Spel var bättre förr – ibland

Robot
Spel var bättre förr – ibland

Tomas Helenius drabbas av nostalgi, men ett fenomenalt spelår slussar honom tillbaka till framtidstron.

#baldurs-gate-3, #forza-motorsport, #krönika, #spider-man-2, #star-wars-jedi-survivor, #starfield, #zelda-tears-of-the-kingdom


Medlem

Problemet är enligt mig att spel utannonseras för tidigt. Att det tar längre tid att utveckla dagens gigantiska och avancerade spel än de gamla simplare mindre spelen känns logiskt. Men jag hade gärna sett att alla spel utannonserades när de var kanske ett halvår bort, alternativt innan eventuella betor osv.

Medlem

Vadå ibland?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

San Andreas var väldigt komplext tyckte jag. Stor karta och mycket roligt att göra, Man kunde experimentera med spelkaraktärens utseende, allt från fysiken till kläderna och frisyrer/hårfärger.
Det var lagom av allt. I femman gick mycket fel. Här introducerades osmakligt övervåld som bara kändes fel, och så är det frustrerande att behöva växla mellan tre olika karaktärer. Mycket av känslan försvann och det kändes plastigt. Som tur var så hittade de känslan big time med Red Dead 2.

Medlem

"Så det vore kanske bra om fler utvecklare sneglar på Assassin's Creed Mirage-tänket."

Assassins Creed Mirage är ett sämre Assassins Creed som släppts tidigare. Du kan jämföra med Unity så kan man inte tro att det är 9 år mellan dessa.

"öppnar för att lägga mer resurser på färre element, och det ökar chansen att saker faktiskt görs ordentligt. "

Vad exakt är det som görs ordentligt? Finns knappt något som är välgjort i Mirage.

Spel är definitivt inte mer komplexa än tidigare, det enda som visas är utvecklare har blivit betydligt mer inkompetenta och tar längre tid på sig att göra sina uppgifter.

Man kan enkelt jämföra Fallout 4 med Starfield och se att även det mediokra F4 är mer komplext än Starfield.

Jag vet inte vad det är men spel blir nästan bara sämre.
Diablo IV måste vara den största besvikelsen från AAA världen, så otroligt dåligt utvecklat spel där det knappt finns något positivt att hämta.

Det största problemet är nog att de allra flesta gamers saknar principer, eller föräldrar som inte är insatta, och tyvärr är det denna målgrupp som spel/utvecklare/utgivare eftersträvar att sälja sina produkter till.

Vi har bara haft "tur" att spel som Baldurs Gate 3, Remnant 2 och Lies of P har släppts detta år, där utvecklare strävar efter att skapa bra produkter än bra försäljning.

Nästan alla spel släppts helt ofärdiga, helt urusel performance numera att det är mer värt att vänta 1-2 år innan eventuellt köp.

Jag är generellt extremt besviken på spelbranschen, den har blivit så extremt smutsig att jag mår illa. Jag köper knappt spel längre och om det är något jag köper är det indiespel som Wartales eller AA spel som Remnant 2. Vilket är dom enda spel jag köpt detta året.

Medlem

2023 är så bra att Hogwarts Legacy inte ens platsar att nämnas…

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Vadå ibland?

Svaret är t.ex. Half-Life Alyx, bakåtsträvare där.


signatur
Medlem

Tror mycket beror på att nuförtiden är inte det enda målet att göra ett bra spel något mer, har blivit för stor business. Målet är att också nu att skapa olika sätt att generera inkomst. Spel är numera plattformar för att generera inkomst förr i tiden fanns det såklart men den stora majoriteten trodde att man tjänade mer pengar på ett spel igenom att göra spelen bättre.

Nu skall dom vara större och med mer engagement för att leda till att folk blir investerade och köper tillägg. Larian är ett bra undantag till det, massivt spel med noll planer vid release att varken sälja mer eller skapa dlc.

Alla spel har dlc planerat eller är live-service, dom spel som har hög kvalitet och samtidigt inte har en 2 års plan för engagement är få om man bara pratar AAA.

Medlem
Skrivet av Detekt:

2023 är så bra att Hogwarts Legacy inte ens platsar att nämnas…

Jag spelade nån timme men kände att det var roligare att se filmerna.

Dödgrävaren

Kallar man 2023 för ett fenomenalt spelår så vet jag inte riktigt vad man håller på med. Baldurs Gate 3 var såklart nice men i övrigt är det säkra sequels med väldigt små förändringar och spel som gör saker sämre än det gjorts förr.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Kallar man 2023 för ett fenomenalt spelår så vet jag inte riktigt vad man håller på med. Baldurs Gate 3 var såklart nice men i övrigt är det säkra sequels med väldigt små förändringar och spel som gör saker sämre än det gjorts förr.

Hittils har det varit toppenår för mig.

BG3
Starfield (jag gillade det 100%a första veckan)
Lies of P
RE4 remake
AC6
Remnant 2

var samtliga minst 9/10 för min del, men är såklart smaksak.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Kallar man 2023 för ett fenomenalt spelår så vet jag inte riktigt vad man håller på med. Baldurs Gate 3 var såklart nice men i övrigt är det säkra sequels med väldigt små förändringar och spel som gör saker sämre än det gjorts förr.

Årets bästa spel gjorde förändringar som var intressanta och kul. Näst bästa spelet också.

Redaktör
Skrivet av noreason:

"Så det vore kanske bra om fler utvecklare sneglar på Assassin's Creed Mirage-tänket."

Assassins Creed Mirage är ett sämre Assassins Creed som släppts tidigare. Du kan jämföra med Unity så kan man inte tro att det är 9 år mellan dessa.

"öppnar för att lägga mer resurser på färre element, och det ökar chansen att saker faktiskt görs ordentligt. "

Vad exakt är det som görs ordentligt? Finns knappt något som är välgjort i Mirage.

Spel är definitivt inte mer komplexa än tidigare, det enda som visas är utvecklare har blivit betydligt mer inkompetenta och tar längre tid på sig att göra sina uppgifter.

Man kan enkelt jämföra Fallout 4 med Starfield och se att även det mediokra F4 är mer komplext än Starfield.

Jag vet inte vad det är men spel blir nästan bara sämre.
Diablo IV måste vara den största besvikelsen från AAA världen, så otroligt dåligt utvecklat spel där det knappt finns något positivt att hämta.

Det största problemet är nog att de allra flesta gamers saknar principer, eller föräldrar som inte är insatta, och tyvärr är det denna målgrupp som spel/utvecklare/utgivare eftersträvar att sälja sina produkter till.

Vi har bara haft "tur" att spel som Baldurs Gate 3, Remnant 2 och Lies of P har släppts detta år, där utvecklare strävar efter att skapa bra produkter än bra försäljning.

Nästan alla spel släppts helt ofärdiga, helt urusel performance numera att det är mer värt att vänta 1-2 år innan eventuellt köp.

Jag är generellt extremt besviken på spelbranschen, den har blivit så extremt smutsig att jag mår illa. Jag köper knappt spel längre och om det är något jag köper är det indiespel som Wartales eller AA spel som Remnant 2. Vilket är dom enda spel jag köpt detta året.

Jag menar inte att Mirage är perfekt på något sätt. Det tas upp eftersom det bantats kraftigt mot föregångarna, vilket minskar mängden material för utvecklarna att hålla koll på. Rimligen förenklar det arbetet betydligt, och i slutändan borde vi kunna få mer genomarbetade spel på kortare tid.

Sen är det väl rätt uppenbart att det blir mer komplext för en studio på 300 eller 500 pers att hålla koll på 100 GB spelmaterial än vad det var för kanske 10-30 pers att göra spel som fick plats på en DVD-skiva? Tycker det är fel att kalla utvecklare inkompetenta, du vet ju inte vems fel det är att spel släpps i skick du inte gillar.


signatur
Redaktör
Skrivet av Piigge:

Tror mycket beror på att nuförtiden är inte det enda målet att göra ett bra spel något mer, har blivit för stor business. Målet är att också nu att skapa olika sätt att generera inkomst. Spel är numera plattformar för att generera inkomst förr i tiden fanns det såklart men den stora majoriteten trodde att man tjänade mer pengar på ett spel igenom att göra spelen bättre.

Nu skall dom vara större och med mer engagement för att leda till att folk blir investerade och köper tillägg. Larian är ett bra undantag till det, massivt spel med noll planer vid release att varken sälja mer eller skapa dlc.

Alla spel har dlc planerat eller är live-service, dom spel som har hög kvalitet och samtidigt inte har en 2 års plan för engagement är få om man bara pratar AAA.

Ja, företag har lärt sig att man kan tjäna pengar längre tid på spel. Vilket delvis, men inte bara, nog beror på att spelpriserna låg mer eller mindre still i 20-30 års tid.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag menar inte att Mirage är perfekt på något sätt. Det tas upp eftersom det bantats kraftigt mot föregångarna, vilket minskar mängden material för utvecklarna att hålla koll på. Rimligen förenklar det arbetet betydligt, och i slutändan borde vi kunna få mer genomarbetade spel på kortare tid.

Sen är det väl rätt uppenbart att det blir mer komplext för en studio på 300 eller 500 pers att hålla koll på 100 GB spelmaterial än vad det var för kanske 10-30 pers att göra spel som fick plats på en DVD-skiva? Tycker det är fel att kalla utvecklare inkompetenta, du vet ju inte vems fel det är att spel släpps i skick du inte gillar.

Är ju också värt att nämna att Mirage är byggt på en grund som dom arbetat upp ända sen Origins. Kanske är mer rimligt att göra så. Lägga mycket tid på att bygga upp ett massivt spel/toolset sen skapa mindre upplevelser med dom verktygen och strategisk asset reuse.

När man spelat mycket AC senaste åren så känns det verkligen som en expansion till Valhalla inte som ett nytt spel. tror det tillochmed internt startade som ett DLC till valhalla, har läst det nånstans men har ej källa nu.

It's not a lake, it's an ocean

Vissa spel utannonseras på tok för tidigt. Men en del utvecklare ramlar också i fällan att deras nästa spel ska vara så jäkla stort, som om storlek i sig var ett kvalitetsmått. Det är det inte. Jag gillar liknelsen med Mirage, här har Ubisoft efter att ha låtit Assassin's Creed-serien svälla över alla bräddar fattat beslutet att skala ned. Klokt.

Lyckligtvis har vi i dag en bransch som handlar (nästan) lika mycket om fina korta indietitlar som nästa blaffiga AAA-spel. Det är dessa vi kan spela i väntan på de där spelen som aldrig tycks bli färdiga.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Dödgrävaren
Skrivet av Piigge:

Hittils har det varit toppenår för mig.

BG3
Starfield (jag gillade det 100%a första veckan)
Lies of P
RE4 remake
AC6
Remnant 2

var samtliga minst 9/10 för min del, men är såklart smaksak.

Kul du är nöjd iaf.

Tror om 25 år så kommer vi inte prata om något av de här spelen utom möjligen BG3 och Zelda, och jämför vi då med 1998 för 25 år sedan så släpptes Ocarina of Time, Half-Life, Grim Fandango, Resident Evil 2, Starcraft, Thief, Baldur's Gate, Oddworld, Unreal, Banjo-Kazooie, Metal Gear Solid...

Medlem
Skrivet av JackG100:

Kul du är nöjd iaf.

Tror om 25 år så kommer vi inte prata om något av de här spelen utom möjligen BG3, och jämför vi då med 1998 för 25 år sedan så släpptes Ocarina of Time, Half-Life, Grim Fandango, Resident Evil 2, Starcraft, Thief, Baldur's Gate, Oddworld, Unreal, Banjo-Kazooie, Metal Gear Solid...

Tror det delvis beror på att dom stora hoppen i både teknologi samt innovation har slutat ske lika mycket. Många av dom spelen du nämner kommer man ihåg nu för att när dom kom så fanns det mer eller mindre inget likt det på marknaden. det sker inte så mycket nu.

När jag gick ifrån PS1 till PS2 så var det gigantiskt, PS4 till PS5 känns inte alls lika drastiskt, och alla spel nuförtiden är variationer på teman vi sett redan. Betyder inte nödvändigtvis att dom är dåliga, bara inte lika ikoniska och kommer glömmas snabbare än massiva innovationer som Half-life osv.

Sista massiva uppsparkningen av grus i fps lir var Battle royales och det var många år sen och har körts ner i marken nu.

Dödgrävaren
Skrivet av Piigge:

Tror det delvis beror på att dom stora hoppen i både teknologi samt innovation har slutat ske lika mycket. Många av dom spelen du nämner kommer man ihåg nu för att när dom kom så fanns det mer eller mindre inget likt det på marknaden. det sker inte så mycket nu.

När jag gick ifrån PS1 till PS2 så var det gigantiskt, PS4 till PS5 känns inte alls lika drastiskt, och alla spel nuförtiden är variationer på teman vi sett redan. Betyder inte nödvändigtvis att dom är dåliga, bara inte lika ikoniska och kommer glömmas snabbare än massiva innovationer som Half-life osv.

Det är såklart något som påverkar, men över lag så finns det utrymme att föra spel framåt men spel är så stora investeringar nu att de flesta helt enkelt inte har råd att göra något nytt. Men man hade ju kunnat innovera mer än man gjort ändå, fiende AI t.ex. är ju sämre i de flesta spel än den va i t.ex. Half-Life 2, mycket pga. att man i alla spel ska kunna lägga sig i medelhögt gräs å vara osynlig i princip.

Över lag så är något som RDR2 ett bra exempel på vad jag tycker är en stor brist i modern speldesign, ja spelvärlden är massiv å vacker, detaljrikedommen fantastisk, men upplägget på hur man tar sig an spelets berättelse är så stel och restriktiv. Man triggar en cutscene, sen får man mer eller mindre instruktioner på exakt varenda steg efter det, "gå till din häst, följ John, parkera din häst, gå hit, stå exakt här, skjut den där saken, vågor av fiender, kom undan!" Det är mer eller mindre exakt likadant i GTA5, 4, 3... etc.

Och då är RDR2 ett av tidernas mest hyllade spel, men själva gameplayet och missionsen ger inget utrymme för spelarinput utöver hur bra man skjuter. Någon (Sid Meier?) sa nån gång att ett spel är en sekvens med intressanta val, och det tycker jag faller bort i väldigt väldigt många spel.

Medlem

Vänta lite nu: spelåret 2023! Baldur's Gate 3, Jedi: Survivor, Zelda, Spider-Man 2, Starfield, Diablo 4, Forza Motorsport, Lies of P, Armored Core 6, Final Fantasy 16…

Jag har spelat alla förutom Jedi: Survivor, och kan inte säga att jag är imponerad av ett enda spel, dom flesta fanns även 2010 fast med värre grafik.

Jag saknar linjära spel, där du kan betala 6-7 hundra för att få 15-20 timmars kampanj ofta med några side quests inräknade. Mer än så kräver jag faktiskt inte. Man får gärna göra open world spel och storskaliga, men de känns som fokus ligger på att hela tiden höja ribban, vilket för mig inte känns nödvändigt alls för att jag ska kunna njuta av en kampanj.

Medlem

Det är faktiskt väldigt sällan nu för tiden jag spelar helt nya spel.
Jag spelar nya spel men ofta en tid efter release, ibland flera år. En hel del ggr har det gått så långt så spelet man vill spela har hunnit hamna på rea, fått i en bundle eller fått gratis


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Piigge:

Tror det delvis beror på att dom stora hoppen i både teknologi samt innovation har slutat ske lika mycket. Många av dom spelen du nämner kommer man ihåg nu för att när dom kom så fanns det mer eller mindre inget likt det på marknaden. det sker inte så mycket nu.

Så är det. Spelbranschen har hamnat lite i Hollywood-fällan. När det plötsligt är mycket pengar som står på spel börjar man spela säkra kort. Däremot kan de flesta av oss enas om att indiescenen nog aldrig varit så stark som idag. Så teknologi har lett till stagnation i AAA-världen, men lett till innovation och möjligheter i indievärlden.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Redaktör

Spelbranschen har väl mognat och stabiliserats. utvecklare har arbetat fram hur saker ska fungera, då blir det inte lika många innovationer och revolutioner som för 25 år sen. Bra att det skjuts mindre från höften, trist för att man inte blir så överraskad längre.

Sen finns det så oerhört mycket i dag, så det blir lite som jag upplevde med musik under 90-talet: jag köpte både gammalt och nytt, för jag upptäckte att det gamla rätt ofta var minst lika bra. Som sagt: spel mognar. På gott och ont.


signatur
Medlem

Rockstar som har alla pengar i världen, varför har dom inte 10 olika team som jobbar samtidigt på GTA6-16, så kan dom släppa ett per år
Eller iallafall vartannat eller var tredje år hade varit trevligt

Medlem
Skrivet av JackG100:

Kul du är nöjd iaf.

Tror om 25 år så kommer vi inte prata om något av de här spelen utom möjligen BG3 och Zelda, och jämför vi då med 1998 för 25 år sedan så släpptes Ocarina of Time, Half-Life, Grim Fandango, Resident Evil 2, Starcraft, Thief, Baldur's Gate, Oddworld, Unreal, Banjo-Kazooie, Metal Gear Solid...

....Spyro the Dragon, R4

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Så är det. Spelbranschen har hamnat lite i Hollywood-fällan. När det plötsligt är mycket pengar som står på spel börjar man spela säkra kort. Däremot kan de flesta av oss enas om att indiescenen nog aldrig varit så stark som idag. Så teknologi har lett till stagnation i AAA-världen, men lett till innovation och möjligheter i indievärlden.

Verkligen så. Spelar Spider-Man 2 för tillfället men innan jag gav mig på det tog jag tag i Deaths Door som jag inte alls fastnade för till en början. Fantastiskt bra spel, utmanande, vackert och med grym musik. Dessutom utvecklat av bara 2 pers vad jag förstått.
Tänker jag på det på det viset så blir jag betydligt mer imponerad av det sistnämnda.

Spelar om Assassins Creed 2 nu och har så mycket roligare än vad jag haft på länge.

Medlem

Spel var inte alls bättre förr. Den generella kvaliten på spel har gått upp enormt. Sen att en del stora firmor inte kan låta bli att pressa ut spel för tidigt är ett annat problem.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Kul du är nöjd iaf.

Tror om 25 år så kommer vi inte prata om något av de här spelen utom möjligen BG3 och Zelda, och jämför vi då med 1998 för 25 år sedan så släpptes Ocarina of Time, Half-Life, Grim Fandango, Resident Evil 2, Starcraft, Thief, Baldur's Gate, Oddworld, Unreal, Banjo-Kazooie, Metal Gear Solid...

Men vaf..! 24 år sen Unreal Tournament kom till världen. Sluta få mig att känna mig så lastgammal! 🤣


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Nej spel var inte bättre förr. Även om det fortfarande görs dåliga spel. Och inte alla speltillverkare gör så bra som dom kunde ha gjort.

12
Skriv svar