Sätt DITT betyg på Alan Wake 2

Robot
Sätt DITT betyg på Alan Wake 2

Hur starkt lyser Alans ficklampa?

#alan-wake-2, #betyg


Medlem

Har inte spelat så satte 0, men ser riktigt bra ut


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Utan tvekan årets spel för mig, så en solklar 5a, en av få femmor för mig i år faktiskt. Sedan finns det ju inget spel som kommer i närheten av hur genomtänkt produktionen och koppling mellan olika medier fungerar här, så otroligt välgjort.

Medlem

Ja ett solklart mästerverk av våra finnar i öst. Sjukt beroende framkallande spel med utsökt grafik, story, karaktärer m.m.

2 stycken har tryckt i en 1a i betyg. De anser alltså att spelet är katastrofalt crap. Hehe. Troll troll


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

It's not a lake, it's an ocean

Jag är inte riktigt klar än. Just nu befinner jag mig på 4,5 (eller 9/10). Jag är snål och för att nå hela vägen ska det vara något alldeles extra. Vilket Alan Wake II bitvis är, men jag finner också ett antal baksidor.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

4/5 - Ett riktigt välgjort spel och jag är glad att studior likt Remedy finns. Ett perfekt spel i höstrusket.

Det är inte perfekt, finns en del man skulle kunna putsa på gameplay-mässigt. Manus och texter känns ibland lite amatörmässig, fjantiga och malplacerade(jag skyller på Sweet Baby Inc. här). Man kunde även ha försökt knyta ihop säcken lite bättre mot slutet, vi får väl se om kommande DLC'na ger svar.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

En klar 5:a-Allting är så genomtänkt och välgjort med ett litet team i FInland att det knakar. Älskar spelet. Det finns inga bättre psykologiska rysare.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Gillar inte sätta 5/5, men detta får det. Få spel som engagerar mig så djupt i storyn och karaktärerna, och jag är verkligen inte harig av mig men jäklar vad jag studsade i stolen av detta spelet!

Bra gjort Remedy!

Ser fram emot expansionerna!

Medlem

Gav det en fyra men ångrade mig nästan direkt när jag började fundera, borde snarare vara en femma. Det har dock några brister som drar ner det lite som lite väl snitslade miljöer och bossfighter (svårt för regelrätta bossfighter) men.. ja. fan. Ett av de bästa spelen på flera år.

Jag är jävligt skraj när det gäller skräckfilm (märkligt nog inte skraj alls när det gäller skräckspel) och har knappt spelat några av de stora skräckspelen sen Amnesia skrämde slag på mig, men när jag körde Alan Wake 2 slets jag verkligen mellan att ta en paus och andas ut och att pressa vidare för att jag verkligen ville fortsätta spela. Spelet var tack och lov lagom läskigt och innehöll inte så många "hjälplösa" moment som i Amnesia-spelen, skräck blir alltid lite lättare när man kan återhämta sig från ett jumscare genom att kasta en flare i ansiktet på skuggjäveln och blåsa bort den med en hagelbrakare. Fantastiskt spel, otrolig stämning.

Framförallt har spelet personlighet, så jävla mycket personlighet.

Medlem

Jag vill så gärna sätta en 5:a (men sätter en 4:a), för det är så nära att det är larvigt och skulle i så fall vara första femman på flera år för mig. Men det håller inte riktigt med förutsägbart respawnande fiender och att hushållande med ammunition inte belönas. Estetiskt, tekniskt och berättarmässigt är det en fullträff och ett stort kliv framåt för Remedy. Tveklöst deras bästas spel!

Medlem
Skrivet av aethernox:

Jag vill så gärna sätta en 5:a (men sätter en 4:a), för det är så nära att det är larvigt och skulle i så fall vara första femman på flera år för mig. Men det håller inte riktigt med förutsägbart respawnande fiender och att hushållande med ammunition inte belönas. Estetiskt, tekniskt och berättarmässigt är det en fullträff och ett stort kliv framåt för Remedy. Tveklöst deras bästas spel!

Äh kom igen nu, släpp loss lite. Sätt en femma för våra vänner i norr. PERKELE

Medlem

Måste köpa ny pjocessor och spelet först sen kanske nytt grafikkort men det 3060 jag har ska ju vara stabilt

Medlem

Håller på och spelar igenom 1:an och om 2:an är bättre (som jag gissar att den är) så är det ett mästerverk!

Testpilot

Ger det en 4a mest för det tekniska och det estetiska myset som är i toppklass. Verkligen stämningsfullt spel!

Sämre saker är det att man som spelare frestas med yxor och annat som ligger där i miljöerna men man inte kan använda. Striderna känns inte roliga och karaktären har väldigt svårt att kunna klättra eller hoppa vilket känns lite ålderdomligt.
Sist men inte minst. Jävla savepoints. Hatar skiten , önskar man kunde trycka delete på hela konceptet att savepoints tillför nåt positivt i spel för oss som spelare vilket utvecklare tycks tro bara för det gör att vi spelar spelet längre tid för förra gången du sparade var 30 minuter sen och du glömde spara igen och fick starta om.

Gillar dock hela mind place grejen där man lägger ihop ledtrådar , ett nytt spännande koncept som jag hoppas fler använder i sina spel.

Medlem

Ska bli intressant att kanske börja spela spelet nästa år. Lika så Baldursgate 3. Började igen på Control nu för att spela igenom hela en gång för alla. Och sen blir det Alan wake 1 I vinter kanske. Efter det så kan jag börja på 2an. Men den här veckan blir det också mycket Remnant 2 dlc och så klart Mario rpg!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Harakiri:

Sist men inte minst. Jävla savepoints. Hatar skiten , önskar man kunde trycka delete på hela konceptet att savepoints tillför nåt positivt i spel för oss som spelare vilket utvecklare tycks tro bara för det gör att vi spelar spelet längre tid för förra gången du sparade var 30 minuter sen och du glömde spara igen och fick starta om.

Ja och åter ja! De hade kunnat köra saferooms för återhämtning och tillgång till skokartongen ändå. Nu är det visserligen ett smärre problem på Xbox tack vare quick resume, man börjar ju ändå alltid precis där man slutade tack vare denna funktion. Men på PC och PS5 antar jag att det är sparpunkten som gäller?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Det blir en fyra för mig. Riktigt bra spel, men jag stör mig ordentligt på de irriterande skuggfienderna och framför allt den grovt missbrukade användning av den lägsta formen av skräck: jump scares (och därtill den lägsta formen av jump scares: läskiga bilder på ansikten och ett högfrekvent oljud).

Medlem

En stark 4:a! (4.5 typ).

Grafiken, miljöerna och animationerna (för det mesta) är enligt mig topp notch, stämningen är grym. Gillar storyn och karaktärerna överlag. Älskar ju denna typ av media som Alan Wake serien är, så lite bias finns väl. Gillar därtill hela mindplace konceptet, till ett ev. nästa spel får detta gärna finslipas lite till, man kan liksom inte lägga fel egentligen, inga konsekvenser, och det blev lite väl mycket saker att slänga upp på väggen mot slutet känner jag.

Det som dock drar ned betyget är bl.a. att det rent tekniskt inte når hela vägen i mål. Ungefär 2/3 in får jag plötsligt prestandaproblem som jag inte hade tidigare, det laggar som faen varje gång man försöker ta upp kartan osv. En del grova framedrops efter respawns och karaktärsbyten m.m., fick starta om spelet ett par gånger. Fick också 2st gamebreaking bugs som omöjliggjorde att jag kunde ta mig vidare, fick ladda om, tappade ca. 1 timmes speltid. Sånt skaver. Sedan blev striderna och fiendetyperna väldigt uttjatade framåt slutet, sprang i princip bara förbi allting, lite mer variation där överlag hade suttit fint.

Ändå nöjd med spelköpet, rekommenderas starkt.

Medlem
Skrivet av Le Erik:

Ungefär 2/3 in får jag plötsligt prestandaproblem som jag inte hade tidigare, det laggar som faen varje gång man försöker ta upp kartan osv. En del grova framedrops efter respawns och karaktärsbyten m.m., fick starta om spelet ett par gånger.

Detta ska vara fixat i nyaste drivrutinerna för nvidia

[Alan Wake 2] Addressing gradual stability and performance degradation over extended periods of gameplay [4334633]

Testpilot
Skrivet av Ruffles:

Ja och åter ja! De hade kunnat köra saferooms för återhämtning och tillgång till skokartongen ändå. Nu är det visserligen ett smärre problem på Xbox tack vare quick resume, man börjar ju ändå alltid precis där man slutade tack vare denna funktion. Men på PC och PS5 antar jag att det är sparpunkten som gäller?

Japp det är sparpunkt som gäller , spelet sparar ibland själv då man kommer in i nya areor som tur är.
Funderar på att slå på energispar och hibernate och sen trycka på/av på knappen på datorn för att fejka quick resume

Irriterande då man har kanske 30 minuter att spela innan man måste göra nåt annat och tillbringar den mesta av den tiden att våndas när man kan spara eller springa tillbaka till en sparpunkt så man inte tappar nåt spelande inför nästa pass.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja och åter ja! De hade kunnat köra saferooms för återhämtning och tillgång till skokartongen ändå. Nu är det visserligen ett smärre problem på Xbox tack vare quick resume, man börjar ju ändå alltid precis där man slutade tack vare denna funktion. Men på PC och PS5 antar jag att det är sparpunkten som gäller?

Finns ju Quick resume på PS5 också.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Crank:

Finns ju Quick resume på PS5 också.

När kom den uppdateringen? Med Quick Resume kan man alltså jonglera med fem spel samtidigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

När kom den uppdateringen? Med Quick Resume kan man alltså jonglera med fem spel samtidigt.

Quick resume funkar med ett spel.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Crank:

Quick resume funkar med ett spel.

Nej, jag har växlat mellan flera spel ända sedan jag köpte min Series X. Det är ju poängen med funktionen att man ska kunna hoppa emellan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

När eftertexterna rullar tänker ja fantastisk att de vågade/fick göra något så nishat men påkostat och att det verkar tagits emot välförtjänt.

Spelet är ruskigt snyggt och många aspekter extremt välgjorda i allt från det tekniska till artistiska, och jag hade en till stor del mycket bra upplevelse med spelet. Ljudet är i många fall riktigt bra också och jag är inte emot jumpscares annars men tyckte absolut inte de var överanvända.

Men jag hänger upp mig på saker som korta loopande animationer för de få npc som finns eller att man inte ens kan få en kommentar från många, inte ens tjommen man parkerar bilen 10 meter framför.

Min största besvikelse är dock Saga, make till dåligt skriven karaktär. För henne är detta en vanlig söndag och "coolt" att vara mitt i en skräck novell, något hon verkar sysslat med i 20 år givet hennes stoneface. Noll reaktion på bisarra händelser eller ens en kommentar kring "after math" från första paranormala händelsen. Trampar över lik som inget och massa tramsiga empowerment meddelanden överallt. Den mest mänskliga reaktion hon har kommer i slutet från sitt andra jag, en märkbart mer påverkad och förtvivlad person, ganska snabbt är hon dock tydlig med "Thats not me!".

Att Alan är avtrubbad känns mer rimligt givet första spelet men han känns ändå betydligt mer trovärdig än Saga. Jag kunde inte känna någon inlevelse med Saga som karaktär under hela resan.

4/5

Skrivet av krislevin:

En klar 5:a-Allting är så genomtänkt och välgjort med ett litet team i FInland att det knakar. Älskar spelet. Det finns inga bättre psykologiska rysare.

En liten studio med 300+ anställda, det är så AAA det kan bli.

Medlem

Har inte spelat det och kommer med största sannolikhet inte göra det heller (too spoopy). Jag har sett en playthrough, och känner mig bekväm med att sätta en 4/5 *enbart* för berättandets skull. We Sing förtjänar 5/5.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar