Naughty Dog är medveten om problemen med The Last of Us på PC

Backloggens befriare

Ja jag tror min morsa är medveten om hur dålig den här releasen har varit vid det här laget så det vore ju skogstokigt om Naughty Dog inte hade vetat om det.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av A1200G:

Det stämmer men långt ifrån alla kör med 4790k. Och det strular även för de. Det kraschade för mig när jag öppnade födelsedagtackkortet vilket inte borde vara så krävande? Jag skickade in felrapport och nu funkar det. Sedan kraschade det i mellansekvens, jag felrapporterade, nu funkar det.
O så vidare...

ND är inte de enda som kör med avancerade tekniker. Långt ifrån. Kan de andra göra rätt från dag 1 kan ND också. Dessutom har de andra mycket mindre resurser än ND. Som sagt, skärpning finns inga ursäkter. Gör om, gör rätt.

PS Bästa möjliga PC:
https://youtu.be/5tOX99OnBMg

Jag hoppade runt lite i länken du skickade. Jag såg inget direkt problem när han spelade? Han tog upp en viktig poäng att den korta speltiden från många recensioner på Steam tyder på att de har inte laddat klart shaders innan de har startat spelet. Ser en Steam användare vid 29:19 som har 580 OC. Men rekommenderat för spelet är 5800XT. UserBenchmark antyder att 5800XT är 64% snabbare än 580, konstigt att det går dåligt. Samma Steam recensent sitter även med en 2600 processor när rekommendationen är 3600x.

Jag förnekar inte att det finns buggar. Det finns det. Men de har absolut speltestat spelet. Men det är ett oändlighetsprojekt på PC. Alla PC spel har buggar, Digital Foundry rapporterade samma sak om Resident Evil 4. Jag bytte till att spela på konsol istället för att jag insåg att PC masterrace är en illusion. Bättre att lägga pengarna på spel än på hårdvara.

Det verkar som att den största buggen i Last of Us var i den nyaste versionen av Oodle, vilket har fått en hotfix med den tidigare versionen. Sedan att folk inte laddar klart shaders. Sist att folk spelar med för dålig hårdvara. Buggar som kan korrigeras på mindre än 1 vecka är inte så farliga.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag hoppade runt lite i länken du skickade. Jag såg inget direkt problem när han spelade? Han tog upp en viktig poäng att den korta speltiden från många recensioner på Steam tyder på att de har inte laddat klart shaders innan de har startat spelet. Ser en Steam användare vid 29:19 som har 580 OC. Men rekommenderat för spelet är 5800XT. UserBenchmark antyder att 5800XT är 64% snabbare än 580, konstigt att det går dåligt. Samma Steam recensent sitter även med en 2600 processor när rekommendationen är 3600x.

Jag förnekar inte att det finns buggar. Det finns det. Men de har absolut speltestat spelet. Men det är ett oändlighetsprojekt på PC. Alla PC spel har buggar, Digital Foundry rapporterade samma sak om Resident Evil 4. Jag bytte till att spela på konsol istället för att jag insåg att PC masterrace är en illusion. Bättre att lägga pengarna på spel än på hårdvara.

Det verkar som att den största buggen i Last of Us var i den nyaste versionen av Oodle, vilket har fått en hotfix med den tidigare versionen. Sedan att folk inte laddar klart shaders. Sist att folk spelar med för dålig hårdvara. Buggar som kan korrigeras på mindre än 1 vecka är inte så farliga.

Det funkade, dock långsam uppstart och alltför resurskrävande. Death Stranding har exempelvis oändligt större vyer och snyggare mellansekvenser. Utnyttjar order of magnitude mindre resurser. TLOU är för det mesta korridorrer och ej öppna landskap. Demot av RE4 flyter oändligt mycket bättre, eller perfekt, på min gmla burk. Antigen har inte ND optimerat alls eller så är de inkompetenta när det kommer till PC. Framtiden får utvisa. 🤷

Avstängd
Skrivet av A1200G:

Det funkade, dock långsam uppstart och alltför resurskrävande. Death Stranding har exempelvis oändligt större vyer och snyggare mellansekvenser. Utnyttjar order of magnitude mindre resurser. TLOU är för det mesta korridorrer och ej öppna landskap. Demot av RE4 flyter oändligt mycket bättre, eller perfekt, på min gmla burk. Antigen har inte ND optimerat alls eller så är de inkompetenta när det kommer till PC. Framtiden får utvisa. 🤷

Det är troligast inkompetens.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Det funkade, dock långsam uppstart och alltför resurskrävande. Death Stranding har exempelvis oändligt större vyer och snyggare mellansekvenser. Utnyttjar order of magnitude mindre resurser. TLOU är för det mesta korridorrer och ej öppna landskap. Demot av RE4 flyter oändligt mycket bättre, eller perfekt, på min gmla burk. Antigen har inte ND optimerat alls eller så är de inkompetenta när det kommer till PC. Framtiden får utvisa. 🤷

Men att utnyttja resurser är bra. Hårdvaran finns där för att användas. PS5 har 16GB VRAM. En PC har mindre VRAM. VRAM och RAM är även separerade på PC. Konsol kan streama data direkt från lagringsmedia till VRAM men en PC måste mellanlanda med datan på processorn och RAM innan det når VRAM. Med dessa prestanda parametrar så är PC sämre än PS5 och måste därav kompensera med allokering av RAM och pre-cache shaders och liknande.

Death Stranding använder samma motor som Horizon Zero Dawn. En jättebra motor.

Digital Foundry har släppt sin första analys nu. De nämner att CPU sköter dekomprimering med Oodle. Varför spelet kraschar för dig när du håller upp kortet är nog för att spelet använder den sekvensen för dekomprimering. Har man en potatis då så kan det bli en krasch

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Men att utnyttja resurser är bra. Hårdvaran finns där för att användas. PS5 har 16GB VRAM. En PC har mindre VRAM. VRAM och RAM är även separerade på PC. Konsol kan streama data direkt från lagringsmedia till VRAM men en PC måste mellanlanda med datan på processorn och RAM innan det når VRAM. Med dessa prestanda parametrar så är PC sämre än PS5 och måste därav kompensera med allokering av RAM och pre-cache shaders och liknande.

Death Stranding använder samma motor som Horizon Zero Dawn. En jättebra motor.

Digital Foundry har släppt sin första analys nu. De nämner att CPU sköter dekomprimering med Oodle. Varför spelet kraschar för dig när du håller upp kortet är nog för att spelet använder den sekvensen för dekomprimering. Har man en potatis då så kan det bli en krasch

Jo, men numera går det att öppna kortet utan att det kraschar! Så de har gjort nåt, trots min gmla potatis. 🙂

DF äntligen! 👍 Nu är det upp till bevis. Fast titeln är rätt så talande...🙂

PS Kolla DF videon från 9 m 50 sek till 10 m 26 sek - that's it, du behöver inte se någonting mer. I rest my case.

PS2 Från 18 min 55 sek till 19 min 15 sek...."even on ultra". @itsnotme: Tror du får ge dig nu eller schackmatt om vi hade spelat schack.

PS3 Spelade nu ca 1/2 h när man kommer till första kontorsbyggnaden och får se sporerna och ta på sig gasmasken. Flöt på riktigt bra ca 58 fps! När sporerna dök upp gick det ner till ca 45 fps men återhämtade sig sen till runt 58 fps. Patcharna verkar ha hjälpt, mycket bra! Ett slag för 3D-ljudet, kör med Bose noisecancelling och det låter riktigt bra!

Hoppas kunna köra texturerna på high med min andra dator (RTX 2080 och Intel i9 10850K). Just nu körs texturerna på low så kan inte läsa text på saker och ting vilket jag brukar göra. Gillar att undersöka allt innan jag går vidare.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Tillräckligt bra? Det är många ägare av RTX 4090,senaste generationen i7-prollar och 128 GB DDR5 som har rapporterat in dessa krasher....

Bilduppdateringsfrekvensen pendlar mellan 80-120 FPS för mig i 3440x1440, vilket inte är dåligt - men det krashar var 10:e minut. 🤪

Sjukt hur det kan skilja sig så. Jag lyckades spela genom hela spelet utan en enda krasch. Nej, jag skojar inte. Merparten av timmarna var i och för sig på patch 1.0.1.6. Upplevde någon form av stutter på några ställen men inget jag kunde se på frametime-grafen.

Men det tog säkert en halvtimme att bygga shaders där CPU gick på högvarv.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det har dem gjort, det kan jag garantera genom killgissning. Bara genom minimum, recommended, performance och ultra listan de släppte så är det 22st olika hårdvarukombinationer. Men sedan ska det testas med och utan FSR/DLSS, nu har du fördubblat de olika kombinationerna; 44st olika datorer. Likaså med FPS räknare; vissa individer får en tredjedel av FPS om de har en FPS mätare igång, så nu blir det ytterligare en dubblering; 88st olika datorkombinationer, väl över 50st. När folk pratar om "tusentals olika PC konfigurationer" så är det ingen överdrift, där är dem siffrorna det landar på.

Ett återuppkommande problem jag ser på forumen är att spelare sitter med alldeles för gamla datorer. Specifikationer under rekommenderat krav men ändå så förväntar de sig att spela på 1440p eller 4k. PC handlar om personligt ansvar, man ska bygga datorn själv, och då gäller det att se till att man köper rätt grejer och håller det uppdaterat. 8GB VRAM är kravet för 1080p 60fps, 100GB fritt utrymme är angett för att det ska finnas extra plats för allokering av ram, även fast spelets nerladdningsstorlek är mindre.

Många som tror det beror på "skit bakom spakarna", har ofta själv fallit i den fällan. Här är det dock inte så.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

De får låta någon kompetent utvecklare porta nästa spel. Märkligt få recensioner om PC-versionen.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Jo, men numera går det att öppna kortet utan att det kraschar! Så de har gjort nåt, trots min gmla potatis. 🙂

DF äntligen! 👍 Nu är det upp till bevis. Fast titeln är rätt så talande...🙂

PS Kolla DF videon från 9 m 50 sek till 10 m 26 sek - that's it, du behöver inte se någonting mer. I rest my case.

PS2 Från 18 min 55 sek till 19 min 15 sek...."even on ultra". @itsnotme: Tror du får ge dig nu eller schackmatt om vi hade spelat schack.

PS3 Spelade nu ca 1/2 h när man kommer till första kontorsbyggnaden och får se sporerna och ta på sig gasmasken. Flöt på riktigt bra ca 58 fps! När sporerna dök upp gick det ner till ca 45 fps men återhämtade sig sen till runt 58 fps. Patcharna verkar ha hjälpt, mycket bra! Ett slag för 3D-ljudet, kör med Bose noisecancelling och det låter riktigt bra!

Hoppas kunna köra texturerna på high med min andra dator (RTX 2080 och Intel i9 10850K). Just nu körs texturerna på low så kan inte läsa text på saker och ting vilket jag brukar göra. Gillar att undersöka allt innan jag går vidare.

Haha ja, men vad som händer vid 9m 50s är förmodligen dekomprimeringen. De utnyttjar gränden för att ladda upp nästa portion av kartan. De nämner detta vid 7min 42sek. Men det är konstigt att CPU aldrig slutar arbeta, dock är detta en sektion som man springer ifrån på än gång. PS5 har hårdvarubaserad dekomprimering med Oodle, i stort sett gratis prestanda mässigt. Medans en dator måste göra det med CPUn istället. I framtiden kommer PC kunna göra det med DirectStorage vilket frigör CPUn.

Det finns buggar, men efter Oodle fixen så är det spelbart om man har rätt specifikationer och laddar klart shaders. Min kritik är till dem som säger att detta spel inte har speltestats. Eller de som argumenterar att det är ooptimerat bara för att de använder mycket VRAM det är ingen bugg att använda mycket VRAM. Det är en feature! VRAM är framtiden!

Jag slutade spela PC för två år sedan när jag köpte min första konsol. Jag insåg att PC Masterrace är en lögn. Det är en mer mästerfull upplevelse att ha stabila spel på 60fps utan buggar än pendlande fps på PC med visuella buggar och krascher.

Skippa att köpa en ny GPU och lägg pengarna på en PS5 istället. Du kommer inte ångra dig

Medlem

Tycker det helt ska slopas med dessa eviga PC-portar av konsolspel. PC-spelarna får köpa konsoler om de vill vara med och leka..

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Haha ja, men vad som händer vid 9m 50s är förmodligen dekomprimeringen. De utnyttjar gränden för att ladda upp nästa portion av kartan. De nämner detta vid 7min 42sek. Men det är konstigt att CPU aldrig slutar arbeta, dock är detta en sektion som man springer ifrån på än gång. PS5 har hårdvarubaserad dekomprimering med Oodle, i stort sett gratis prestanda mässigt. Medans en dator måste göra det med CPUn istället. I framtiden kommer PC kunna göra det med DirectStorage vilket frigör CPUn.

Det finns buggar, men efter Oodle fixen så är det spelbart om man har rätt specifikationer och laddar klart shaders. Min kritik är till dem som säger att detta spel inte har speltestats. Eller de som argumenterar att det är ooptimerat bara för att de använder mycket VRAM det är ingen bugg att använda mycket VRAM. Det är en feature! VRAM är framtiden!

Jag slutade spela PC för två år sedan när jag köpte min första konsol. Jag insåg att PC Masterrace är en lögn. Det är en mer mästerfull upplevelse att ha stabila spel på 60fps utan buggar än pendlande fps på PC med visuella buggar och krascher.

Skippa att köpa en ny GPU och lägg pengarna på en PS5 istället. Du kommer inte ångra dig

PS5 kommer skaffas först när The Last of Us Part III kommer ut.

Man ska nog inte räkna ut PC:n. Ganska imponerande att jag kan köra TLOU Part 1 på en PC jag byggde själv 2014. Visserligen uppgraderat grafikkort men ändå.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker det helt ska slopas med dessa eviga PC-portar av konsolspel. PC-spelarna får köpa konsoler om de vill vara med och leka..

Onödig toxisk barnslig kommentar. Ska de porta spel till PC och sälja de för fullpris ska de också fungera hyffsat från dag ett. Som de flesta portningar faktiskt gör. Det här är ett extremt undantag. Speciellt då de sköt upp releasen med en månad för att få "pc spelare att få den bästa upplevelsen" citat...


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det finns buggar, men efter Oodle fixen så är det spelbart om man har rätt specifikationer och laddar klart shaders. Min kritik är till dem som säger att detta spel inte har speltestats. Eller de som argumenterar att det är ooptimerat bara för att de använder mycket VRAM det är ingen bugg att använda mycket VRAM. Det är en feature! VRAM är framtiden

Stämmer inte för alla eller snarare sagt väldigt många, jag har 12GB VRAM, ligger långt under det i inställningarna, grafikkortet uttnytjas knappt ens till en tredjedel, i bästa fall till 40%. Troligen skulle spelet tjänat på om "direct storage" vore färdigt för PC och implementerat men är ju tyvärr inte det. Det är dock ett PS3- spel vi pratar om i grunden som ligger så långt efter min nuvarande hårdvara. Uppsnyggat, visst (men nu snarare nerfulat) inte ens en remake. Spelet är helt enkelt sönder, det går bara inte att förneka.


signatur

7900XTX
7800X3D

Avstängd
Skrivet av alias:

Onödig toxisk barnslig kommentar. Ska de porta spel till PC och sälja de för fullpris ska de också fungera hyffsat från dag ett. Som de flesta portningar faktiskt gör. Det här är ett extremt undantag. Speciellt då de sköt upp releasen med en månad för att få "pc spelare att få den bästa upplevelsen" citat...

Tyvärr har du fel. De flesfa pc portar har inte fungerat vid release:

Hogwarts legacy
Callisto Protocol
Dead space remake
Forspoken

För att nämna några.

Medlem

Dom släppte en hotfix där dom minskade på pso minnet (vad nu det ska vara) som fixade nån crash på start o lite sådant

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Tyvärr har du fel. De flesfa pc portar har inte fungerat vid release:

Hogwarts legacy
Callisto Protocol
Dead space remake
Forspoken

För att nämna några.

Alla dessa fungerade så otroligt mycket bättre än TLOU1, har inte provat forspoken dock. Hogwrats spelade jag bara någon timme då det inte var för mig. Finns inget av dessa som ens kommer i närheten av The Last of Us i buggar och allmänt ooptimerat portning. Även om det inte heller var perfekta. TLOU1 tar priset, med hästlängder. (se Ellie på hästen bugg ) https://www.youtube.com/watch?v=8brKZtJ2ke0
Ska säga att allt är mätt efter mitt midrange system, vissa verkar ju tycka att allt är ok med spelet med 60fps i 4K med ett 4790 och ett bygge som kostar 100K. Visst om det är din verklighet kanske du inte bryr dig. Du borde ju ändå undra varför du inte ligger konstant i 240fps på din OLED monitor.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Patchen gjorde att om möjligt det är ännu sämre. Det här spelet borde dras tillbaks. Skandal.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Patchen gjorde att om möjligt det är ännu sämre. Det här spelet borde dras tillbaks. Skandal.

Har ej prövat spela nu då jag jobbar helg, men senast i onsdags när jag lirade, jag är nära slutet av spelet och allt flyter på bra men grafikkortet blåser på högt, låter nästan lika högt som på en ps4.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har ej prövat spela nu då jag jobbar helg, men senast i onsdags när jag lirade, jag är nära slutet av spelet och allt flyter på bra men grafikkortet blåser på högt, låter nästan lika högt som på en ps4.

Då det verkar vara helt slumpmässigt vilka som får största problemen, så skulle jag trots det råda alla att inte installera denna patchen. Inte nog med att ingenting verkar vara fixat nu krashar spelet var femte minut dessutom..
Så sjukt dåligt, vad sysslar ND med?


signatur

7900XTX
7800X3D

12
Skriv svar