Tv-spel fysiskt eller digitalt?

Medlem
Tv-spel fysiskt eller digitalt?

Läste ett rykte om att Bethesda/Microsoft skulle tagit det extremt märkliga beslutet att bara släppa Starfield digitalt. Men det jag verkligen reagerar på, och blir rätt och slätt mörkrädd av att läsa, är hur positiva många är till att en stor spelutgivare ens kan komma på tanken att helt skippa fysisk release av ett storspel. Det pratas om miljön och bekvämlighet, ungefär som några CD-skivor skulle utgöra en betydande miljöbelastning eller att det är så jobbigt att byta skiva i sin konsol att man bryter ryggen av att resa sig ur soffan.

Så hur resonerar ni andra, samlare eller ska allt bara vara installerat?

Medlem

Köper ingenting digitalt på konsol men allt digitalt på PC. Sitter väl kvar någon föreställning om att äldre spel på skiva fortfarande kommer vara spelbara på konsol i framtid även om så inte är fallet.

Medlem

100% digitalt både den här och förra generationen (förutom switch pga lagringsutrymmet och ofta har med på resor osv). Svinskönt att slippa gå fram och byta skivor, MYCKET tystare när man spelar och man har allt tillgängligt på alla konsolerna om man har flera (samt hos kompisar, bara logga in). Kan dock förstå om man köper fysiskt om man säljer och köper begagnat dock.

Medlem

Föredrar fysiskt, helt klart

Medlem

Föredrar fysiskt, antagligen av gammal vana. Inbillar mig nog också att det är enklare att hålla reda på vilka spel man har trots att alla ligger huller om buller nerslängda i nån låda.

Medlem

Vad gäller konsoller förstår jag om man blir ”mörkrädd” av beslutet att släppa AAA endast digitalt, även om ordvalet är överdrivet.
Detta beror på det väldigt slutna systemet för köp av spel som finns på konsoller, vilket leder till höga priser och ganska dåliga rabatter när reor väl händer.
Med fysiska kan man köpa begagnat och kringgå detta problem.
På PC har vi ju en väldigt öppen digital marknad med en massa återförsäljare där man kan få bra priser på majoriteten av spelen, även förbokningar så där ser det rätt annorlunda ut.

Medlem

Självklart fysiskt, Men vet inte när det fanns sist typ. Spelar endast på PC.


signatur

Allätare

Medlem

Köper alltid fysiskt om möjligt men kanske inte av den anledningen som de flesta resonerar kring. Att binda hela mitt spelbibliotek till ett digitalt konto som jag själv inte äger känns inte lockande. Den fysiska skivan är också en licens till spelet.

Medlem

Både Och! Köper nya spel på skiva då det oftast är billigare. Plus om jag vill kan jag sälja efter att klarat och få tillbaka en del av summan man spenderade. Vissa spel som inte är dag 1 releaser wishlistar jag och köper på rea. Är det ett spel som man superlängtat efter köper jag det digitalt för att kunna börja spela så tidigt som möjligt. Ibland har man haft tur att få ett spel innan release och kunnat spela det ännu tidigare på skiva. Men det är ingen garanti. Väntar fortfarande på FF16 som jag nu ångrar att jag inte köpte digitalt.

Medlem

Alltid fysiskt om det finns. På PC är det dock inte möjligt, men på konsol går det fortfarande oftast bra. Det går nästan alltid att få spelen billigare fysiskt, finns ofta begagnade. De kommer alltid vara mina och tillgängliga. Ingen musik där licensen går ut och plockas bort etc. Jag kan sälja spelen om jag vill.

Medlem

100% digital sedan mitten av PS3-tiden när jag upptäckte bekvämligheten med det. Köper aldrig spel dag ett, om inte det skulle vara ett speciellt och sällsynt spel, likt kommande GTA 6, annars är det kraftiga reor som gäller. Har även PS+ premium/Gamepass, så jag köper knappt några spel längre. Även om jag inte bryr mig om fysiska spel, så tycker jag ändå att man ska fortsätta sälja dem, så att folk har alternativ.

Medlem

Finns det inte fysiskt så avstår jag.

Till stor del beror det på att jag gillar samlaraspekten av det hela, jag gillar att ha mitt egna lilla bibliotek med fysiska spel som jag kan känna och klämma på, läsa baksidor osv. Men, jag gillar också att jag någonstans har ett eget ägande av spelet, jag behöver inte förlita mig på att exempelvis Xbox eller Steam ska fortsätta tillhandahålla ett bibliotek åt mig, jag är inte beroende av att servrar osv ligger uppe. Sure, i mångt och mycket så är skivorna idag bara en CD-Key, men jag äger åtminstone den och kan om jag vill sälja vidare eller låna ut...

Sen har vi det här med aspekten inför framtiden, spel är min mening kultur och bör bevaras. Vad händer om Steam hamnar i ekonomiska problem om 25 år och konkar? Hur säkra är alla de där titlarna du köpt då? Vi ser ju redan idag hur spel försvinner för att utvecklare eller plattformar försvinner, tror ni det kommer att minska?

Ett annat problem är ju också det att man mer eller mindre skapar ett monopol hos Xbox, PS osv. De är fria att sätta precis vilka priser dem vill i sina egna butiker och i en värld utan fysiska spel där spelarna faktiskt har en viss makt, tror ni att det kommer bli billigare? Typ 2-3 gånger per år så startar folk trådar här på FZ om hur de tycker att spel har blivit för dyrt. Lol, knappast som att de kommer bli billigare i en framtid där vi inte har fysisk media och plattformarna själv kan helt och fullt sätta priserna.

Men visst, det är bekvämt med digitala spel, för vissa är det väl rena rama gympasset att behöva resa sig upp ur soffan och trycka in en annan skiva...Priset man betalar för den där bekvämligheten lär slå till riktigt gött i ansiktet på folk när Starfield efter 5 år fortfarande kostar närmare 1000 kronor på Xbox.

Nu låter jag som en riktigt tjurgubbe och well, det kanske jag är i det här fallet, men att som konsument lägga all makt hos en återförsäljare slutar aldrig bra för konsumenterna. Det måste man vara medveten om när man genom sina köp pushar för den här framtiden.

It's not a lake, it's an ocean

Jag köper 90 procent på skiva. Men allt oftare släpps spelen enbart digitalt, och då har jag inget val.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Min PC har varit 100% digital i ~15 år.

Till min Switch så är jag 100% digital, på så sätt så får jag lätt med mig hela spelbiblioteket vart jag än går och slipper böka med små spelkassetter. Undantaget är Ring Fit Adventure som bara finns fysiskt.

Till min PS4 är så köper jag sällan fysiska spel men det händer, speciellt om det är ett spel min syster skulle gilla och vilja låna, eller om det är ett spel för två spelare som jag spelar hos en kompis.

Medlem

Lustigt egentligen hur folk tror det finns fysiska spel idag.... Skivan gör en enda sak och det är att ge ut en licens till onlinebutiken så att man får tanka/spela spelet. Sedan när filerna kopierats måste alltid day1 patchen laddas hem från nätet ändå.

På PS5 köper jag licensen fysiskt för det skiljer flera 100 kronor jämfört mot ps-store. På PC blir det 100% digitalt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Lustigt egentligen hur folk tror det finns fysiska spel idag.... Skivan gör en enda sak och det är att ge ut en licens till onlinebutiken så att man får tanka/spela spelet. Sedan när filerna kopierats måste alltid day1 patchen laddas hem från nätet ändå.

På PS5 köper jag licensen fysiskt för det skiljer flera 100 kronor jämfört mot ps-store. På PC blir det 100% digitalt.

På Switch brukar fysiska spel faktiskt i alla fall i 70% av fallen vara just så att de körs direkt från kassetten, utan installation. Men i övrigt så har du förstås rätt i att det ofta bara är en kod på skivan. Kör digitalt på PC också, det känns ändå lite "sunkigare" att spela på PC på nått sätt, så värdesätter inte fysiskt format där och har inte ens en skivläsare på nuvarande datorn.

Medlem

Om man vill spara pengar så är fysiska skivor överlägset. Köper man ett nytt spel och sen säljer det efter att man är klar så ligger kostnaden för nöjet på runt 200kr.
Även om man inte säljer spel så är de alltid 100-200kr billigare fysiskt än i digitala butiker (åtminstone för konsol).

Jag hade gärna köpt digitalt då det känns lite smidigare men svårt att argumentera för det då det kostar så mycket mer.

KoP
Medlem

Storspel vill man ju helst ha på skiva men sen köper man ju en del indiespel som endast släpps digitalt så det är väl 50/50.

Medlem

Jag köpte en hel del spel fysiskt i början av förra generationen (PS4) men märkte efter ett tag hur smidigt det var att köpa digitalt. Sen dess är det väldigt få spel som jag har köpt fysiskt. Och nu när det funkar ganska sömlöst mellan PS4 och PS5 med spel blir jag ännu mindre motiverad att köpa fysiskt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Till konsol: helst fysiskt
Till PC: 100% digitalt


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Köper fysiskt till konsol, gillar att kunna sälja vidare spel när jag är klarar med dom, samt att kunna köpa begagnat.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Avstängd

Digitalt. Lägg ner fysiska skivor nu, det är 2023.

Medlem

Jag köper bara digitalt om spelet inte finns fysiskt. Jag gillar det bättre fysiskt helt enkelt och det är ett stort plus att det ofta blir mycket billigare när det kommer till lite äldre spel.

Medlem

Beror på, är det onlinespel så är det inte lika viktigt med fysiskt, men annars så vill jag helst ha det på skiva, till konsol iaf. PC är det bara digitalt, man har liksom inte mycket till väl längre där.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Lustigt egentligen hur folk tror det finns fysiska spel idag.... Skivan gör en enda sak och det är att ge ut en licens till onlinebutiken så att man får tanka/spela spelet. Sedan när filerna kopierats måste alltid day1 patchen laddas hem från nätet ändå.

Fel. De flesta (single player) spelen går att installera och spela det som ligger på skivan

Fragtjuv

För min del har det bara blivit mer och mer digitalt. Under nuvarande konsol-generation har jag inte köpt ett enda spel på skiva. Samlarvärdet är ju förstås inte i närheten av lika fascinerande när man bara har digitalt men med åldern har det blivit mindre viktigt för mig personligen.

Jag köper väldigt mycket vinyl-skivor där jag fortfarande älskar att samla och har helt enkelt inte plats för att samla även på fysiska spel.

Jag förstår emellertid att personer som fortfarande vill köpa fysiska spel tycker att det är en tråkig utveckling vi går mot.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

På konsol köper jag det mesta fysiskt eftersom man kan spara en hel del pengar på det sättet. Många spel som kostar 849 på PSN kan man få för 699 i butik vid lansering och ännu mindre om man väntar. Jag har med råge fått tillbaka mellanskillnaden för diskläsar-PS5:an.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Allt till konsol blir fysiskt.. lättare att sälja av, kul med samlarvärde och äganderätt.
PC blir ju digitalt tyvärr då det är det enda rimliga nu för tiden...

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Fel. De flesta (single player) spelen går att installera och spela det som ligger på skivan

Näe, man vill ju ha day1 patchen innan man sätter igång


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Spelar bara PC. Det mesta blir digitalt, men äldre spel blir ibland på fysisk skiva. Har säkrat upp flera DVD läsare för framtiden.

12
Skriv svar