Diablo Immortal drog in en halv miljard dollar första året

Sånt här får mig att hata människor haha

Får WALL-E-vibbar ibland

Medlem
Skrivet av 7ogus:

Är du säker på det? Skillnaden är väl att DIV betalar man för en gång, medan Immortal fortsätter att dra in pengar. Hur jämförs siffrorna om 10 år? Det är där försäljningen av skins kommer in i bilden. De vill tjäna pengar på DIV över längre tid. Särskilt eftersom det antagligen hade mycket högre utvecklingskostnader än Immortal.

DIV vet vi ju kommer ha en cosmetic shop, så det kommer generera stora summor pengar så klart. Det faktum att D4 på 5 dagar genererat mer intäkter än vad Immortal gjort på ett år säger iallafall mig att det är Blizzards nästa stora pengamaskin.

Immortal kommer vara Blizzards kassako på mobilmarknaden, och target audience för det spelet har nog aldrig varit vi i väst.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Svårt att klandra också, vill folk spendera pengar på spel så låt dem göra det.
Har man spel som hobby/fritidsintresse så let it go. Här har man åtminstone ett färdigt spel, bara kika på SC som är i sitt betastadie och varit det i ett antal år där folk köper skepp osv.

Medlem
Skrivet av delli:

Svårt att klandra också, vill folk spendera pengar på spel så låt dem göra det.
Har man spel som hobby/fritidsintresse så let it go. Här har man åtminstone ett färdigt spel, bara kika på SC som är i sitt betastadie och varit det i ett antal år där folk köper skepp osv.

Måste korrigera dig här. Star Citizen är fortfarande i alfastadie...

Medlem
Skrivet av 4liv3:

DIV vet vi ju kommer ha en cosmetic shop, så det kommer generera stora summor pengar så klart. Det faktum att D4 på 5 dagar genererat mer intäkter än vad Immortal gjort på ett år säger iallafall mig att det är Blizzards nästa stora pengamaskin.

Immortal kommer vara Blizzards kassako på mobilmarknaden, och target audience för det spelet har nog aldrig varit vi i väst.

Enligt rapporten i artikeln så kom 36,8% av intäkterna från Kina och 24,4% från USA.

Pokemon Go drar in ungefär lika mycket från Nord och Sydamerika som från Asien och Oceanien:
https://www.statista.com/statistics/665623/revenue-from-pokem...

Målgruppen för mobilspel är inte bara Asien.

Och när det gäller D4 så vore det ju intressant att veta hur mycket av intäkterna som kommer från köpet av spelet och hur mycket som kommer från miktrotransaktioner i spelet. Nu är det ju bara kosmetiska saker, men fortnite har ju visat att det går att tjäna storkovan på sånt också.

Medlem

Imponerande! Särskilt med tanke på att Kina inte räknas in.

Frågan är ju hur mycket de två nya Diablo drar in jämfört med varandra fast det ena kanske gör att folk spenderar mindre på det andra….

Medlem
Skrivet av filbunke:

Enligt rapporten i artikeln så kom 36,8% av intäkterna från Kina och 24,4% från USA.

Pokemon Go drar in ungefär lika mycket från Nord och Sydamerika som från Asien och Oceanien:
https://www.statista.com/statistics/665623/revenue-from-pokem...

Målgruppen för mobilspel är inte bara Asien.

Och när det gäller D4 så vore det ju intressant att veta hur mycket av intäkterna som kommer från köpet av spelet och hur mycket som kommer från miktrotransaktioner i spelet. Nu är det ju bara kosmetiska saker, men fortnite har ju visat att det går att tjäna storkovan på sånt också.

Låter som att de siffrorna inte är satta i sten. Texten nedan är saxat från en annan länk än den i artikeln dock.

"However, the data comes with a few major caveats. For starters, the numbers do not include the PC version of Diablo Immortal, available through the Battle.net launcher. They also do not include third-party Android launchers anywhere in the world, including China.
China is a major player in the mobile market, and Chinese players are the largest in terms of lifetime spending in Diablo Immortal, at an estimated 37%, compared to the U.S.' 24%. Considering the popularity of Android in China, there's likely a large sum of revenue that's not being included in this report, to say nothing of PC revenue."

Ang. DIVs försäljning och siffrorna som har släppts.
"Unfortunately, the publisher still hasn't revealed any hard sales numbers. The $666 million is based on sell-through, meaning copies sold to customers and not simply shipped to retailers. More interestingly, it does not include any microtransaction sales - which Diablo 4 has plenty of - so the game's actual revenue is likely a lot higher."

Alltid intressant att se utvecklingen av branschen, även om det för oss kanske inte är i den riktning vi hade önskat.
Faktiska siffror kommer alltid att diskuteras, sanningen vet nog bara företagen själva.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av kingzla:

Det här ÄR spelkonsumenterna. Vi som hänger här är en pytteminoritet, de flesta köper 1.7 spel om året där FIFA/Madden är 1 av dem.

Utan DLC / Battlepass hade det inte gå att nå break even för AAA-spel.

Inte konstigt att producenterna letar reda på det kunder vill ha och inte försöker charma snikna medelålders män som drömmer om en svunnen tid.

Kvalifiserat struntprat från en som "gett upp".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar