Xbox verkar börja blockera kontroller och tillbehör från icke-licensierade tredjeparter

Robot
Xbox verkar börja blockera kontroller och tillbehör från icke-licensierade tredjeparter

Men omfattningen är inte helt klarlagd.

#Kontroller


Medlem

Ett härligt konsumentvänligt initiativ. Heja Xbox.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Ett härligt konsumentvänligt initiativ. Heja Xbox.

Kan hålla med om att det ser lite elak-snålt ut på papperet, men någonstans måste nog ändå konsoltillverkarna kunna motverka alla dessa olicensierade Kina-kopior från Wish/Amazon. Blir inte en hälsosam marknad för de mer seriösa tillbehörstillverkarna när skrot av tveksam kvalitet fyller samma funktion till 75% lägre pris. Det är egentligen inte konstigare än att varumärkesstarka klädtillverkade gör vad de kan för att hindra piratkopior.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kan hålla med om att det ser lite elak-snålt ut på papperet, men någonstans måste nog ändå konsoltillverkarna kunna motverka alla dessa olicensierade Kina-kopior från Wish/Amazon. Blir inte en hälsosam marknad för de mer seriösa tillbehörstillverkarna när skrot av tveksam kvalitet fyller samma funktion till 75% lägre pris. Det är egentligen inte konstigare än att varumärkesstarka klädtillverkade gör vad de kan för att hindra piratkopior.

Håller inte med, du kan använda vilket skärp du vill till dina Levis jeans eller sätta på vilka däck du vill på din bil. Riktigt ruttet att införa detta, likadant med PS skivläsar lösning.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kan hålla med om att det ser lite elak-snålt ut på papperet, men någonstans måste nog ändå konsoltillverkarna kunna motverka alla dessa olicensierade Kina-kopior från Wish/Amazon. Blir inte en hälsosam marknad för de mer seriösa tillbehörstillverkarna när skrot av tveksam kvalitet fyller samma funktion till 75% lägre pris. Det är egentligen inte konstigare än att varumärkesstarka klädtillverkade gör vad de kan för att hindra piratkopior.

Skrivet av Ibenaben:

Håller inte med, du kan använda vilket skärp du vill till dina Levis jeans eller sätta på vilka däck du vill på din bil. Riktigt ruttet att införa detta, likadant med PS skivläsar lösning.

Grejen är väll att inte bara "kina skräp" kommer stängas ute.
Det är fel av MS att göra detta nu, bygger bara e-waste.
Ska ma stänga ute "olicensierad" tillbehör gör det från början då.

På PC Sidan gjorde man likadant med wireless dongeln till Xbox 360 kontroller.
Man kunde i Windows 10 efter en uppdatering inte använda olicensierade.
Men tack vare av att det är Master race PC så kunde man fake USB id så windows trodde dwt var officiell
Screw you MS!


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det hade varit lämpligare att göra detta vid ett generationsskifte än tre år in i en generation då många redan köpt på sig dyra saker som nu kommer sluta fungera.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det hade varit lämpligare att göra detta vid ett generationsskifte än tre år in i en generation då många redan köpt på sig dyra saker som nu kommer sluta fungera.

Dyra kontroller är nästan alltid certade "designed for xbox" och dessa fortsätter funka.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kan hålla med om att det ser lite elak-snålt ut på papperet, men någonstans måste nog ändå konsoltillverkarna kunna motverka alla dessa olicensierade Kina-kopior från Wish/Amazon. Blir inte en hälsosam marknad för de mer seriösa tillbehörstillverkarna när skrot av tveksam kvalitet fyller samma funktion till 75% lägre pris. Det är egentligen inte konstigare än att varumärkesstarka klädtillverkade gör vad de kan för att hindra piratkopior.

Skrivet av Molotov:

Grejen är väll att inte bara "kina skräp" kommer stängas ute.
Det är fel av MS att göra detta nu, bygger bara e-waste.
Ska ma stänga ute "olicensierad" tillbehör gör det från början då.

Det handlar nog inte bara om att hålla olicenserade kopior borta, detta kommer förhoppningsvis lösa fuskproblem på konsolerna också. Antar att detta även då ger felmeddelande om du försöker koppla in tex en Cronus?

Kanske tråkigt för vissa att deras prylar slutar funka men ett välbehövligt steg att bekämpa fuskare.

Medlem

hoppas det stoppar cronus och allt vad det heter...

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Dyra kontroller är nästan alltid certade "designed for xbox" och dessa fortsätter funka.

Det är väl ganska många som använder rattar och fightstickor tillsammans med adaptrar?

Medlem

Inte konstigt alls, skulle dock gjorts tidigare

Medlem

FGC tackar och bockar...

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det handlar nog inte bara om att hålla olicenserade kopior borta, detta kommer förhoppningsvis lösa fuskproblem på konsolerna också. Antar att detta även då ger felmeddelande om du försöker koppla in tex en Cronus?

Kanske tråkigt för vissa att deras prylar slutar funka men ett välbehövligt steg att bekämpa fuskare.

Jepp, allt har ju sin avigsida, men om det åtminstone försvårar lite för fuskare (jordens avskum), så klagar då inte jag.

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

eller sätta på vilka däck du vill på din bil.

Nej det kan innebära fara för både dig och andra människor och i värsta fall med dödlig utgång.

KoP
Medlem
Skrivet av Margy:

Det hade varit lämpligare att göra detta vid ett generationsskifte än tre år in i en generation då många redan köpt på sig dyra saker som nu kommer sluta fungera.

Har man köpt på sig olicensierat kina-skräp kan det knappast ha blivit speciellt dyrt. 🤔

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Håller inte med, du kan använda vilket skärp du vill till dina Levis jeans eller sätta på vilka däck du vill på din bil. Riktigt ruttet att införa detta, likadant med PS skivläsar lösning.

Vad är fel med ps skivläsar lösning?

Medlem

Tycker att det är ett vettigt beslut av Microsoft, som gärna hade fått komma tidigare. Blockeringen verkar bara gälla online, och förhoppningsvis så sätter det stopp för alla som försöker köpa till sig fördelar.

Medlem

Jag tror säkert att en del tillbehör kommer sluta fungera. Fast det står "Design For Xbox" på den. Tror också att en del som slutar fungera kommer kunna fungera igen efter ett licens köp av tillverkaren. Den där stickern "Design for Xbox" är lätt att kopiera. Så du kanske tror att just den sak du köpte för några hundra är okej men är inte det.

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Håller inte med, du kan använda vilket skärp du vill till dina Levis jeans eller sätta på vilka däck du vill på din bil. Riktigt ruttet att införa detta, likadant med PS skivläsar lösning.

Billiga skitdäck är något som absolut inte borde vara lagligt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Billiga skitdäck är något som absolut inte borde vara lagligt.

Så Volvo skall få bestämma vilka däck kunderna får använda? Skall de få bestämma vilken mack man skall använda med? Jag ser göttiga licensavtal att hämta in för biltillverkarna.

Nu åker krysslådan ut på tradera...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Billiga skitdäck är något som absolut inte borde vara lagligt.

Tror du och Ronzem missa poängen med mitt inlägg. Meningen var inte trafiksäkerhet, tycker absolut inte man ska köra med slitna eller dåliga däck. Kan ta bort däck som exempel och skriva dit 1234 andra exempel om du vill.

Medlem

Jag tycker inte att de borde få begränsa maskinerna i efterhand. Egentligen borde de inte få göra ändringar alls utan tillåtelse. Efter köp är det min Xbox, inte Microsoft’s och jag har all rätt att göra vad jag vill med den.

Skrivet av Kiske:

Så Volvo skall få bestämma vilka däck kunderna får använda? Skall de få bestämma vilken mack man skall använda med? Jag ser göttiga licensavtal att hämta in för biltillverkarna.

Nu åker krysslådan ut på tradera...

Tycker du det är OK köra runt med blankslitna däck långt under rekommenderat lufttryck också? Eller är det en av dom punkterna i Volvos manual, Sveriges lagar och däcktillverkarens rekommendationer du valt ut personligen ska följas för att det passar din värld?

Tycker du att jag själv kan byta ut alla delar i Volvon till olicensierade 3e parts delar också, utan att det skulle påverka besiktningar, körförbud, försäkringar m.m.? Volvos serviceverkstad ska vara tyst och acceptera att jag rullar in med en Volvo kaross som bara innehåller olicensierade 3e parts Tesla delar?

MS har all rätt begära att sakerna som används i din Xbox är verifierade/licenserade av dom, annars kan din försäkring, garanti, tillgängliga funktioner osv påverkas. Dom vill att "däcken" följer rekommenderade material, lufttryck och millimetermått för att säkra allas konsoler & upplevelser på deras motorväg.

Medlem
Skrivet av TotalCraptastic:

Tycker du det är OK köra runt med blankslitna däck långt under rekommenderat lufttryck också? Eller är det en av dom punkterna i Volvos manual, Sveriges lagar och däcktillverkarens rekommendationer du valt ut personligen ska följas för att det passar din värld?

Tycker du att jag själv kan byta ut alla delar i Volvon till olicensierade 3e parts delar också, utan att det skulle påverka besiktningar, körförbud, försäkringar m.m.? Volvos serviceverkstad ska vara tyst och acceptera att jag rullar in med en Volvo kaross som bara innehåller olicensierade 3e parts Tesla delar?

MS har all rätt begära att sakerna som används i din Xbox är verifierade/licenserade av dom, annars kan din försäkring, garanti, tillgängliga funktioner osv påverkas. Dom vill att "däcken" följer rekommenderade material, lufttryck och millimetermått för att säkra allas konsoler & upplevelser på deras motorväg.

Dålig liknelse och helt felaktig.
Det är fritt fram att använda delar från andra tillverkar i bilar även många andra maskiner


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av KoP:

Har man köpt på sig olicensierat kina-skräp kan det knappast ha blivit speciellt dyrt. 🤔

Många kan ha köpt till exempel rattar (och andra simgrejor) för många tusenlappar för att de vet att den fungerar både till Xbox och andra system med en adapter.

Om de nu sitter och spelar senaste Forza med den och den slutar fungera kan det nog vara lite surt att förutsättningarna ändras efter inköpet.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Inte konstigt alls, skulle dock gjorts tidigare

Exakt, borde varit så sen den släpptes. Inte en dag för tidigt. Trist för fuskare dock.

Medlem
xD
Skrivet av TotalCraptastic:

Tycker du det är OK köra runt med blankslitna däck långt under rekommenderat lufttryck också? Eller är det en av dom punkterna i Volvos manual, Sveriges lagar och däcktillverkarens rekommendationer du valt ut personligen ska följas för att det passar din värld?

Tycker du att jag själv kan byta ut alla delar i Volvon till olicensierade 3e parts delar också, utan att det skulle påverka besiktningar, körförbud, försäkringar m.m.? Volvos serviceverkstad ska vara tyst och acceptera att jag rullar in med en Volvo kaross som bara innehåller olicensierade 3e parts Tesla delar?

MS har all rätt begära att sakerna som används i din Xbox är verifierade/licenserade av dom, annars kan din försäkring, garanti, tillgängliga funktioner osv påverkas. Dom vill att "däcken" följer rekommenderade material, lufttryck och millimetermått för att säkra allas konsoler & upplevelser på deras motorväg.

Vilken clown..så en Volvo får bara åka till Volvos service verkstad?

Medlem
Skrivet av robindinfan:

Vilken clown..så en Volvo får bara åka till Volvos service verkstad?

Har du garanti kvar på bilen och vill att den ska fortsätta gälla så måste du oftast åka till en märkesverkstad?
Vill jag att min kvalitetsgaranti på min Toyota ska fortsätta gälla tills bilen är 10 år så måste jag göra all service och reparation hos en Toyota verkstad med undantag för däck byten då.

Medlem
Skrivet av Molotov:

På PC Sidan gjorde man likadant med wireless dongeln till Xbox 360 kontroller.
Man kunde i Windows 10 efter en uppdatering inte använda olicensierade.
Men tack vare av att det är Master race PC så kunde man fake USB id så windows trodde dwt var officiell
Screw you MS!

Snart kommer väl Microsoft (i windows) tvinga en att det inte går installera webbläsare så att man MÅSTE använda Microsoft Edge och Bing.

Riktigt uselt att låsa ute andra handkontroller men samtidigt förstår jag problemet med fusk i spel. Det måste väl finnas någon annan lösning. Gå på de företag som säljer fusk verktygen i stället.

Bland kameror som Nikon och Canon går det att köpa 3e parts objektiv av exempelvis Sigma och Tamron. Dessa har i vissa fall slutat att fungera autofokus på vid systemuppdateringar på kamerorna. Men då är det ju en valfri uppdatering.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av Molotov:

Dålig liknelse och helt felaktig.
Det är fritt fram att använda delar från andra tillverkar i bilar även många andra maskiner

Skrivet av robindinfan:

Vilken clown..så en Volvo får bara åka till Volvos service verkstad?

Svara på frågeställningen i min post, istället för att bara ge upp med skällsord:

Ni menar:
I en bil är det alltså fritt fram använda vilka delar du vill, utförda av vem som helst....
... utan påverkan på garantier, funktionalitet, försäkringar osv?

12
Skriv svar