det.
Startade NG+ och bara mörsade allt i min väg. Inte ens när att dö förrän på tredje bossen.
Vadå fyra simpla fiender. Bara dodgerolla lite och smiska upp dem!

Min poäng är att spelen ÄR svåra.
Framför allt vissa enskilda moment eller bossar. Men mycket handlar om att lära sig spela Fromsofts spel. När man väl fått till sina grunder är de svåra men inte horribla.
Och fastnar man, likt jag, på nån boss kan man ofta springa någon annanstans och levla upp lite.

Några människor gnäller på att Elden Ring är fär lätt.
Men dessa har ju redan varvat DS1,2,3 och Bloodborne. Oftast flera gånger.

Men de är ju inga spel man MÅSTE spela.
De har intressanta strider och ett udda sätt att berätta historier där man får puzzla ihop mycket själv.

Medlem

Just elden ring har ju ändå svårighetsgrader på sätt o vis. Googlar man lite tips och använder sig av hjälp vid bossar så är det easy / medium mode

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jag hade betalt nästan vad som helst för ett ”easy-mode” i elden ring, för oss utan självskadebeteende och utan obegränsat med fritid.

Vill så gärna spela det men gav upp efter 15 minuter sist.
Har varken tid eller tålamod till att spela för att dö, dö, dö och dö igen. Nämnde jag att jag dog, om och om igen?

Spela som magiker. Stå på avstånd och skjut magi på fienderna och dom dör.
Spelet blir dock inte så kul.

Annars kan du be en kompis spela genom en save fil åt dig till new game plus då du är extremt överlevlad.
Då dör 17 fiender på ett hugg.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag säger Git Gud

Den svåraste bossen jag stött på i From Softwares spel är Amygdala i Bloodborne mot slutet av Chalice Dungeouns.
Det tog mig flera timmar att lära mig dess rörelsemönster. Ett litet snedsteg och man är i princip mosad.

Elden ring är Mycket lättare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Den svåraste bossen jag stött på i From Softwares spel är Amygdala i Bloodborne mot slutet av Chalice Dungeouns.
Det tog mig flera timmar att lära mig dess rörelsemönster. Ett litet snedsteg och man är i princip mosad.

https://www.youtube.com/watch?v=o14WvHnAZts&t=58s

Elden ring är Mycket lättare.

Orkade aldrig köra alla chalies dungeons.
Kan dock tänka mig hur tufft det var.

Den svåraste för mig var Fume Knight i DS2. Den enskilda bossen dödade mig säkert tre-fyra så mycket som nästa tyngsta.
Kände mig rätt big brain när jag läste en guide till hur hans armour funderade och sjölv knåpade ihop en ny strategi och build som gjorde det görbart.

Sen hatade jag Malenia och Malekith i ER.
Malekith var för snabb. Var svår...och inte rolig.
Malenia kändes mer rättvis. Men hennes life drain var helt hemsk mot hur jag besgrat alla andra fiender i spelet, med sköld och om det krisat en early-game summon.

Körde fast på dessa samtidigt. Blev sur.
Googlade på dodgeande summons.
"Black Knife Tische? Kan testa levla upp henne...."
Klarade Malenia på bara några försök efter det.
Malekith på mindre än 10.

Medlem

LÄNGTAR! Till er som säger det är för svårt? Nja visst det är en brant inlärningskurva i början men det finns massa sätt att göra spelet enklare om det är det man är ute efter. Ex mimic, magier, klassisk gammal "överlevling" etc. Sedan är frågan, bör det vara enkelt att "rädda" världen. Skulle du känna dig tillfredställd när endcredits börjar rulla? Man är en tarnished maidenless liten vekling i början, man kanske endast skall attackera från skuggorna, fegt och taktiskt, springa iväg och börja om om man råkar få aggro från fler eller fel fiender. Du kommer kunna döda samma fiender senare i spelet genom att bara titta på dom men då måste du nå dit först.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jag hade betalt nästan vad som helst för ett ”easy-mode” i elden ring, för oss utan självskadebeteende och utan obegränsat med fritid.

Vill så gärna spela det men gav upp efter 15 minuter sist.
Har varken tid eller tålamod till att spela för att dö, dö, dö och dö igen. Nämnde jag att jag dog, om och om igen?

Kör en intelligence/dexterity build och använd summons (förslagsvis mimic tear som man hittar ungefär halvvägs in i spelet). Med den builden besegrade jag nästan alla bossarna på första försöket och jag är usel på de här spelen.

1
Skriv svar