Forza Motorsport

Medlem

Jag som inte har något särskilt intresse för bilspel testade, och mycket riktigt har jag inget intresse för bilspel.

Blev mer sugen på att spela rallyspel.


signatur

1338 - One Step Above

Några här som kör på PC? Hur flyter det på för er isåfall? Tänkte fixa det på Steam, men recensioner där gör mig lite orolig.

https://store.steampowered.com/app/2440510/Forza_Motorsport/

Medlem

Provade lite snabbt på PC, flöt verkligen inte på bra.

Har ett 4070 o AMD 7800x3d.

Skrivet av fishfugg:

Provade lite snabbt på PC, flöt verkligen inte på bra.

Har ett 4070 o AMD 7800x3d.

Låter inte bra, det är en bättre burk än vad jag har. Avvaktar ett tag.

Redaktör
Skrivet av hoppalängdhopp:

Låter inte bra, det är en bättre burk än vad jag har. Avvaktar ett tag.

Det finns på Game Pass så du kan testa för en hundring eller så om du är nyfiken.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Det finns på Game Pass så du kan testa för en hundring eller så om du är nyfiken.

Tog en månad PC gamepass nu! Får se hur det rullar på. Har du nån aning om man på Steam-versionen (om jag väljer att skaffa den senare) spelar via sitt Microsoft/Xbox-konto? Eller tvingas man börja om allt på nytt.

Fragtjuv

Jag har visserligen inte spelat många bilspel men jag vet e fan var jag lyckades med här. Blir tufft att slå den tiden senare.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Provade lite snabbt på PC, flöt verkligen inte på bra.

Har ett 4070 o AMD 7800x3d.

4070 och i5 13600kf här, och flyter på grymt här. Kör på Game Pass och rekommenderade inställningar enligt spelets prestandatest ("hög" renderingskvalitet och 2560x1440). Spelar mest på konsol annars så har dåligt tålamod för att mixtra med inställningar, men som sagt - de rekommenderade fungerade galant för mig 🥳


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Redaktör
Skrivet av hoppalängdhopp:

Tog en månad PC gamepass nu! Får se hur det rullar på. Har du nån aning om man på Steam-versionen (om jag väljer att skaffa den senare) spelar via sitt Microsoft/Xbox-konto? Eller tvingas man börja om allt på nytt.

Hoppas det rullar!
Jag tror inte GP och Steam lirar med varandra tyvärr.


signatur
Skrivet av Tomas Helenius:

Hoppas det rullar!
Jag tror inte GP och Steam lirar med varandra tyvärr.

Nej, verkar inte så efter lite googlande. Man måste tydligen logga in på ett Microsoftkonto om man kör via Steam ändå och det går att använda samma konto som på Gamepass/Xbox, dock så följer inte sparfilen med. Kan tyckas märkligt ändå då det är samma konto, cloud saves nån??

Nåja, såhär verkar det iaf fungera på Horizon 5 och förmodligen även nya Motorsport. Fungerar det bra får jag väl köra på gamepass några månader till alternativt köpa det på MS-storen.

Skrivet av Joe Swallows:

Jag har visserligen inte spelar många bilspel men jag vet e fan var jag lyckades med här. Blir tufft att slå den tiden senare.

https://youtu.be/F_4ZLfI4k5Y?si=Vo-PUgs0oujQrH5h

Det var ett sånt där klimatanpassat race där körsträckan inte är så lång 😀

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Några här som kör på PC? Hur flyter det på för er isåfall? Tänkte fixa det på Steam, men recensioner där gör mig lite orolig.

https://store.steampowered.com/app/2440510/Forza_Motorsport/

Kör med RTX 3080 med 8700K processor. Under racing så flyter det på helt okej (ingen stutter och stabil framerate), däremot så har jag riktigt krass performance när det kommer till cutscenes, så dem skippar jag om jag kan.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Provade lite snabbt på PC, flöt verkligen inte på bra.

Har ett 4070 o AMD 7800x3d.

Nvidia släppte ju en ny drivrutin för någon dag sen (537.58) Kan ju vara värt att testa ifall du inte uppdaterat då Forza stod med som ett av de nya spel som stöds "officiellt" Själv kör jag med det mesta på high och ingen RT och det flyter rätt fint, har ingen monsterdator heller (Ryzen 3700x, RTX 3060 12GB samt 16 GB DDR4 3200 MHz)


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

jag kör ultra på preset och allt annat på automatiskt. inte märkt ett enda stutter eller lag i varken cutscenes eller race.
10700k, RTX3090.
Det jag stör mig mest på är att AIn känns sjukt krånglig att få lagom svår.
oftast kör man ifrån alla utom 1. eller så kör man om alla. det är aldrig nån kamp.
Antingen för svårt, o sänker man ett snäpp blir det alldeles för lätt.
O sen får bilarna drift-sladd alldeles för lätt.

Medlem

Varför lyckas de aldrig med AI:n för den är lika usel som i FM7. Känns som man kör Wreckfest med hur AI:n funkar och varför ha ett ett uselt leveling systemet i ett racing spel för det känns mer som att jag spelar ett mobil sepl där jag måste levela i evighet för ens att kunna uppgradera bilarna? Sen märks det att de har tänkt på de med gamepad i första hand då man får sitta en hel dag bara försöka ställa in FFB rätt. Där gör all andra racingspel detta bättre då de redan har profiler som funkar oftast utan några större ändringar. Håller mig till AM2 i VR istället som ren racing simulator och inte massor av konstigheter som inte ens borde finns i ett sådant här spel.

Inaktiv

Körde på GP idag och det känns som att köra med en lastbil på räls. Ingen känsla förstår inte hur man gillar dessa spel. Antingen kör man full sim eller wreckfest och må vara mer arcade men det är 100% mer känsla.

Medlem

Jag har försökt gilla Forza Motorsport, men jag har svårt med det då

1; spelet har ostabil FPS på min dator, och oavsett vad för inställningar jag försöker mixa så kan jag inte få det att flyta på stabilt.
2; AIn, jag blir less på att problemet från tidigare FM spel kvarstår, där AI helt utan anledning kör ifrån deras racing line för att åka in i mig som är en halv billängd till deras sida, så det finns plats för bägge.
3; Penalty systemet är skräp enligt mig. Det finns ingen logik eller resonemang hur det fungerar. Ibland så kan man åka in i en annan bil i 150km/h och man får inget straff öht, men ibland så blir man knuffad lite från sidan eller bakifrån av AIn och helt plötsligt får man 0.6s eller 0.8s penalty för "avoidable contact". Samma ifall man åker off track. Ibland har det hänt att man har missat bromspunkten vid en chicane och genat, och ändå inte fått någon penalty, ibland så har man råkat åka av vid en raksträcka för att inte krocka in i en AI, och kommit tillbaka till banan säkert utan att ha kört om någon, utan att ha blivit omkörd, och ändå blivit straffad.

Jag kommer ge spelet några chanser till, men så som det ser ut nu så kommer jag nog lägga spelet i hyllan då jag inte orkar med ostabil framerate i bilspel, och istället bara invänta på nästa WRC som släpps om 2.5 veckor.

Inaktiv

Hittade svaret kring problemet med styrningen för de som är intresserade. Tråkigt för de som testar ett racingspel för första gången och tror detta är hur det ska kännas.

Nu pratar vi gamepad utan några hjälpmedel: Om man tittar på däcken och graderna du kan svänga dem på maximalt utslag är det minimalt. Det stämmer inte med vad man kan göra i verkliga livet. Lycka till att drifta. Även om det inte är något man bör göra, ska man kunna göra det. Det jag kommer fram till är att de ska hjälpa nybörjare. Personligen tycker jag det dels förstör känslan helt och hållet samt gör det tråkigt och just känslan av att köra på räls med konstant understyrning.

Jämför det med t.ex. Wreckfest där du kan sänka steering sensitivty. Av någon anledning kan du inte det i semi-arcade serier som GT och Forza.

Nu har jag i alla fall förstått varför jag avskyr dessa serier. Konstigt att de ändå ska vara mer åt sim hållet och att wreckfest är bättre ur den aspekten.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Hittade svaret kring problemet med styrningen för de som är intresserade. Tråkigt för de som testar ett racingspel för första gången och tror detta är hur det ska kännas.

Nu pratar vi gamepad utan några hjälpmedel: Om man tittar på däcken och graderna du kan svänga dem på maximalt utslag är det minimalt. Det stämmer inte med vad man kan göra i verkliga livet. Lycka till att drifta. Även om det inte är något man bör göra, ska man kunna göra det. Det jag kommer fram till är att de ska hjälpa nybörjare. Personligen tycker jag det dels förstör känslan helt och hållet samt gör det tråkigt och just känslan av att köra på räls med konstant understyrning.

Jämför det med t.ex. Wreckfest där du kan sänka steering sensitivty. Av någon anledning kan du inte det i semi-arcade serier som GT och Forza.

Nu har jag i alla fall förstått varför jag avskyr dessa serier. Konstigt att de ändå ska vara mer åt sim hållet och att wreckfest är bättre ur den aspekten.

Problemet är väl att en gamepad har så sjukt lite "travel" i sina spakar jämfört med en ratt. Det hade ju varit sjukt om full vänsterspak gav fullt rattutslag. Ingen hade gillat det och så här har det alltid varit i simulatorer med handkontroll. Vill man få full kontroll över rattutslaget får man köpa ratt, helt enkelt.

Inaktiv
Skrivet av Chicobello:

Problemet är väl att en gamepad har så sjukt lite "travel" i sina spakar jämfört med en ratt. Det hade ju varit sjukt om full vänsterspak gav fullt rattutslag. Ingen hade gillat det och så här har det alltid varit i simulatorer med handkontroll. Vill man få full kontroll över rattutslaget får man köpa ratt, helt enkelt.

Det löser Wreckfest utmärkt genom ett annat reglage som reglerar känsligheten beroende på hastighet. Som du själv kan ändra.
De har "Steer sensitivity" och "Steer Speed sensitivity".
Dvs: Beroende på hastigheten kan du bestämma utslaget.
Hög hastighet = full input = mindre utslag.
Lägre hastighet = full input = större utslag

Jag har försökt förstå anledningen till att de inte lägger till detta. Det mest skrämmande är att communityn är helt tyst om det. För det enda alternativet är ratt och jag föredrar gamepad av olika anledningar. Jag undrar hur många det skrämmer iväg för att köra FM med gamepad är som sagt katastrofalt.

Så man ska inte behöva köpa ratt helt enkelt.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Det löser Wreckfest utmärkt genom ett annat reglage som reglerar känsligheten beroende på hastighet. Som du själv kan ändra.
De har "Steer sensitivity" och "Steer Speed sensitivity".
Dvs: Beroende på hastigheten kan du bestämma utslaget.
Hög hastighet = full input = mindre utslag.
Lägre hastighet = full input = större utslag

Jag har försökt förstå anledningen till att de inte lägger till detta. Det mest skrämmande är att communityn är helt tyst om det. För det enda alternativet är ratt och jag föredrar gamepad av olika anledningar. Jag undrar hur många det skrämmer iväg för att köra FM med gamepad är som sagt katastrofalt.

Så man ska inte behöva köpa ratt helt enkelt.

Du verkar ju klart vara i minoritet med den åsikten, särskilt om man läser recensionen här.

Medlem

Har lirat så mycket att jag storknat haha. Haft väldigt roligt och klarat det mesta av karriärläget.
Tar en paus och inväntar lite patchar. Ska tydligen komma en patch med lite fixar senare i veckan.

Hoppas bara att dom kan trimma ai:n för den kör inte speciellt bra. Dom prejar en av vägen, bromsar helt plötsligt in på rakor så man åker in i dom och kör även själva in i en när man saktar ner mjukt i en kurva. Kanske är ai:n såpass utvecklad att den gör det med flit för att jeklas

Annars är jag överlag fortfarande nöjd med spelet. Hade bara hoppats på större och mer involverat karriärläge.

Inaktiv
Skrivet av Ribcage:

Du verkar ju klart vara i minoritet med den åsikten, särskilt om man läser recensionen här.

Eftersom jag inte tror de vet vad steer sensitivity eller speed sensitivity är.
Inte ens jag som spelat en del racing insett att detta var orsaken varför jag avskytt de moderna racingspelen. Det var tills jag körde Wreckfest som hade inställningen som jag insåg hur det ska kännas.

Notera dock att det är tydligen så att de med ratt har steer sensitivity och speed sensitivity. Inte gamepad:

För de med ratt och hur det bör vara oavsett rigg: Steer sensitivity och linearity längst ned

Sedan undrar jag varför du tror en majoritet gör/tänker rätt?
Finns otaliga exempel i historien och ens personliga liv där folk gjort/tänkt på ett sätt hela livet och sedan upptäckt hur det ska vara

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Eftersom jag inte tror de vet vad steer sensitivity eller speed sensitivity är.
Inte ens jag som spelat en del racing insett att detta var orsaken varför jag avskytt de moderna racingspelen. Det var tills jag körde Wreckfest som hade inställningen som jag insåg hur det ska kännas.

Notera dock att det är tydligen så att de med ratt har steer sensitivity och speed sensitivity. Inte gamepad:

https://cdn.racinggames.gg/images/ncavvykf/racinggames/4cdfe2...

För de med ratt och hur det bör vara oavsett rigg: Steer sensitivity och linearity längst ned
https://cdn.racinggames.gg/images/ncavvykf/racinggames/f5da22...

Sedan undrar jag varför du tror en majoritet gör/tänker rätt?
Finns otaliga exempel i historien och ens personliga liv där folk gjort/tänkt på ett sätt hela livet och sedan upptäckt hur det ska vara

Men är inte denna känslighet inbyggd i själva grundinställningen för handkontroll? Om jag kör snabbt gör ju min förare mindre rattutslag än om jag kör i 10 km/h. Eller menar du att du saknar förmågan att själv ställa in kraften för denna känslighet?

Min bild har alltid varit att det maximala rattutslag du kan få med handkontroll är precis innan framdäcken tappar fästet.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Eftersom jag inte tror de vet vad steer sensitivity eller speed sensitivity är.
Inte ens jag som spelat en del racing insett att detta var orsaken varför jag avskytt de moderna racingspelen. Det var tills jag körde Wreckfest som hade inställningen som jag insåg hur det ska kännas.

Notera dock att det är tydligen så att de med ratt har steer sensitivity och speed sensitivity. Inte gamepad:

https://cdn.racinggames.gg/images/ncavvykf/racinggames/4cdfe2...

För de med ratt och hur det bör vara oavsett rigg: Steer sensitivity och linearity längst ned
https://cdn.racinggames.gg/images/ncavvykf/racinggames/f5da22...

Sedan undrar jag varför du tror en majoritet gör/tänker rätt?
Finns otaliga exempel i historien och ens personliga liv där folk gjort/tänkt på ett sätt hela livet och sedan upptäckt hur det ska vara

Tänker rätt skrev jag inte. Det är en smaksak där de flesta inte håller med dig, därav deras tystnad. Bra att du tipsar de som föredrar styrningen i Wreckfest däremot!

Inaktiv
Skrivet av Chicobello:

Men är inte denna känslighet inbyggd i själva grundinställningen för handkontroll? Om jag kör snabbt gör ju min förare mindre rattutslag än om jag kör i 10 km/h. Eller menar du att du saknar förmågan att själv ställa in kraften för denna känslighet?

Min bild har alltid varit att det maximala rattutslag du kan få med handkontroll är precis innan framdäcken tappar fästet.

Ja det är precis så det känns som du säger! Att de har programmerat att man enbart kan vrida däcken X antal grader eller när man tappar fästet. Och jag tror jag missade detta i min förklaring. Att själv rattutslaget känns för lite. Inte bara känsligheten. Det innebär att det är 3 saker som de mixtrat med.

Oavsett borde man få justera de 2 första. Den tredje inställningen kan jag förstå att man programmerat in. Konstigt nog finns 1 och 2 inställning om man har ratt. För det är mer relevant med en gamepad.

ChatGPT förklarar:
1. "Steering sensitivity" (styrningskänslighet) i ett racing spel refererar till hur mycket du behöver vrida ratten eller använda styrintangenten för att få din virtuella bil att svänga. Högre styrningskänslighet kräver mindre rattrörelse för att göra vändningar, medan lägre styrningskänslighet kräver mer rattrörelse för samma resultat. Det påverkar hur responsiv och smidig bilens styrning är.
2."Steering speed sensitivity" (styrningshastighetskänslighet) i racing spel refererar till hur snabbt din virtuella bil reagerar på dina rattvridningar eller styrintangenter. Högre styrningshastighetskänslighet ger snabbare respons, medan lägre styrningshastighetskänslighet ger en långsammare respons. Det påverkar hur snabbt din bil svänger i spelet.
3. Låst rattutslag i grader: Du kan enbart vrida hjulen X antal grader. Troligen till framdäcken tappar fästet.

Här är en intressant tråd där en spelare just efterfrågar detta i DiRT:
"Hello I ask as the as the thread title says, has a fix or workaround been found yet to the speed sensitive steering so that we can turn if off in Dirt Rally? I using an Xbox One controller.

I hear what your saying. It is an issue that has been discused to death when DiRT Rally was first released. I done some googling and it appears nothing has changed, Oh well :-("
https://www.reddit.com/r/EASPORTSWRC/comments/7j4gh2/speed_se...

Verkar inte bara vara en minoritet som tycker detta.

Nåväl nu vet jag i alla fall varför jag inte gillar vissa racingspel och som Ribcage sa är det vissa som gillar det. Och det ska jag inte lägga mig i. Jag gillar dock inte att de inte erbjuder fundamental inställning.

Medlem

Nu har jag några timmar i FM 2023 på en Series X och handkontroll. Körkänslan är definitivt Forza fast bättre än tidigare spel.

Men resten av spelet känns ofärdigt. Menyerna är rätt dåliga och förvirrande, det blir så många onödiga klick och vad som känns omvägar när man ska peta på en bil utanför Builders Cup. Och jag stör mig på att man inte kan ändra kameravinkel när man köper delar till bilen, vem tyckte att det var en bra idé att låsa kameran? Ibland kan man inte se den del man köper till bilen som tex motorhuv.

Och jag måste säga att jag verkligen hatar att man måste levla upp bilarna för att kunna uppgradera dem. Spelet är inte till för oss som vill köpa en massa bilar för att trimma och skapa lackdesigner. Det nya systemet borde vara exklusivt till karriärsläget och Builders Cup.

Har också haft en eller två krascher varje kväll där man åkt ut till dashboard. Detta är inte ok för ett konsolspel.

Nä, man kanske ska ge T10 ett halvår att fixa spelet. Om det nu kommer att hända, för mycket känns som medvetna designval.

Betyg: 3/5 - bara för att körkänslan är så pass bra.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Jag har för lite tid för att njuta av spelet inser jag, det går för långsamt helt enkelt. Dvs. att låsa upp nya bilar osv. Så det blir inte så mycket spelande i just Forza... tyvärr.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Fick en smärre chock när jag nyligen såg betyget på Steam, mostly negative 39%! Tycker jag har haft roligare än jag nånsin hade i FM7.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Fick en smärre chock när jag nyligen såg betyget på Steam, mostly negative 39%! Tycker jag har haft roligare än jag nånsin hade i FM7.

De flesta negativa kommer från att spelet krashar hos många spelare samt spelet presterar dåligt på flera maskiner. Jag kör genom Game Pass, men jag skulle inte kunna tänka mig spendera €70 för att knappt orka driva spelet på en RTX 3080. Just nu kör jag Medium inställningar i 1920*1080 för att få någorlunda stabil FPS (samt stängt av Raytracing helt), vilket är lite surt med tanke på att jag har en 3440*1440 skärm för bättre inlevelse.

Jag har inga problem som helst att kunna spela Forza Horizon på datorn. Jag har inga problem att spela F1 2022, DiRT Rally 2.0, ACC etc.

Så skulle jag ge spelet betyg på Steam så skulle jag tyvärr också ge den tumme ner. GT7 ser mycket snyggare ut på Ps5 än vad FM gör just nu på min PC, och då skulle jag även påstå att min PC är betydligt kraftfullare än min Ps5 är.

Om Turn10 fixar prestanda-problemen så skulle jag njuta utav spelet så mycket mer, speciellt om jag kan då köra spelet i fullscreen.

Skriv svar