Snabbkollen – Är pris eller prestanda viktigast när du köper konsol?

Medlem

prestanda, fps på minst 60 känns som viktigast ihop med gameplay. battlebits är ett bra bevis på detta tex


signatur

//monster

Medlem

Som en ingenjör tycker jag frågan är helt omöjlig att svara på.
Det är ju en balansering av flera faktorer och de väger olika mycket beroende på i vilket spann de ligger inom. Låt mig illustrera med ett par exempel.

Konsol A kostar 2000, prestandaindex 100 och spelutbudet har önskefaktor 100.
Konsol B kostar 3000, prestandaindex 140 och spelutbudet har önskefaktor 90.
Konsol C kostar 1500, prestandaindex 60 och spelutbudet har önskefaktor 200.

Vilken köpa? Billigast? Bäst prestanda? Bäst spelkatalog?

Annat teoretiskt exempel.
Konsol A kostar 100 och prestandaindex 100.
Konsol B kostar 35papp och prestandaindex 2000.

Man kanske vill ha B, men har bara råd med A.

Så i grund och botten är den en formel med tak på pris medan man har golv på prestanda i viss mån och definitivt golv på spelutbudets önskefaktor. Köper inte konsolen om den inte har ett spelutbud som gör mig intresserad. Där kom minvärdet på den parametern.
Sen kommer max budget avgöra. Jag köpte 3080 sist inte 3070 eller 3090. Böäst balans mellan pris och prestanda för just mig och min ekonomiska situation. Kompisen köpte 3060Ti. Viktningsfaktorn kanske inte diffar, men hans budget tillät inte dyrare kort. Så där kom taket in på den parametern.

Medlem

Prestandan känns rätt ointressant om utvecklarna inte använder den fullt ut.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Ase
Medlem

Otroligt dum fråga konsoller har alltid varit en begränsande faktor nu har det blivit bättre när de är en begränsad pc (mjukvarumässigt )men fortfarande en bromskloss blir inga fler konsoller för mig använder de endast som multimediaspelare (vilket de inte ens är bra på & xbox ströp de åtmistånde hyfsade funktionerna så de e oxå kasst) kan inte spela med autosikte & handkontroll suger & ointressant

Skribent

Prestanda alla dar i veckan. Om Switch 2 blir verklighet och släpps nästa år tar jag hellre en modell för 13 000:- än Potatis 2.0 för 4000:-.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Ambassadör
Xbox

Så som frågan är ställd blir svaret utan tvekan prestanda.


signatur

Jump in.

Medlem

Komplex fråga egentligen. Prestandan är viktig men priset viktigare.

Jag skulle nog aldrig köpa en nedbantad version. Men priset är avgörande om jag köper en eller inte.

Medlem

Prestandan utan tvekan ihop med bra exklusiva singel player spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Prestanda!
Får kosta 10.000+ om det behövs för nå 60fps i alla nya spel 🙂


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om du har att välja mellan att köpa PS5 Pro eller PS5 Slim, eller Xbox Series X eller Series S – vilken köper du?

Om alla bästa spel var exklusivt till just xbox Series S så hade jag nog köpt den.

Jag äger ju Nintendo Switch, inte för att den har sämst prestanda.

I fallet du räknar upp så blir det dock troligen ps5 pro då ps har fler exklusiva spel än xbox men just denna generation har de inget att locka med ännu.

Min PC är bättre än alla konsoler. Delarna jag byggt ihop är värda 44k.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Varken eller, det som är viktigt är spelen.

Nintendos billiga fula Lunchbox var för mig den bästa 8-bitars konsolen, på grund av tillgång av spel byte i plugg osv
Segas Dreamcast var den bästa 128 bitars konsolen, spelen tog aldrig slut det kom bara fler och fler. (och de var billiga)

För mig har alltid spelen styrt

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om du har att välja mellan att köpa PS5 Pro eller PS5 Slim, eller Xbox Series X eller Series S – vilken köper du?

Vad kostar en Ps5 pro eller Ps5 slim?

Redaktör
Skrivet av Ducci:

Varken eller, det som är viktigt är spelen.

Nintendos billiga fula Lunchbox var för mig den bästa 8-bitars konsolen, på grund av tillgång av spel byte i plugg osv
Segas Dreamcast var den bästa 128 bitars konsolen, spelen tog aldrig slut det kom bara fler och fler. (och de var billiga)

För mig har alltid spelen styrtatt välja

Skrivet av Ducci:

Vad kostar en Ps5 pro eller Ps5 slim?

Så klart. Men du behöver en konsol att spela dem på. Om det finns en kraftigare (som PS4 Pro, Xbox Series X, hypotetisk PS5 Pro…) och en billigare (PS4 /5 Slim, Xbox Series S…), vilken tenderar du då att välja?

Det är det frågan handlar om.


signatur
12
Skriv svar