Dreamhack flyttar till Stockholm nästa höst

Robot
Dreamhack flyttar till Stockholm nästa höst

Men sommarens Dreamhack blir kvar i Jönköping.

#dreamhack, #dreamhack-stockholm


Saudi-investeringarna betalar sig inte om de bara är i lilla Jönköping.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Usch.. vem vill övernatta i Stockholm.

Medlem

Så gulligt att de försöker få det att framstå som något häftigt och fyllt av utveckling - "gaming is coming home". Ja, det är säkert en ren slump att eventet fungerat och vuxit (bortsett från på senare år) i Dalarna (Malung och Borlänge) och Jönköping.

Inte direkt så att Malung och Borlänge (eventets *faktiska* hem) eller Jönköping (stället där det hållits primärt de senaste 20+ åren) är eventets hem, nejnej. Det är Stockholm, because... reasons. De tycker "gamingkulturen där är unik" på grund av att "Stockholm har fler spelutvecklare per capita än någon annanstans i världen, vilket gör det unikt." - jomenvisst, så är det säkert. Inte direkt så att andra städer har en betydande spelkultur, nejnej. Typ nordens största högskola för spelutveckling ligger ju i Sto... Skövde.

Vore ju trevligt om de kunde vara ärliga och säga att det är en effektiviserings-/kostnadsbesparings-/konsolideringsåtgärd i stället.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Gen
Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Så gulligt att de försöker få det att framstå som något häftigt och fyllt av utveckling - "gaming is coming home". Ja, det är säkert en ren slump att eventet fungerat och vuxit (bortsett från på senare år) i Dalarna (Malung och Borlänge) och Jönköping.
Inte direkt så att Malung och Borlänge (eventets *faktiska* hem) eller Jönköping (stället där det hållits primärt de senaste 20+ åren) är eventets hem, nejnej. Det är Stockholm, because... reasons. De tycker "gamingkulturen där är unik" på grund av att "Stockholm har fler spelutvecklare per capita än någon annanstans i världen, vilket gör det unikt." - jomenvisst, så är det säkert. Inte direkt så att andra städer har en betydande spelkultur, nejnej. Typ nordens största universitet för spelutveckling ligger ju i Sto... Skövde.

Vore ju trevligt om de kunde vara ärliga och säga att det är en effektiviserings-/kostnadsbesparings-/konsolideringsåtgärd i stället.

Skall stora företag nu plötsligt börja behöva säga sanningen??? Hädelse!

/s

Skrivet av PeTTs0n:

Så gulligt att de försöker få det att framstå som något häftigt och fyllt av utveckling - "gaming is coming home". Ja, det är säkert en ren slump att eventet fungerat och vuxit (bortsett från på senare år) i Dalarna (Malung och Borlänge) och Jönköping.
Inte direkt så att Malung och Borlänge (eventets *faktiska* hem) eller Jönköping (stället där det hållits primärt de senaste 20+ åren) är eventets hem, nejnej. Det är Stockholm, because... reasons. De tycker "gamingkulturen där är unik" på grund av att "Stockholm har fler spelutvecklare per capita än någon annanstans i världen, vilket gör det unikt." - jomenvisst, så är det säkert. Inte direkt så att andra städer har en betydande spelkultur, nejnej. Typ nordens största universitet för spelutveckling ligger ju i Sto... Skövde.

Vore ju trevligt om de kunde vara ärliga och säga att det är en effektiviserings-/kostnadsbesparings-/konsolideringsåtgärd i stället.

Det är väl ett led att gå i full fart mot ett fullstort expo på internationell nivå och då behöver du infrastrukturen som Stockholm kan ge.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Inte för att vara den med Dreamhack (som stort event) började i Borlänge (Kupolen). Bortser från kafeterian i Malung då.

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Så gulligt att de försöker få det att framstå som något häftigt och fyllt av utveckling - "gaming is coming home". Ja, det är säkert en ren slump att eventet fungerat och vuxit (bortsett från på senare år) i Dalarna (Malung och Borlänge) och Jönköping.
Inte direkt så att Malung och Borlänge (eventets *faktiska* hem) eller Jönköping (stället där det hållits primärt de senaste 20+ åren) är eventets hem, nejnej. Det är Stockholm, because... reasons. De tycker "gamingkulturen där är unik" på grund av att "Stockholm har fler spelutvecklare per capita än någon annanstans i världen, vilket gör det unikt." - jomenvisst, så är det säkert. Inte direkt så att andra städer har en betydande spelkultur, nejnej. Typ nordens största universitet för spelutveckling ligger ju i Sto... Skövde.

Vore ju trevligt om de kunde vara ärliga och säga att det är en effektiviserings-/kostnadsbesparings-/konsolideringsåtgärd i stället.

Det är ju bara en tagline, målet med den är väl att sälja in eventet. Men om man ska analysera så hänvisar den till att Stockholm är utvecklartätt och att många stora spel har skapats där, inte att mässan har rötterna i stan. Jag kan köpa den motiveringen, samtidigt som man givetvis kan argumentera för andra platser om man är på det humöret.


signatur
Medlem
Skrivet av Gen:

Skall stora företag nu plötsligt börja behöva säga sanningen??? Hädelse!

/s

Ja usch, så kan vi inte ha det! Ödmjukhet och ärlighet hör inte hemma bland företag!

Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl ett led att gå i full fart mot ett fullstort expo på internationell nivå och då behöver du infrastrukturen som Stockholm kan ge.

Då kunde man ju kört en lite mindre flosklig slogan och varit lite öppna med sin målsättning att omforma eventet, det är ju knappt att de officiellt kommenterat att DHW i Jönköping är "nedlagt".

Beslutet i sig tänker jag inte kritisera alltför hårt, det kan finnas en rad anledningar till. Men kommunikationen och försöket från dem att bygga hype var i mina ögon kraftigt patetiskt. Observera att viss bitterhet kring just DH kan komma av att vara f.d. crew på något dussin+ event.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det är ju bara en tagline, målet med den är väl att sälja in eventet. Men om man ska analysera så hänvisar den till att Stockholm är utvecklartätt och att många stora spel har skapats där, inte att mässan har rötterna i stan. Jag kan köpa den motiveringen, samtidigt som man givetvis kan argumentera för andra platser om man är på det humöret.

Då tycker vi olika, jag ser verkligen inte korrelationen mellan spelutvecklare per capita och gamingkultur, och hittar inget som riktigt styrker den heller. Rapporten jag misstänker att de hänvisar till (Spelutvecklarindex 2023) är inte direkt i så stark Stockholmsfavör som DHHQ uttrycker heller, om man bemödar sig med att läsa den. Den tar även upp en hel del aspekter som påverkar var i landet spelutvecklare hamnar, och flera av dessa är inte i sig direkt gamingkulturrelaterade. (Så som affärs- och utvecklingsstöd.)

Hade de varit öppna med att de hade velat göra om eventet till något mer E3-liknande, som är tänkt mer för branschfolk, så visst.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

"Landets hjärta Stockholm", usch nej. Landets vilda västern snarare. Om det var upp till mig hade vi hostat det i Kiruna.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Dreamhack ska inte va i Stockholm. Riktigt kasst. Blir till att hoppa över. Stockholm med alla skjutningar och skit. Nej tack.

Medlem

Gaming hör hemma i Stockholm? Undrar varför Sweden Game Conferences hålls årligen i 'Skövde' då? Och Nordic Game hålls ju Malmö.

Testpilot

Tycker det är bra med Stockholm har aldrig varit på DH kanske är värt det?

Medlem

De kanske borde satsa på lilla Nordingrå i Kramfors kommun. Där måste de ha högsta andelen spelutvecklare per capita i hela Sverige, världen? Deras lilla spelutvecklarby/kollektiv låter hel mysigt.

Medlem

Skulle inte förvåna mig om det blir samma fiasko som när SM-finalen i bandy flyttade till Friends Arena.

Medlem

Kan bli lite intressant, kommer antalet öka eller minska tro? Kommer kulturen bli annorlunda.

Medlem

Jag har läst artikeln, men jag kan inte förstå ifall de tänker ha kvar DHS i jönköping eller ej från 2025? Jag kan tycka att det kan vara en smart grej att ha DH på 2 olika platser om året, men om de tänker flytta båda eventen till stockholm permanent så tror jag inte det lär vara till gagns för DH som sådant. Det är långt nog för många att köra till Jönköping som kommer från södra och norra Sverige där stockholm ligger längre ifrån. Lägg därtill "stockholmspriser" på boende och dylikt, vilket jag tror kommer avskräcka en del från att medverka.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Dreamhack har väl tappat sin själ sen länge ändå

Medlem

Ne fyfan, vilken skandal. DreamHack tillhör Jönköping! Det är som att flytta Sweden Rock Festival till Stockholm... Själlöst och scharmen dog direkt med denna nyheten. Plus att ha event och konserter i Stockholm är 10x sämre än valfri annan större stad i Sverige. Göteborg eller Malmö hade fan varit bättre. Nu kan dom lika väl lägga ner DreamHack för de kommer bara bli sämre och sämre med denna flytt!:)

Redaktör
Skrivet av vbgbasse:

Jag har läst artikeln, men jag kan inte förstå ifall de tänker ha kvar DHS i jönköping eller ej från 2025? Jag kan tycka att det kan vara en smart grej att ha DH på 2 olika platser om året, men om de tänker flytta båda eventen till stockholm permanent så tror jag inte det lär vara till gagns för DH som sådant. Det är långt nog för många att köra till Jönköping som kommer från södra och norra Sverige där stockholm ligger längre ifrån. Lägg därtill "stockholmspriser" på boende och dylikt, vilket jag tror kommer avskräcka en del från att medverka.

Det framgår inte av pressreleasen om flytten är permanent, men det känns osannolikt med ett års uppehåll och sen återkomst till Jönköping.

Tror du har fel om Stockholmspriser eftersom det finns många, många fler hotellrum där. I Jönköping tar de slut, och det är sannerligen inte billigt att bo där under DH, i alla fall inte hyfsat nära Elmia.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det framgår inte av pressreleasen om flytten är permanent, men det känns osannolikt med ett års uppehåll och sen återkomst till Jönköping.

Tror du har fel om Stockholmspriser eftersom det finns många, många fler hotellrum där. I Jönköping tar de slut, och det är sannerligen inte billigt att bo där under DH, i alla fall inte hyfsat nära Elmia.

Det kanske går på ett ut, men problemet kvarstår att DH blir mindre centralt belägen för den gemene svenska staden. Det blir således en större risk att många från tex göteborg och malmö-området uteblir. Men samtidigt så kanske många bara åker på ett event om året. Så detta hade ju lösts ifall man behåller DHS i jönköping, medan DHW förläggs i stockholm. Jag skulle gissa att den modellen kan vara mer vinstdrivande, än att ha allt i stockholm.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Det är långt nog för många att köra till Jönköping som kommer från södra och norra Sverige där Stockholm ligger längre ifrån.

Ligger Stockholm längre från norra Sverige än Jönköping?


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det framgår inte av pressreleasen om flytten är permanent, men det känns osannolikt med ett års uppehåll och sen återkomst till Jönköping.

Tror du har fel om Stockholmspriser eftersom det finns många, många fler hotellrum där. I Jönköping tar de slut, och det är sannerligen inte billigt att bo där under DH, i alla fall inte hyfsat nära Elmia.

Jag håller helt med om hotellen (inte minst då DH själva brukar/brukade boka en drös på ex. Scandic vid Elmia), däremot är det då verkligen "Stockholmspriser" på parkeringar och vägtullar som blir rejält mycket värre än Jönköping. För att inte tala om att trafiken även i vanliga fall fungerar... sådär i vår huvudstad. Kollektivtrafik, som förvisso är mer utbyggd i Stockholm, känns ju som ett måttligt intressant alternativ till ett BYOC-event, hur kul är det att släpa datorn med alla tillbehör på t-bana/spårvagn/buss?

Det finns förvisso fördelar med beslutet för en del (inte minst sådana som bor i Stockholm, eller ska flyga som del av resan till eventet), men det finns en del klara nackdelar också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag förstår inte heller grejen med att sitta där och svettas, få migrän av allt ljud etc. Förr fyllde det en genuin funktion, när bredband inte var särskilt utbyggt och man åkte dit för att tanka film.

Med det sagt fruktansvärt illa att flytta till fjantholm. Hoppas det floppar.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Ligger Stockholm längre från norra Sverige än Jönköping?

Nä, inte för alla givetvis 😊


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Kommer inte vara långvarigt på Stockholmsmässan dock.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholmsmassan-...

Medlem

Har aldrig varit på Dreamhack, lite för stort för mig, men i ungdomen var jag några vändor på Birdie i Uppsala och det var mer lagom (ca 900-1000pers har jag för mig) och vet inte om platsen spelar så stor roll för mig som för många andra.

Såg nu att den största maktfaktorn i Jönköping gråter ut i lokalpressen - Krögarna!
De ligger nu på kommunen och regionen att fylla hålet efter DHW med något annat som drar folk, typ ett Elmia Woods Winter.
Så DH kanske inte ens kan komma tillbaka om det blir något annat vid samma tid istället.


signatur

Viam inveniam aut faciam

ELF
Medlem
Skrivet av Deekar:

Ne fyfan, vilken skandal. DreamHack tillhör Jönköping! Det är som att flytta Sweden Rock Festival till Stockholm... Själlöst och scharmen dog direkt med denna nyheten. Plus att ha event och konserter i Stockholm är 10x sämre än valfri annan större stad i Sverige. Göteborg eller Malmö hade fan varit bättre. Nu kan dom lika väl lägga ner DreamHack för de kommer bara bli sämre och sämre med denna flytt!:)

*Host*Hultsfredsfestivalen*Host*


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

*Host*Hultsfredsfestivalen*Host*

Ja juste haha. Vilket fiasko det blev!

1
Skriv svar