Röda korset uppmanar oss att följa krigsregler i förstapersonsskjutare

ELF
Medlem
Skrivet av DrDoom:

Hmmm, aldrig tänkt på det innan men det skulle kunna vara en intressant mekanik.

Att det finns civila NPCs man kan skjuta men inte får skjuta, byggnader man måste undvika skada osv. Game Over om man skjuter på fel mål. Göra det till en spelmekanik. Kunde vara allt från bara frustrerande till riktigt kul.

Kan inte sätta namn på något spel. Men ett par sådana här finns redan. Har spelat något som jag nästan fått tuppjuck på då man råkat skjuta fel npc vilket har resulterat i game over direkt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ett krigsspel med civila NPC'er som, man kan skjuta på är ett spel jag inte kommer att spela.

Då kan du ju inte spela en enda tactical shooter som är pve!

It's not a lake, it's an ocean

RK borde fokusera på att göra sitt jobb i stället för att ägna sig åt sådant här trams. Sänk kostnaderna för administration och inte minst lönerna för sina chefer och var på plats där katastrofer inträffar. Det vore en bra början.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ett event för ökad medvetenhet, där streamers strävar efter att följa krigets regler? Låter nice! Tror inte att Röda Korset är så korkade att de tror att folk kommer att följa det i övrigt. Tanken med detta är med största sannolikhet för att nå folk utanför spelets värld. Inte konstigare än vilken kampanj som helst.

"Every day, people play games set in conflict zones right from their couch. But right now, armed conflicts are more prevalent than ever. And to the people suffering from their effects, this conflict is not a game. It destroys lives and leaves communities devastated. Therefore, we’re challenging you to play FPS by the real Rules of War, to show everyone that even wars have rules—rules which protect humanity on battlefields IRL."

Medlem

"How you play FPS makes a real difference on battlefields IRL"?

Nej, där tappade de helt bort tråden. Hade de hållit detta till Arma III och Laws of War expansionen så hade det varit fantastiskt. Ett riktigt bra sätt att väcka uppmärksamhet om viktiga frågor - men att börja blanda in "alla FPS" bara förlöjligar hela konceptet.

Medlem

alltid lika underhållande att se alla defensiva gamers i såna här trådar

Medlem
Skrivet av Ronzem:

No Thirsting: When an enemy is down and can't respond, you can't keep shooting at them.

Vem gör det? Är ju då man teabaggar

Haha! Du vann internet idag!

Medlem
Skrivet av waeress:

alltid lika underhållande att se alla defensiva gamers i såna här trådar

Tror alla som upplevt hur det gick på 90-talet där spel attackerades som om det var roten av all ondska... vill inte se det hända igen. Sånt här trams kan gå väldigt fel, väldigt fort.

Medlem
Skrivet av waeress:

alltid lika underhållande att se alla defensiva gamers i såna här trådar

kollade tråden snabbt, kan du utveckla?

Medlem

Var ju tur att det fortfarande är ok att slänga en molotov cocktail in i en massa bottar i warzone 2 då. Var lite orolig att det skulle vara mot reglerna, för det är verkligen väldigt effektivt.

Medlem

Jag tycker att de borde lägga sina resurser på annat. Jag skjuter på både civila och nedkämpade, spränger mina vänner och avslutar med t-bagging. Det är ett spel och har ingenting med verkliga konflikter att göra, Röda korset har ingenting med spel att göra.

Jag tror att såna här kampanjer snarare minskar förståelsen.

Skrivet av Alexraptor:

Tycker det är fånigt, då spel är underhållning och inte verklighet. Men samtidigt är jag inte förvånad, då det hela tiden tjatas om vilket meddelande som skickas, och hur det skildrar världen idag, och allehanda rappaklaja, i stället för att bara vara roligt och kul, som förr i tiden.

Sen så tycker jag också att hela konceptet av "krigsregler" är helt absurdt. Det vill säga att försöka reglera något, som av sin natur, är det värsta tänkbara brottet mot mänskligheten.

Aggressiva stater ger blanka fan i krigets regler, och ett desperat folk eller arme som försvarar sig själv, ger blanka fan i samma regler, när hotet är existentiellt. Människan som djur ger blanka fan i alla lagar, regler och normer, när dennes självbevarelsedrift går i högvarv.

Att låtsas att krig kan vara något rumsrent och lagligt, är det största hyckleriet någonsin.

Word

Medlem
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Jo. Läste någonstans att barn på dagis kan ju inte ens leka cowboy & indian längre utan att nån vuxen nöt gör ett upprört nummer av det på facebook och instagram. Helsnurrigt och hyperkänsligt nuförtiden 😆

Medlem

Låter för mig mer som att RK mycket väl förstår att spel inte är verklighet och dessutom validerar det genom att engagera med det. Känns mest som att de vill engagera gamers som spelar fps spel och allmänheten i att bli medvetna om internationella lagar för krig. "We challenge you to ..." Låter inte direkt som PETAs crusade mot diverse grejer med djur i spel.

Tycker det överlag låter som ett ganska trevligt och roligt initiativ för att engagera människor i den konflikt situation som finns kring oss just nu, spelare gillar utmaningar, och att leda med exempel och tänka lite kring hur man behöver förhålla sig "om det vore verklighet" är definitivt en utmaning.

Det utesluter ju inte att tea-bagga sina kompisar/kollegor heller, man kanske bara kan köra en kväll så och prata lite kring det?

Inaktiv
Skrivet av Darkseed:

PETA uppmanar dig att inte fånga Pokemons och utnyttja dem för att "battlea" andra djurplågare.

PETA var rätt arga på Blizzard med WoW.
https://www.peta.org/blog/help-battle-seal-slaughterers-world...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo. Läste någonstans att barn på dagis kan ju inte ens leka cowboy & indian längre utan att nån vuxen nöt gör ett upprört nummer av det på facebook och instagram. Helsnurrigt och hyperkänsligt nuförtiden 😆

Som liten sprang jag runt och lekte krig i skogen. Är väl därför jag springer runt nu och dödar människor besinningslöst ute i samhället... eller var det för att jag spelat så mycket GTA? Blir så virrig av allt som förstör en...

Medlem

Lite PETA stuk på detta, men den sista punkten är nog rätt okej. För många jävla medics som inte sköter sitt jobb. >:(

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Skulle aldrig fungera, folk hjälper ju inte ens lagkamraterna i BF4.

Man borde få minuspoäng om man inte hjälper någon som är nere när de vädjar, förutsatt att det inte finns någon fiende inom 50 m

Jag har också märkt det. Men i BF 2042. Jag spelar mest som Falck och försöker rädda så många jag kan men om jag skulle bli nedskjuten brukar inte mitt lag bry sig. Då får man hoppas att det finns någon annan support karaktär i närheten som kan läka mig.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Lite intressant detta, fick mig tänka lite på hur jag själv reagerar i spel. Spel är spel, de är där för underhållning och få en upplevelse, det är så jag ser det (och för att göra bra ifrån sig och vinna såklart, men det är inte prio 1 för mig).

Det var en gång när jag körde Battlefield 1 som jag för en sekund eller två fick en lite dålig känsla. Var nere i skyttegravarna, gasen var tät, hade gasmasken på mig och jag stormade fram och stötte på en tysk som jag tog med bajonetten medan det exploderade omkring mig. Då, för en sekund eller två, kände jag ett lite lätt obehag, något jag inte känt alls innan. Allt detta, tillsammans, skapade en upplevelse som jag inte var redo för. Efter någon sekund så försvann känslan och jag körde på och hade jättekul, men just denna upplevelse har stannat i mig sedan dess (flera år sedan nu). Och har blivit lite mer.. inte försiktig, men mer uppmärksam på vad jag gör?

Känns som det finns en del av hjärnan där empatin sitter som blivit supercharge:d på något sätt. Jag kan, men vill absolut inte skjuta oskydliga i spel, såsom civila NPCer, hundar, poliser etc. För det känns inte rätt, även ifall det bara är ett spel. Något sätter stopp för det i mig. Är jag mestadels ensam om detta? En genuin fråga, och ingen dömmande fråga, men har tänkt på det en del.

Medlem

De tre sista punkterna tycker jag faktiskt kunde vara stämningshöjande i rätt typ av spel.

Sen kan man ju tycka att det är en rätt löjlig lista när man talar spel men den har ju onekligen lärt X antal personer här på FZ mer om krigets regler så det är kanske en vinst även fast vi skrattar lite åt den.

Lite intressant. Kanske skulle formulerats mer som en utmaning snarare än uppmaning, så kanske man sett färre som tolkar allt som en attack på deras lek.

Hade ju vart intressant att se moddar (eller spel) som håller sig till mer humanitära regler för att känna på hur det skulle vara att spela. Görs det väl kan det nog ge en ny dimension av åtminstonne battle-sims. Sen är det kanske inte att det funkar så bra i CoD etc.

Medlem

"When an enemy is down and can’t respond, you can’t keep shooting at them."

Så när man downar en fiende i Warzone ska man låta fienden ligga där, för att sedan själv bli dödad efter att fienden använt sin self revive. Känns inte optimalt om man vill vinna.

Medlem

Inte ett ord om tea bagging?!?!?!


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Moderator | Testpilot

Håll er till topic allihopa Ett par inlägg är raderade, och varningar är skickade.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar