Valheim är inte på väg till Playstation eller Switch

Robot
Valheim är inte på väg till Playstation eller Switch

Skövdesuccén släpptes till Xbox i går.

#valheim


Medlem

De får inte säga något enligt exklusivitetskontraktet med MS.

Spelen brukar sedan utannonseras till andra format 1-2 veckor innan de släpps.

Medlem

Va inte det här en liten studio, är väl bra om de fokuserar på bara en platform, eller mja 2 då.

Medlem

Bra. Då kan de lägga full fokus på att utveckla och optimera det till PC, garanterat något de vinner på i längden.

Medlem

Så länge det är i ea kan det hålla sig på PC (och nu Xbox) så dom kan fokusera på prestanda och innehåll. När det väl är färdigt skulle jag inte ha något emot om dom gjorde en version till Playstation.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Väl ett år deal med MS

Medlem

Tråkigt! Nu är jag långt ifrån en multiplayerfantast men Valheim ser ju så fruktansvärt mysigt ut så jag hade helt klart velat testa det.

Medlem

Har redan glömt bort vad som är speciellt med det här spelet. Lika bra att det inte kommer har absolut ingen tid att spela det iaf.

Medlem

Berodde inte det på Sonys inställning till “preview” spel? Att dom har tuffare krav än MS när det gäller vad som får släppas, uppdateringar osv. Alltså inte något MS betalat för 🤔

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

De får inte säga något enligt exklusivitetskontraktet med MS.

Spelen brukar sedan utannonseras till andra format 1-2 veckor innan de släpps.

Finns det ett exklusivitetskontrakt? Har inte sett något som tyder på det.

Är väl snarare mer troligt, som @Skunke påpekar. en fråga om huruvida plattformarna tillåter early access-spel eller inte.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Finns det ett exklusivitetskontrakt? Har inte sett något som tyder på det.

Är väl snarare mer troligt, som @Skunke påpekar. en fråga om huruvida plattformarna tillåter early access-spel eller inte.

Early Access-spel har förekommit på PS under lång tid - Fortnite är kanske det mest kända.

Det kryllar av spel som går direkt in på GP och inte släpps alls till PS eller Nintendo på ett tag.

I stort sett alltid så finns det "inga planer" på versioner till dessa format förrän de plötsligt utannonseras 1-2 veckor innan de släpps. Det är inte svårt att se ett mönster.

Jag tror knappast att du inte märkt detta?

Medlem

Köpte det till PC för att lira på GeforceNow, har funkat bra och har gillat det! Men är osäker på om jag skulle köpa det igen till PS om det skulle släppas där.
Sen har jag svårt att se att du skulle rulla bra på min Switch, om det inte optimerat det ofantligt mycket sen jag spelade senast?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Early Access-spel har förekommit på PS under lång tid - Fortnite är kanske det mest kända.

Det kryllar av spel som går direkt in på GP och inte släpps alls till PS eller Nintendo på ett tag.

I stort sett alltid så finns det "inga planer" på versioner till dessa format förrän de plötsligt utannonseras 1-2 veckor innan de släpps. Det är inte svårt att se ett mönster.

Jag tror knappast att du inte märkt detta?

Fortnite var väl i "beta" överallt hur länge som helst dock haha.

Jag hade intrycket av att early access-spel var ovanligare på PlayStation, men det kan ju vara fel. Har du några andra exempel?

Jag säger för övrigt inte att det inte existerar exklusiviteter på Game Pass, men om det inte klistras EXCLUSIVE överallt så är det ju svårare att veta hur det ligger till med den saken i specifika fall. Både PS och Xbox stödjer mindre utvecklare med utvecklingen mot att det kommer först till respektive plattform, det är ju inget konstigt. Att spelportningar utannonseras några veckor innan släpp på ny plattform är ju inget märkligt i sig, ganska standard? Händer ju hela tiden på Xbox också när PS/Nintendo-spel dyker upp.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag hade intrycket av att early access-spel var ovanligare på PlayStation, men det kan ju vara fel. Har du några andra exempel?

Wayfinder är på gång i maj.

https://blog.playstation.com/2023/02/23/wayfinder-ps4-and-ps5...

Skrivet av Mortaigne:

Att spelportningar utannonseras några veckor innan släpp på ny plattform är ju inget märkligt i sig, ganska standard? Händer ju hela tiden på Xbox också när PS/Nintendo-spel dyker upp.

Alla konsoltillverkare köper såklart tidsexklusiviteter.

PS brukar dock vara hyfsade på att faktiskt säga att ett spel är exklusivt i ett år eller dylikt.

Det blir lite konstigt när vi ofta ser kommentarer på detta forum som skriver som att det bara är Sony som köper tidsexklusiviteter när MS troligen köper fler. Det är bara det att Sony den senaste tiden köpt fler spel som "märks".

Ambassadör
Xbox

Ja, alltså jag hävdade inte att det inte existerade alls men att det var ovanligare på PS historiskt. Kanske något som börjar bli mer vanligt dock? Vore ju kul.

Skrivet av Margy:

Alla konsoltillverkare köper såklart tidsexklusiviteter.

PS brukar dock vara hyfsade på att faktiskt säga att ett spel är exklusivt i ett år eller dylikt.

Det blir lite konstigt när vi ofta ser kommentarer på detta forum som skriver som att det bara är Sony som köper tidsexklusiviteter när MS troligen köper fler. Det är bara det att Sony den senaste tiden köpt fler spel som "märks".

Jag tror att det beror på vilken ingångsvinkel man har. Jag t.ex har inga problem med att man som plattform går in och stödjer mindre utvecklare både finansiellt och tekniskt i utbyte mot att det kommer först till en viss plattform. Ofta gör det spelen bättre, och ibland att de alls blir gjorda. Jag är inget fan av att slunga pengabuntar på stora publishers för att köpa tidsexklusivitet eller låsa ute content för stora spel dock, det ger ju inget.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det kryllar av spel som går direkt in på GP och inte släpps alls till PS eller Nintendo på ett tag.

I stort sett alltid så finns det "inga planer" på versioner till dessa format förrän de plötsligt utannonseras 1-2 veckor innan de släpps. Det är inte svårt att se ett mönster.

Till exempel? Jag har dålig koll, så upplys mig gärna.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Till exempel? Jag har dålig koll, så upplys mig gärna.

Tunic, Powerwash Simulator, Deep Rock Galactic är några jag kommer på ur minnet.

Finns det någon lista bra över vilka spel som kommit till GP som kan rangordnas efter datum? Då skulle det vara lätt att se fler de senaste 1-2 åren.

Generellt så är det ganska vanligt att de spel som visas på Xbox-shower och sägs komma direkt till GP (och inte är AAA) dröjer till andra format.

Jag misstänker att spel som Vampire Survivors, Immortality, Somerville och Scorn som alla gick direkt till GP kommer att släppas till PS inom ett år.

Det kommande Stalker 2 vet från dokument från Epic vs.Apple att MS köpt tre månaders exklusivitet (om inget ändrat sig).

1
Skriv svar