Diskutera – Vilket spels releaseskick har svidit mest?

Robot
Diskutera – Vilket spels releaseskick har svidit mest?

Att spel släpps när de är färdiga är en sanning med modifikation.

#diskutera


Medlem

Last of Us i år har nog varit det värsta på länge, gick inte att spela alls för mig vid release pga. konstanta krasher etc. Dröjde många månader innan jag försökte på nytt, men då fungerade det bra tack och lov. Jedi: Survivor och dess kassa prestanda (som fortfarande inte är särskilt bra) var inte heller så roligt. Utöver det har jag väl förträngt alla traumatiska releaseminnen, framförallt så är det rätt sällan jag spelar spel precis när de släpps, brukar istället vänta på reor och patchar/DLC's när det är saker jag inte är extremt sugen på, brukar bli en mycket bättre spelupplevelse.

Quake-konnässsör

Fallout 76 i all sin glädje

Medlem

När Half-Life släpptes fanns det en bugg som gjorde att det tog mig flera timmar extra att spela igenom vilket var ganska irriterande.

När spelet stannade för att ladda mitt i en bana så blev man ibland flyttad ett par meter bakåt vilket gjorde att laddningen "triggades" igen när man gick fram - repeat. Det enda sättet att komma vidare var att ladda en save från en tidigare bana och hoppas att det skulle gå bättre.

Annars så är nog Oblivion vid release det buggigaste och mest kraschbenägna spel jag upplevt.

Medlem

Total War: Rome 2. Jag var så extremt taggad på detta spel att jag svettades dagligen. Köpte sprillans nytt GTX 780 och allt. Blev såklart gruvligt besviken. Maken till ofärdigt spel hade aldrig skådats. Men främst av allt blev det spelet som fick mig att inse att spelbranshen var för alltid förändrad.
Fejkade förhandstittar och bilder. Spelkritiker fick putsade versioner av spelet. Mycket utlovat innehåll saknades. Hela spelet var lurendrejeri även om det blev bra sen. Rome 2 blev för mig någon slags tröskel över hur jag ser på branschen. Sånt hade kanske hänt innan men det var så det liksom då gick upp för mig på allvar.
Sedan dess är jag mycket mer negativt inställd till branschen. Är aldrig hypad över ett spel längre. Spelar alltid spel 6 månader efter release. CA står också lägre i kurs såklart. Och idag 10 år senare är det standard att låta spelarna betala och buggtesta gratis.

Releasehästryttare

Batman Arkham City

Skribent

WWE2K20
När ett spel kraschar av att navigera i menyer är det illa. Och detta är bara en av ungefär 8000000000000000000 buggar som fanns vid release.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Redaktör

Flatout 2. Recensionskoden hade nåt Starforce-skydd som sänkte hela min dator. Skitskul spel i övrigt, så det sved rätt hårt.


signatur
Medlem

Battlefield 2042.
Efter dunderfloppen med BF:V satt man och väntade på att återuppleva BF3/4-dagarna med ett nytt BF i modern miljö men så blev det bara magplask.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Total War: Rome 2. Jag var extremt taggad på detta spel att jag svettades dagligen. Köpte sprillans nytt GTX 780 och allt. Blev såklart gruvligt besviken. Maken till ofärdigt spel hade aldrig skådats. Men främst av allt blev det spelet som fick mig att inse att spelbranshen var för alltid förändrad.
Fejkade förhandstittar och bilder. Spelkritiker fick putsade versioner av spelet. Mycket utlovat innehåll saknades. Hela spelet var lurendrejeri även om det blev bra sen. Rome 2 blev för mig någon slags tröskel över hur jag ser på branschen. Sånt hade kanske hänt innan men det var så det liksom då gick upp för mig på allvar.
Sedan dess är jag mycket mer negativt inställd till branschen. Är aldrig hypad över ett spel längre. Spelar alltid spel 6 månader efter release. CA står också lägre i kurs såklart. Och idag 10 år senare är det standard att låta spelarna betala och buggtesta gratis.

Detta var mitt förslag också. Det är inte ofta man känner igen sig så mycket i någon annans text.

Jag har aldrig blivit så besviken över ett spel som jag blev över Rome 2s release. Mitt förtroende för utvecklare dog den dagen och har inte återkommit. Det var sista gången jag förbokade ett spel. Det var på en egen nivå av icke tidigare skådad trasigt spel, och falskheten runt det var fruktansvärd.

Är nog därför jag köpte Cyberpunk först förra veckan. Ett lyckat beslut förvisso.

FZ gav spelet 4/5 så där fick ju förtroendet ett törn också. Kommer ihåg att det var väldigt rungande kritik mot det.

Medlem

Browsern i BF2 gjorde mig ganska missnöjd vid launch.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Fallout 2. En uppdatering som krävdes för att kunna fortsätta gjorde mitt savegame inkompatibelt och jag tvingades börja om från början. Tog flera år innan jag fortsatte.

Annars är nog Hidden & Dangerous det buggigaste jag upplevt vid release. Det var dock så bra att jag kämpade på och sparade ofta!

No Man's Sky är nog största besvikelsen. Jag tillhör verkligen inte de argaste kritikerna, jag var imponerad av känslan och tekniken men det föll platt.

Allt var inte bättre förr 😉

Medlem

Anthem. Det enda som var bra var flyget och till viss del storyn.

Medlem

Diablo 4 kändes väldigt halvfärdigt

Medlem

Skyrim på PS3 var ingen vidare bra upplevelse. Gick sönder mer och mer ju mer sparfilen växte.

Medlem

rise of the robots
unreal 2
quake 4

försöker komma på nåt senare exempel, men det är nog sällan jag blivit riktigt besviken på spel i vuxen ålder. tycker jag inte det är roligt så är det mer typ "jaha nähä, det var nog inget för mig ändå". jag blev ganska uttråkad av god of war ragnarök och horizon forbidden west förra året, och det var väl lite av en besvikelse eftersom jag gillade zero dawn och gow, men inte mer än att jag bara gick vidare till nästa spel.

Diablo 3 var rätt problematiskt att spela vid launch.

Medlem

Battlefield serien sedan battlefield 2 med undantag för battlefield 1. Ge dom minst ett år med patcher, expansioner och balanseringar så är de ritkigt spelbara. BF2042 Tog nog priset. Nu 2 år senare med release av season 6 så verkar dom ha hittat tillbaka. Känns som om man har betalat för att vara beta testare. Bäst för EA/DICE att nästa battlefield är en hit vid release!

Medlem

Försöker komma på om detta skett... men sedan kom jag på att jag typ inte spelat något nytt AAA sedan... ja, vem vet.

Man kan liksom inte riktigt räkna med spel som blev bättre pga en expansion när skicket på orginalet ändå var helt ok, t ex Sim City 4, Civilization 3 och 4, Heroes of Might and Magic 3, Diablo 2, Anno 140? mfl.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

På senare år så är det nog Blacksad: Under the Skin som släpptes 2019. Gillar seriealbumen och såg fram emot och förhandsbokade spelet, och det var helt bedrövligt. Bokstavligen ospelbart. Ett antal patchar släpptes men jag har aldrig fått tillbaka motivationen till att ge det en ny chans.

Medlem

Tyvärr är det allt för många spel som hamnar i denna kategori. Det verkar ju bara bli värre när utvecklare börjar köra som standard att stressa ut halvfärdigt skit. Tack och lov är majoriteten fortfarande bra men jag ogillar skarpt utvecklingen vi ser....

Anthem:
Ni som spelat det vet vilken halvfärdig dynga det var när man väl fick sätta tänderna i spelet. Spelet var i praktiken ett glorifierat tech demo med en massa problem vid release (loading screens m.m). Som grädde på moset var det knappt halvfärdigt med bara 1 dungeon. Spelet hade enorm potential men men. Utvecklarna lovade dyrt och heligt att vända det sjunkande skeppet med patch 2.0 men den kom aldrig för man valde att lägga ner spelet istället.

Cities: Skylines 2:
Hur vågar man släppa en sån här viktigt release i ett så ooptimerat skick? Har man ingen skam länge? På Steam skojas det om att man behöver en NASA dator & att med detta spel kan man få datorn att värma huset i vinter. Var tanken att PC-spelarna skulle vara beta testare (som ur egen ficka betalar för att betatesta) innan konsol releasen nästa år eller vad är frågan?

Cyberpunk 2077:
En besvikelse vid release. Fullt av buggar & brutna löften. Trots detta lyste allt hårt arbete & kvalité igenom men det stoppade mig inte från att bli besviken när man behövde ladda om efter game breaking bugs. Jag klarade spelet men gav upp efter en rad av helt trasiga sidequests. Nu 3år senare har man äntligen kommit dit där spelet borde ha varit vid release. Började nyligen om från början efter 2.0 och spelet är fruktansvärt mycket bättre men fortfarande inte felfritt.

Listan kan göras lång så låt oss avsluta med en honorable mention:

X3 - Reunion
Älskar Egosoft spel men det brukar tyvärr ta några år innan man patchat upp allt. Dock är detta inte anledningen till att jag tar upp denna titel... Anledningen är att spelet kom med kopieringsskyddet "Starforce". Starforce var ett kopieringsskydd som var rätt ökänt något jag fick känna på då min 3 månader gamla DVD-drive dog. Tack och lov var den köpt hos en vettig butik & det hela löstes med garanti men ett spel (läs: Starforce) som dödar komponenter i din dator är värt en speciell plats i denna lista.

Medlem

Cyberpunk 2077 och Diablo 4.
Cyberpunk funkade hjälpligt på en kraftig dator men borde aldrig lanserats för gamla konsoler.
Att blizzard inte fixade diablo 4 bättre är förvånande. Kö på flera timmar är inte acceptabelt.

Medlem
Medlem

För mig var det SimCity (5) 2013. Kravet på att alltid vara online även när man skulle spela single player var total katastrof. Så som minns det gick det inte att logga in på flera dagar och även efter var det laggigt och slött. Såg verkligen fram emot det spelet.

Medlem

Cyberpunk 2077. Förbokar aldrig efter det spelet.

Medlem

Är det inget som spelat Forza Horizon spelen på PC? Heeelt omöjligt att spela co-op eller online den första veckan. Gång efter gång när dom spelen släppts möts man av felmeddelanden från Microsofts serverhall i Nepal bestående av en frusen 386:a som storknar om det är fler än 2 personer i världen som spelar samtidigt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skribent

CS2 släppte sved rätt rejält, betan var skoj men kände ju att det inte var i rätt skick att släppas. Samtidigt så måste de ju göra släppet någongång, men det kom för tidigt imo.

Det är inte bara för att spelet är sämre optimerat än CS:GO, alla communitykartorna saknas, saknar massvis med inställningar utan även för att hel proscenen blir fuckad också. Inte helt såld på MR12 heller än så länge.

Medlem
Skrivet av Scarra84:

Battlefield serien sedan battlefield 2 med undantag för battlefield 1. Ge dom minst ett år med patcher, expansioner och balanseringar så är de ritkigt spelbara. BF2042 Tog nog priset. Nu 2 år senare med release av season 6 så verkar dom ha hittat tillbaka. Känns som om man har betalat för att vara beta testare. Bäst för EA/DICE att nästa battlefield är en hit vid release!

Haha ja. När BF2 släpptes på PC fungerade patchandet iallafall tills den 3e updaten, sen fick man gå och ändra i filerna själv. Vilken mardröm det var. Och sen klipper o klistrar dom in samma gamla problem i både BF3 och BF4 konsolversioner, som var helt ospelbara i 3 månader.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Bf2042, hade sån satans ståk*k och förköpte skiten, helt jävla funktionsvarierat visade det sig i efterhand 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Fluffo:

Cyberpunk 2077. Förbokar aldrig efter det spelet.

Dito! Cyberpunk 2077 var helt horribelt vid släppet.

Skriv svar