Rykte – Switch 2 antyds av kodnamn på Nintendos utvecklarsite

Robot
Rykte – Switch 2 antyds av kodnamn på Nintendos utvecklarsite

Om uppgiften stämmer verkar det bli en rak Switch-uppföljare.

#nintendo, #nx-2, #switch, #switch-2


Medlem

Får hoppas på att Nintendo är smarta med namnet denna gång, så att det inte uppstår samma förvirring som med Wii U. Helst att den bara heter Nintendo Switch 2.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får hoppas på att Nintendo är smarta med namnet denna gång, så att det inte uppstår samma förvirring som med Wii U. Helst att den bara heter Nintendo Switch 2.

Super Nintendo Switch är ju helt klart det solklara namnvalet dock!

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Super Nintendo Switch är ju helt klart det solklara namnvalet dock!

Blir den efter det Nintendo Switch 64 då? 🤔

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Super Nintendo Switch är ju helt klart det solklara namnvalet dock!

Super Nintendo Switch U

It's not a lake, it's an ocean

Kan tyckas som en självklarhet att rida vidare på ett så välkänt och framgångsrikt namn. Även om det inte är utan risker tror jag att fördelarna väger över. Särskilt som Switch, till skillnad från Wii, har lyckats hålla ångan uppe anmärkningsvärt länge och inte lär hinna dö helt och hållet innan Switch 2 kommer. De kanske t.o.m. kan samexistera.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Spekulationer gick ju att det, NX, var kodnamn för tionde Nintendo-konsolen (både räknat stationära och bärbara) så om detta stämmer är ju en direkt uppföljare närmast bekräftad! Inte för att det förvånar mig, det har ju länge ryktats om en "Switch 2" så. Innan det en "Switch Pro" (som antagligen blev Switch OLED på grund av kretsbristen) så detta kommer ju inte som en chock men är ändå spännande. Alla tecken på något nytt pirrar till i mig! Så om de inte visar den på Gamescom ska de tydligen till Tokyo Game Show också så de kanske vill visa upp den på "hemmaplan" så att säga. Så avtäckning runt där och sen lansering i början av 2024 börjar se allt troligare ut!

It's not a lake, it's an ocean

Om det nu blir en rak uppföljare, både till namn och utförande, behöver Nintendo (som ända sedan Wii har lockat med någon ny sorts gimmick/kontrollmetod) övertyga folk om varför de ska köpa ännu en hybridkonsol. Ett riktigt hett 3D-Mario till premiären kan kanske räcka, i och för sig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Jinxad:

Super Nintendo Switch är ju helt klart det solklara namnvalet dock!

Aka Snitch?

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Kan tyckas som en självklarhet att rida vidare på ett så välkänt och framgångsrikt namn. Även om det inte är utan risker tror jag att fördelarna väger över. Särskilt som Switch, till skillnad från Wii, har lyckats hålla ångan uppe anmärkningsvärt länge och inte lär hinna dö helt och hållet innan Switch 2 kommer. De kanske t.o.m. kan samexistera.

Ja, att överge ett sådant vinnande koncept efter en så svidande besvikelse som Wii U var för både spelare och Nintendo känns bara inte troligt. På något sätt. Men om de jobbar mer på marknadsföringen och tydligt visar att det är en helt ny konsol och inte bara ett dyrt tillbehör så kommer det nog gå galant. Har som sagt börja tro på "Switch Up" istället för Super eller en tvåa, men det är ju bara logiskt om de faktiskt centrerar så mycket kring uppskalningstekniken. Och ja, Nintendo har ju sagt att de tror Switch kommer ha levnadsperiod på tio år så att de kommer samexistera oavsett ser jag som enda logiska. Knappast att den kommer stå sig själv på marknaden så länge. Oavsett hur de akter dess kraft och potential just nu. Å andra sidan är det Nintendo, de följer inte alltid logik och mest uppenbara att göra så vem vet? Kanske låter de den bara fyllas på med spel några år till. Både konsolen och spelen säljer ju bra så. Men det finns väl en punkt hur många konsoler det kan säljas. Om den är ute tio år kan den kanske gå om PS2 men inte med mycket. Sen lär det gå sirapssegt och en ny konsol kommer krävas - både av investerare och spelare. Nytt Mario, Mario Kart, Metroid Prime 4 tillslut! Osv.

Medlem

Kan bli deras största släpp någonsin om alla nuvarande switch spel fungerar på den nya med bättre prestanda

Medlem

Super Nintendo Switch hade passat.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Hade personligen gillat Super Switch men tror att Switch 2 är bättre och tydligare för den stora massan. Enkelt för föräldrar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kul att bara Nintendo läcker.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Hade personligen gillat Super Switch men tror att Switch 2 är bättre och tydligare för den stora massan. Enkelt för föräldrar.

Ja, de förstod väl inte att Wii U var en konsol utan trodde det var ett dyrt tillbehör till Wii så för den skaran är ju "Switch 2" betydligt mer rättfram och enkelt att greppa. Precis som Sony gått från Playstation till PS5 och alla förstått längs vägen vad det handlar om, även med Slim och Pro på senare avvägar. Så det kanske blir så enkelt för att inte riskera ytterligare en flopp efter en given succé. Mycket annat har de ju gratis så de får inte famla bort namn och marknadsföringen igen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, de förstod väl inte att Wii U var en konsol utan trodde det var ett dyrt tillbehör till Wii så för den skaran är ju "Switch 2" betydligt mer rättfram och enkelt att greppa. Precis som Sony gått från Playstation till PS5 och alla förstått längs vägen vad det handlar om, även med Slim och Pro på senare avvägar. Så det kanske blir så enkelt för att inte riskera ytterligare en flopp efter en given succé. Mycket annat har de ju gratis så de får inte famla bort namn och marknadsföringen igen.

När jag såg Wii U's presentation på E3 2011 så visste jag att det inte rörde sig om ett tillbehör till Wii.

För man såg en konsol ligga på Tv-bänken när det byts till baseboll.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Jag tror på ett helt nytt namn med identisk funktion som Switch. Då blir det inte WiiU av det hela.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

När jag såg Wii U's presentation på E3 2011 så visste jag att det inte rörde sig om ett tillbehör till Wii.

För man såg en konsol ligga på Tv-bänken när det byts till baseboll.

Ja, du och jag (gamers i allmänhet) förstod väl det men menade typ fotbollsmammor som ramlar in på en spelaffär på vägen hem från jobbet utan att veta skillnaden på typ en Wii, Playstation 3 eller en gräsklippare missade det rent generellt så den mainstream-publik de byggt upp med Wii och DS liksom föll bort igen. Kvar fanns några entusiaster (som mig själv som köpte med ZombiU och hade kul med Mario och Mario Kart 8 men sen tröttnade snabbt på den för det skrala spelutbudet och den ständiga känslan av att det är ett sjunkande skepp och att alla bara ville gå vidare så fort som möjligt) men inte många annars.

Medlem

Måste bli ytterligare en hybridkonsonsol då det knappast är troligt att Nintendo kommer släppa både en bärbar och stationär konsol igen.
Personligen tycker jag att det är tråkigt med en rak uppföljare. Att bara släppa en mer kraftfull Switch. Speciellt i klimatet vi i har idag där Steam Deck och övriga PC liknande konsoler börjat leta sig ut på marknaden.
Varför ska jag då köpa en Switch 2 som med största sannolikhet kommer att ha sämre prestanda, men som gör samma sak?
Då är det enbart Nintendos spel som lockar till köp. Visst, det kommer få mig att köpa, men kommer det att räcka för att det ska bli den succe som Switch blev?
Då kan ju målgruppen istället vara barnen som aldrig skulle köpa (få) en Steam Deck (eller liknande)?
Är barnen intresserade av Switch idag?
De flesta spelar iPad . Exempelvis har inga av mina barns vänner en Switch. Vi är dom enda som har en Switch hemma. Däremot har alla iPad.
Jag arbetar som slöjdlärare och möter därför många barn. Förr ville många av barnen göra Mario eller Zelda relaterade saker i slöjden. Nu var det länge sedan. Fortnite, CS, Fifa och Roblox är det som gäller nu.
Det här är naturligtvis ingen sanning utan bara något jag i min värld lagt märke till.
Det kan vara annorlunda i andra städer och kanske inte alls utanför Sverige.

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Personligen tycker jag att det är tråkigt med en rak uppföljare. Att bara släppa en mer kraftfull Switch. Speciellt i klimatet vi i har idag där Steam Deck och övriga PC liknande konsoler börjat leta sig ut på marknaden.
Varför ska jag då köpa en Switch 2 som med största sannolikhet kommer att ha sämre prestanda, men som gör samma sak?
Då är det enbart Nintendos spel som lockar till köp. Visst, det kommer få mig att köpa, men kommer det att räcka för att det ska bli den succe som Switch blev?

Ja, det kommer att räcka. Vad jag märkt verkar det som att många här på FZ inte tycks inse att Steam Deck är, och kommer aldrig att vara något annat än, en extremt nischad produkt som har närmast noll genomslagskraft på marknaden bland den breda massan. Och då pratar vi inte bara om barn heller. Den genomsnittliga vuxna kunden/spelaren ser inte "prestanda" som något avgörande, känner antigen inte ens till eller kunde bara inte bry sig mindre om Steam Deck och hade aldrig valt en Steam Deck framför Switch.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får hoppas på att Nintendo är smarta med namnet denna gång, så att det inte uppstår samma förvirring som med Wii U. Helst att den bara heter Nintendo Switch 2.

Skrivet av N3gn4v:

Super Nintendo Switch hade passat.

Skrivet av Gertzy:

Ja, de förstod väl inte att Wii U var en konsol utan trodde det var ett dyrt tillbehör till Wii så för den skaran är ju "Switch 2" betydligt mer rättfram och enkelt att greppa. Precis som Sony gått från Playstation till PS5 och alla förstått längs vägen vad det handlar om, även med Slim och Pro på senare avvägar. Så det kanske blir så enkelt för att inte riskera ytterligare en flopp efter en given succé. Mycket annat har de ju gratis så de får inte famla bort namn och marknadsföringen igen.

Jag är helt övertygad om att det är en skröna som bara är en dålig ursäkt för en dålig produkt.
Wii U var helt enkelt inte intressant och hade inte så många intressanta features eller prestanda att erbjuda jämfört med Wii eller konkurrenterna. Folk ville helt enkelt inte ha en ganska kass pekplatta med sladd och spelen såg i princip ut som Wii spel annars.
Idén var väl inte heller speciellt ny då 3DS använde liknande funktion.
Man vill ju säga att de var före sin tid, men jag tror inte att det hade fungerat idag heller då det hade blivit för dyrt ifall man vill ha vettig prestanda.

----

Jag tycker nog att Super Nintendo Switch är bästa alternativet just nu. Det gör det tydligt att det är en bättre version av Switch och jag tror att det blir lätt att förklara vilka spel som är Super(alltså bara fungerar på Super switch) och spel som är Switch, men fungerar också minst lika bra eller bättre på nya konsolen.
Jag tror inte att Nintendo är så pigga på att plötsligt börja med nummer, även om det fungerat bra för Playstation.

Jag har dock lite svårt att föreställa mig hur deras nästa konsol kommer se ut, blir det bara en optimering av nuvarande konsol?
Svårt att tänka sig när det kommer till Nintendo faktiskt.

Ska bli intressant att se ifall de försöker lösa 4K problemet. 4K har väl varit standard i TV-apparater sen typ 2016(vid nyköp) så att lansera en konsol 8 år efter det utan någon form av stöd för det känns lite konstigt.
Särar de kanske på Dockan och konsolen så att dem köps separat? då kan de ha en simpel docka för lägre upplösning och en för 4K(som är dyrare). Jag menar då såklart inte native 4K utan att de gör så gott de kan med Nvidias uppskalningstekniker.

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Ja, det kommer att räcka. Vad jag märkt verkar det som att många här på FZ inte tycks inse att Steam Deck är, och kommer aldrig att vara något annat än, en extremt nischad produkt som har närmast noll genomslagskraft på marknaden bland den breda massan. Och då pratar vi inte bara om barn heller. Den genomsnittliga vuxna kunden/spelaren ser inte "prestanda" som något avgörande, känner antigen inte ens till eller kunde bara inte bry sig mindre om Steam Deck och hade aldrig valt en Steam Deck framför Switch.

Fast det finns ju rätt många orsaker till att det är så och det finns också väldigt mycket utrymme för Steam Deck att växa framöver.
Det är inte bara prestandan som bestämmer här utan mycket beror på varumärke. Nintendo är en av de största aktörerna på marknaden och har varit aktiva i det utrymmet samt marknadsfört sina produkter här ända sedan 80-talet.
Steam är inte ett alls lika starkt varumärke och inte i närheten av samma marknadsandelar. De har knappt ens en maskot eller några exklusiva spel. PC spelare är inte heller vana vid att få sina spel "on the go" och PC gaming fansen har ofta relativt höga prestanda krav.

Men det finns helt klart utrymme för Steam deck att växa och det är den överlägset bästa 3rd party bärbara konsolen.
Att ens kunna spela nya spel med moderna spelmotorer i bärbart är ju revolutionerande.
Sedan så kan du förmodligen starta nästan alla spel du köpt till PC sedan 80-talet.

Jag vet också att många var skeptiska innan Deck kom på grund av att det är i grunden en bärbar PC.
Men den har väldigt gott rykte och är simpel att använda ifall man inte vill göra specifika saker, som att starta spel som inte har bra kompabilitet(även om det nästan alltid går att lösa om man har tålamod).
Det har också skett en enorm utveckling för mjukvaran sedan lanseringen.
Så jag tror att version 2 kommer sälja betydligt bättre och jag skulle inte bli förvånad ifall version 3 säljer runt 20 miljoner.

Att den eller nästa version också förmodligen kommer stödja Sonys och Microsofts spel framöver kan hjälpa rätt mycket.
Ska bli intressant att se ifall de lyckas få Starfield att rulla på den, det ju också ge en boost i så fall.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av N3gn4v:

När jag såg Wii U's presentation på E3 2011 så visste jag att det inte rörde sig om ett tillbehör till Wii.

För man såg en konsol ligga på Tv-bänken när det byts till baseboll.

Jag förstod det också. Men när jag tittar på avtäckningen på E3 2011 i dag förstår jag definitivt varför förvirring uppstod. De visar inte själva konsolen, bara Gamepaden. Som de dessutom kallar "the new controller". Spelen som visades liknade definitivt spelen till Wii. Det var därför inte särskilt svårt att tro att den nya kontrollen faktiskt var ett tillbehör till Wii som kallades Wii U. Det hade räckt med att de visat upp konsolen och Gamepaden med texten "our new system" för att alla skulle förstå.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Känns som att en ny Switch kommer utannonseras vilken dag som helst nu, med tanke på hur intensiva ryktena blivit plötsligt, och att även Nintendo börjat kommentera saken i alla fall indirekt. Gissar på utannonsering nu under sommaren eller hösten, release troligtvis 2024.

Skrivet av Ruffles:

Kan tyckas som en självklarhet att rida vidare på ett så välkänt och framgångsrikt namn. Även om det inte är utan risker tror jag att fördelarna väger över. Särskilt som Switch, till skillnad från Wii, har lyckats hålla ångan uppe anmärkningsvärt länge och inte lär hinna dö helt och hållet innan Switch 2 kommer. De kanske t.o.m. kan samexistera.

Tror ordinarie Switchen kan hänga med åtminstone hela 2024 också. Speciellt med tanke på att flera av Nintendos spelserier funkar prima med väldigt låg teknisk ambition, tänker typ nya Mario RPG, Mario Party, Wario Ware etc.

Skrivet av ZakAntreaz:

Måste bli ytterligare en hybridkonsonsol då det knappast är troligt att Nintendo kommer släppa både en bärbar och stationär konsol igen.
Personligen tycker jag att det är tråkigt med en rak uppföljare. Att bara släppa en mer kraftfull Switch. Speciellt i klimatet vi i har idag där Steam Deck och övriga PC liknande konsoler börjat leta sig ut på marknaden.
Varför ska jag då köpa en Switch 2 som med största sannolikhet kommer att ha sämre prestanda, men som gör samma sak?

Det är väl exakt samma sak som med PC vs. vanlig stationär konsol som typ Playstation. Steam Deck följer ju med det sedvanliga "PC-krånglet", bland annat då att det verkar vara lotteri vilka spel som överhuvudtaget kommer fungera på den, vilka som optimerats för vanliga controllers etc. Switch är när man vill ha en billigare typisk spelkonsol där man slipper allt "PC-relaterat". Tilltalar med andra ord två olika målgrupper, Decken verkar ju inte ha påverkat Switchens försäljning alls, så tror nog de kan samexistera.

Medlem

Det enskilt största misstaget Nintendo kan göra är att återigen införa en 2:a i Namnet, det funka inte för Wii U och kommer inte fungera här heller

Medlem
Skrivet av Keima:

Det enskilt största misstaget Nintendo kan göra är att återigen införa en 2:a i Namnet, det funka inte för Wii U och kommer inte fungera här heller

Vad menar du med återigen? Ett u är ingen 2a? De har heller inte haft någon konsol med 2 i namnet? Så inget bra argument för att det vore ett stort misstag. Tråkigt kan jag väl tycka, men knappast dumt eller ett misstag.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Vad menar du med återigen? Ett u är ingen 2a? De har heller inte haft någon konsol med 2 i namnet? Så inget bra argument för att det vore ett stort misstag. Tråkigt kan jag väl tycka, men knappast dumt eller ett misstag.

De mest lyckade konsolerna har haft nya namn helt och hållet. 3DS floppade (och ja hade också 2DS) Att börja med en Switch i namnet gör ju att dom som har en redan ser inte riktigt poängen att införskaffa en 2:a

Medlem
Skrivet av Keima:

De mest lyckade konsolerna har haft nya namn helt och hållet. 3DS floppade (och ja hade också 2DS) Att börja med en Switch i namnet gör ju att dom som har en redan ser inte riktigt poängen att införskaffa en 2:a

76 miljoner sålda konsoler är väl inte en flopp?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag är helt övertygad om att det är en skröna som bara är en dålig ursäkt för en dålig produkt.
Wii U var helt enkelt inte intressant och hade inte så många intressanta features eller prestanda att erbjuda jämfört med Wii eller konkurrenterna. Folk ville helt enkelt inte ha en ganska kass pekplatta med sladd och spelen såg i princip ut som Wii spel annars.
Idén var väl inte heller speciellt ny då 3DS använde liknande funktion.
Man vill ju säga att de var före sin tid, men jag tror inte att det hade fungerat idag heller då det hade blivit för dyrt ifall man vill ha vettig prestanda.

Det är sällan som jag hör folk säga att Wii U är en dålig produkt.

Den var förvisso inte perfekt, prestandan var dålig jämfört med konkurrenterna. Men så har ju varit fallet med alla Nintendo-konsoler varit sedan Gamecube. Dessutom är prestandan nästan likartad med Nintendo Switch, så tycker man att prestandan i en Switch är godtagbar, så borde det inte vara några problem med Wii U. Switch är förvisso bärbar, men Wii U är en äldre konsol.

Nintendos största kundbas är heller inga insatta gamers som oss, utan vanliga barnfamiljer som har noll koll på konsoler. Så jag tror att namnsättningen åtminstone är ett av de stora skälen till varför Wii U sålde dåligt

Man har ju hört många berättelser om föräldrar som har köpt Wii U spel, och försökt använda dem i en Wii. Och sedan blivit förbannade när det inte fungerade

Medlem
Skrivet av lasselason:

76 miljoner sålda konsoler är väl inte en flopp?

Tycker jag verkligen inte, även om originalet säkert sålde det dubbla, och jag tror inte det beror på namnet så tycker den teorin är rätt befängd.

12
Skriv svar