Activision och vapentillverkare slöt hemligt avtal om produktplacering av vapen

Robot
Activision och vapentillverkare slöt hemligt avtal om produktplacering av vapen

Figurerar i 2009 års Modern Warfare 2.

#activision, #call-of-duty


Medlem

Modern Warefare 2 kom 2009, inte 3an.

Redaktör
Skrivet av heady89:

Modern Warefare 2 kom 2009, inte 3an.

Då är den stora frågan varför jag skrev "3". Mystiken!

(Tack, rättat)


signatur
Gnällkuk

Ptja, det är väl knappt några som är licensierade annars? Antar att man likt Rockstar inte är sugna på att betala dyra licenspengar kör mockups.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Då är den stora frågan varför jag skrev "3". Mystiken!

(Tack, rättat)

Half Life 3 confirmed?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Då är den stora frågan varför jag skrev "3". Mystiken!

(Tack, rättat)

3:e gången gilt


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Har inte tänkt på vapen på samma sätt som tex bilar. Säg att ett spel vill använda en BMW i ett spel (med märke och namn ) då lär väl företaget kräva någon typ av kompensation, och detta lär väl så gälla allt även vapen antar jag? . Med tanke på hur vanligt det är med vapen så bör det möjligen vara en relativt bra inkomstkälla.

Medlem

Är riktigt osmakligt.

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Är riktigt osmakligt.

Varför det?

Medlem

Bilden visar en Glock men nyheten verkar handla om Remington.

rug
Medlem

Varför är det här konstigare än att andra företag, som typ Coca-Cola har produktplacering och betalar för detta? Det är ju ändå våldsspel med skjutvapen man spelar, eller? Att betala och gilla att spela skjutspel och samtidigt tycka det är fel att vapenindustrin samarbetar med speltillverkaren känns för mig som hyckleri.

Avstängd

Nice! Vapenreklam är ändå intressant för att vapen är fett coolt!

Redaktör
Skrivet av rug:

Varför är det här konstigare än att andra företag, som typ Coca-Cola har produktplacering och betalar för detta? Det är ju ändå våldsspel med skjutvapen man spelar, eller? Att betala och gilla att spela skjutspel och samtidigt tycka det är fel att vapenindustrin samarbetar med speltillverkaren känns för mig som hyckleri.

Vapen är farligare än läsk, däri ligger den eventuella kontroversen.

Sen är det inte synonymt att gilla vapen för att man gillar spel med vapen. Shooters handlar mer om att tävla och vinna än att döda.


signatur
Avstängd

Spännande med produktplacering för något som enkom jänkare kan köpa oavsett.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Spännande med produktplacering för något som enkom jänkare kan köpa oavsett.

*sneglar på min Remington i vapenskåpet*
Bara för jänkare var det ja...

Avstängd
Skrivet av Jozo:

*sneglar på min Remington i vapenskåpet*
Bara för jänkare var det ja...

Halv-automatisk med 30 skott i magasinet samt bump-stock, antar jag? CoD är väl en lite annorlunda vapenmarknad jämfört med svenska jägarbössor, eller? Hade ju dock varit svincoolt om just dessa jägarbössor förekom i CoD.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem

Jag utgår ifrån att även denna "bedrift" kan räknas till Bobbys fjädrar i hatten. Fan så äckligt.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

Varför det?

Varför frågar du?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vapen är farligare än läsk, däri ligger den eventuella kontroversen.

Sen är det inte synonymt att gilla vapen för att man gillar spel med vapen. Shooters handlar mer om att tävla och vinna än att döda.

Va nä, kontroversen var väl att Activision och vapentillverkare slöt hemligt avtal om produktplacering av vapen. Dvs att man som eventuell kund då inte visste att spelet delvis var sponsrat av en vapentillverkare.

Sen hurvida vapen är farligare än läsk är inte självklart heller. Beror ju på vilken kontext. I Schweiz har var och varannan person vapen men det är relativt få som dör i skjutningar. I Tyskland dricker man en hel del läsk men de har inte i närheten av samma nivå av diabetes som i exempelvis Mexico.

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Halv-automatisk med 30 skott i magasinet samt bump-stock, antar jag? CoD är väl en lite annorlunda vapenmarknad jämfört med svenska jägarbössor, eller? Hade ju dock varit svincoolt om just dessa jägarbössor förekom i CoD.

Bumpstock är förbjudet både i USA och Sve Men Ja, En AR15 kan du få på Jaktlicens sedan 1augusti i år förutsatt att pipan är minst ca18" eller 45cm lång och på sportskytte har man kunnat få det sedan halvautomaten uppfanns oavsätt piplängd.

Medlem
Skrivet av rug:

Varför är det här konstigare än att andra företag, som typ Coca-Cola har produktplacering och betalar för detta? Det är ju ändå våldsspel med skjutvapen man spelar, eller? Att betala och gilla att spela skjutspel och samtidigt tycka det är fel att vapenindustrin samarbetar med speltillverkaren känns för mig som hyckleri.

Nog för att överkonsumtion av Cola är dåligt för kroppen, men du kanske hör talas om särskilt många rån, mord, skolmassakrer och självmord med Cola eller? Hoppas det besvarade din fråga.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Va nä, kontroversen var väl att Activision och vapentillverkare slöt hemligt avtal om produktplacering av vapen. Dvs att man som eventuell kund då inte visste att spelet delvis var sponsrat av en vapentillverkare.

Sen hurvida vapen är farligare än läsk är inte självklart heller. Beror ju på vilken kontext. I Schweiz har var och varannan person vapen men det är relativt få som dör i skjutningar. I Tyskland dricker man en hel del läsk men de har inte i närheten av samma nivå av diabetes som i exempelvis Mexico.

Och miljön är ju farlig, och ändå är vi helt ok med den...sånt hyckleri.

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Halv-automatisk med 30 skott i magasinet samt bump-stock, antar jag? CoD är väl en lite annorlunda vapenmarknad jämfört med svenska jägarbössor, eller? Hade ju dock varit svincoolt om just dessa jägarbössor förekom i CoD.

Finns fortfarande en hel del repeter- och hagelbössor i Cod, vilket är det som Remington primärt tillverkar. Detta var enligt artikeln ett försök till att få upp intresset för vapen som används till jakt och skytte:

Citat:

"I ett av dessa diskuterade Remington spel som ett sätt att få unga intresserade av vapen och ammunition, i en värld där urbanisering och minskad tillgång till områden för jakt och skytte fått intresset att sjunka"

Avstängd
Skrivet av Komured:

Bumpstock är förbjudet både i USA och Sve Men Ja, En AR15 kan du få på Jaktlicens sedan 1augusti i år förutsatt att pipan är minst ca18" eller 45cm lång och på sportskytte har man kunnat få det sedan halvautomaten uppfanns oavsätt piplängd.

Hoho, sweet.

Skrivet av Jozo:

Finns fortfarande en hel del repeter- och hagelbössor i Cod, vilket är det som Remington primärt tillverkar. Detta var enligt artikeln ett försök till att få upp intresset för jakt och skytte

Ja det var ju en bra idé.

Får väl ändra mitt ursprungliga inlägg till "i huvudsak jänkare" så inte promillen med jaktlicens i Sverige tar illa vid sig.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av AfterGlow:

Hoho, sweet.

Ja det var ju en bra idé.

Får väl ändra mitt ursprungliga inlägg till "i huvudsak jänkare" så inte promillen med jaktlicens i Sverige tar illa vid sig.

Promille? finns ca 600.000 vapenägare i Sverige. Kriminella muppar ej inräknat.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vapen är farligare än läsk, däri ligger den eventuella kontroversen.

Sen är det inte synonymt att gilla vapen för att man gillar spel med vapen. Shooters handlar mer om att tävla och vinna än att döda.

Är du helt säker på det rent statistiskt? Jag har ingen aning. Men det vore kul att veta?

Medlem
Skrivet av Komured:

Promille? finns ca 600.000 vapenägare i Sverige. Kriminella muppar ej inräknat.

Majoriteten av jägare sitter inte och runkar till bilder av AR15.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Är du helt säker på det rent statistiskt? Jag har ingen aning. Men det vore kul att veta?

Svårt att veta då det i fallet med just läsk blir uppskattningar. Socker i helhet lär vida överstiga antalet dödsfall per år globalt sett iaf.
Enda siffran jag hittar om just läsk är ca 180000 globalt per år, utgår man från den siffran så är det runda slängar lite mindre än 100000 färre per år som dör av läsk än vapen i världen.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Majoriteten av jägare sitter inte och runkar till bilder av AR15.

Moget.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ptja, det är väl knappt några som är licensierade annars? Antar att man likt Rockstar inte är sugna på att betala dyra licenspengar kör mockups.

Vet man om Rockstar har fått erbjudanden från stora varumärken som Audi, BMW, Porsche etc. att licensera? Rykten säger väl att bolagen ej vill förknippas med våldet i GTA, även om sådana specifika fordonsbruk bland skurkar i filmer inte verkar påverkas av den hypotesen. Rockstar hade nog inte tjänat på det dock. Moddarna löser ofta problemet gratis.

Skrivet av Ender:

Nog för att överkonsumtion av Cola är dåligt för kroppen, men du kanske hör talas om särskilt många rån, mord, skolmassakrer och självmord med Cola eller? Hoppas det besvarade din fråga.

Jag vågar nästan satsa min ena stortå på att läsk har bidragit till fler dödsfall än skjutvapen de senaste 50 åren. Dessutom är processen mer långdragen och bidrar till ett högre lidande både kroppsligt och mentalt/socialt till följd av stigmatiseringen av personer med fetma.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

123
Skriv svar