Snabbkollen – Är Forza Motorsport eller Gran Turismo den viktigaste racingserien?

Robot
Snabbkollen – Är Forza Motorsport eller Gran Turismo den viktigaste racingserien?
Medlem

Givetvis Gran Turismo. Att den serien helt gick vilse efter GT5 gör inte att den betytt mindre för genren som helhet.

Medlem

Gran Turismo.

Medlem

Utan GT så hade inte Forza varit lika bra, så föregångaren är viktigare på det sättet. Oavsett om de gått ner sig efter fyran femman som ovanstående är inne på. Bra med konkurrens hur som helst.

Medlem

Det är svårt att välja för mig. Gran Turismo har betytt betydligt mer för genren om man blickar tillbaka till PS1 och PS2-tiden, men idag så är det Forza som håller i stafettpinnen. GT7 var ju nästan patetiskt dåligt.

Medlem

Diddy kong racing eller Star wars pod racer för min del

Medlem

Forza, men sådana här omröstningar och diskussioner känns som upplagt för flamewars och sådant gillar jag inte. Jag har aldrig spelat GT så därav blir ju min röst på ett sätt lite intetsägande och framförallt väldigt anekdotisk så att säga.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Lite konstig fråga.. som att fråga om PS eller Xbox.. då dessa spel finns på olika konsoler.

Medlem

The one true original

Medlem

Den här frågan känns som upplagt för konsolkrigare
Men tror inte Forza funnits om inte GT gjort det. Startade själv med Gran Turismo och hade måååånga roliga stunder med det.
Men efter 4'e spelet så tappade jag suget, kan inte riktigt sätta fingret på vad som orsakade det. Det är nått med karriärläget som tidigare höll mig kvar som inte riktigt finns där längre.

När det gäller Forza har jag bara kört Horizon spelen, nu blir det första gången jag djupdyker i Motorsport, återstår att se om det lyckas fånga en som Gran Turismo en gång gjorde.

Redaktör
Skrivet av KuShO:

Forza, men sådana här omröstningar och diskussioner känns som upplagt för flamewars och sådant gillar jag inte. Jag har aldrig spelat GT så därav blir ju min röst på ett sätt lite intetsägande och framförallt väldigt anekdotisk så att säga.

Skrivet av KexPai:

Lite konstig fråga.. som att fråga om PS eller Xbox.. då dessa spel finns på olika konsoler.

Skrivet av blackidus:

Den här frågan känns som upplagt för konsolkrigare
Men tror inte Forza funnits om inte GT gjort det. Startade själv med Gran Turismo och hade måååånga roliga stunder med det.
Men efter 4'e spelet så tappade jag suget, kan inte riktigt sätta fingret på vad som orsakade det. Det är nått med karriärläget som tidigare höll mig kvar som inte riktigt finns där längre.

När det gäller Forza har jag bara kört Horizon spelen, nu blir det första gången jag djupdyker i Motorsport, återstår att se om det lyckas fånga en som Gran Turismo en gång gjorde.

Fredrik och jag diskuterade risken för kommentarskrig innan vi bestämde dagens ämne. Först tänkte vi fråga "Är GT eller Forza bäst?", men ändrade till "viktigast" just för att minska risken. Ja, alla har inte spelat båda serierna så det blir ju mycket tyck, men såna här omröstningar har ju aldrig nån statistisk tyngd i sig. De är på kul. Sen tycker jag det är en intressant grej att fråga om eftersom serierna är så definierande för den här genren.


signatur
Medlem
Skrivet av blackidus:

Den här frågan känns som upplagt för konsolkrigare

Otroligt nog så har inte dina farhågor besannats... än. Kommentarerna är utan något större bias. De flesta verkar vara överens om att GT varit viktigast rent historiskt men att Forza tagit över stafettpinnen. Själv har jag bara spelat båda spelserierna sporadiskt och har ingen given favorit.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Givetvis Gran Turismo. Att den serien helt gick vilse efter GT5 gör inte att den betytt mindre för genren som helhet.

Gick vilse hur? Testat GT7, testat GT7 VR?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Problemet med både Forza men speciellt GT är att de aldrig lyckats fånga riktigt bra närvarokänsla. Även i en snabb, ojämn och smal bana som Nürburgring, får jag mer intrycket av att sitta i ett tåg i GT7, än att sitta i en racingbil.

GT7 2022

Verkligheten

GTR2 2006

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Problemet med både Forza men speciellt GT är att de aldrig lyckats fånga riktigt bra närvarokänsla. Även i en snabb, ojämn och smal bana som Nürburgring, får jag mer intrycket av att sitta i ett tåg i GT7, än att sitta i en racingbil.

https://www.youtube.com/watch?v=UpZssm-VGoI

GT7 2022

https://www.youtube.com/watch?v=DpSdlaQnYuY&t=100s

Verkligheten

https://www.youtube.com/watch?v=6tzSpvIa99c

GTR2 2006

Är det något bilspel som verkligen lyckas där? Kanske ACC? iRacing? I VR?

Medlem

Då Forza kanske inte ens existerat utan Gran Turismo är svaret ganska givet.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är det något bilspel som verkligen lyckas där? Kanske ACC? iRacing? I VR?

Need for Speed: Shift
Bästa semi-simulatorn som gjorts.

Redaktör
Skrivet av Kyraal:

Är det något bilspel som verkligen lyckas där? Kanske ACC? iRacing? I VR?

GT7 i VR har sjukt bra närvarokänsla. Nordslingan med den på skallen är en upplevelse i klass med bergochdalbana.


signatur
Medlem

Det var GT som starta genren på riktigt men sen tappade dom det och då var det Forza som tog det vidare så båda vid olika tillfällen

Medlem

Två trötta spelserier.
Mariokart är viktigast för racing.

Medlem

De är lika viktiga båda två, den ena är mer casual arcade än den andra.

Medlem

Med PSVR2 är upplevelsen så annorlunda att det inte går att jämföra rättvist. Så länge man kan hantera upplevelsen utan att bli åksjuk är det nog väldigt få som skulle välja Forza om de fick välja utan att ekonomin spelade in.

Känns som att sätta sig i en racingbil, blir svårt med platt racing efter det.

Enda som skulle göra det bättre är en stol med pneumatisk upphängning likt en riktig flygsimulator.

Så rent tekniskt skulle jag då säga att Forza missar mållinjen med flera varv och snarare bromsar utvecklingen när det kommer till realism.

Medlem

Gillar inte bilspel normalt. GT känns som ett väldigt bil nördigt spel på Psvr2an. Man kan gå runt och titta på bilarna och inne på instrumentpanelen mm. Höra motorljud mm. Hade jag varit intresserad av bilar överhuvudtaget så hade spelet varit läskig coolt.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Med PSVR2 är upplevelsen så annorlunda att det inte går att jämföra rättvist. Så länge man kan hantera upplevelsen utan att bli åksjuk är det nog väldigt få som skulle välja Forza om de fick välja utan att ekonomin spelade in.

Känns som att sätta sig i en racingbil, blir svårt med platt racing efter det.

Enda som skulle göra det bättre är en stol med pneumatisk upphängning likt en riktig flygsimulator.

Så rent tekniskt skulle jag då säga att Forza missar mållinjen med flera varv och snarare bromsar utvecklingen när det kommer till realism.

Att Forza bromsar utvecklingen när det kommer till realism tror jag inte många håller med om... längesedan jag spelade gran turismo, men gran turismo serien har väl alltid varit åt det arkadiga hållet,.. eller har dom bytt riktning helt numer?

Medlem

Det är Gran Turismo som är starten på genren. Så det är ju superviktigt. Däremot introducerade Forza en del saker som ”hjälplinjen” (minns inte vad den kallas) som ett hyfsat gäng bilspel tagit efter, skademodeller, egna design på bilars lack och på det hela taget (enligt mig) en mer levande känsla med motorljud och liknande. På det hela taget är det subjektivt och allmänt svårt att välja. Men jag valde Forza.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Need for Speed: Shift
Bästa semi-simulatorn som gjorts.

https://www.youtube.com/watch?v=oWyuZzr8BZg

Jag spelade bara demon men har alltid velat se en remake! Minns känslan som fantastisk.

Minns när första Gran Turismo släpptes. Aldrig tidigare hade jag upplevt något liknande.

Så det är det givna valet i denna omröstning.

Medlem
Skrivet av roftg:

Att Forza bromsar utvecklingen när det kommer till realism tror jag inte många håller med om... längesedan jag spelade gran turismo, men gran turismo serien har väl alltid varit åt det arkadiga hållet,.. eller har dom bytt riktning helt numer?

Gran turismo är en sim, och den första i sin sort. Den har varit jätte viktig för genrer utveckling. Sega försökte kopiera till sin dreamcast microsoft gör sin forza till sitt, så gott som alla plattformar försöker etablera sin egen.

Det är alla riktigt bra spel, med egna styrkor

1
Skriv svar