"Switch 2" presterar som PS4 och Xbox One, enligt Activision

Robot
"Switch 2" presterar som PS4 och Xbox One, enligt Activision

Läckt mail har nått offentligheten.

#nintendo, #switch, #switch-2


Medlem

Jag skulle så gärna se en bra dockningsenhet med kylförmåga så att enheten kan klocka upp mycket mer i dockat läge.
Redan Switch klarar så mycket mer med högre klock men av det jag hört vill Nintendo inte tumma på batteritiden.
I dockat läge är batteritidsargumentet rätt hjärndött dock.

Avstängd

Är den i nivå med PS4 samtidigt som den matas full med Nvidias DLSS3.5 så kommer spelen se äckligt bra ut. Då blir den helt plötsligt lika kraftfull som en PS5.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Är den i nivå med PS4 samtidigt som den matas full med Nvidias DLSS3.5 så kommer spelen se äckligt bra ut. Då blir den helt plötsligt lika kraftfull som en PS5.

Nja är väl inte riktigt så enkelt. Partikelmängder, NPCs och ai, fysikberäkningar, animationer och andra mer beräkningstunga grejer är inget dlss magiskt kan hjälpa svagare hårdvara med. Är mycket mer som pågår under huven på ett spel än polygoner och texturer.

Dock är ett handhållet ps4 med RTX-features en helt klart spännande produktbeskrivning.

Releasehästryttare
Skrivet av JohannaBjärred:

Är den i nivå med PS4 samtidigt som den matas full med Nvidias DLSS3.5 så kommer spelen se äckligt bra ut. Då blir den helt plötsligt lika kraftfull som en PS5.

Medlem

Typ som en Steam Deck. Lite tråkigt i så fall, kan alltid hoppas de åtminstone är närmare One X / PS4 Pro i prestanda men vi får se. Man kommer visserligen långt med bra art direction men det finns gränser när man pushar allt hårdare mot vad konsolen klarar av. Exempelvis senaste Zelda tyckte jag hade ganska urvattnad grafik och 30fps är inget vidare.

Avstängd
Skrivet av kanye_häst:

Nja är väl inte riktigt så enkelt. Partikelmängder, NPCs och ai, fysikberäkningar, animationer och andra mer beräkningstunga grejer är inget dlss magiskt kan hjälpa svagare hårdvara med. Är mycket mer som pågår under huven på ett spel än polygoner och texturer.

Dock är ett handhållet ps4 med RTX-features en helt klart spännande produktbeskrivning.

Super mario behöver ju inte mycket till AI-NPC:er, däremot behöver Super Mario en jävla massa strålspårning!

Medlem

Den där fanskapade konceptbilden ser ergonomisk ut.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Nintendo ligger som vanligt generationer backom playstation/Xbox i prestanda...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nintendo ligger som vanligt generationer backom playstation/Xbox i prestanda...

Inget nytt. Redan deras första Game Boy byggde på flera år gammal hårdvara. Men den lyckades krossa mer avancerade portabla konsoler som Lynx och Game Gear tack vare lägre pris, bättre batteritid etc.

Inte ens Game.com med sin touchskärm hade en chans 😄

Skrivet av Gaara:

Nintendo ligger som vanligt generationer backom playstation/Xbox i prestanda...

Och det är helt okej så länge de levererar och gör sin grej. Det finns redan minimalt med anledningar att äga både en Xbox och Playstation. Tre snarlika konsoler är det sista vi behöver.

Redaktör
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Och det är helt okej så länge de levererar och gör sin grej. Det finns redan minimalt med anledningar att äga både en Xbox och Playstation. Tre snarlika konsoler är det sista vi behöver.

Amen to that.


signatur
Medlem

Ps4 såväl som steam deck presterar fortfarande hyffsat.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Hoppas bara på 4K (@60fps med DLSS/FSR), då blir det ett köp

Medlem

Är det bara jag som inte fattar grejen med Switch? Ett gäng förstahandstitlar och sedan mest gamla portade spel. Får hoppas att det kommer mer nya spel till Switch 2.

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Är det bara jag som inte fattar grejen med Switch? Ett gäng förstahandstitlar och sedan mest gamla portade spel. Får hoppas att det kommer mer nya spel till Switch 2.

Jag spelar i princip bara deras förstahandstitlar men då jag inte gillade Zelda så var det lääängesen jag spelade något roligt på min Switch. (Om man räknar bort partyspel då förståss!)
Hoppas på Mario Wonder nu dock.

Medlem

Skvallertråden om Switch 2 på FZ... 4K och raytracing, det lär inte hända.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Skvallertråden om Switch 2 på FZ... 4K och raytracing, det lär inte hända.

Jo, den har du här - där jag skrev om detta redan igår Och jo, det är högst troligt att vi kommer kunna köra 4k genom DLSS 3.1-3.5 och ray-tracing i mindre skala. Nintendo lär inte använda det speciellt mycket själva kanske, men vissa titlar lär stödja det bara för att de kan. Att de använder Nvidia och inte AMD som både Sony och Microsoft gör att de har ordentliga teknologiska fördelar som ger dem chans att vara konkurrenskraftiga om än inte i ren råkraft.

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Är det bara jag som inte fattar grejen med Switch? Ett gäng förstahandstitlar och sedan mest gamla portade spel. Får hoppas att det kommer mer nya spel till Switch 2.

Du kanske aldrig spelar bärbart?
Switch är resultatet av att Nintendo slog ihop sin bärbara enhet med sin stationära.
Switch är lika mycket en uppföljare på 3DS som på Wii U.

I och med Steam Deck har det äntligen börjat hända något mer på den bärbara marknaden.
Innan dess såg det dystert ut.
Mobiler kan teoretiskt leverera bra bärbara spelupplevelser. I praktiken är det mest free to play skräp.

Gillar man inte bärbart eller Nintendos förstaparts- spel är Switch meningslös.
Jag gillar både och.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nintendo ligger som vanligt generationer backom playstation/Xbox i prestanda...

Switch 2 (eller vad den nu kan komma att kallas) blir ju precis som första enheten en hybridkonsol så det är inte helt lätt att jämföra prestanda rakt av. Förenklat stationärt vs bärbart. Men sen att den blir "kraftfull som en PS4/Xbox One" (vissa har t.o.m. sagt PS4 Pro) säger inte heller allt eftersom mycket har hänt teknologiskt på de tio år som gått sedan de konsolerna lanserats. Te.x har Nvidia tagit stora kliv i såväl ray-tracing som AI och uppskalning. Så den kommer säkerligen leverera upplevelser närmare PS5 än 4, om än inte genom råkraft. Så att höra "den är stark som en PS4" och tro att den kommer leverera exakt samma upplevelser som den äldre konsolen är inte helt verklighetsförankrat.

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Gillar man inte bärbart eller Nintendos förstaparts- spel är Switch meningslös.
Jag gillar både och.

Nja, tycker man kan ha konsolen inkopplad i TV:n 98% av tiden och ändå ha väldigt kul med den Men när du ska ut och åka buss eller tåg är det väldigt skönt att kunna ta med den. Men skulle inte kalla den värdelös bara för att en inte vill ha den som primär bärbar maskin. Då kanske en Steam Deck eller ROG Ally är mer för dig. Och sen finns det brett utbud av tredjepartstitlar och gamla retro-spelsamlingar som gör den väldigt relevant utöver Nintendos egna spel. Så värdelös är den ju inte på något sätt. Om en inte bara är ute efter råkraft och snyggaste spelupplevelsen, då kanske en dator eller PS5 är betydligt bättre val

Medlem

Det finns många som jämför Steam deck med en PS4 också. Att göra den jämförelsen rakt av blir väldigt fel när PS4 har en fruktansvärt svag processor men i sammanhanget en stark grafikdel.

Steam deck har en betydligt kraftfullare processor men en svagare grafikdel än PS4.

Enligt rykten osv angående switch 2 kommer nog processorn vara bra mycket snabbare än PS4 och jämförbar med Steam deck.

Grafikdelen i switch 2 tror jag kommer vara en utmanare till steam decks grafikdel och antagligen vara en bit kraftigare. Vi kan anta att Nintendo kommer ha en kraftigt nedklockad variant för det handhållna läget och kanske till viss del även i det dockade läget.

I ren teoretisk prestanda gissar jag på att den nya switchen inte riktigt kommer gå ut some segrare mycket tack vare strypt prestanda.. Men tack vare väldigt bra API'er för att utveckla spel till konsolen och möjlighet att utnyttja resurserna bättre. (än till exempel steam deck) Samt en ARM-arkitektur som ÄR märkbart mer energieffektiv och Nvidias DLSS magi så kommer nog konsolen nog vara väldigt kompetent!

Är den ens i närheten av en ps4 i rasteriserings-prestanda utan DLSS kommer jag fnittra av förväntan. Det är så mycket okända faktorer att det är omöjligt att säga hur en switch 2 kommer prestera i verkligenheten.

Men helt ärligt. Nintendo lyckades skapa några av det snyggaste spelen de senaste åren på den gamla switchen så det ska bli oerhört intressant att se vad de kan göra med i runda slängar 5-10 gånger prestandan

(Nvidia T239 är "sannolikt" chippet de kommer använda från flera olika källor. Den stora frågan är hur strypt den kommer vara och vilken tillverkningsprocess som används samt minneskonfigurationer etc.)

Medlem

så skippa vi det köpet

Medlem

Va ute i regnet och blåsten och kände det var deppigt. Sen såg jag det här ryktet, de va deppigare…går inte på den minan igen med en redan från start klen hårdvara.

Medlem

Fan va tragiskt, när ska Nintendo börja anstränga sig och erbjuda något för folk som vill lira deras spel utan att det ser ut som att någon kräkts på skärmen?

Medlem

Det enda som möjligen motiverar så pass svag hårdvara är väl om man håller priset på rimliga nivåer. Släpp den för 3500kr så absolut.

Medlem

Jag trodde folk insett att Nintendo inte tävlar i grafik, utan i spelglädje. Även om grafiken kommer bli bättre, kommer det inte bli i standard med PS5/XBX.
Men båda mina bröder som har Switch verkar sjukt nöjda med konsolen. Och jag hade nog kunnat köpa Switch 2.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Jag trodde folk insett att Nintendo inte tävlar i grafik, utan i spelglädje. Även om grafiken kommer bli bättre, kommer det inte bli i standard med PS5/XBX.
Men båda mina bröder som har Switch verkar sjukt nöjda med konsolen. Och jag hade nog kunnat köpa Switch 2.

Det handlar inte om att Nintendo tävlar i något, utan att de hänger med i utvecklingen och erbjuder teknik som kan erbjuda mer spelupplevelser i klass med konkurrenterna utan att det handlar om kraftigt nedbantade versioner som ser ut som gamla Wii-spel. Och nä, som sagt de kommer nog inte i råkraft kunna erbjuda någonting som liknar det på Playstation 5 - men med DLSS och annat AI-teknologi låta utvecklare fuska sig till någonting liknande. De själva kommer nog fortsätta skapa egna grafikstilar som inte försöker vara ultrarealistiska men ändå vara betydligt vackrare än innan. Och det är något i alla fall jag älskar med Nintendo. De ger oss sagor snarare än filmer. Lika snyggt och realistiskt som på PS eller Xbox? Kanske inte. Men ändå vackert och magiskt i sig. Vilket betyder mer för oss flesta Nintendofans.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Den där fanskapade konceptbilden ser ergonomisk ut.

Det är därför vi vet att den är fejk.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nintendo ligger som vanligt generationer backom playstation/Xbox i prestanda...

Med tanke på att Sony inte vill lämna ps4 ännu och många spel släpps på både ps4 och ps5 så borde även dessa spel kunna komma till Switch 2. Känns ju inte som att den här generationen har börjat på riktigt ännu.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar