Kopieringsskyddet Denuvo finns till Switch – ska stoppa pc-emulering

Robot
Kopieringsskyddet Denuvo finns till Switch – ska stoppa pc-emulering

Ska inte påverka prestandan, säger utvecklaren.

#denuvo, #nintendo, #nyhetstips, #pirat, #switch


Medlem

Oj orkar switch med Denuvo

Medlem

Varje gång de har hävdat att det inte påverkar prestandan har man bevisligen kunnat visa motsatsen vid tester. Så jag tar det med en nypa salt även denna gång.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

haha denuvo till switch som det behövs ännu mindre prestanda till spel där

Medlem

Hur många människor är det egentligen som emulerar nya Switch spel istället för att köpa dem? Går man så långt är man nog en ganska van pirat som inte köper spel alls.

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Hur många människor är det egentligen som emulerar nya Switch spel istället för att köpa dem? Går man så långt är man nog en ganska van pirat som inte köper spel alls.

Jag köper spelen till min Switch, dumpar spelet och sen spelar jag på min dator.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Hur många människor är det egentligen som emulerar nya Switch spel istället för att köpa dem? Går man så långt är man nog en ganska van pirat som inte köper spel alls.

Lyckligtvis försvinnande få! De finns men kollar en på spelförsäljningen till Switch är den ju otrolig och kanske har det "försvunnit" 250 ex från spel som sålt mellan 2-30M+ ex så det har ju knappast skadat Nintendo speciellt - som tur är. Det vore det sista de behövde efter Wii U-fiaskot men nu har de ju verkligen fått upprättelse och skadas knappt av det alls.

Skrivet av Godofcheese:

Jag köper spelen till min Switch, dumpar spelet och sen spelar jag på min dator.

Well, då har du ändå köpt spelet och bidragit istället för att "stjäla" det så klassas väl som privatkopiering istället för piratkopiering och så länge du inte delar vidare det olagligt ser jag ingen skada i det

Sen kan det ju vara bra att nämna att detta "skydd" inte bara är mot olaglig kopiering av spel utan också innefattar anti-cheat-system för multiplayer/online-spelande. Vilket inte nyheten nämner alls. Men så vet jag inte hur möjligheten till att använda wall hack och dylikt på Switch ser ut så det kanske inte är så stort problem till att börja med? Tillsist kan jag väl tycka att det är lite sent ute att komma med allt detta nu i slutskedet av konsolens livscykel men kanske har de börjat samarbetet nu de senaste åren för att testa det på Switch och sen kommer implementera det till nya konsolen också.

Medlem

Är det för att folk emulerar BOTW och TOTK i högre frame rates och upplösning än vad Switchen pallar som de vill hindra detta?

Medlem

Åh herregud trodde inte att Nintendo kunde sjunka lägre i mina ögon. Fattar inte hur det bolaget ens håller sig över ytan fortfarande, men uppenbarligen älskar folk att köpa den skit som serveras.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Jag köper spelen till min Switch, dumpar spelet och sen spelar jag på min dator.

Lika enkelt som du beskrev så kan man även efter man dumpat spelet till sin dator enkelt ladda upp det på valfri fildelningstjänst och vips så är det spritt. Ordet "dumpa" är ett annat ord för att skapa en kopia men låter inte lika "farligt"

Så den här formen av "privatkopiering" vill de täppa till för att det just är så enkelt att emulera spridda kopior.

Det har säkerligen bäring på en kommande Switch 2 mer än nuvarande switch där det mesta redan dumpats till fildelnignssiter.

Medlem

Vad du hört den förut...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

"Det ska inte påverka prestandan, mvh Denuvo"


signatur

I drank what?

Gnällkuk

Ah, kanske dags att hacka min switch och börja pirata spel nu då. Ggwp Nindon’t.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag tror inte det är så många som håller på så här, jag tror snarare det sticker i ögonen på Nintendo att deras spel både ser och funkar mycket bättre utan allt för mycket jobb på någon annans hårdvara, i längden så är det ju en ganska dålig sak för nintendo,


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Okej. Det här känns lite som spiken i kistan för switchen. Konsolen klarar knappt av att driva sina spel idag och nu ska dom slänga på nått som förstör spelen ännu mer.

Skrivet av Gertzy:

Lyckligtvis försvinnande få! De finns men kollar en på spelförsäljningen till Switch är den ju otrolig och kanske har det "försvunnit" 250 ex från spel som sålt mellan 2-30M+ ex så det har ju knappast skadat Nintendo speciellt - som tur är. Det vore det sista de behövde efter Wii U-fiaskot men nu har de ju verkligen fått upprättelse och skadas knappt av det alls.

Va? Menar du att det bara har "försvunnit"
250 ex ?
Givetvis skulle Nintendo aldrig betala för Denivo om det bara rörde sig om så lite.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det har säkerligen bäring på en kommande Switch 2 mer än nuvarande switch där det mesta redan dumpats till fildelnignssiter.

Ja, misstänker också att detta är början på samarbete som ingåtts i allra största grad för att säkra den nya konsolen från start så den inte går samma öde till mötes som första Switch där mycket har spritts illegalt. Det vill nog Nintendo undvika nästa gång.

Medlem

Lite intressant är det väl att Nintendo mer eller mindre är ensamma om detta problem med nu-gen

Medlem
Skrivet av Ralf:

Okej. Det här känns lite som spiken i kistan för switchen. Konsolen klarar knappt av att driva sina spel idag och nu ska dom slänga på nått som förstör spelen ännu mer.

Va? Menar du att det bara har "försvunnit"
250 ex ?
Givetvis skulle Nintendo aldrig betala för Denivo om det bara rörde sig om så lite.

Företag har påstått behovet av liknande system i decennier men när någon väl genomfört en undersökning inom det så slutar det nästan alltid att det handlar om så små summor att det knappt borde vara värt det.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Lite intressant är det väl att Nintendo mer eller mindre är ensamma om detta problem med nu-gen

Kanske för att Sony och Microsofts konsoler inte är speciellt många intressanta first party spel som är attraktiva att vilja emulera.
De flesta spel finns ju redan på PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Stackars Switch, nu fick den en sjukdom i sig.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Tänk om Nintendo bara kunde göra som Sony istället och släppa sina spel upphottade på PC så skulle de inte behöver göra dumma beslut som detta. Företag som inte vill sälja borde inte få göra enkla lösningar heller.

Det är dags att man i Sverige ser över lagarna man skapade som gav undantag för att införa "kopierings skydd" man har ju faktiskt rätten att emulera och spela sina spel på sin PC om man har köpt spelet. När man införde lagen typ runt vad sent 90tal har jag för mig. Så sa man att man skulle se över lagen om företag tar bort lagliga möjligheter att använda sina produkter.

Medlem

Visste inte om att handhållna enheter kunde få cancer!

Medlem

Onödigt gjort av Nintendo.
Dom säljer som smör.
Dom som piratar köper endå inte spelen eller konsolen.
Det här drabbar bara legitima köpare och ev ett tag dom som vill spela en bättre version av sina switch spel på dator


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Ralf:

Okej. Det här känns lite som spiken i kistan för switchen. Konsolen klarar knappt av att driva sina spel idag och nu ska dom slänga på nått som förstör spelen ännu mer.

Va? Menar du att det bara har "försvunnit"
250 ex ?
Givetvis skulle Nintendo aldrig betala för Denivo om det bara rörde sig om så lite.

Jag har ingen aning, siffran drog jag ur röven, men sett till hur historiskt bra Switch-spelen sålt tror jag inte det rör sig om många exemplar som "försvinner" och jag tror som sagt detta samarbete börjar nu för att de testar sig fram mest för att se hur bra det kan fungera inför "Switch 2" - det är ju liksom väldigt sent tilltänkt att komma nu och försöka stävja piratscenen som härjat fritt i 6+ år och hade det varit någon skadlig mängd hade de nog börjat det här samarbetet betydligt tidigare. Nu vill de nog bara se till att inte samma sak händer med Switch 2 utan att de är garderade från början. Så scenen inte ens får någon början där. Eller väldigt seg start och svårt att hålla momentum.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Okej. Det här känns lite som spiken i kistan för switchen. Konsolen klarar knappt av att driva sina spel idag och nu ska dom slänga på nått som förstör spelen ännu mer.

Va? Menar du att det bara har "försvunnit"
250 ex ?
Givetvis skulle Nintendo aldrig betala för Denivo om det bara rörde sig om så lite.

För att en middleware finns tillgänglig på utvecklarportalen? Är upp till spelutgivarna om de vill licensiera den för att nyttja den. Känns som att det pratats om "spiken i kistan" för Switch i 6 år nu, och snart går den om PS2

Skrivet av Gandir:

Tänk om Nintendo bara kunde göra som Sony istället och släppa sina spel upphottade på PC så skulle de inte behöver göra dumma beslut som detta. Företag som inte vill sälja borde inte få göra enkla lösningar heller.

Det är dags att man i Sverige ser över lagarna man skapade som gav undantag för att införa "kopierings skydd" man har ju faktiskt rätten att emulera och spela sina spel på sin PC om man har köpt spelet. När man införde lagen typ runt vad sent 90tal har jag för mig. Så sa man att man skulle se över lagen om företag tar bort lagliga möjligheter att använda sina produkter.

Nintendo säljer inte PC- spel, så de förhindrar ingen från att använda sina konsolspel de köpt.

Avstängd

In EMPRESS we trust.

KoP
Medlem
Skrivet av Ziljun:

Hur många människor är det egentligen som emulerar nya Switch spel istället för att köpa dem? Går man så långt är man nog en ganska van pirat som inte köper spel alls.

Större problem än vad du tror i t.ex Asien (Kina). Piratkopierarnas högborg. 🙄

Tror att folk tenderar att glömma bort att det är främst pga piratkopieringen i Kina som många företag inför dessa åtgärder. Det handlar sällan om att det skulle vara någon övergripande piratkopiering här i väst.

Medlem
Skrivet av KoP:

Större problem än vad du tror i t.ex Asien (Kina). Piratkopierarnas högborg. 🙄

Tror att folk tenderar att glömma bort att det är främst pga piratkopieringen i Kina som många företag inför dessa åtgärder. Det handlar sällan om att det skulle vara någon övergripande piratkopiering här i väst.

Det tror jag du har rätt i.
Men frågan är ju egentligen ifall de piratkopiorna verkligen är förlorad försäljning? De länder som har tät piratkopiering brukar generellt ha en lägre medelinkomst. Ganska stor skillnad. Nu när det finns så otroligt mycket spel, kommer de bara spela andra spel, som faktiskt går att piratkopiera, eller free2play spel. Och Nintendo kommer sjunka i värde i själva varumärket, framförallt i pirattäta länder. Så mindre försäljning av godis, filmer, etc.
Tror verkligen att de skjuter sig i foten till viss del, typ en stortå.

KoP
Medlem
Skrivet av beltet:

Det tror jag du har rätt i.
Men frågan är ju egentligen ifall de piratkopiorna verkligen är förlorad försäljning? De länder som har tät piratkopiering brukar generellt ha en lägre medelinkomst. Ganska stor skillnad. Nu när det finns så otroligt mycket spel, kommer de bara spela andra spel, som faktiskt går att piratkopiera, eller free2play spel. Och Nintendo kommer sjunka i värde i själva varumärket, framförallt i pirattäta länder. Så mindre försäljning av godis, filmer, etc.
Tror verkligen att de skjuter sig i foten till viss del, typ en stortå.

För spelföretagen räknas det nog som en förlorad försäljning/inkomst så fort någon spelar deras spel utan att ha pröjsat vilket sticker i deras ögon. 🤔

Det är lite som att någon plankar när han/hon åker buss/tåg, det är ju en förlorad inkomst för företaget som sköter buss/tåg trafiken. Ingen tycker om en person som åker snålskjuts. 😂

Medlem
Skrivet av KoP:

För spelföretagen räknas det nog som en förlorad försäljning/inkomst så fort någon spelar deras spel utan att ha pröjsat vilket sticker i deras ögon. 🤔

Det är lite som att någon plankar när han/hon åker buss/tåg, det är ju en förlorad inkomst för företaget som sköter buss/tåg trafiken. Ingen tycker om en person som åker snålskjuts. 😂

Skillnaden där är väl att det kostar företaget att någon åker snålskjuts jämfört med att någon kopierar ettor och nollor.

Med det sagt tycker jag alla som kan bör stötta bra spel om vi vill se flera sådana.

12
Skriv svar