Age of Empires II: Definitive Edition - Return of Rome

Medlem
Age of Empires II: Definitive Edition - Return of Rome

"Age of Empires II kommer aldrig att dö" skrev jag för ett år sedan.
Det var en underdrift. I själva verket är spelet mer levande än någonsin. Det sprudlar av så mycket energi att det till och lyckats blåsa nytt liv i sin egen föregångare Age of Empires.

Return of Rome ger mig det jag önskade redan när Age of Empires: Definitive Edition (AoE: DE) kom ut i augusti 2019. Det placerar det första spelet i det andras spelmotor och gör det därmed både mer lättspelat och tilltalande för ögonen. Det använder sig av sin uppföljares UI som gör det smidigare att utfärda order, låter trupper gå i formation, möjliggör reparationer av byggnader och skepp med ett klick och låter dig i single player pausa spelet och ge kommandon om du så behagar. Att placera ett spel i ett annat är något jag mest sett i stora fanprojekt som Skywind, men det är sällan jag sett det fullt så implementerat som i Return of Rome - och tack och lov fungerar det också riktigt bra.

Men trots att Return of Rome spelas i samma spelmotor som Age of Empires II: Definitive Editions (AoEII: DE) rör det sig ändå om två olika spel. Du kan till exempel inte spela en match som babylonier mot britter eller se hopliter slåss mot janitsjarer. Spelen har också sina egna respektive enheter, teknologier och system att leka med. Om du är van med tvåan kan det därför ta ett tag att vänja sig vid allt gammalt, även om mycket är sig likt.
En match består, liksom i Age of Empires II, i stora drag av att du anlitar arbetare med vilka du samlar in resurser till att bygga nya byggnader, soldater, uppgraderingar och att så småningom ta dig vidare genom fyra tidsåldrar. I samband med att du når en ny tidsålder får du tillgång till nya enheter, byggnader och teknologier som ger dig bättre och fler möjligheter att besegra dina fiender. Samtidigt gör såklart din motståndare samma sak.

Riktigt så här fina formationer blir det sällan

Men det är också en hel del som är annorlunda.

Istället för att som i tvåan äga rum från folkvandringarna till renässansens genombrott börjar ettan i stenåldern och slutar i järnåldern. I början kan du endast rekrytera grottmänniskor med stora klubbor - i slutet har du bepansrade elefanter, eldsprutande skepp och snabbskjutande ballister.

Det första Age of Empires och därmed också Return of Rome har ofta ett högre speltempo än sin efterträdare. Det finns inga massiva borgar att skydda din bas med och innan Return of Rome fanns det inte heller några murportar. Du kan inte heller förskansa dina pilbågsskyttar i torn och stadskärnor för att på så vis skjuta fler pilar mot dina fiender från en skyddad plats, men du kan i och med Return of Rome gömma dina arbetare i byggnader för att skydda dem från fiendens attacker, men de skjuter alltså inte några projektiler själva.
Spelets uppgraderingar kan köpas i helt andra byggnader än i tvåan. Du kan bygga en Storage Pit som insamlingsplats för kött, trä, sten och guld men byggnaden fungerar också som din smedja där du uppgraderar rustningar och närstridsvapen. Samtidigt fungerar Granary som tvåans kvarnbyggnad men den låter dig också uppgradera dina vakttorn och murar.
I Age of Empires II finns tre enheter (lätt kavalleri, spjutkastare och spjutmän) som används flitigt när kartans guld börjar ta slut eftersom de inte kostar något guld och kallas därför ofta för skräpenheter. Men trots det namnet fungerar de alla väldigt bra som kostnadseffektiva kontringar mot de flesta enheter i spelet och kan även börja anlitas redan i den andra tidsåldern och kan dessutom, beroende på vilket lag du spelar, uppgraderas fram till den sista tidsåldern vilket gör de relevanta ända in i spelets slutskede.
Men i det första Age of Empires finns inte någon självklar motsvarighet. Alla enheter från de två tidigare tidsåldrarna saknar uppgraderingar i de senare tidsåldrarna. Det finns inga lättrekryterade spjutmän att kontra fiendens hästar med, men det finns dyra, kraftfulla och långsamma hopliter som mest påminner om tvåans Teutonic Knights. Istället för billiga spjutkastare att kontra fiendens bågskyttar med finns det slungkastare som kostar sten att rekrytera eftersom det är just sten de kastar. Det känns smått ogudaktigt att slösa stenar på skräpenheter särskilt då sten är den mest ovanliga resursen i Age of Empires II och brukar sparas till att köpa de väsentliga borgarna, men då dessa inte finns i det första Age of Empires kanske det är en vettig strategi? Jag har inte riktigt något bra svar på det ännu. De enheter som inte kostar guld är pilbågsskyttar och spjutmän som rider i hästdragna stridsvagnar, men de blir först tillgängliga i den tredje eran, bronsåldern, och vissa lag kan inte ens rekrytera dem.

"The bravest are surely those who have the clearest vision of what is before them, glory and danger alike, and yet notwithstanding, go out to meet it" - Var det detta Thukydides menade?

Det är alltså en hel del att vänja sig vid, men när du väl gjort det är Return of Rome väldigt underhållande och gav mig i stort sett samma spelglädje som tvåan. Att towerrusha din fiende eller ta över alla hens stridselefanter med präster är lika kul som vanligt. Att steg för steg slå din motståndares bas i spillror med dina horder av katapulter är precis lika tillfredsställande som det var 1997. Om du gillar Age of Empires II borde den här spelstilen kännas mer bekant och tilltalande än vad som erbjuds i Age of Empires III och IV.

Allt har dock inte följt med till Return of Rome. Till att börja med finns det inga rovdjur i den version jag spelade - dina arbetare riskerar inte att bli uppätna av alligatorer eller lejon. AI:n verkar inte vara helt på sin plats då jag upprepade gånger såg den skada eller döda sina egna enheter med sina katapulter som orsakar skada runt om sitt nedslag. Som spelare tänkte jag att katapulterna motsvarade tvåans hävstångskatapulter men de påminner mer om bombardkanonerna - AI:n verkar göra samma misstag.
Kampanjerna från ettan har inte heller följt med till Return of Rome i den version jag spelade vid tiden spelet gavs ut, men efter många synpunkter från spelare har utvecklarna lovat att implementera åtminstone fyra kampanjer från ettan i framtida uppdateringar. De fyra kampanjerna är Egypten, den första kampanjen om de puniska krigen och två till som de bett sina fans att rösta fram. Det är i nuläget oklart om även dessa kommer följa hur andra kampanjer är skapta, med små bildsekvenser i början och slutet av varje karta, eller om de istället återanvänder de texter och röster som kom med Age of Empires: Definitive Edition.

Return of Rome är en väldigt ambitiös produkt och jag uppskattar verkligen möjligheten att kunna spela det första Age of Empires i en smidigare spelmotor, men samtidigt undrar jag hur givande Return of Rome kommer vara långvarigt. Ettan är helt enkelt inte lika intressant som tvåan då den saknar "unika" lag. Alla civilisationer har visserligen, liksom i tvåan, sina egna bonusar, kan köpa olika enheter och teknologier från det gemensamma teknikträdet och det finns ett fåtal kulturella arketyper som avgör hur byggnader ser ut och därmed särskiljer civilisationer något, men till skillnad från tvåan har inte civilisationerna i Return of Rome sina egna unika monument, teknologier, enheter och språk som talas när du ger order.
Det betyder också att den nya civilisationen Lac Viet som bara går att spela i Return of Rome inte blir i närheten lika intressant som
romarna som nu kan spelas i tvåan.

Men låt oss ändå gå igenom dem var för sig.

Lac Viet är en ny civilisation till det första Age of Empires och är också det första nya laget i spelet sedan expansionen Rise of Rome från 1998. Age of Empires är stort i Vietnam än idag och det är därför lätt att se varför utvecklarna valde att just lägga till den civilisationen. Från den Vietnamesiska Age of Empires-scenen har de också tagit ett nytt spelsätt - D3, Kortfattat innebär D3 att det inte går att bygga fler än en militärenhet under de första två tidsåldrarna och att det saknas möjlighet att bygga murar och torn. Liksom Vietnam i Age of Empires II är Lac Viet en civilisation inriktad på starka pilbågsskyttar och elefanter.

Romare, hurrah!

Romare, onej!

Den andra nya civilisationen - romarna - kommer nu äntligen till Age of Empires II och kampanjer som Attila och Alaric behöver alltså inte använda bysantiner i kartor där det västromerska riket skulle vara mer träffsäkert.
Romarna pratar såklart latin, vilket jag alltid tycker om att höra i populärmedia. De har två unika enheter och får tillsammans med tre andra lag en tredje enhet - Dromon - som är en antik motsvarighet till kanonbåtar och därmed någorlunda väger upp romarnas brist på krutvapen. Romarnas unika enheter är legionärer som går att uppgradera till direkt från Long Swordsman men i stort har bättre siffror än den regelrätta Champion. Den andra enheten är Centurion som byggs i borgen, är en lite dyrare men starkare och mer snabbproducerad cavalier som kan förstärka alla närbelägna militia-enheter, där alltså legionärerna ingår. Deras bonusar innefattar dubbla bonusar för uppgraderingar för infanteriets rustningar, halva produktionstiden för sina unika enheter och bättre och billigare scorpions. En romersk spelare borde kunna erbjuda en rejäl utmaning för sina motståndare med en kombination av legionärer, centurioner och scorpions, men har också en svaghet i sitt bristfälliga bågskytte, brist på krutvapen och sitt något begränsade kavalleri.

Tyvärr finns det i nuläget ingen kampanj för romarna i Age of Empires II och de går inte heller att spela i rankade spel online, men det senare ska åtgärdas i framtida uppdateringar.
Däremot kommer Return of Rome med tre egna kampanjer till Age of Empires: Trajan (romare), Pyrrhus of Epirus (macedonier) och Sargon of Akkad (sumerer). Det är välskapta kampanjer med varierande kartor där utvecklarna strösslat med diverse sidouppdrag. Totalt sett rör det sig om 15 nya och röstsatta kartor.

Return of Rome är ytterligare en riktigt bra expansion till Age of Empires II: Definitive Edition som dessutom kommer göras bättre i framtida uppdateringar. Den är väldigt annorlunda från spelets andra expansioner men om du velat spela det första Age of Empires men snabbt tröttnade på nyutgåvan från 2019 kan Return of Rome vara värt dina pengar eftersom det gör det så pass mycket mer lättspelat.
I och med Return of Rome finns det i stort sett ingen anledning att skaffa AoE:DE längre förutom att det är billigare totalt sett (AoE II: DE plus Return of Rome kostar 35 euro jämfört med AoE: De som bara kostar 20) och att det i nuläget inte går att spela ettans kampanjer. Allt som har lagts till gör det ändå värt ett köp om du gillar Age of Empires. Att de ska lägga till flera av ettans kampanjer i senare uppdateringar är ett stort plus.

Det är synd att romarna nu trots att de lagts till i tvåan inte får en egen kampanj, men det är ändå kul att de nu finns med som ett spelbart lag. Jag hoppas fortfarande att vi får se expansioner som ger kampanjer till alla lag som idag saknar det och det känns inte heller som att min önskan känns alltför osannolik. Men om det någon gång tar slut på expansioner undrar jag vad de ska kalla den framtida samlingsutgåvan och hur komplicerat det namnet kommer att bli - kanske något i stil med Age of Empires II: Definitive Edition : Complete Edition - Like seriously this time, you guys.

Age of Empires II: Definitive Edition - Return of Rome
4
Mycket bra
+
Utvecklarna lyssnar på och vill göra sina fans nöjda - bravo!
+
Ett till spel i ett annat - Aldrig sett något liknande - det fungerar väldigt bra
+
Välskapta kampanjer med varierande uppdrag
+
Mycket nytt innehåll
+
Det kommer åtminstone fyra kampanjer från originalet i framtida uppdateringar
-
Men de var inte där från början
-
Ingen kampanj för romarna i Age of Empires II
Det här betyder betygen på FZ

* En liten uppdatering - Det är nu klart att kommande uppdateringar kommer lägga till följande kampanjer från originalet till Return of Rome.

Egypten
Första kampanjen om de puniska krigen
Babylon
Grekerna

Medlem

Ok, mycket text. Kan du förklara det där nya konceptet med coop som finns med? Det skall vara någon större sak, vad är det om?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ok, mycket text. Kan du förklara det där nya konceptet med coop som finns med? Det skall vara någon större sak, vad är det om?

Hej.

Jag har bara prövat detta lite granna men kort sagt är det att du kör vissa kampanjer eller historiska slag som två spelare istället för en.
Vissa kartor som är av typ att du börjar med några enheter och går runt innan du får din bas har du och din medspelare några trupper var. I andra banor där du börjar med en bas har basen istället delats upp i två stycken. Samtidigt har också AI:n anpassats och gjorts svårare som jag fattat det. Den agerar ju annorlunda om den har två eller en motståndare tex.

Det har implementerats gratis såvitt jag vet, och jag tror att även AoE:s kampanjer kommer göras på liknande sätt, att de kommer som en gratis uppdatering, åtminstone fyra av dem. Det är ärligt talat lite rörigt att prata om AoE just nu då allt blandas samman och de finns så många utgåvor : ) Saker som släpps i efterhand etc. Men det är också väldigt kul att det händer så mycket med ett så pass gammalt spel.

Medlem

Ja, det är troligen den bästa remastern som gjorts till dags datum, det är också ganska otroligt att man kunnat sälja ett sådant gammalt spel igen på det sättet, men inte bara HD versionen då, utan även då de bara la upp originalet på steam, vars popularitet så klart ledde till HD versionen.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Fragtjuv

Tack för en trevlig recension! Det fick mig att minnas alla timmar jag la ner i spelet en gång i tiden!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Chefredaktör

Tack för fin-fin recension! ❤️

Medlem

Aoe innehåller givetvis enormt mycket som inte stämmer överens historiskt vilket jag inte har några problem med MEN kunde man inte åtminstone ge legionärens sköld korrekt form? Kul buff att legionärerna slåss bättre med en centurion i närheten.

Medlem
Skrivet av abso:

Aoe innehåller givetvis enormt mycket som inte stämmer överens historiskt vilket jag inte har några problem med MEN kunde man inte åtminstone ge legionärens sköld korrekt form? Kul buff att legionärerna slåss bättre med en centurion i närheten.

Så vitt jag förstår det bytte de sin design under åren?
Men den övre bilden är alltså 2ans legionär och den undre är ettans

Medlem
Skrivet av abso:

Aoe innehåller givetvis enormt mycket som inte stämmer överens historiskt vilket jag inte har några problem med MEN kunde man inte åtminstone ge legionärens sköld korrekt form? Kul buff att legionärerna slåss bättre med en centurion i närheten.

https://ageofempires.fandom.com/wiki/Legionary_(Age_of_Empire...

Ser ut att vara rätt form på skölden enligt tidsperioden tycker jag. Eller vilken form tycker du den ska ha?

Medlem
Skrivet av Thane:

https://ageofempires.fandom.com/wiki/Legionary_(Age_of_Empire...

Ser ut att vara rätt form på skölden enligt tidsperioden tycker jag. Eller vilken form tycker du den ska ha?

Hade gärna sett den mer klassiska böjda rektangulära formen eller ovala på deras scutum, denna känns lite väl rund?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Så vitt jag förstår det bytte de sin design under åren?
Men den övre bilden är alltså 2ans legionär och den undre är ettans

Så vitt jag vet kan de ha haft runda sköldar tidig period fast då stred med spjut grekisk still i falanger, när de bytte från det till gladius gick de också över till rektangulär och senare oval form, men kanske missat något.

Medlem
Skrivet av abso:

Hade gärna sett den mer klassiska böjda rektangulära formen eller ovala på deras scutum, denna känns lite väl rund?

Det hade ju gjort spelet mindre historiskt korrekt bara för att man är van vid att se legionärer med rektangulära sköldar. Under 400-talet (då spelet utspelar sig) var sköldarna runda/ovala.

Medlem

Mycket trevlig läsning!
Tack för tiden du tog till för att göra recensionen!

Ambassadör
Xbox

Väldigt trevlig recension.

Ska bita tag i det här snart på konsol tänkte jag.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Tack för en trevlig recension! Det fick mig att minnas alla timmar jag la ner i spelet en gång i tiden!

Skrivet av Daniel Sjöholm:

Tack för fin-fin recension! ❤️

Skrivet av Redguard:

Mycket trevlig läsning!
Tack för tiden du tog till för att göra recensionen!

Skrivet av Mortaigne:

Väldigt trevlig recension.

Ska bita tag i det här snart på konsol tänkte jag.

Tack allihopa. Att spela det på konsol var inte något jag ens hade tänkt på. Blir det som Starcraft på n64 då? Känns som att det blir svårt att micro manage?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Tack allihopa. Att spela det på konsol var inte något jag ens hade tänkt på. Blir det som Starcraft på n64 då? Känns som att det blir svårt att micro manage?

Jag gissar att det stödjer tangentbord och mus, borde inte vara något problem då åtminstone :P.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av AdamMK:

Tack allihopa. Att spela det på konsol var inte något jag ens hade tänkt på. Blir det som Starcraft på n64 då? Känns som att det blir svårt att micro manage?

Skrivet av Jallle:

Jag gissar att det stödjer tangentbord och mus, borde inte vara något problem då åtminstone :P.

Konsolporten är väldigt väl anpassad för att spela med handkontroll, de har lagt ned mycket jobb på det.

"Implemented a new UI/UX which is optimized for controller input. Allowing you to manage your many resources, units and goals on screens from Cloud Gaming enabled mobile devices to large-scale UHD TVs, we’ve ensured that the UI allows for easy readability and comprehension, allowing you to put maximum focus on your build orders and strategies. Experience native controller UI design through D-pad shortcuts, command wheels and more.
New gameplay innovations to elevate the Age of Empires experience for both new and experienced players. Whether this is your first foray into empire building, or whether you’re a seasoned ruler, we’ve added innovations to make your experience on console smooth and productive. These include villager automation and Site Based Commands, balancing your time and focus so you can push your armies forward!
New tutorial and learning resources developed specifically for intuitive controller gameplay. All players will receive instruction on how to easily use a controller to build your empire. We’ll supplement the in-game features with a “Learn to Play” guide on AgeOfEmpires.com specifically for this edition. We’ve also included story difficulty campaign missions, allowing you to focus on the historical moments and building your skills as you work towards a harder difficulty."

Det går även att spela med mus och tangentbord på konsol om man vill. Senare i år så kommer även Age of Empires IV till konsol!


signatur

Jump in.

Medlem

Testade AOE2 på Xbox, det var väl.. koolt. Finns lite saker som automation för villagers där spelet gör mikro hanteringen åt dig.
Jag prövade dra in tangentbord och mus, och det fungera riktigt bra. Däremot är hela AOE2 interfacet på Xbox väldigt annorlunda från PC versionen, det var en dealbreaker för mig.

Medlem
Skrivet av Redguard:

Testade AOE2 på Xbox, det var väl.. koolt. Finns lite saker som automation för villagers där spelet gör mikro hanteringen åt dig.
Jag prövade dra in tangentbord och mus, och det fungera riktigt bra. Däremot är hela AOE2 interfacet på Xbox väldigt annorlunda från PC versionen, det var en dealbreaker för mig.

Tur att PC-versionen finns till handa då : D
Jag har lärt mig att mer och mer använda en handkontroll till spel, men i RTS och FPS har jag svårt att inte använda tangentbord och mus.

Medlem

Mycket bra recension! Tackar och bockar

Medlem

Tack för recensionen om detta spel. Jag hade det på Xbox game pass och laddare ner det direkt. Spelade i 5 timmar idag. askul ju.
Ska spela mer imorgon, glömt hur bra det är!

Medlem
Skrivet av Tommi:

Mycket bra recension! Tackar och bockar

Skrivet av Lagers:

Tack för recensionen om detta spel. Jag hade det på Xbox game pass och laddare ner det direkt. Spelade i 5 timmar idag. askul ju.
Ska spela mer imorgon, glömt hur bra det är!

Kul att ni gillade den och hoppas ni får lika kul som jag hade!

1
Skriv svar